| Author |
Message |
|
46821
Joined: 07 Nov 2008, 13:58 Posts: 1491 Location:
|
 Orange dual terror mod fråga??
Här kommer en dum fråga från en novis på området. Har fått detta tips på moddning av en Orange dual terror. Vet inte riktigt vad det blir för förbättringar eller skillnad? Och jag fattar inte var jag skall löda komponenterna på för punkter på rörsockeln. Den andra bilden är den jag har på modden den första den enda bild på en orange dual terror jag hottar på nätet. Går det att rita på bilden eller visa en ritning var jag ska löda komponenterna eller är det för bökigt? Här kommer en text jag också har fått 1 st 47 ohm mot rör.... 1 st 27 volt 5 watt zener mot motstånd med katod mot b+[url=[URL=http://s493.photobucket.com/user/melvin46821/media/62B6EB15-2533-4EFF-A253-C628491296B0.jpg.html]  [/url]http://s493.photobucket.com/user/melvin46821/media/2015-12/52419647-487D-4B4D-AD70-91AF3C8A3889.jpg.html]  [/URL]
|
| 19 Dec 2015, 21:55 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
Ser ju ut som en zener-mod för att sänka skärmgallerspänningen om jag tolkar bilden rätt.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 19 Dec 2015, 23:27 |
|
 |
|
46821
Joined: 07 Nov 2008, 13:58 Posts: 1491 Location:
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
bb5000 wrote: Ser ju ut som en zener-mod för att sänka skärmgallerspänningen om jag tolkar bilden rätt. Och vad innebär det vilken effekt har en sådan mod??
|
| 20 Dec 2015, 00:09 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
Saken är väl att du inte bara ska löda på något på en punkt utan även lossa skärmgallermotståndet och sätta komponenterna där i stället för detta. Frågan är om du kan göra detta så det inte slutar med att du har en ickefungerande förstärkare. Och varför du ska göra det? If it aint broken, dont try to fix it. Om ändå så tycker jag det bästa är att lära sig vad skärmgallermotståndet(screen grid resistor) är och sitter och vad zener modden gör. Då blir det lättare att få allt på plats och förstå om det inte riktigt fungerar efter ingreppet. Lär du dig detta lilla så vet du sen vart du ska löda. Att planlöst modda efter att någon pekat på nätet,löd här, kanske inte är det bästa. viewtopic.php?f=24&t=98770&p=679587&hilit=zenerdioder#p679587
_________________ Johan Hansson
|
| 20 Dec 2015, 11:27 |
|
 |
|
46821
Joined: 07 Nov 2008, 13:58 Posts: 1491 Location:
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
Går det att på denna bild visa var skärmgallermotståndet sitter ?? 
|
| 20 Dec 2015, 15:03 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
SANNOLIKT är det de 4st keramiska motstånd det står 1k/5w på upptill i bild.
Mät dock för säkerhets skull. Om det är det är det dessa resistorer du ersätter med de föreslagna komponenterna.
Vad zeners mot g2 primärt för med sig rent praktiskt,vi skiter alltså för sammanhanget i det tekniska,är en maskin med ett avsevärt rappare slutstegsbeteende. Vidare orkar den med att stå på full patte utan att vika ner sig.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 20 Dec 2015, 15:47 |
|
 |
|
46821
Joined: 07 Nov 2008, 13:58 Posts: 1491 Location:
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
Racing wrote: SANNOLIKT är det de 4st keramiska motstånd det står 1k/5w på upptill i bild.
Mät dock för säkerhets skull. Om det är det är det dessa resistorer du ersätter med de föreslagna komponenterna.
Vad zeners mot g2 primärt för med sig rent praktiskt,vi skiter alltså för sammanhanget i det tekniska,är en maskin med ett avsevärt rappare slutstegsbeteende. Vidare orkar den med att stå på full patte utan att vika ner sig. Spelar det någon roll åt vilket håll man sätter zenermoståndet och det keramiska?
|
| 20 Dec 2015, 15:56 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
Ja. Zenern skall ha mat först. Installeras med ringen MOT spänningen. Resistorns jobb är primärt avstörning.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 20 Dec 2015, 17:25 |
|
 |
|
46821
Joined: 07 Nov 2008, 13:58 Posts: 1491 Location:
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
Ok men vilket håll är spänningen jag är helt novis så en förklaring bf Ehövs 
|
| 20 Dec 2015, 19:01 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
Spänningen kommer från railen och går mot resp sockel
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 20 Dec 2015, 20:02 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
För att inte riskera en förstörd jul (o förstärkare + ev personskador) , så rekommenderar jag att du läser på en del, alternativt anlitar en som kan göra jobbet. Skrivet i bästa välmening.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 20 Dec 2015, 20:47 |
|
 |
|
46821
Joined: 07 Nov 2008, 13:58 Posts: 1491 Location:
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
Jag skall se till så att jag gör rätt om det blir något av  annars överlåter jag det till expertisen.....
|
| 20 Dec 2015, 23:33 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
Jag har gjort Zenermodden i ett par stärkare och vet i fasiken ifall jag faktiskt hört någon skillnad. Inte värt besväret enligt mig.
_________________ David
|
| 22 Dec 2015, 16:50 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
David Wikström wrote: Jag har gjort Zenermodden i ett par stärkare och vet i fasiken ifall jag faktiskt hört någon skillnad. Inte värt besväret enligt mig. Kul höra den åsikten också ! Annas har det ju varit Jesper o Zven som pratat varm denna modden och ljudskillnaderna dom upplevt, själv har jag inte kommit runt till att testa den ännu. Om nu ljudskillnaden inte är så stor, så vill jag nog mena att den har sitt läge den är bättre. Det jag tänker på är en mesa stärkare med 4X EL84:or med B+på 400V och för att få ner spänningen till SGM hade man använt en hel hopla av motstånd i serie för att få ner spänningen till 300V. I detta läget blir det ju betydligt smidigare med ett par Zennerdioder till varje rör istället.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 22 Dec 2015, 18:44 |
|
 |
|
46821
Joined: 07 Nov 2008, 13:58 Posts: 1491 Location:
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
Ja nu vet man ju inte hur man ska göra ?? Om det inte gör någon skillnad så då kanske det inte är någon idé???
|
| 22 Dec 2015, 20:31 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
Jodå. Zener modifieringen betyder bara mer och mer ju lägre effekt maskin är på eftersom det påverkar framför allt transienter i samband med att B+ börjar svikta. Sannolikheten är större att PT´n lastas ner till den graden ju mindre effekt maskin är på eftersom det är sannolikt att man utnyttjar mer av en liten maskins totala kapacitet procentuellt. På ren svenska? En 100 wattare kommer inte se samma praktiska förläning av zeners som en 20-30 wattare helt enkelt eftersom en 100 wattare mycket sällan går på full patte.
Att försöka skapa samma spänningsfall med resistorer genom en maskins effektregister är precis dödsdömt. Det finns pga referenslägen mm en tröghet i bruket av resistorer mot g2 som till slut,med tillräckligt hög resistans,gör maskinen totalt obrukbar.
Mao är zeners alt MOSFET enda rimliga sättet att få ner g2 på maskiner som går med för höga spänningar mot g2,och detta gäller oavsett effekt på maskin.
Om du bestämmer dig för zeners,se bara till att de är på 5w styck fö.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 22 Dec 2015, 23:53 |
|
 |
|
46821
Joined: 07 Nov 2008, 13:58 Posts: 1491 Location:
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
Ja då kanske det skulle funka i den tänkta stärkarn den är ju på 7,15 eller 30w så det är ju en lågwattare 
|
| 23 Dec 2015, 11:25 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
Låter den inte bra som den är?
_________________ Johan Hansson
|
| 23 Dec 2015, 11:30 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
46821 wrote: Ja då kanske det skulle funka i den tänkta stärkarn den är ju på 7,15 eller 30w så det är ju en lågwattare  Japp. 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 23 Dec 2015, 13:19 |
|
 |
|
Lingon
Joined: 08 Jul 2015, 07:43 Posts: 92
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
46821 wrote: Ok men vilket håll är spänningen jag är helt novis så en förklaring bf Ehövs  Om du inte vet hur du skall vända komponenterna så kanske du inte skall in och göra modden.
|
| 02 Jan 2016, 13:28 |
|
 |
|
46821
Joined: 07 Nov 2008, 13:58 Posts: 1491 Location:
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
Lingon wrote: 46821 wrote: Ok men vilket håll är spänningen jag är helt novis så en förklaring bf Ehövs  Om du inte vet hur du skall vända komponenterna så kanske du inte skall in och göra modden. Lugn i lingonskogen gör inget som inte blir juste 
|
| 02 Jan 2016, 18:56 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
dessa apelsin fruktstärkare äter rör till frukost ...
MEN` VARNING de är lödda med blyfritt som verkar vara av titan för det är grymt svårt att löda bort SGM... jag klippte faktiskt benen på den sista jag moddade och lödde in zener o 47 ohm 2 watt på benen som stack upp...
nu har den stärkarn gått 13 månader utan rörbyte den står i en studjefämjande lokal och går på fullt järn varje dag...
innan modd så åt den upp ett knippe rör i halvåret ....
|
| 04 Jan 2016, 00:34 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
David Wikström wrote: Jag har gjort Zenermodden i ett par stärkare och vet i fasiken ifall jag faktiskt hört någon skillnad. Inte värt besväret enligt mig. resultatet vill jag påstå är hållbarhet dina rör slipper brinna upp i förtid  sen så gör det skillnad på anslagkänslighet
|
| 04 Jan 2016, 00:36 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
zven wrote: David Wikström wrote: Jag har gjort Zenermodden i ett par stärkare och vet i fasiken ifall jag faktiskt hört någon skillnad. Inte värt besväret enligt mig. resultatet vill jag påstå är hållbarhet dina rör slipper brinna upp i förtid  sen så gör det skillnad på anslagkänslighet Vill påstå du har en bra poäng där Zven ! Hållbarhet glöms många gånger bort och hur en stärkare låter och hur den känns (anslagkänslighet) är också något som många gånger i dessa dagar av pedaler även där kommer lite i "andra rummet". När det gäller Zenermodden vad går du efter för "formel" där ? Jag menar ett vanligt SGM på 1K gör ju skillnad på typ en volt, ovan nämns Zener på 27V och det lär väl göra en del på vad SG ser. Så frågan är: vilken % av B+ brukar du räkna på när du väljer Zener ?
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 04 Jan 2016, 02:43 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
zven wrote: dessa apelsin fruktstärkare äter rör till frukost ...
MEN` VARNING de är lödda med blyfritt som verkar vara av titan för det är grymt svårt att löda bort SGM... jag klippte faktiskt benen på den sista jag moddade och lödde in zener o 47 ohm 2 watt på benen som stack upp...
Titanlod stöter man ju på. Undrar vad det är för legering. Brukar blanda upp det med blyat sen släpper det. Och då har jag ändå kört med fet 425graders spets. Men det kan väl inte vara meningen att man ska göra så.......kanske är det nya nu i slit och släng samhället att det inte ska gå att löda bort och reparera...
_________________ Johan Hansson
|
| 04 Jan 2016, 07:54 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
Är inte tanken med zener kontra SGM att alltid hålla skärmgallerspänningen rejält under anodspänningen för att eliminera risken att Vg2 hamnar över Vp, vilket tydligen kan inträffa i extremfall... och att zenerdioden inte skapar samma "sag" som ett motsvarande SGM (som i detta fallet då ska droppa 27 V ) ? En zener på ett par volt skulle väl vara farligare än ett SGM på 1K , Vg2 måste ner mer än så.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 04 Jan 2016, 11:55 |
|
 |
|
Amp Healer
Joined: 28 Dec 2007, 20:55 Posts: 4881 Location: Mönsterås
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
bb5000 wrote: Är inte tanken med zener kontra SGM att alltid hålla skärmgallerspänningen rejält under anodspänningen för att eliminera risken att Vg2 hamnar över Vp, vilket tydligen kan inträffa i extremfall... och att zenerdioden inte skapar samma "sag" som ett motsvarande SGM (som i detta fallet då ska droppa 27 V ) ? Jo det är väl lite så jag har förstått det, men värdet på zenern borde ju vara i förhållande till b+ med en viss % kan jag tycka 
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 04 Jan 2016, 11:59 |
|
 |
|
bb5000
Joined: 09 Dec 2009, 13:37 Posts: 857 Location: Sundsvall
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
Det är ju intressant att räkna på det när stärkarn jobbar ... då slutrören drar ström och vi har ett spänningsfall på Vp o Vg2. Vg2 får då inte överstiga Vp. Kan detta resonemanget stämma :
Vi antar att vi har Vp = 500V o Vg2 = 490 i tomgång med 2 slutrör (säg 25 mA vardera i tomgång i anodström, o 2 mA skärmgallerström).
Vid max signal (säg 100 mA anodström ....visst räknar man bara ett rör här ? det andra är ju avstängt i push-pull) och 8 mA skärmgallerström ser ju spänningarna annorlunda ut. Vg2 borde ju följa Vp (om det inte är dual-rail), men blir det en viss eftersläpning så att Vg2 kan överstiga Vp och beror detta på strömreserven i filterkondingarna ?
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 04 Jan 2016, 15:00 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
grejjen är att zenern följer voltage drop efter belastning så potentialen kommer alltid vara zenerns märkning i detta fall 27 volt
anledningen till just 27 volt för El84 är för jag tycker om hur stärkarn uppför sig .. på El34 så seriekopplar jag 2 st en 5.1 volt och en 9.1 volt just för de drar betydligt mer ström på G2... och vid moderat spänningar dvs ligger b+ på 460 volt så räcker det med 15 volt drop på g2
ljudet blir som om man körde helt utan skärmgallermotstånd då SAG inte uppstår då spänning ändring blir linjär...
med SGM så ökar voltage drop med belastning och risk även finns att anod spänning hamnar under G2 i potential och då blir det flybacks och röret lämnar in och om du har otur utgångstrafon....
just nu håller jag på att färdigställer en laney supergroup slave amp... där det är modiga 600volt i .... sitter nu 5 st 27 volts zeners per rör för att få ner g2 mot 450-480 volt jj rör håller inte många timmar utan detta skydd..
|
| 04 Jan 2016, 19:08 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: Orange dual terror mod fråga??
bb5000 wrote: Är inte tanken med zener kontra SGM att alltid hålla skärmgallerspänningen rejält under anodspänningen för att eliminera risken att Vg2 hamnar över Vp, vilket tydligen kan inträffa i extremfall... och att zenerdioden inte skapar samma "sag" som ett motsvarande SGM (som i detta fallet då ska droppa 27 V ) ? En zener på ett par volt skulle väl vara farligare än ett SGM på 1K , Vg2 måste ner mer än så. det räcker faktiskt med 5.1 volt 5 watt zener om ex din anodspänning ligger inom spec för g2 max volt.. då kommer g2 alltid ligga 5 volt under b+ mot anod och skillnaden lär bli ännu mer dynamik i anslag men fortfarande ett rejält skydd..
|
| 04 Jan 2016, 19:15 |
|
|