View unanswered posts | View active topics It is currently 08 Oct 2026, 13:25

Reply to topic  [ 23 posts ] 
Spänningsmatning 12AU7 som är till både tuner och line out 
Author Message

Post Spänningsmatning 12AU7 som är till både tuner och line out
Hur skall man tänka då det gäller spänningsmatningen till ett 12AU7 kopplat som katodföljare där ena rörhalvan ska vara tuner out till stämapparat från ingången och den andra rörhalvan vara line out till ex PA inkopplad efter loop men innan mastervolym? Ska man ta spänningsmatningen till halvan som skall vara tuner out från samma nod som förser ingångssteget med spänning och halvan som är line out från noden till fasvändaren? Eller ska detta rör ha en egen nod som matar det medspänning?

Hur skall man tänka här för att få det hela bra och inte få störningar? Hur är det med eventuella överblödningar mellan rörhalvorna? Här är ett schema som ni får tycka till om hur man skall få det hela så bra som möjligt.

[img=http://s5.postimg.org/yf74qasx3/Paradrive_bass_amp_V4_B_tuner_line_out.png]
screenshot on pc

Har beställt grejer för att äntligen efter nästan 2 års försening börja bygga, kom lite annat elände i mellan i mitt liv.

22 Dec 2015, 19:52
Profile

Post Re: Spänningsmatning 12AU7 som är till både tuner och line o
Om bägge rörhalvorna skall gå som katodföljare ( så tolkade jag ditt inlägg) så kan du ha
gemensam anodmatning, den skall ju ändå vara avkopplad med ellyt.

Vad du inte nämnde, och det kan vara ett potentiellt problem, är att högsta spänningsskilnad mellan
katod och glöd är 180V, men det kan bli brum vid lägre spänningar än så med ett gammalt rör.
Åtgärden är att höja glödens potential med en enkel spänningsdelare från B+. Detta förutsätter
vanligen att man har en separat glödlindning för dessa.
Allt beror på vilken spänning katoderna hamnar på.

23 Dec 2015, 11:07
Profile WWW

Man ska inte underskatta elektrolyternas oförmåga att helt separera två steg....

23 Dec 2015, 11:36
Profile

peterh wrote:
Om bägge rörhalvorna skall gå som katodföljare ( så tolkade jag ditt inlägg) så kan du ha
gemensam anodmatning, den skall ju ändå vara avkopplad med ellyt.

Vad du inte nämnde, och det kan vara ett potentiellt problem, är att högsta spänningsskilnad mellan
katod och glöd är 180V, men det kan bli brum vid lägre spänningar än så med ett gammalt rör.
Åtgärden är att höja glödens potential med en enkel spänningsdelare från B+. Detta förutsätter
vanligen att man har en separat glödlindning för dessa.
Allt beror på vilken spänning katoderna hamnar på.

Bägge rörhalvorna skall gå som katodföljare på olika ställen i stärkaren, en från ingången till stämmare eller för att ev tappa av en opåverkad signal vid inspelning, men främst tänker jag denna utgång för en stämmapparat. Den andra efter försteget för line ut till PA eller extra slutsteg.

Fattar jag det hela rätt så skall man se till att hålla sig under 186.3V om man inte lyfter glöden från jord, rätt eller fel? Kan man inte bara lyfta hela glöden till samtliga rör?

Tubis wrote:
Man ska inte underskatta elektrolyternas oförmåga att helt separera två steg....

Finns det risk för överhörning här och få rundgång mellan katodföljarna på ingången och efter försteget?

23 Dec 2015, 12:40
Profile

180V är max mellan katod och glöd. Om du tar hänsyn till AC-delen 6.3V blir det 180 - 7 = 173V
Så länge katoderna är < 173V är du "inom spec" men vill du ha extra marginal så bör du minska detta.

Ja, du kan elevera glöden för alla , en kompromiss kan vara 75V

Om du är orolig för överhörning kan du parallella ellyten med en filmkonding 0.47 / 630V , men det är
väldigt lite av B+ bruset som förs vidare till katoden på en katodföljare, så du kan vara lugn här.

23 Dec 2015, 13:59
Profile WWW

Finns det någon fördel med att öka på spänningen på katoderna och höja glöden?

Förmodar att du menar att man skall koppla 0.47uF parallellt med filterkondingen som förser de två katodföljarna med spänning?

23 Dec 2015, 14:27
Profile

busse wrote:
Finns det någon fördel med att öka på spänningen på katoderna och höja glöden?

Förmodar att du menar att man skall koppla 0.47uF parallellt med filterkondingen som förser de två katodföljarna med spänning?

Katoden skall ju ha tillräckligt hög spänning för att kunna svinga hela signalen och samtidigt ha en
rimlig ström för att vara linjär. Men det finns inget egenvärde i att höja "för mycket".

Ja, 0.47 parallellt med filterkondingen.

23 Dec 2015, 15:24
Profile WWW

Gör alla katodföljare av anodresistor/konding-varianten så slipper du massa bök med att oroa dig för spänningsproblem och att behöva höja glöden.

23 Dec 2015, 15:43
Profile

Tubis wrote:
Gör alla katodföljare av anodresistor/konding-varianten så slipper du massa bök med att oroa dig för spänningsproblem och att behöva höja glöden.

Finns det någon nackdel med att ha anodresistor parallellt kopplad med en konding jämfört med att vara utan anodresistor? Som jag fattade det i en tidigare tråd bygger man då det hela som ett gainsteg men tar ut signalen och avkopplar den på katoden? Det är ju så som jag ritat 1:a katodföljaren till tuner out i schemat som jag länkat till.

Andra katodföljaren till line out i mitt schema är ju en kopia på V4B:s line out som drivs av ena halvan av ett 12DW7 som motsvarar ett 12AU7 och den bör man väl kunna ha så då den används till line out i originalkopplingen. Skall erkänna att jag inte riktigt får ihop det hela då den har 200V på katoden och 325V på anoden i V4B original schemat. Blir det denna diff som inte skall överstiga 173V?

23 Dec 2015, 16:15
Profile

Det är spänningen mellan katod och glöd som inte skall överstiga 173V

Dimensionering för övrigt finns på t.ex. : http://www.valvewizard.co.uk/accf.html

23 Dec 2015, 16:35
Profile WWW

busse wrote:
Finns det någon nackdel med att ha anodresistor parallellt kopplad med en konding jämfört med att vara utan anodresistor? Som jag fattade det i en tidigare tråd bygger man då det hela som ett gainsteg men tar ut signalen och avkopplar den på katoden? Det är ju så som jag ritat 1:a katodföljaren till tuner out i schemat som jag länkat till.

Ser bara fördelar. Du slipper problemet med katod/glöd potentialskillnaden. Du behöver ingen förspänning på gallret. Lägre ingångsimpednans pga ingen bootsrapping dock men det är inte något problem i de positionerna man skulle vilja sätta den där man ändå vill attenuera signalnivån.

23 Dec 2015, 16:44
Profile

Är jag dum om jag frågar varför du vill mata en stämapparat med en katodföljare?

http://kuhnamps.com

23 Dec 2015, 21:09
Profile ICQ WWW

Anledningen till att jag vill mata stämapparaten från en katodföljare är att jag vill separera den från resten av kretsen. Weber AB200 har jacket till stämmaren kopplat parallellt med ingångsjacket men då påstås det att det kan skapa problem. Vet inte men det känns i alla fall bättre att separera ingången från stämmaren, men är detta kanske onödigt?

24 Dec 2015, 00:33
Profile

busse wrote:
Anledningen till att jag vill mata stämapparaten från en katodföljare är att jag vill separera den från resten av kretsen. Weber AB200 har jacket till stämmaren kopplat parallellt med ingångsjacket men då påstås det att det kan skapa problem. Vet inte men det känns i alla fall bättre att separera ingången från stämmaren, men är detta kanske onödigt?
Blir ju en extra kabel som viftar på den känsliga ingången. Och stämmaren har förmodligen hög ingångsimpedans vilket inte är bra. I andra ändan av någon som är anslutet till stärkarens ingång via lång kabel vill man ha låg impedans till jord. Annars har du en kabel som flyger högt i bägge ändar.

24 Dec 2015, 11:25
Profile

Tubis wrote:
busse wrote:
Blir ju en extra kabel som viftar på den känsliga ingången. Och stämmaren har förmodligen hög ingångsimpedans vilket inte är bra. I andra ändan av någon som är anslutet till stärkarens ingång via lång kabel vill man ha låg impedans till jord. Annars har du en kabel som flyger högt i bägge ändar.

Tolkar jag detta rätt? Att du menar att det är klokt att separera ingången från utgången till stämapparaten med en katodföljare för att minimera risken för störningar?

24 Dec 2015, 11:46
Profile

busse wrote:

Tolkar jag detta rätt? Att du menar att det är klokt att separera ingången från utgången till stämapparaten med en katodföljare för att minimera risken för störningar?

Precis.

24 Dec 2015, 11:57
Profile

Då fattade jag ju rätt :D

24 Dec 2015, 12:14
Profile

Jag vill dock påpeka att jag personligen inte skulle valt att ha ett steg vid ingången i samma flaska som ett steg efter hela preampen. Detta pga layouten med antingen en lång kabel eller PCBbana från ingången bort till senare i kedjan eller en lång kabel från senare i kedjan till ingången, eller bägge. Tuner send behöver absolut inte vara ett 12au7 och layouten skulle bli bättre om man kunde få denna i samma flaska som ett av ingångsstegen.

24 Dec 2015, 13:39
Profile

För att gå lite off topic med så skulle jag fundera över gain2. 1M är lite stort för en pot här. Det blir så stora skillnader i utgångsresistans beroende på läge vilket påverkar både distkaraktären och trebleresponsen. Jag skulle kört på 220k pot. Sen är griddstoppern bra liten innan ett steg med 1.5k anod. 220k skulle jag kört på. Då får du en total resistans in mot röret på 360k max och 250k minimum vilket gör att du kan justera gainen här utan så stor ändring på de parametrar jag nämnde ovan. Som du har det nu har du ett max på ca 534.7k och ett min på ca 30k(höftar bara utan miniräknare nu) vilket är högt. Och vid minimum får du nog dessutom ett kraftigt sunkande ljud pga den låga resistansen. Gridstoppern på steget innan är den med väldigt låg. Här har du dock inte samma problem med 1Mpot pga 330k och treblebleedkondingen. Dessa vill du nog dock inte ha på gain 2.

24 Dec 2015, 14:02
Profile

Tubis wrote:
Jag vill dock påpeka att jag personligen inte skulle valt att ha ett steg vid ingången i samma flaska som ett steg efter hela preampen. Detta pga layouten med antingen en lång kabel eller PCBbana från ingången bort till senare i kedjan eller en lång kabel från senare i kedjan till ingången, eller bägge. Tuner send behöver absolut inte vara ett 12au7 och layouten skulle bli bättre om man kunde få denna i samma flaska som ett av ingångsstegen.

Okej jag förstår vad du menar, funderar på om man på något smart sätt skulle kunna byta sätta in ett till 12AX7 till stämutgången och sen byta ut 12DW7 röret mot ett 12AU7 där en halva är drivaren till loopen och andra halvan line out, blir ju rätt antal rörhalvor av rätt sort och man skulle slippa det lite ovanligare 12DW7 frågan är dock bara den om det blir så mycket bättre med kablar kors och tvärs ändå. Tål i alla fall att funderas på. Skulle det skita sig helt totalt får man väl strunta i utgången till stämmaren, eller göra AB200 varianten och köra line out med en spänningsdelare på utgångstrafon som bla Hiwatt (om jag minns rätt) gör.

Tubis wrote:
För att gå lite off topic med så skulle jag fundera över gain2. 1M är lite stort för en pot här. Det blir så stora skillnader i utgångsresistans beroende på läge vilket påverkar både distkaraktären och trebleresponsen. Jag skulle kört på 220k pot. Sen är griddstoppern bra liten innan ett steg med 1.5k anod. 220k skulle jag kört på. Då får du en total resistans in mot röret på 360k max och 250k minimum vilket gör att du kan justera gainen här utan så stor ändring på de parametrar jag nämnde ovan. Som du har det nu har du ett max på ca 534.7k och ett min på ca 30k(höftar bara utan miniräknare nu) vilket är högt. Och vid minimum får du nog dessutom ett kraftigt sunkande ljud pga den låga resistansen. Gridstoppern på steget innan är den med väldigt låg. Här har du dock inte samma problem med 1Mpot pga 330k och treblebleedkondingen. Dessa vill du nog dock inte ha på gain 2.

Gå hur mycket off topic ni vill, gillar då trådarna spårar ur på ett bra sätt :wink: Då det gäller distkanalen är den tänkt att köras parallellt med den rena på samma sätt som Fender tror jag gör i sina Bassman 300 Pro (Sunn 300T) och Super Bassman och låta den rena kanalen stå för grundljudet och sen krydda med lite dist för attityd på ljudet, denna stärkare är tänkt som en basstärkare men om sen distkanalen och den rena kanalen för den delen med skulle stå på egna ben och funka till gitarr får det blir en bonus.

Har dålig koll på distbyggen så alla tips om detta tas gärna i mot, tror att denna kanal kommer att få testas fram en del under resans gång vad det gäller värden på komponenter runt gainstegen. Jag ritade mest fyra gainsteg med "standard" 100K, 1.5K/25uF men dessa kommer nog att få ses över har jag på känn, 25uF avkopplingar på samtliga katoder är väl också nåt som kanske inte bör sitta där alls eller på samtliga steg.

Som sagt tar gärna i mot tips på annat också.

25 Dec 2015, 10:01
Profile

För att inte få tomma rörhalvor kan du ju fundera på att dela ingångssteget till de båda kanalerna. Då kan du använda den andra halvan till stämmarutgången. Nackdelen är att du tappar något lite gain från steget iom lasterna men behövs verkligen gainoptimering här i en basstärkare?

25 Dec 2015, 11:50
Profile

busse wrote:

Jag tänkte mer på möjligheten att ha stämmaren kvar på pedalbordet? Vilket problem skulle det lösa att mata den från förstärkaren?

http://kuhnamps.com

25 Dec 2015, 12:40
Profile ICQ WWW

Tubis wrote:
För att inte få tomma rörhalvor kan du ju fundera på att dela ingångssteget till de båda kanalerna. Då kan du använda den andra halvan till stämmarutgången. Nackdelen är att du tappar något lite gain från steget iom lasterna men behövs verkligen gainoptimering här i en basstärkare?

Jag får inga tomma rörhalvor om jag skulle välja ett 12AX7 till stämutgången, för då skulle man skippa 12DW7 röret i loppen och köra med ett 12AU7 rör till loopdrivningen och line out och 12AX7 till stämutgången och recoverydelen i loopen.

Ett till alternativ om det skulle skita sig skulle ju vara att ta ex en LND150 till stämutgången och egentligen skulle en sån säkert också funka bra till line out.

Förövrigt så funderar jag på 6n2p-ev rör i försteget istället för 12AX7, vet inte men i de få stärkare (en moddad Class 5 och mitt Vox AZ4 bygge) jag testat dessa så verkar dom låta bättre än 12AX7.

Martin Kuhn wrote:
busse wrote:

Jag tänkte mer på möjligheten att ha stämmaren kvar på pedalbordet? Vilket problem skulle det lösa att mata den från förstärkaren?

Att slippa stämpedalen och bara ha en kabel rätt in i stärkaren och sen ha en liten stämapparat ståendes på stärkaren, om det sen är ett problem eller ej kan ju diskuteras.

25 Dec 2015, 12:43
Profile
Reply to topic   [ 23 posts ]