Överhörning i reverbkrets
Betar av mina avstannade projekt och nu håller jag på med en Twin som har jäklats med reverbet genom att börja runda. Flyttar jag ut tanken ur kabinettet så funkar den klockren och låter snorbra, även om man håller sig på måttliga volymer och mängder med reverb men problemet kommer om man vill leka Dick Dale på högre volymer då börjar reverbet att runda.
Nu i kväll gjorde jag en upptäckt, och det är den att även om man vrider av reverbvolymen helt eller kortsluter reverbet efter recoverysteget med fotpedalen via ett relä så hör man lite reverb. Detta får mig att tänka till att det finns någon form av överhörning i stärkaren och att denna överhörning späs på då tanken vibrerar i kabinettet och på så sätt kommer rundgången igång.
Nåt är ju galet och det verkar ju som att överhörningen skulle ske i röret som är recovery och mixersteget då signalen är jordad efter recoverysteget men lik förbenat hörs reverbet svagt. Har testat att byta rör med lite olika rör men problemet är kvar. Har för mig att jag hört att en liten avkopplingskonding på några pF över anodmotståndet kan minska överhörningen, stämmer detta eller är det nåt som jag missuppfattat.
Här är ett schema på det hela och det borde vara tyst då reverbvolymen är av eller reläet som styra av fotomkopplaren är draget.