View unanswered posts | View active topics It is currently 05 Oct 2026, 11:20

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Lite OT och hifi, men finns det alls någon sanning i detta? 
Author Message

Post Lite OT och hifi, men finns det alls någon sanning i detta?
Hittade detta då jag lite av en slump hamnade på Svallanders hemsida Finns det någon sanning i detta eller? Växelspänningen skall ju likriktas och glättas innan det skall användas i ljudsammanhang :roll: https://svalander.se/shoppen/ljudfoerba ... askontroll

Last edited by busse on 30 Nov 2015, 19:13, edited 1 time in total.

30 Nov 2015, 16:16
Profile

Post Re: Lite OT och hifi, men finns detalls någon sanning i det
Det kan i vissa fall spela roll, eftersom fas och nolla - eller de två olika trådarna i 230-matningen - ska fortplanta sig in i apparaten, och till nättrafons primärlindning. Jag har kunnat höra skillnad i ett par EL34 monosteg för hemma hifi-bruk, beroende på stickkontaktens "vridning" i vägguttaget. I det ena läget hamnade troligen fasen inne i maskinen och/eller i nättrafon på ett mer gynnsamt sätt, och anläggningen blev aningens tystare.

https://www.facebook.com/ahjelmamp

30 Nov 2015, 16:36
Profile

busse wrote:
Hittade detta då jag lite av en slump hamnade på Svallanders hemsida Finns det någon sanning i detta eller? Växelspänningen skall ju likriktas och glättas innan det skall användas i ljudsammanhang :roll: https://svalander.se/shoppen/ljudfoerba ... askontroll

En myt , fast den kan ju sälja grejor :-)

30 Nov 2015, 16:41
Profile WWW

Det blir som om man slängde om tåtarna på transformatorn så primär och sekundär ser jord tvärtom i förhållande till varandra. Vilket då jag aldrig brytt mig om överhuvudtaget utan kopplat slumpmässigt.

30 Nov 2015, 16:44
Profile

Post Re: Lite OT och hifi, men finns det alls någon sanning i de
Min personliga uppfattning:

Äldre, rejäla grejer, som har en nättrafo: Rent nys. Så länge trafon är frisk har det ingen betydelse.

Nyare grejer, med switchade nätaggregat: Kan påverka. Det tycks som vissa av dessa har lite halvdålig galvanisk isolation mellan primär- och sekundärkretsarna, så det kan bli lite risk för "nätberoende störningar" ihop med andra apparater med liknande nätaggregat.

Framför allt beror det på om det finns prylar med skyddsjord till höljet, som inte är isolerat från signaljord på ett bra sätt, inblandat i det hela. Det kan ge diverse konstiga störningar.

Generellt: Tveksamt på gränsen till ormolja.

30 Nov 2015, 20:58
Profile WWW

Tycker det låter konstigt. Switchade agg börjar ju med en diodbrygga så allt efter måste ju ha samma förhållande till fas och nolla oavsett hur man vänder stickproppen.

30 Nov 2015, 21:49
Profile

busse wrote:

Att mäta vilken av de två trådarna som är fas resp. nolla i sladden från uttaget som man ansluter till transformatorns primärsida är enkelt.
Men på transformatorns sekundärsida, som inte är elektriskt sammankopplad med primärsidan, kan man inte avgöra vilken som är fas eller nolla på lindningsuttaget, hur man än vänder stickproppen i vägguttaget. Och eftersom det är denna sekundärspänning som förser din anl. med stöm är det ointressant att veta vilket som är fas och nolla i vägguttaget.

// Per
http://www.nordstromaudio.se

30 Nov 2015, 23:41
Profile

lampuradio wrote:
Äldre, rejäla grejer, som har en nättrafo: Rent nys. Så länge trafon är frisk har det ingen betydelse.

Vissa (kanske främst äldre?) trafos har inte uppdelade bobiner för primär och sekundär, utan primären är t.ex. lindad "ovanpå" sekundärerna. Visserligen har dessa ibland en skärmlindning med endast ett uttag, som ska kopplas till maskinens (plåt-)jord, men det kan absolut spela roll om den svingande 230V-änden hamnar ytterst mot luften, eller inåt mot (eventuellt skärmen och/eller) sekundärerna. Strökapacitansen mellan blandade lindningar kan vara i storleksordningen nF, så visst kommer det att uppstå en oönskad krypström från nätet in till sekundärsidan, som kan vara olika stor beroende på om 230V fas kommer närmare eller lägre ifrån "mottagaren". Och det är kanske inte just 50Hz som är ifråga, utan även (framför allt) övertoner och skräp på nätet som letar sig in på detta sätt. Detta är ingen gissning eller påstående, utan en realitet, i vart fall rent principiellt. Hur det sen rimmar med Svalanders prylar, det har jag inga direkta åsikter om.

https://www.facebook.com/ahjelmamp

01 Dec 2015, 12:34
Profile

Jag får tydligen modifiera mitt uttalande: nästan rent nys. Troligen ändå inte märkbart med en enda apparat, utan nåt som kan uppstå vid ihopkopplingen med nån annan apparat med eget nätaggregat, eftersom det då skulle kunna uppstå lite störströmmar i signaljordförbindningarna (skärmanslutningarna) mellan apparaterna. Men den tänkbara motåtgärden är ju enkel: vänd en av nätkontakterna, hör om det är nån skillnad. Det är billigt.

01 Dec 2015, 18:33
Profile WWW

lampuradio wrote:
Jag får tydligen modifiera mitt uttalande: nästan rent nys. Troligen ändå inte märkbart med en enda apparat, utan nåt som kan uppstå vid ihopkopplingen med nån annan apparat med eget nätaggregat, eftersom det då skulle kunna uppstå lite störströmmar i signaljordförbindningarna (skärmanslutningarna) mellan apparaterna. Men den tänkbara motåtgärden är ju enkel: vänd en av nätkontakterna, hör om det är nån skillnad. Det är billigt.

Tänkte just det samma, om det nu inte bara är snake oil, så behövs väl inga dyra mätinstrument, det är bara två möjligheter...

01 Dec 2015, 18:44
Profile WWW

lampuradio wrote:

Grundregeln tycker jag är : anslut alla apparater med jordad kabel. Sedan är det lätt att plocka eventurella jordslingor.

Om däremot anläggning "flyter" och bara har signalkablarna som noll-referens kan alla möjliga störningar uppstå.

01 Dec 2015, 18:48
Profile WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]