View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Jun 2026, 12:52

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Värme i en AC30 - kan det bli för kallt? 
Author Message

Post Värme i en AC30 - kan det bli för kallt?
AC30:s går varma - det är ju allmänt känt. I vår replokal så blir det sjukt varmt pga liten yta och dålig ventilation. Det luktar nästan bränt trä om stärken efter några timmars rep.

En del av mig tänker att iom att den är konstruerad som den är så bör den ju klara värmen - annars är det en redig designmiss. Men för att ändå vara lite rädd om den så har jag skaffat en golvfläkt som blåser snett uppåt på förstärkardelen, bakrifrån. Den blir ljummen nu och det känns ju bra. Men har den en viss arbetstemp, kan den bli för "kall" så att säga? Idiotfråga förmodligen, men vad fan, frågar man inte så vet man inte. :oops:

Image

13 Nov 2015, 09:34
Profile WWW

Post Re: Värme i en AC30 - kan det bli för kallt?
Förstå mig rätt nu men....

Contradiction in words. Engelsmän och ventilation är kanske inte direkt samma sak. :mrgreen:
Titta bara på en JTM-60 lite närmare så förstår du snart nog,och var då medveten om att de första varianterna inte ens hade avluftning på cabben.

Men nä. Inom rimliga ramar kan det inte bli "för kallt". Röret är ett slutet utrymme och jag har vid tillfällen faktiskt kikat lite på det där.
Även med begränsad avluftning,vilket innebär att luft som rent termiskt betingat självsug kan komma både ut och in,så blir tempen på EL-84 sällan sådär "ojsan" hög. Normalt ligger du under hård last i faggorna av ca 200gradC som yttemp på glaset,och det tål det med lätthet. Däremot som du säger är det värre ställt med ytan på trät.
Men.
Nu är trä en förbannat bra termisk isolator i sin tur så det skall en del till innan det blir till ett större problem.

Om du ändå tycker det känns lite sådär så skulle jag sagt att installera en liten vanlig enkel,och billig,datorfläkt i maskin.
Spänning därför kan du lösa på lite olika sätt. Om allt annat skiter sig kostar en sk kretskortstrafo som ger runt 12VDC ut efter likriktning och glättning inte många kronor.

Just JTM-60 jag nämner ovan lider ju verkligen av värmen. Såpass att kretskort och det som är löst slår sig. På det har idioterna installerat maskinen huvudglättning (dvs elektrolyter) ngn sketen centimeter ifrån slutrören,vilket kanske inte var det direkt MEST vakna man kunde gjort... (men hey..vi är tillbaka vid det med engelsmän och ventilation).
Där installerar iaf jag en datorfläkt som passar liggande i rastret som sitter precis under slutrören original. Dessa är såpass tysta att man inte ens hör att dom är igång... Drar försumbart med ström. Skapar på inget vis någon storm,men det är inte heller ambitionen.
Luftväxling är vad man strävar efter. Inte mer.

13 Nov 2015, 10:11
Profile

Tack! Tänker även på lödningar till rörsocklar mm som kan ta stryk. Fläkt är bra skit helt enkelt. :)

13 Nov 2015, 10:35
Profile WWW

AC30 ÄR en designmiss vad gäller värme. Först och främst går slutrören per design alldeles för hårt=hett. Sen är ventilationen undermålig.

Grejen med den är att den visserligen HAR frånlufthål (dom där minimala springorna upptill) men dom har ingen tilluft-tillförsel värd namnet. Och om värmeavledning enligt konvektorprincipen ska funka så MÅSTE det finnas tilluft underifrån som sveper förbi EL84:orna och upp genom springorna.

Nu saknas tilluften. Gissa varför de flesta gamla AC30 har gått så varma att transformatorernas impregnering har smält och runnit ner på bottenplattan?

Så ja, det minsta du kan göra är att montera en datorfläkt i slutrörsdelen så att varmluften trycks ut ur lufthålen upptill.

Skitenkelt, och det är inte mycket luftflöde du behöver. Den externa fläkten är nog mest placebo-effekt.

13 Nov 2015, 16:12
Profile

Fast det blev klart märkbar skillnad med den externa fläkten. Den är riktad underifrån in och upp mot själva förstärkardelen mellan de två bakstyckena. Det är någon milimeter glipa hela vägen i framkant och i bakkant av plattan som förstärkaren är skruvad på. Man känner att det blåser ut genom luftgallren när fläkten är på. Montera in en fläkt är ju snyggare, men funktionen är lika bra med den externa.

13 Nov 2015, 16:46
Profile WWW

En lösning som jag såg på en AC30 jag hade inne, vara att man hade borrat ett stort hål under nätrafon och sen satt en datorfläkt i hålet som gick på samtidigt som man slog på stärkan.
En mycket smidig lösning tycker jag då man kyler både nättrafon och slutrör.
Hålet var gjort med ett sånt där dos-borr

13 Nov 2015, 17:00
Profile

Kan bara hålla med alla som rekommenderar att montera fläkt för att förbättra kylningen.

Fast fick jag välja skulle jag köpa en 220 AC fläkt och koppla den direkt på nätet, detta för att minimera antalet
komponenter och risken att störa i förstärkaren. Men en 12DC är bättre än inget.

13 Nov 2015, 17:37
Profile WWW

Ah, den externa fläkten funkar - bra. Då står den nära, coolt :-). Troligen suger luften som fläkten rör upp runt stärken även upp värme från AC30:ans "utblås".

En datorfläkt kan en tekniker montera. Plocka 6V AC från glödlampan på fronten > likrikta med en diod och sätt en liten elektrolyt till jord. Vips har du en 12V datorfläkt som går lagom snabbt och inte hörs.

13 Nov 2015, 20:14
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]