View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 14:19

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Blues Deluxe reissue 
Author Message

Köpte en Blues Deluxe Reissue av en kompis. Som vanligt kan jag inte hålla fingrarna borta från "förbättringar", jag plockade sönder leksaker redan som liten ! Jag bytte högtalare till en Cannabis Rex och lackade tweeden med Shellac. Högtalarbytet gjorde ljudet lite mindre "spikigt" i diskanten.

Jag bytte kondingarna i strömförsörjningen och en del i signalvägen. Väldigt svårt att A/B testa eftersom det tar några timmar mellan före/efter. Förmodligen blev det ingen större skillnad. Justerade bias lite högre än fabriksinställningen men jag tror inte det påverkade ljudet så mycket. Känns rent allmänt som att det är svårt att A/B-testa när man håller på med rörförstärkare eftersom man samtidigt måste vara försiktig så att man inte gör illa sig. Tänkte på att göra en panel med omkopplare så att man på ett säkert sätt kan testa tex olika värden på kondingar, någon som har några tips ?

Jag var lite inne på en mod jag hittade på nätet http://www.duncanamps.com/technical/bluesdeluxe.html där man använder den oanvända halvan av V2 i drivekanalen men skippade det för jag gillade den som den är. Någon som testat den modden ?

Jag gjorde om effektloopen till att vara parallell så att den rena signalen inte skulle gå igenom opförstärkarna och effekten. Det sitter 4 reläer som sköter kanalswitchningen. Ett av dom kopplar förbi en kopplingskonding för cleanljudet. Jag ökade värdet på kondingen som nu används för båda kanalerna och gjorde istället så att releät istället används för att koppla in effektloopen bara på drivekanalen. Jag har ett Flashback mini delay där man kan stänga av direktsignalen via Toneprinteditorn, så vill man ju ha det om man har en parallell loop, men det jag missade var att om man stänger av pedalen så går signalen rätt igenom och då får man en nivåhöjning eftersom den blandas med den rena signalen. Spelar ingen större roll eftersom jag alltid har delayet på sololjudet, klantigt dock att inte tänka på det innan.

Har också ett pedalbord med minipedaler så jag byggde en kanalswitchpedal som jag målade i matchande färg för att slippa den åbäkiga orginalswitchen.

Hysteriskt (!) försök att spela blues på drivekanalen, drive på fullt, master på halvfull och en attenuator för att få lite mer hanterbar nivå. https://youtu.be/Qr_ZOX5ugIA

11 Oct 2015, 15:39
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Blues Deluxe reissue
Du e fan duktig på att spela! :D

Antar att det du frågar om är idéer på annat du kan prova?

Isf. Testa att ersätta skärmgallermotstånden R61 samt R62 med zeners om ca 25V/5w. Prova sänka R69 till 33k. Förvänta dig mer attack och rapphet av detta.R69 bytet bidrar till mer förstärkning iofs men även mer klarhet i soundet.

Byt R12 mot en trimpot och ratta dig trött.. :mrgreen: Det där med sloperesistorer kan debatteras till döds...

Sen skall sägas att jag hade inte heller adderat ngt gainsteg till det där för blues lr rocknroll. Finns ingen anledning.

Hade jag sedan fått fritt spelrum hade jag kastat om en del bland katodresistorvärdena. Det som sitter där känns väl generiskt,vilket bidrar till att göra ljudet ganska stereotypt med.

Tittar du sedan på resistorerna i spänningsrailen så har man väl inte heller där lattjat allt för mkt iaf. Återigen ganska stereotypa värden.
Det hör till saken att genom att labba med värdena på R74 och R75 kan du få ganska stora skillnader i rent praktiskt utfall. Generellt taget anser jag att man använder ganska höga spänningar mot preampen med mina mått mätt.
Det kan rent av vara ide att addera en nod då man enl schema hängt iaf 3 trioder på sista utgången,den märkt X.
Givetvis en fråga om tycke och smak samt antalet variabler,men i mitt fall är det mera sällan jag passerar 320VDC på railen som matar första triod. Tycker det gör ljudet väl hårt annars.

21 Oct 2015, 13:28
Profile

Tack för tipsen!

Jag såg att det fanns en del att läsa på bojen och andra forum om att ersätta skärmgallermotstånden med zenerdioder, skall läsa på det !

Jag skall testa dina förslag så fort jag fixat en större plats att meka på. Man vill ju testa genom att spela lite när man tex ändrat värdet på en komponent. Om det är trångt kan man tex av misstag med gitarrhalsen putta en rulle med lödtenn ner i förstärkaren när den är påslagen. Som tur var brann inget men det känns som jag måste fixa lite mer utrymme för att slippa fler såna missöden.

Tack också för kommentaren om videon. Jag spelade in den för att kompisen som jag köpt förstärkaren av skulle få se hur den minsann kunde låta, mindsetet var väl lite att spela alla licks jag kan så fort som möjligt snarare än att göra en smakfull förstärkardemo !

21 Oct 2015, 19:25
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]