View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 23:57

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Skillnad på kanalerna i 5E3 Deluxe 
Author Message

Post Skillnad på kanalerna i 5E3 Deluxe
Jag avverkar olika projekt som inte blivit av då man hade en "vanlig familj" men nu då jag sitter ensam i vintermörkret hälften av tiden håller jag på med dessa projekt som vilat i år. Nu tänkte jag ta tag i Hagström 210:an då ekonomin sätter stopp för det stora inköpet som behövs för att dra i gång mitt kommande bygge av en större stärkare.

Har bestämt mig för att testa ett försteg baserat på en Deluxe 5E3 och kollar lite på schemat, skall tilläggas att jag aldrig testat en Deluxe men den är ju omtalad. Jag har ju bara ett 12AX7 att leka med och för att göra försteget från en Deluxe behövs ju tre rörhalvor och det är nu som funderingarna kommer.

Efter som att någon före mig har borrat in en switch i frontpanelen på 210:an så tänkte jag att man kanske kan utnyttja den switchen för att göra nåt kul och om jag fattar schemat rätt så skiljer bara kondingen på 0.0005uF mellan de olika kanalerna. Vad tror ni om att göra denna konding in och urkopplingsbar via switchen. Det borde ju bli så att med tonkontrollen på fullt agerar 500pF kondingen treblebleed över volympoten och att tonpoten ser till att tappa minimalt med diskant genom 0.005uF kondingen till jord i den "övre kanalen" i schemat medans i "undre kanalen" saknas treblebleed funktionen och tonpoten fungerar då bara genom att tappa diskant till jord via 0.005 kondingen.

Vad säger ni om dessa tankar och tänker jag rätt om att sätta 500pF kondingen över en switch? Kommer ju aldrig att bli en Deluxe men förhoppningsvis nåt som funkar bättre till gitarr än orginalet.

Edit: glömde schemat jag pratar om men här är det http://acruhl.freeshell.org/mga/schemat ... deluxe.jpg

02 Jan 2015, 11:03
Profile

Post Re: Skillnad på kanalerna i 5E3 Deluxe
Hej
"Fender Guru" har rätt mycket info om Fender Deluxe 5e3
http://fenderguru.com/amps/deluxe-5e3
De två volymrattarna (som påverkar varandra) plus den mystiska gemensamma tonkontrollen gör ju att man ställa in alla möjliga ljud, men det är inte självklart hur man gör.
Kretslösningen avviker ju rätt mycket från andra fenderförstärkare genom att den har en cathodyne/concertina fasvändare jämfört med LTP PI i alla andra senare Fender förstärkare.
/Kalle

02 Jan 2015, 11:36
Profile WWW

Utan att svara på den egentliga frågan så skulle jag hellre gjort en en-kanalare med volym och Ppmv, detta givet att du inte vill borra för att stoppa i ett rör till.
Deluxen tror jag inte blir så kul utan gainsteget innan consertinan.
5E3 är en riktigt kul krets men allra mest som distad. Tror inte det blir så mkt med det om ett steg försvinner.

02 Jan 2015, 12:08
Profile

Michael wrote:
Utan att svara på den egentliga frågan så skulle jag hellre gjort en en-kanalare med volym och Ppmv, detta givet att du inte vill borra för att stoppa i ett rör till.
Deluxen tror jag inte blir så kul utan gainsteget innan consertinan.
5E3 är en riktigt kul krets men allra mest som distad. Tror inte det blir så mkt med det om ett steg försvinner.

tanken jag har är inte att plocka bort sista steget innan fasvändaren utan att skippa ena "ingånssteget" och göra det hela enkanaligt men baserat på en Deluxe

02 Jan 2015, 12:16
Profile

Ok, då är jag med. Hade nog använt switchen till att sätta om katoden på första steget till 2.7k/ 0.68microF och kanske någon mer "basscut" längre fram i kretsen. Är användbart när den ska gå på fullt och inte gråta i basen.
Men de e ju jag de.

02 Jan 2015, 12:35
Profile

Nå vi får väl se hur det slutar tror jag skall ge mig i kast med detta projekt i kväll, har som inget annat för mig nu.

02 Jan 2015, 18:29
Profile

Kan rekommendera den här modden om man vill få möjlighet till fler ljudvariationer på en 5E3: https://robrobinette.com/5e3_Modifications.htm#Switched_Negative_Feedback. Enkelt ingrepp.

30 Sep 2015, 12:58
Profile

https://robrobinette.com/How_The_5E3_Deluxe_Works.htm

Här finns mycket info!

05 Oct 2015, 10:18
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]