View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 17:23

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Udda LM Eriksson 
Author Message

Post Udda LM Eriksson
Image

En icke helt okänd svensk musiker snackade med mig för en tid sedan om den här lilla maskin. Ngn hade försökt få fart i den sedan tidigare,och det hade gått sådär.
Något som vi nu kan konstatera har sina naturliga skäl. Då jag fått fart i lite andra gamla maskiner för herrn i fallet så..ptja. Ni vet hur de e.

I min mening är detta en riktigt charmig liten söt maskin. Ett par EL-84´ or i push/pull..å in alles 3st ECC-83.
Ett av dem då en concertina med tillhörande driversteg.

Image

Mm. En LM Eriksson ZGA låter väl sådär porrigt eller? :mrgreen:

Image

Nätbrytaren sitter på SuW LVM manér i ena tonpotten. Inte mkt att orda om...

Image

Å....DIN jack som ingångar. Inte heller det direkt speciellt modernt,mao ngt som behöver ses över det med.

Image

Orört? Nej. Ack nej. En sak är de sprängda kondningarna mellan OT´ns resp tappar och jord...men på det har någon mindre insatt då tex lagt signalen från PI´n till skärmgallerna på slutrören. Inte helt rätt kanske...
Vid kontrollmätning så visar det sig då att de facto det mesta under huven är skottat. Dessvärre.

Image

KABOOOM! :mrgreen: Kaboom e fränt! Vi gillar när det brinner! :mrgreen: Som sagt,komponenter i sig e inte speciellt dyrt,däremot tar han den fan som sitter med en större spruta med kanyl å fyller dem med rök rätt skamligt betalt! Ska fan veta!
Å..som sagt,den observante ser att just stoppern från signalkondningen som tillhör PI`n vetter rakt in i pinne 9 på respektive EL-84.
Inte helt rätt.

Image

Så i princip byttes allt vad heter resistorer runt PI´n samt gallerläckor och stoppers för slutrör mm samt att det mesta i signalkondningar gick samma väg.
Lytarna kördes mot ESR mätarn...å det var väl iofs safe då. Rifa. I rest my case.

Nu är det så att standard ligger skärmgallerna och utgångstrafons centertapp på samma nod. Sedan har vi nästa smäll,vad avser lyt då,först när vi är framme vid PI´n.
Gjorde om detta jag så att det möter mer modernt tänk och i samma veva,som synes,fick det dit nya skärmgallermotstånd med. Av den enkla anledning att det ena av dem hade driftat styggt.

Med det gjort vart det iaf någorlunda tyst i tomgång...å jofan. Den lät.

Skall sägas direkt. Nu ligger det steg jag använde som ingång "instrumentkopplat",dvs med gridbias,men lika fulla fast så...den lilla maskinen låter faktiskt ganska hyggligt med rocknroll redan som den står!
Imponerande!

Nu återstår att låta ägaren uppleva den...och då bestämma vad som skall göras med den. Fungerar och rullar å går stabilt gör den nu iaf..

Kul grej!

15 Sep 2015, 21:31
Profile

Post Re: Udda LM Eriksson
" lagt signalen från PI´n till skärmgallerna på slutrören. Inte helt rätt kanske..." :lol:

15 Sep 2015, 21:56
Profile

:wink: :wink:
Truth is a biaotch!

15 Sep 2015, 21:58
Profile

Kul! Har den samma huv som dom mer vanliga brödrostarna? och rattarna som tom en synskadad kan se? :mrgreen:

15 Sep 2015, 22:56
Profile

Jag vet faktiskt inte Rickard.
Fick den som du ser den på bilderna. Kan kolla med ägaren.

16 Sep 2015, 01:05
Profile

Dom där har jag skruvat i..flera stycken. Huven har gälar, och ett mattborstat handtag från en IKEA-kökslucka blir perfekt uppepå huven. :-)
Dom brukar bli skitbra ljudmässigt trots den relativt klena utgångstrafon.Speciellt om man matar en 4x12 med den :-) :-)
18W Lite II schemat är är en bra utgångspunkt.

Kan trycka upp en bild på en likadan ikväll.

Dom tjänstgjorde på många industrier som nåt sorts brandlarms-PA. Finns i några olika varianter, EZ81 vs selenbrygga och lite olka antal ECC83.

16 Sep 2015, 11:32
Profile

Ja,gör gärna det!

Ja. Denna har selen,som då givetvis skall bytas ut.

16 Sep 2015, 11:56
Profile

Bilder i din mail, Jesper

16 Sep 2015, 20:48
Profile

Mm.
I fallet med denna lilla maskin har jag fått besked om att installera vanliga jack så den blir "normalt" användbar för gitarrbruk.
Då tanken med den är att den skall kunna användas för klubbgig såväl som lågmält hemmabruk så blir det en master på den med.
Då den är en concertina maskin så låter vi den greppa mellan concertinan och dess driver.

Börjar där,så får vi se hur den tas emot av ägaren.

Som jag ser det behöver väl eg ingångssteget göras om med då det som sagt är uppsatt på gammaldags gridbias manér.

19 Sep 2015, 13:56
Profile

Image

Snackde ihop oss. Landa på en enklast möjliga enkanalare,som skall osa rocknroll. Så...så blir det. Original tagboarden användes igen.. Annars nytt.
Lytar ersattes. Samma med resistorerna i railen. Enkelt summerat kan man väl säga att allt nödvändigt invärtes byts ut helt enkelt.

Image

Som vanligt. Flying lead. Det som sparas e kablage till glöden samt dess balanspott.

22 Sep 2015, 19:57
Profile

Image

Det börjar dra sig mot färdigt tror jag.
En del merarbete då.. Kåpa över härligheten saknas. Menas då att det skall tillverkas en cab,å det e väl iofs väl men..
Nu e det så att det dels sitter en säkring för HT AC utvändigt samt den för lite äldre maskiner härifrån i världen mer eller mindre obligatoriska smältsäkringen för nätspänning in.
Båda dessa har rationaliserats bort och ersatts med separata säkringshållare. Ngt som givetvis tar tid.

Har bibehållit konceptet med katodbias. I specifikt detta fallet ser jag faktiskt ingen anledning att slåss med den biten. Hellre då lägga den tiden på att få allt annat som skall till prydligt.
Preampen får tex sina gallers jordreferens via 1M i båda fallen,och med det installerat inser ni kanske att det hela faktiskt är uppe å går. Bara det att i brist på pottar så kan man så långt inte spela på den.

Sammantaget tycker jag nog det hela har flutit på bra. Ner till rimliga antaganden av railmotståndens storlek ( i Ohm räknat då alltså).
I den config denna står i nu har vi ett B+ kring 340VDC. Mao alldeles utmärkt för att driva levande pisset ur ett par EL-84´or.

Som synes,i vanlig ordning höll jag på att säga,ett par zeners ut mot g2. De är på 47V styck,och med den setupen samt ett 130 Ohms motstånd som katodresistor för EL-84´orna räknade jag fram 23w i tomgång.
Mao..svårt att få det mer rätt.

Lite ironiskt i sammanhanget är att den relativt enkla arbetsinsatsen till trots är faktiskt i princip allt under huven nytt. Kommer återanvända ngr av pottarna iofs...men det stannar där vad det verkar.
Samma med impedans ut. Vilken impedans du vill...så länge de e 16 Ohm... :wink:

Nah. Det här borde klara av att ryta redan imorgon tycker jag.

23 Sep 2015, 19:40
Profile

Image

Jomen. Up n running. Allt e dock inte guld och gröna skogar,den komprimerar för mkt. Misstänker att det handlar om gränsfall till blocking men...e ändå ett beteende jag inte riktigt känner igen.?
Hm.
Dessvärre,vad vidare e,så visade det sig att pottarna-allihop-var förbi räddning. Hade isär dem och gjorde vid dem på vanligt manér,men icke då...
Så det vart byte av dem allihop. Innebär nu tyvärr åxå att det blir en separat nätbrytare. På gott och ont. Mao ett hål till... :|

24 Sep 2015, 21:17
Profile

Image

Som en trevlig "bi grej" så dök en annan Bojare förbi med en sådan här gammal LM å...ja,även om de ser lika ut utvändigt vart denna helt klart äldre och annorlunda uppbyggd.
Invändigt tex fanns inget kort utan allt var rent hardwired.
Kopplingskondningarna givetvis helslut så dessa byttes,men med det gjort så... Mjo. Dessa småttingar kan allt ryta,å då i ljuset av effekt på rimliga ljudnivåer.
Instant rocknroll liksom..

Image

Nu kom jag mig inte för att ta ngn invändig bild av denna,men sådär ser det iaf ut under huven. För er som inte är bekanta med modellen...de e verkligen små. Skitbehändiga.
Renovera en sådan här...bygg om den efter tycke å smak samt förse den med ett bärhandtag så har man en ypperlig maskin för de mindre gigen.
Helt klart.

Appropå ursprungsmaskin ovan då. Komprimerade. Mm. Minskade värdet för gallerläckorna för slutrören från 470k till 150 och försåg de med stoppers mot g1 på 10k.
Bättre. Mycket bättre.
Därefter en stopper in mot gallret på PI´n... Det som då irriterar mig är att jag inte riktigt är med i matchen på VARFÖR denna reagerar så annorlunda mot många många många andra maskiner jag gjort med liknande setup.
Gick så långt att jag tom provade annan OT...ingen skillnad.
Kollat svikt...nope. Det ligger utan ett uns av tvivel som gränsfall till blocking distorsion..å jag får fan inte ihop ekvationen.
Jag har gjort massor med maskiner enl liknande setup å de e inte ens i närheten av detta beteendet.

25 Sep 2015, 19:10
Profile

knas me slutrör ?

27 Sep 2015, 21:38
Profile WWW

Nope.
Redan provat.

28 Sep 2015, 13:00
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]