Re: Musikcentrum Borås. Vad är detta?
Så vänner.
Då följer lite bilder samt förklarande text kring denna "mystery amp".

Mahognyn e ju iofs rätt vacker men det kan man då rakt inte säga om resten av höljet. Den har tre ingångar,och därmed volymkontroller,och på det ett vred för "klangfärg". Inte kollat nått vidare på hur just tonkontrollen är kopplad...så vet inte vad vi talar för typ än.

Mm. En övergripande bild av den arbetande sidan av maskin. De två större lytarna i bild e nyare grejer.

Är dessa heffaresistorer jag talar om ovan. Är kopplade som i den gamle -37a Geloson. Dvs,den högra i bild...dess slider e det som avgör spänningen ut mot g2 och därmed åxå TILL GRAD styr bias.
Det visar sig nämligen att maskin använder katodbias MED. Det sitter en gemensam 200 Ohmare mot backen för bägge slutrören avkopplat med sketna 25uF.
Resistorn till vänster i bild går i jord. Alltså kopplad som "pull down". Något som märks när man slår igång eländet.
Appropå det då..

Nu är dem förvisso inte så många,men..alla läckte eller var kass. (Inte alla i bild). Så jag "krökte dit" ett gäng nya utan att kapa ben eller ngt liknande då det i nuläget handlar om att få till så skrotet funkar som det är tänkt och därmed kunna utvärdera den.

Såväl de två "nya" lytarna samt den torn lyt som sitter mellan de sista preamp rören visade friska värden. Ngt som åxå visade sig stämma under drift.
Däremot var som sagt allt i form av smålytar som kopplingskondensatorer färdigt för bingen. De läckte till den grad att B+ hoppade upp över 100VDC allt sagt å gjort när det blev till täta skott igen!

Som synes högtalarkontakter av samma snitt vi hittar på tidiga Bäckströmare tex. I sin tur som sagt gamla anrika 6L6G samt ett 5U4G.
Det som sitter som PI är ett 6C5. Dvs en enkeltriod. De andra flaskorna är 6SJ7,och det vet vi ju sedan tidigare (återigen Geloso -37´an) att de kan sprida välljud.
6C5 flaskan är uppsatt som en concertina.

Å HAJA storleken på den nättrafon!!
Hur som. Ja. Den fungerar. Jag har bryggat dit lite telejack och spelar gitarr genom den. Till en början då fan inte med många watt i ryggen,men efter att ha bytt div resistorer kring de olika småsignalspentoderna så började det hela rätta till sig,och när jag efter det ställde om OT´n till vettigare impedans vart maskin närmast att betrakta som rent av kraftfull.
Frågan kvarstår. Vad fan ÄR detta för ngt?
Tänkte jag skulle be snubbarna på div Radiomuseum att slå ett öga på bilderna...kanske ngn av de herrarna vet.?
Hur som. Tror detta kan bli en riktigt trevlig maskin om man bara gör ngt vettigt av den. Pulldown resistor setupen vet jag ju med mig sedan tidigare att det nog är rätt vaket att ha den kvar. Bara att ersätta de resistorerna med lite modernade,avsevärt mindre,bitar så... Ja. Det och med större effekttålighet på samma gång.
Därefter känns det hela lite Geloso,eller va fan jag skall säga.....
Nu kommer det ju dessutom ett sketlass med friska rör om ngr dgr från allas vår Zven igen så..
Däremot.. Mahogny sidorna får ju helt klart vara kvar. Frågan e då snarare med det andra där. Plåten...
Tror det hade kunna vara ganska snyggt att spinna vidare på Geloso konceptet. Dvs se till att de där flaskorna syns.. De är ju verkligen vackra.
Negativ biasförspänning skall till. Bort med katodresistorn..åsså får vi ta det därifrån.
Det med att bestämma vad detta är dock... Kikar vi på komponenter och byggsätt luktar detta sent -40tal för mig.?
Gamla Ducati vaxkondensatorer tex...Italienskt så det förslår,och inte ens Geloso använde dem i den formen efter tidigt -50.
Ser vi sedan till kapacitanser vs storlek...så är de då iaf inte ngt Ducatis senare hittepå i sammanhanget.
Samma med det med heffaresistorerna mot backen.... Följdriktigt blir min gissning att tillverkningslandet är Sverige och att vi talar sent -40. Möööööjligen tidigt -50. Å andra sidan,varför tillverka en maskin med gamla typen av 6L6G under tidigt 50?