View unanswered posts | View active topics It is currently 18 May 2026, 06:45

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Felsökning efter ihopmontering av bandmaster reverb 
Author Message

Post Felsökning efter ihopmontering av bandmaster reverb
Jahapp, spenderade merparten av helgen med att montera ihop en 68:a Bandmaster reverb jag har haft liggande i delar, rörsocklar, trafos osv, bort med en gammal effektloop och mastervolym. Kopplade efter Super Reverb AB763-kretsen så lång möjligt, menkunde inte låta bli att lägga 5k extra i NFB-kretsen.

Startade sakta upp under ett antal timmar, spänningarna ser normala ut, anodspänning, glöd, bias etc allt ser normalt ut. Då var det dags att provspela... Här är något galet, jag kan höra ett svagt, distat ljud från gitarren i högtalarna, men mkt svagt även om jag vrider upp till 6-7. Stängde av direkt för att inte elda något.

Till saken här att jag gjorde generalfelet och stressade på för att hinna klart innan kvällen, la inte tid på att dubbelkolla allt. Så det blir nästa aktivitet, dubbelkolla alla kablar och lödningar..

Någon som har tips på vad som gått snett? Jag råkade under kanske 10 sek köra den utan högtalarlast, men då var det med volymen å noll och utan input, så jag ser inte att det kan ha grillat trafon. Den blev förövrigt inte varm heller. Oscillation har jag svårt att tro på, då skulle väl stärkaren varit helt knäpptyst?

Är det enklast att börja vid slutsteget och dutta med en jordkabel mot G1 för att kolla att slutsteget väsnas som det ska? Ja alla praktiska tips vore kul att få. Hoppas få lite tid att se över den i kväll. :D

Jag mätte lite snabbt utgångstarfons sekundärsida och fick nästan noll ohm.. Känns dumt, men det är väl i princip normalt?

13 Apr 2015, 12:41
Profile

Post Re: Felsökning efter ihopmontering av bandmaster reverb
Du kan ha ett avbrott i din signalkedja, Det brukar läcka över lite ljud ändå varav du hör lite gura i högtalaren. I en superhighgain kan det läcka över så mycket så det går att spela ändå på bra volym bara att det låter fel.

13 Apr 2015, 13:18
Profile

Mkt bra tips, det skulle absolut kunna vara fallet här, kanske missade jag något när jag tog bort effektloopen.

13 Apr 2015, 16:23
Profile

Svullo wrote:
Mkt bra tips, det skulle absolut kunna vara fallet här, kanske missade jag något när jag tog bort effektloopen.

effektloopen i en bandmaster är ju inte så original ;)

Det är inte så att du har jacken kopplade fortfarande och det är dålig kontakt där?

Eller som jag var med om en gång som köpt en ny delux och det lät lite som du beskrev.
Well, mätte stärkan och allt såg bra ut, kliade mig i huvudet tills jag såg att stärkan var kopplad till extra högtalarutgången och det lilla ljud man hörde var från det
jordade jacket som glappade lite när man spelade.
Roligt fel :)

13 Apr 2015, 17:56
Profile

Haha, nej inte direkt original med loop & master.. Den ska inte bli original heller tänkte jag, men innan moddning vill jag testa att den är frisk så jag börjar med AB763 som grund.

13 Apr 2015, 18:59
Profile

Jahapp, nu har jag lyckats ägna en halvtimme åt maskinen igen. Hittade ganska snart att jag kopplat fel vid själva högtalarutgången. Efter att ha kopplat rätt så hoppade den igång, verkade låta relativt normalt. Dock flyttade jag på stärkaren medan den var igång och direkt gick Nät-säkringen (2A). Jag hann notera vid biasing att Anodspänningen var lägre än schemat föreskriver med GZ34, borde varit 460-470v men låg nu på ca 430-440v (minns inte exakt). Jag kopplade primören på 340v-tappen då det gav mest korrekt glödspänning, det ger förstås en aning lägre B+ Möjligen är det detta som gör sänker anodspänningen, men jag funderar förstås ifall det är något annat som drar för mkt ström och på så vis sänker spänningen och löser ut säkringen.

Till saken hör att jag nu startade upp maskinen med gamla lytar, ja originallytar från 1968 faktiskt.. :wink: Så, självklart ska jag byta dem, borde ha gjort det innan startup men jag har inte fått hem dem än och frestelsen att provstarta blev för stor. Visst är det väl rimligt att anta att det kan vara någon halvkass elektrolyt i filterdelen som får säkringen att lösa ut?

19 Apr 2015, 11:03
Profile

Svullo wrote:
Dock flyttade jag på stärkaren medan den var igång och direkt gick Nät-säkringen (2A). [...] Visst är det väl rimligt att anta att det kan vara någon halvkass elektrolyt i filterdelen som får säkringen att lösa ut?

Nja, jag skulle inte sätta några pengar på det. 2A på 230V är rätt många Watt i förlusteffekt. Nu är det lite gissning här, men kortis i en ellyt skulle kanske primärt leda till en avbrunnen likriktar-diod... Eller, ja. Allt är ju möjligt :) Men jag hade hellre letat efter något som kan kortsluta myket ström, t.ex. glapp/kortis någonstans längs glödmatningen (kolla även indikatorlampan), eller kortis någonstans längs primärtrådarna. Lycka till!

https://www.facebook.com/ahjelmamp

20 Apr 2015, 14:06
Profile

Tack för tipset, jag ska säga att jag har nog ingen egen teori i detta skede.

Jag väntar på beställningen från TAD, sen blir det nya lytar rakt igenom, kommer att dra om glödmatningen hela vägen. Får se vart det landar.. 8)

22 Apr 2015, 11:45
Profile

Update!

Här var det glada miner.. Maskinen är nu i princip klar, nu laddad med 1st 10" CTS-Alnico och 1st G12M Pulsonic. Det blev superkalas, låter riktigt gott!

Slänger upp en färsk bild på kalaset.. Som synes saknas intensitypoten, den ska dit, måste bara fundera på om jag ska behålla originalvibratot eller mixtra om lite.

Image

Ojj ursäkta jättebilden, jag är en dålig männsia och använder photobucket, ska skärpa mig! :oops:
Pållen på bilden ser ut att ha märkliga dimensioner med det är kameravinkeln som luras.. Ingen kines.. :wink:

14 Sep 2015, 21:36
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]