View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 11:17

Reply to topic  [ 2 posts ] 
PPIMV installerat i Marshall 410 Blasfemiani 
Author Message

Post PPIMV installerat i Marshall 410 Blasfemiani
Ja, till slut blev det så! Har varit skeptisk ("skeptisk" som Stefan Sauk i Lorry :mrgreen: )
till PPIMV, har liksom dumt tänkt att det kan väl inte låta bra när NFB bryter ihop :roll:
Men beslutade mig för att testa typ Lar-Mar-versionen av PPIMV.
Köpte 250k log dubbelpot och skärmad 2-ledare från Tube Town.
Installationen var ganska enkel, fick göra ett hål för poten och ta bort 220k bias-resistorerna på kortet.
Då 22nF-kondingarna från fasvändaren och kopparbanorna var knökiga att jobba med
så bytte jag resolut till ett par fina senap som jag hittade på Svebry för några år sedan.
De båda slutrörsparen har separata bias-feeds, så det fick bli att separera bias till var sin pot också.

Hursomhelst, jag är frälst! Fan vad gott det låter!
Med "rätt" inställning i försteget så kan man liksom sköta det mesta av ljudet från gitarren.
Med full gitarrvolym så sjunger det fint i midden, drar man ner så finns diskanten kvar bra!
Kan tänka mig att det beror på att med full volym så distar ju fasvändaren och NFB-loopen
bryter ihop, med mer mid som följd. Med lägre gitarrvolym så börjar NFB att funka igen
och prescense ger mer topp.

Jag har också omkopplare för NFB från 4, 8 eller 16 Ohm lindning, samt för 27k, 47k eller 100k NFB-resistor.
För mitt öra låter det bäst med 8 Ohm och 47k, ger ett bra sjung i midden och känns mer anslagskänsligt
än t.ex. 4 Ohm och 100k. 16 Ohm och 27k är aningen stelt.
Skillnaden är fullt hörbar men inte jättetydlig.

Sen tror jag att man får ha ett lite annorlunda tänk i hur man rattar försteget och tonkontroller
jämfört med att använda dist från försteget enbart.

/Mats

20 Sep 2015, 19:34
Profile

Post Re: PPIMV installerat i Marshall 410 Blasfemiani
PPIMV är bra grejer!

Spelar man på fjuttvolym så får man kompensera med lite mer treble, men jag tycker inte man ska spela på fisvolym. Det som är så bra är att man kan spela på en normalhög ljudnivå utan att bli akut hörselskadad och få ett gott ljud ändå.

20 Sep 2015, 23:23
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 2 posts ]