På besök i Stockholm och jag har lovat att ta en titt på en Marshall Super Lead 100 Watt -69 som jag renoverat tidigare. Kunden hade märkt att den började låta illa efter ett tag på hög volym innan HT-säkringen gick. Det första jag märkte var att texten på ett av rören (V5) var betänkligt bränd, efter att ha provspelat ett tag (> 5 min) märkte jag att samma rör börjar red plate:a. Möblerade om rören, samma sak hände på samma position (så nu är texten bränd på detta också…).
Då misstänkte man ju problem med bias men den var OK på alla rören. Bias-motstånden mäter OK, skärmgallermotstånden mäter bra och skärmgallerspännigen var lik på alla rören. Som det är nu måste man pressa förstärkaren för fullt för att få den att red plate:a men vid halv volym eller mer kan man se att nåt galler i V4 och V5 glöder upp i inuti vid kraftiga anslag. Ser ut att vara mer i V5 men är inte säker.
Nån som har någon idé?
Jobbigt att felsöka utan tongenerator, oscilloskop och power brake...
Iom att du beskriver att problemet primärt uppträder enbart på full tjillevipp skulle jag gissa att problemet är naturligt. Dvs att när du pressar maskin på fullt har du såpass med spänningssvikt att g2 under peak får högre potential än anoderna och att röret därför får lysande skärmgaller.
Varför just den givna sockeln kan ju ha en rad anledningar,bla då elektromekaniskt.
En lösning du kan prova som funkar och funkar bra är att rädda det hela genom att prova att installera en zener om ca 15-20V ut mot resp sockel i serie med en resistor om 100 Ohm/2w där resistorn är det som sitter närmast pinne 4. Skulle misstänka att det hanterar problemet alldeles utmärkt. Choken ifråga är som induktans såpass reaktiv att den "hänger med" bättre än en motsvarande placerad droppresistor på den givna platsen rent dynamiskt. Zenern i sin tur gör resten.
_________________ jesper@by-racing.se Racing amps-like having bacon...for your ears.
28 Oct 2015, 10:48
awe
Re: Problem med Marshall Super Lead 100 Watt -69
OK, all respekt för dina kunskaper men jag tycker att stärkaren borde klara 3/4 volym utan att den redplatar (jag skrev "för fullt" men det var nog redan vid 3/4). Den har nya rör, ny filterkondingar, nya kondingar i biaskretsen.
Jag tar hem den och kollar med lite förutsättningar, hittar jag inget kan det vara värt att prova ditt tips!
28 Oct 2015, 20:28
Sustain
Re: Problem med Marshall Super Lead 100 Watt -69
Min första tanke är ju dålig kontakt för pin 5 i rörsockeln. Av någon konstig anledning verkar det alltid vara pin 5 som tappar kontakten först...
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum