View unanswered posts | View active topics It is currently 18 May 2026, 04:29

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Winston PA-200 
Author Message

Post Winston PA-200
Japp.
Medveten om att jag föredraget historien tidigare så gör jag en kort summering.
Hans Bauer drev Echolette. Echolettes förstärkare tillverkades under lång tid av Klemt i Munchen. Mkt väldesignade historier.
När så Echolette skulle lanseras i engelsktalande länder togs beslutet att Echolette inte dög som varunamn varför de Echoletteprodukter som var ämnade för lansering marknadsfördes under varunamnet Winston istället.
I grund och botten är de dock identiska med motsvarande Echolette modeller.

Det som fördunklar det hela var att Echolette som varunamn såldes av Hans Bauer till Dynacord 1969.
Echolette produkter salufördes sedan under eget namn tills,såvitt jag vet,kring 1973 eller därikring,fast nu då under Dynacords flagg.

Som några av er vet har jag en Winston GA-200 sedan tidigare. En rent MONSTER effektmässigt! Gemensamt för dessa maskinerna är att de är angivna till relativt sett höga effekter. Något jag inte ser nån som helst anledning att betvivla för de e rent sjukt högljudda.

Image

PA-200 delar förvisso tankelinje,kan vi kalla det,med GA-200 samt BA-200 (G för gitarr och B för bas) men skiljer sig markant på ngr punkter. Bla då som ovan,dvs cabben. I PA-200´s fall är den avsevärt mindre,och man har här frångått "JMP" tänket vad avser storlek.

Maskinen ifråga e fö köpt via tyska e-bays sk "kleinanzeigen" och då som trasig.

Image

Jotack. Nog var den trasig alltid,men kanske inte direkt som förväntat. Som nu synes då en mer kompakt lösning än GA-200´n. Mycket rent av. Det hör till saken att trafona i dessa maskiner e rena kolosser. Har aldrig sett trafos av den storleken i "100 wattare" tidigare. Mkt riktigt är de alla angivna till 135w rent och 200w musikeffekt.

Image

Trafon som PCB´erna för ingångsstegen som pottar för masterkontroll är alla försedda med enklare skärmar av samma aluminium som chassit är gjort av.
Skitet...var i det här fallet bara förnamnet,så det enda raka var att ta fram spriten och penseln det första som skedde.
JÖSSES va skitigt det var!!

Image

PA-200 samt GA-200 har det gemensamt att de är hybrider,om än på Echolettes egna lilla vis. Dvs att endast ingångsstegen är transistoriserade. Resten..e rör. I fallet med denna PA-200 sitter det ett EF-86 som driver och i sin tur två stycken ECC-808 följt av 4st EL-34 längst bak.

Image

Å till vänster där har vi då ett av korten för ingångssteg,och det till höger är ett kort som arbetar med tonkontroll.

Image

Näfan. Den fungerade inte. Så e det,och då skall sägas att det enda som i egentlig mening var "uppeldat" var ett av de 5,6 Ohms motstånd som satt mellan respektive slutrörssockel och chassiejord.
Men iom att så var fallet så började jag med att mäta resistans mot jord i B+ kretsen och det kunde mycket snabbt konstateras att ngr av dioderna i bryggan gått hädan så dem ersattes allihop med vanliga N4007´or.. Därefter smorde jag upp voltväljaren mm...å kopplade in eländet.
Möttes av en STYGG smäll!! Visade sig då att kortet på bilden,precis som med GA-200,jordar mot chassit i sitt övre högra hörne. Den muttern kan man säga att den inte satt så fast va..

Åtgärdade det åsså i med kontakten igen,å se nu gick det bättre. Kollade då bias spänningarna,de e ställbara per slutrör,och det var det sämre ställt med. Inte mkt att orda om! Började med att byta glättningslyten till kretsen.

Av de ca minus 85 volt DC som kommer ut ur matarkortet var där ca minus 14 till minus 5 som kom ut till slutrörens galler. :shock:
Kanske inte så konstigt att ena 5,6 Ohms resistorn där var uppeldad!

Kopplingskondensatorerna mot fasvändaren läckte givetvis som såll,men det visade sig att även de 220k resistorer som sitter där hade driftat,rejält.
Så dit med friska kondensatorer...dit med friska 220k resistorer..å dit med 1 Ohms motstånd mellan socklarna å backen.
På med spänningen igen å...nu så. Nu vart där justermån på skrotet igen.

I med slutrören och på med spänningen...å justera bias. Japp. Den levde :D

B+ landade kring 560VDC under last,å då med en anodförlust av ca 35mA per rör i tomgång.

Image

Image

Mm. Som sagt. Ställbart per pipa. Som ni ser sitter trimpottarna därför i en form av överfall,å joo...varmt har det gått här å var :wink:

Image

Så. 1a steget i detta projektet är avklarat. Den fungerar och går igen. Div pottar sitter stenfast så..värme och smörjmedel står på agendan där.
Sen då frågan vad göra med den.
Brinner inte med det. Den funkar...å kan gott stå till sig lite. Nu vet ni att de existerar iaf! :lol:

Å högt spelar dem som sagt. Fö,original Siemens rören sitter fortfarande i som slutrör och fungerar alldeles utmärkt. Samma sak med ECC-808´orna.
EF-86´an i sin tur hade ngn pinnat om till ECC-83...inte en aning om varför.. Funkar gör dem iaf allihop.

09 Oct 2014, 21:09
Profile

Post Re: Winston PA-200
Image

Ni vet...
Man lär sig ngt varje dag :mrgreen: . Hm...who knew? Asså,den har 4 kanaler va... Trodde jag. Ni vet att jag nämnde att det skall sitta ett EF-86 där av ngn anledning. Mm. Nu vet vi varför.
BAKTILL...har den ett jack som heter "Organ",å se Organ e kopplat till sockeln där det egentligen skall sitta ett EF-86,men som numer e ompinnat till att ta ett ECC-83. Ett IE no less..
Å se den kanalen hoppar över allt kringtjafs å matar signalen rakt ner på de rörsteg som finns med i mixen.
Mao e Organ helrör! :shock:

Sen skall sägas att jag städat vidare i aparajten. Rejält. T-sprit å Iso is da skit! :lol:

De "vanliga" 4 kanalerna har ju transistor ingångssteg. De ligger då med ingående rakt ut i luften,alltså inget brytande,å se det tillför en del brus. Helt klart.

Det hör då till saken att maskinen i originalskick INTE åtlyder "the golden rule",så jag lade om hela jordslingan vad avser de bitarna...i sin tur lade jag skyddsjord enl lag (dvs på eget lödöra) å...mjodå.
Maskin vart mkt tystare. Helt klart.

I nästa veva lade jag om jorden för slutrören mot en annan punkt i chassit,inte långt ifrån där "master" jorden går ner från PSU kortet...å jofan. Nu började det likna något!

Bruset från transistorsidan kvarstår dock å fan vet vad göra åt det.? I gamla dagar var det säkert skit sak samma,men...hej å välkommen till 2014 liksom. :twisted:

Nu hör det till saken att det höjts röster kring att göra denna till renodlad basmaskin,å se den tanken e iaf inte helt kokt. Mukke mos e ´re...
Med det som grundtanke är jag inte helt främmande för att iaf behålla EN sidas transistor ingångssteg. Poängen e att där sitter gamla hederliga DC114...de kostar skit å inget å e enkla att bara byta då de sitter i socklar. Iom det så..tycka vad man tycka vill å så mycket rörtaliban jag nu utvecklats till så ÄR ett faktum att transistorer när de e friska skall utveckla mindre brus än rör. I sin tur ser jag inte nödvändigtvis att ett ingångssteg behöver vara rör för basbruk.
Å...på det FINNS det ingång-ar som ÄR rent rördrivna. Mukke nu...förstår jag med,men..e ni med.?

Hm. Känns helt plötsligt som att maskinen ger en en helsikes massa möjligheter.?

Image

Image

För att ge er en ide. Betänk nu hur gammal den ändå är. Den e 55cm bred...21cm hög..å 29cm djup.
Det där e ett mkt kompakt HELVETISKT kraftpaket!!

Nu får det hela anstå ngr dagar men det med att ersätta gamla brusiga transistorer känns helt klart som en tanke.
När jag nu var i farten...nån tidigare Mr Handyman hade varit å bytt en av de 3M Ohms trimpottar som sitter mot trissorna på ena kortet mot fasta motstånd. Nu hade jag ju ett gäng av dem över varför jag bytte tillbaka å det va änna helvete va gott det gjorde!

Sen. Det där med dubbla ingångsjack per kanal. Vilken hoax!! De e helt enkelt bara parallellkopplade å färdigt med det!

Nuvarande tanke e,ifall man nu tänker bas,att man har det med bas som huvudinriktning..åsså låter man EN kanal bli distande gitarr dito. Resten olika former av baskanaler.
Kunde det vara en ide?

10 Oct 2014, 20:24
Profile

Det här ser ut som en kandidat att sätta in en fläkt. Hålen i bakkant är helt täckta av el-34, så här kommer bara in
glödhet luft. Inte konstigt att trissorna brusar.

Får det plats en fläkt att suga in under chassiet ? Luften borde pressas ut förbi el-34 och bakåt.

10 Oct 2014, 21:39
Profile WWW

Jag vet faktiskt inte Peter.
Det hör till saken att maskinen har galler på sidorna för kylluft (det har de allihop,oavsett modell),men det ligger oavsett en del i det du säger.

Frågan vad göra med den här är fortfarande inte avgjord,men det har framförts tankar om att göra basmaskin av den som sagt.
Ngt jag tror den skulle klara med glans. 135w clean e dock 135w...å tyskarna överdriver som bekant sällan.
Vad den sen ger med distad signal e anybodys guess antar jag.

Mao e nog frågan med kylning än så länge bara EN av parametrarna isf. Om det skall göras ren instrumentstärk av den tänker iaf jag isf kanske 2 kanaler...å frågan e om man skall göra denna likvärdig med det jag gjort det senaste,dvs relästyra den.?
E ju smidigt..

Isf kunde det vara ide att slakta ner den där enorma faceplaten å ge den en brädbit med tolex framtill...åsså en ny faceplate i anodiserad aluminium bara...med det antal pottar man har behov av.

"Tonkortet" invändigt kunde kanske vara ide att ta vara på. Det är,för att vara från tiden,halvt omfattande och därmed med en del kapacitet.
Å om basmaskin e det som står på agendan kan det ju vara vettigt med en flerbands EQ i min mening.
Frågan jag ställer mig är som sagt ifall det kan vara vist att bibehålla iaf det ena transistorkortet. Bara se över att komponenter inte driftat samt installera nya småsignalstransistorer.?
Jag ser inte samma "rörbehov" för bas som för gitarr och genom att i princip bara "boosta" signalen med en transistorsida så hade man som jag ser det fått en alldeles utmärkt och vettig lösning på om man använder en aktiv eller passiv bas.

Mao. Två kanaler. En aktiv och en passiv. Respektive kanal i sin tur kan mkt väl relästyras för olika sound.
EF-86´an tex,som ju nu då e moddad till ett ECC-83,skulle jag tycka kunna vara spännande att leka baslösning med.
Vet inte om det e gjort tidigare?

11 Oct 2014, 14:09
Profile

Jahaaaw....
Jag e dum i huvudet. Jomen,å det kan kanske vara en vettig grej att det kommer från rätt käft :lol: .

Tyckte den brusa å dumma sig mer än nödvändigt. Mm. Lurade länge på varför,tills jag studerade ingångsjacken som för samtliga kanaler var av brytande typ å se...efter 40års bruk var det med brytande sisådär med.
Så..ur med jacken å bända å bryta lite åsså...mjo. Tyst i tomgång :shock: .
Mjo. Tyskar kan. Så e re. Så länge det nu funkar som de designat skiten.

Åsså...dum i huvudet igen.
Står ju tydligt stämplat "EF-86" vid sockeln för ena novalen. Mjomen. Å däri satt ett ECC-83. Ett gammalt IE.
Kikade på sockeln som snabbast och det såg ju UT som ngn pinnat om....meeeeeen...näeeeeeeee...se,det hade man inte. Vid mer ingående kontroll visade det sig alltså att ngn Mr Handyman kroknat på EF-86´an å tryckt dit ett ECC-83 istället. Ni vet..rör som rör va....

Så i med ett EF-86,å de va änna helvete!
Snyggt det lät då! Cleant förvisso,men OJ va snyggt!

Nu e re då så...

Image

...att den där EF-86´an inte drivs konventionellt direkt. Den lilla trafon där...Mm. Flaskan e till att börja med triodkopplad. Pinne 1&6 sitter byglade. Sen utgör trafon "anodmotståndet" och..den har då in alles ett helt gäng tåtar. Givetvis en primärsida,men sekundären mynnar mot pottarna på faceplaten.
Annorlunda tror jag e rätt ord. Snackat som snabbast om det med Aleks..återstår att se vad han säger :wink:
Men tyskar gör sällan ngt utan en god anledning. Så...räknar med att en sådan finns.

På det,iom att jag nu ändå hade novalerna under luppen,så kikade jag lite på det med 808´an som agerar PI å...skall rita ner det för er för lösningen e även i det fallet annorlunda.

11 Oct 2014, 20:21
Profile

Image

Nya arbetsuppgifter för denna som sagt,så nu e där tillverkat två plåtar i naturanodiserad aluminium (så jag kan göra bort mig med den) för att ersätta den gamle faceplaten.

Blir en gitarr och en bassida av maskin. Den senare då med en aktiv och en passiv ingång.

13 Nov 2014, 21:26
Profile

Image

Ja,alltså. Någonstans börjar ju detta med att städa. Att maskin fungerar numer är vi på det klara med,men..dags att realisera vad som sagts.

Iom den nya layouten på faceplaten behöver det dras om både det ena och andra invändigt med. I samma veva har jag sorterat ut en rent helsikes massa kabel som gått både härsan och tvärsan som nu inte kommer användas iom maskinens nya skepnad.
Samma vad avser div beslag,jack mm.

Nu e grejen den att det kort man skymtar som längst ner till höger i bild är ett "tonkort" och på det kortet finns alla möjligheter till att skapa en högupplöst EQ för bas sidan av maskinen. Tillika har vi det med transistordelen..som sagt,det ena kortet får sitta kvar.
Schemat anger att där skall sitta BC-114 trissor men det gör det nu inte,utan där sitter vanliga BC-109´or.

Nu skall där adderas som minst en novalsockel. I samma veva nu kommer de socklar som annars skulle innehållit ECC-808 pinnas om för 6n2p EV. Helt enkelt av den enkla anledning att det är ett föredömligt sätt att installera splitternya flaskor till ett minimum av kostnad.

Nya elektrolyter är reda inhandlat,skall bara på plats..

Jaja. Vi gör som vanligt :mrgreen: ,slår i en växel...ger fullt å ökar successivt...

23 Nov 2014, 21:51
Profile

Image

Mm. Istället för att försöka hålla fast vid originalsättet att dra alla ben å komponenter (hardwire) så togs beslutet att det nog e vettigt att göra detta via en turretboard istället.

Maskinens huvudlytar ersattes med friska bitar,och på det blir det nu då fler noder att dra ifrån. Man kan nog utan överdrift påstå att konborrarna gick varma en stund.. :mrgreen: .Så långt allt väl.
En noval ersattes då den var skadad,och en adderades...eftersom mina idéer i detta kräva detta tillskott :mrgreen: .

Som det är nu tänker jag i banorna av att hålla allt vad avser AC såväl som HT i maskinens ena ände. Vid behov innebär det också att det kommer gå alldeles utmärkt att installera en plåt mellan den delen av maskin och det som sedan utgör rör mm. Lika samma har jag tänkt vad avser det med de jack och reläer som nu skall till.
Som synes drog jag om kablaget till glöden,å det är nu dels ganska kompakt placerat och vad vidare är tvinnat i regelrätt ordning.

En av socklarna skall ju hålla ett EF-86 varför där är draget för intern skärm osv enl datablad,men de andra blir ju 6n2p varför i deras fall är det pinne 9 som ser chassijord. Därav går det också en förbindelse mellan resp sockels centrum...i ambition att hjälpa till vidare med den biten.

Nåja. Det tar sig. Den lilla kompakta turretboarden e faktiskt Aleks fd...så vet inte varifrån den härstammar,men kompakt och trevlig som fan att arbeta med är den. (För den som nu ev undrar.)

24 Nov 2014, 20:42
Profile

Image

Arbetet fortsätter oförtrutet. Större delen av turretboarden,och därmed preampen,är att se som klar.
I det då så fokuserade jag på hur hantera det med signal ut mot slutrören och vid närmare kontroll insåg jag att det var dags att riva alltihop,se över och göra om från början. Bla pga smuts som jag helt enkelt inte fick väck.

Väl var väl det eftersom det visade sig att lödöronen på trimpottarna satt på trekvart,så det blev till att nita om.
Med det gjort då..så vart vi ju snart nog där att de resterande delarna såg bedrövliga ut i jämförelse...så det ena gav det andra osv.
Snart nog var det mao "full circle",å jag antar att det står till reson rent servicemässigt efter 45år eller så.
Gott å väl nog å nu e ´re i det närmaste gjort iaf.

Nu e det förvisso en bra bit kvar innan denna e färdig,men det lullar i rätt riktning känns det som iaf. :D

02 Dec 2014, 01:04
Profile

Underbart att följa sådana här projekt! Keep 'em coming!

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

02 Dec 2014, 09:11
Profile

Kiitos Erik!

Jaja.
Vi kör väl på.

Image

Så. Ordning å reda. Genomgående nya komponenter. Rent å trevligt.

På det har jag förflyttat inkommande AC i tvinnat skick till maskinens ena ände,bokstavligt. Givetvis samma med returen ifrån huvudbrytaren.
Hela kiseldelen som skall återanvändas har setts över och fått nytt liv,lika rengjort det.

I den vevan,det jag i min enfald trodde var ett tonkort...är inget annat än ett kort där samtliga kanaler leds ut mot en passiv loop...å se det behöver vi ingen i det läget av kedjan av gainsteg så..tack å goodbye..

Det kommer sig helt enkelt.

03 Dec 2014, 02:20
Profile

"Schnöggt ! "

LF Audioservice

03 Dec 2014, 10:57
Profile WWW

Det saknas utsmyckning av komponenter med svart nagellack. :mrgreen:

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

03 Dec 2014, 13:20
Profile WWW

That´ll be the day!!
:lol: :lol:

03 Dec 2014, 14:22
Profile

VacuumVoodoo wrote:
Det saknas utsmyckning av komponenter med svart nagellack. :mrgreen:

Det saknas lack på lödningarna ! ( röd lack som kontrollanten målar på är vackert, men blå duger också )

03 Dec 2014, 18:27
Profile WWW

eller så gjuter du in sketen i svart epoxy :lol: :lol: :lol: :lol:

03 Dec 2014, 23:19
Profile WWW

*mixar en DJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄVLA laddning epoxy i en för ändamålet helt korrekt svart plasthink*

Say whut?
:mrgreen:

04 Dec 2014, 00:20
Profile

Image

Efter lite eftertanke vart det en ny faceplate. Igen.
Blir helt enkelt fler pottar än jag först tänkte mig,men det är ofrånkomligt med de idéer som ligger för handen. Inte mer med det.

Image

Haamen :P . Saknas bara en av de lettrade muttrarna,men annars e kiseldelen där som den skall vara. Skall få en omgång nya transistorer med och de sitter intelligent nog redan från fabrik i för ändamålet avsedda socklar. Mao..bara rycka ur å sticka i nya.
I det har jag kollat lite på datablad... Schema anger BC-114...å se de e inte helt vanliga idag. På ena kortet sitter det då mkt riktigt BC-114,medans det på andra kortet sitter med än idag gångbara BC-107.
Vid jmrls i datablad får jag säga att jag har svårt att se ngr eg skillnader för DENNA applikationen,varför det nog blir så att jag klappar dit en omgång nya,gamla hederliga,BC-107´or.

Image

Som sagt. I maskinens ena ände har vi inkommande AC å hela den biten,och även om nu själva ingångsjacken installeras på betryggande avstånd så kommer ngr pottar väl nära. Därav denna lilla vikta aluminiumplåt.
Sitter med ett par M3 i ovankant rakt in i de gängade hålen i chassit. Utrymmet/hålet e då givetvis efter det "transistorkort" som demonterats.

04 Dec 2014, 00:26
Profile

Image

Mm. Bestämde mig för ett lite annorlunda grepp. Vanliga hederliga gnuggisar :shock: (vilket fanimig e allt annat än vanligt idag!).
Min tanke e att maskin e från mkt sent -60/tidigt -70 och därför får den gärna återspegla det. Stilen jag valt är som ni ser ganska stram och tillbakahållen.
Det som saknas i denna bild e ingångsjacket för bas....
Å kanske det hela äskar en förklaring.?

Image

Det här e alltså "bas sidan" av maskin. Dess egentliga förstärkning består då av ett stycke ryskt 6n2p,inget märkvärdigt i det. E detta 6n2p som styrs av de nedre pottarna. Dvs,volym och en mer eller mindre konventionell tonstack.
Däremot så ser ni att det sitter uttag för en gain och tonpott "ovanpå". Mm. Tanken e som sagt att man vid behov,via relästyrning,skall kunna koppla två transistorsteg "ovanpå" det där 6n2p steget,och givetvis då kunna styra hur mkt samt hurdant rent tonalt.
Baktanken e att transistorbjäfset mer eller mindre skall ersätta/simulera de aktiva preamps som sitter i det flesta moderna basar OM MAN VILL.

Image

Åsså då gitarr sidan av maskin. Tänket e samma. I ena läget e det old-school...i form av ett stycke 6n2p som man utnyttjar båda trioderna på. Därefter en James....åsså en gainkontroll för fasvändaren. Väl nog.
Om man nu inte anser att rytet från det räcker kan man,återigen via relän,sätta ett EF-86 UPPEPÅ de befintliga trioderna på 6n2p flaskan. En setup jag provat innan med i mitt tycke mkt gott resultat.

Övre raden sedan handlar alltså om justering för negativ feedback...för presence..för resonans...åsså en PPIMV.
Det senare en ren nödvändighet iom maskinens effekt. Pottarna i den övre raden i detta fallet blir då "globala",dvs de påverkar båda kanalerna-bas såväl som gitarr.

Image

Jaa...å det där behöver väl kanske ingen närmare förklaring. Hoppas jag :lol: . Gillar dock stuket på de där gamla brytarna.

Till detta nu tillkommer som ni kanske förstår dels ett antal mikroswitchar och dels lite pilotlampor mm.
Har grunnat på hur tåliga de där gnuggisarna e...om de tex skulle tåla lite lack eller liknande? Eller om man helt resolut skulle använda modern akryl plastfilm?

För att sedan ge en ide av det kompletta resultatet framtill så e alltså faceplaten plåten långt ifrån lika hög som cabben i sig.
Det innebär att det jag gör nu e en "JMP". Dvs,på samma estetiska vis som en Marshall JMP kommer jag snida till en träbit som täcker upp det i fronten plåten inte gör.
Rent estetiskt är jag sedan lite kluven kring ifall jag skall klä den träbiten med svart tolex eller om jag skall betsa och lacka den mörk.?
Min tanke då givetvis att aluminiumet mot det svarta e en femma,och kanske kan det vara så att mörk betsad furu gör sig mot det?
Rattarna...jaa...jag verkligen önskar jag hade tillgång till en omgång av de små originalrattarna som eg är till en Winston,men ...det e ju fan att leta efter unobtainium..så snarlikt nog får bli silverfärgade Marshall rattar.
Inte mer med det.

04 Dec 2014, 21:29
Profile

Tiden när man gör en massa....som inte syns.. :shock:
Jo,där e jag nu. Ni vet allihop vad jag snackar om. Kablage som skall dras,små lödöron adderas osv osv.

Image

Relästyrning står som sagt på programmet. I detta fallet,även om maskinen nu förvisso har tappar för både det ena och andra,innebär det att jag i numer "vanlig" ordning smitt till en mkt enkel PSU.
I detta fallet labbade jag lite med var placera den,å valet föll på bakre gaveln. Iom det fick jag rumstera om lite i när,var,hur...å resultatet ser ni ovan. Hyggligt kompakt.

Nu e det ju så att PSU´n skall driva lite olika kretsar,eller rättare sagt sluta reläer lite hipp som happ,och det innebär att där blir lite mer omfattande kablage än normalt i mitt fall.
Lyten ifråga...e fö säkrad med ett riktigt vettigt lim jag hittat som Loctite tillverkar. Blir lite som "segt gummi" fast med en DJÄVULSK vidhäftning när det väl härdar. Enda sättet att klippa limmet..e rakblad alt stora mängder värme.
Bra skit.

Image

Mm. Limmat det med,fast med en form av superlim. Faktum e att det fungerar riktigt bra. Superlimmet reagerar starkt med plasten på reläet och sitter styggt förankrat,rakt av liksom. Givetvis har jag grunnat lite på det med failsafe eftersom reläerna sitter "upp&ner" när skrotet väl står placerat som det skall,men samtidigt har jag använt denna metoden nu ett antal ggr och...det fan mest fungerar. Ironiskt nog-faktiskt.

Å många reläer blir det denna ggn.....

05 Dec 2014, 21:31
Profile

Kul bygge :)

06 Dec 2014, 00:32
Profile

Kiitos!

Återstår då...att se hur skiten låter me allt sagt å gjort :mrgreen:
Vi kommer dit mä.

06 Dec 2014, 00:59
Profile

Image

Nu har den ju stått till sig lite,så..dags igen :mrgreen:
Asså..."the beuty of hardwiring/PTP"! :shock:

Fick gått över "transistorkortet" i den. Demonterade en massa som inte skall användas mer och i sin tur ersatt lite komponenter som nog passerat bäst före datum.

Sanningen e den att jag bytt bort min 140w Geloso...så det finns liksom inte så mkt alternativ annat än att sätta ihop den här grejen nu :lol:

12 Jan 2015, 21:08
Profile

Ja,tjyvpacket envisas ju med att tycka att jag inte skall få behålla de one-off byggen jag gör...men se de vinner inte va...så..

Image

Image

Vet ju med mig att detta i grunden e riktigt riktigt bra skit så..har köpt en till.

19 May 2015, 07:22
Profile

Dom verkar ascoola!

19 May 2015, 20:20
Profile

Mm.
Har ju ngr Winstons nu,å så mkt står väl klart att de håller en rent ruggig kvalitet. Bra skit helt enkelt som jag i likhet med Klemt maskinerna i stort anser fler borde upptäcka.

Båda de här PA-200 blir nu blandmaskiner. Dvs en sida där man kan köra in bas och den andra sidan riktad mer mot gitarr.
De har i det eg bara en enda baksida å de e att de e ung lika tunga,rent fysiskt i antal kg,som en konventionell Marshall. Ngt jag personligen tycker e rena dumheterna. Finns ingen anledning till den tyngden.
PA-200 är då å andra sidan bra mkt mer kompakt byggt än vad ngn tidig Marshall e...

19 May 2015, 22:45
Profile

Tyvärr är det nog så att vi blivit blåsta på den där sista PA-200 maskinen.
Klart å betalt är det sedan länge,men tysken som sålt den svarar inte ens på mail mer och ingen maskin i sikte. Så det e nog bara att konstatera att detta var ett lurendrejeri.

Ovanligt med tyska e-bay i min erfarenhet.

Vi såg till slut en maskin som såg mkt lika ut vad avser skador som såldes i samma stad..och gick till slut för liknande pengar.

Anmält till e-bay är det..å nu blir det till polis med det åxå. Trist..

Nåja. Den andre har jag ju,så det blir att slå i en växel å se till att den kommer till skott. Iom inbrotten saknas vi basförstärkare i dagsläget så det e inte mkt att spara på...

28 Jun 2015, 18:41
Profile

Hm. Du verkar vara inne i en loop där du blir fuckad. Ebay Tyskland brukar inte ha luringar ombord. Inte kul. *sympatier*

28 Jun 2015, 22:50
Profile

MÄÄÄÄ WTF............................. :twisted:

29 Jun 2015, 14:45
Profile

Image

Jaja. DENNA gången blir det inte fel iaf då jag kommit att känna säljaren.
Men..ingen PA-200 utan en GA-200. Innebär transistor ingångssteg och tremolo bland annat.

Image

På gott å ont då så har cabben lämnat oss och detta är ersatt med en plåtdito. Blir väl till att jag hanterar det och gör en form av kopia av originalet. Jag har ju en GA-200 stående sedan tidigare.

PA-200 ovan då,den har hamnat på operationsbordet igen. E inte sådär jättemycket kvar att hantera vad det verkar och...vi behöver få fart i en maskin vettigt för vår basist.
Skall bli intressant som fan att se utfallet av det där med "aktiv/passiv" setupen på bas sidan.

22 Aug 2015, 15:31
Profile
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next