|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
modda ehx rörpedal (bättre schema)
| Author |
Message |
|
isak
|
 modda ehx rörpedal (bättre schema)
Tänkte våga mig på att modda en rörpedal. Det är första gången jag gör nåt handgripligt med rörting. Den går på hög volt, så har ni några specifika varningar, låt mig höra. Min första tanke är att knipsa av c13, avkopplingskondingen på fjärde steget. Anledningen är dels att det är för mycket dist i pedalen, dels så verkar jag föredra distkretsar där minst ett steg saknar avkoppling. Som cornfords modeller, peavey 6505, orange or15, marshall 2204 mfl. Disten verkar bli mjukare. Jag har funderat på om det är lokal negativ feedback jag gillar också. Det uppstår ju tydligen då man tar bort en avkopplingskonding. Det skall väl skapa mer av en tröskel mellan rent och distat, tänker jag, om det funkar som med global negativ feedback? En tröskel (mellan rent och dist) som då går att pejla in med reglagen och sen kan man ligga och styra mellan helt rent och helt distat bara med hjälp av anslag. Egentligen skulle jag vilja ta bort c7 och c9 också. Schemat skulle likna ett par olika cornford då. Fast så blev jag osäker. Förstår inte hur eq:n sitter i signalkedjan, någon som begriper? Och varför är drive en dubbelpot? Kanske finns det oförutsedda saker som händer om jag gör dessa moddar?
Last edited by isak on 21 Aug 2015, 14:57, edited 6 times in total.
|
| 20 Aug 2015, 14:49 |
|
 |
|
Amp Healer
|
 Re: modda hot tubes rörpedal
Har du någon länk till schemat ? Nuvarande har för dålig upplösning för att man kunna se värden mm. Som exempel ser jag ingen lokala negativa feedbacken 
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 20 Aug 2015, 19:46 |
|
 |
|
isak
|
 Re: modda hot tubes rörpedal
går det bättre att se nu? nej jag menar inte att det finns en lokal negativ feedback nu, utan att den skulle uppstå då man tar bort en avkopplingskonding.
|
| 20 Aug 2015, 20:39 |
|
 |
|
Axewall
|
 Re: modda ehx rörpedal (bättre schema)
Hej!
I tonkontrollkretsen så verkar det som du har en negativ feedback genom C9 som går till "resonant"-poten. Så C9 ska du nog inte ta bort. C7 eller C13 ja, men prova med en i taget för att kolla utfallet.
Testa också att lägga en 470k resistor parallellt med R12 eller R19 (ger c:a 320k) för att ta ner signalnivån in i de stegen.
Och innan du gör något överhuvudtaget: Låt pedalen stå påslagen i 5 minuter, dra ut stickproppen ur väggen (eller om det i detta fallet är en nätadapter?), vänta i 5 minuter och MÄT sedan med DC-voltmeter över antingen C5, C10, eller C14 för att kontrollera att det inte finns någon hög spänning kvar.
Mvh, Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 22 Aug 2015, 10:41 |
|
 |
|
isak
|
Axewall wrote: I tonkontrollkretsen så verkar det som du har en negativ feedback genom C9 som går till "resonant"-poten. Så C9 ska du nog inte ta bort. C7 eller C13 ja, men prova med en i taget för att kolla utfallet. just det, nu ser jag att c9 inte är fästad vid jord, ser loopen! dock upptäckte jag även en annan sak:jag har ingen resonantpot på min pedal, inte på utsidan iallfall. Den nämns ingenstans på ehx hemsida eller google. Att googla pedalen är dessutom svårt då det finns ett par pedaler (nya och gamla "hot tubes") med samma namn som inte är denna rörpedal. Axewall wrote: Och innan du gör något överhuvudtaget: Låt pedalen stå påslagen i 5 minuter, dra ut stickproppen ur väggen (eller om det i detta fallet är en nätadapter?), vänta i 5 minuter och MÄT sedan med DC-voltmeter över antingen C5, C10, eller C14 för att kontrollera att det inte finns någon hög spänning kvar. Det är en nätadapter. Spelar det nån roll om pedalen är i standbyläge eller ej under proceduren? för i övrigt är det väl så man gör varje gång man inte skall använda pedalen på ett tag. Och hur länge finns spänningen kvar i pedalen om man nu inte gör på detta sätt?
|
| 23 Aug 2015, 13:36 |
|
 |
|
isak
|
En annan gammal teori jag velat testa är att ha lägre värde på anodmotståndet på sista steget. Kanske 47k. Enligt josh på revelation amps, som har ett sådant steg i sin "72" (vet inte hur lågt, han sa bara "mycket lägre än 100k"), ger det SPELKÄNSLAN av att överdriva ett slutsteg. om än inte tonen... merlin b säger också på ett forum att lägre anodmostånd i samklang med ingen katodavkoppling ger mer av ren kompression.
Men hur påverkar ett lägre anodmotstånd strömåtgång etc i pedalen i övrigt?
|
| 23 Aug 2015, 17:01 |
|
 |
|
Axewall
|
Precis innan jag ska koja: ser i schemat att resonans poten är en trim-pot, så den sitter nog bara åtkomlig om du öppnar pedalen. Eller finns kanske nå't uppmärkt hål för trim-mejsel?
/Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 23 Aug 2015, 20:43 |
|
 |
|
isak
|
Axewall wrote: Precis innan jag ska koja: ser i schemat att resonans poten är en trim-pot, så den sitter nog bara åtkomlig om du öppnar pedalen. Eller finns kanske nå't uppmärkt hål för trim-mejsel?
/Mats det finns ett hål på baksidan, och nån halv cm in i det hålet skymtar huvudet på en stjärnskruv, kanske den? sov gott edit:jag tror inte det är den, för English muff´n har samma hål med innanför sittande skruv, och den har ingen trimpot på schemat. sitter nog på kretskortet nånstans.
|
| 23 Aug 2015, 20:59 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|