View unanswered posts | View active topics It is currently 18 May 2026, 08:27

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Testa trafon 
Author Message

Post Testa trafon
Snälla, bli inte sura på mig ännu, men jag suger då det gäller trafon.

En bojare vill köpa flera av trafona, och undrar om jag testat dem. Nope, det har jag inte gjort, vet inte ens hur man gör.

Tips?

Det gäller både OT, PT och drossel. Är PT så enkelt att man bara kopplar i 130V och sen mäter gnistor och spänning i andra änden? Men OT? Å hur saakuttarallaa mäter man en drossel?

13 Aug 2015, 18:11
Profile

Post Re: Testa trafon
Drossel= LCR meter.

PT´s kan du iofs lösa genom att mäta rimliga värden på primär vs sekundärsidan i hederliga Ohm.
Om du avser göra en enkel sådan test fixtur så..ptja,en vanlig kopplingsplint där du kan skruva fast ALLA tåtarna..åsså en avsäkrad ledning mot väggen som rent arbetsverktyg på bänken.

OT´s funkar att hantera med en vanlig liten AC converter. Alltså en stereotyp laddare eller liknande.

13 Aug 2015, 18:39
Profile

Skippa testerna. Priserna är ytterst humana, bilderna på trafosarna ger ett gott intryck.
"säljes i befintligt skick för dödsbos räkning" borde räcka. Om en tilltänkt köpare backar för att det är otestat så finns det andra. Köpare, alltså.

Återigen - ska du testa en trafo så ska du testa att den fungerar i sin applikation. Inte med nån hemmagjord testrigg från helvetet, och under tidspress.
Totalt irrationellt att koppla upp en massa trafos och simulera äkta belastning. Möjligen hade jag sträckt mej till att mäta (Ohmmeter) att lindningar var hela och att det inte är överslag mellan primär- och sekundär. Några garantier att den är OK när det ligger last på den går ju inte att lämna.

Folk är fan fåniga. Vad är nästa steg - att du ska lämna livstids garanti på prylar du inte vet ett smack om?

Nä. Var rationell.

13 Aug 2015, 21:14
Profile

Inte för att jag tycker du ska göra det, men för att testa en PT kan man lägga på 6,3 V på det man misstänker är glödlindningen och sedan mäta VAC på alla andra lindningar. Det kräver ju att man har reda på vad som är glöden, men tar man fel är nog ingen skada skedd, man kan ta nån lindning med låg resistans och börja med. Det värsta är ju då om man har en 5 V lindning att förväxla med, men har man tid löser man det också. Idén är ju att få fram rimliga spänningar på primärsidan och de andra sekundärlindningarna när man har en känd lindning med rätt spänning. 6,3 V är ju närmast standard. Som sagt, man ska ha lite tid och ta det lugnt så kan man speca upp sin PT.

En OT kan man göra undersökning av på samma sätt. 6,3 V på sekundären och mäta spänningen på primären, så får man omsättningen (Vp/Vs = varvtalsomsättningen) och impedansomsättningen är kvadraten på detta. Även här ska man ha gott om tid och såklart vara försiktig med de höga spänningar som skapas.

13 Aug 2015, 22:54
Profile WWW

Tack för vettiga åsikter. De får nog gå i befintligt skick.

14 Aug 2015, 06:56
Profile

Klokt. De flesta människor har förståelse för att man inte kan ha full insikt i ett dödsbos alla inventarier. Jag sålde för ett par år sedan lite radioamatörgrejor åt ett dödsbo (efter en man jag känt länge) och det hade varit helt omöjligt för mej (rent tekniskt) att testa igenom alla apparater och mojänger under drift eller ens på det mest basala vis.

14 Aug 2015, 10:31
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]