Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Hur förvarar ni era komponenter?
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=104009
Page 1 of 1

Author:  AxxChild [ 02 Aug 2015, 12:11 ]
Post subject:  Hur förvarar ni era komponenter?

När lagret på bråte börjar växa fram här hemma, stiger även oordningen x10, så jag behöver få era råd på sorteringen av delar/komponenter/m.m.

Kör ni med sortimentsskåp typ Biltema med en ask för varje värde, watt kapitans eller?
Fota gärna era tillhåll!

Mvh OCD-mannen
:wink:

Author:  bb5000 [ 02 Aug 2015, 13:16 ]
Post subject:  Re: Hur förvarar ni era komponenter?

Ja, fast nu har det blivit ett skåp för resistorer, ett för kondensatorer osv. Sortimentslådor för elektrolyter, potar, rattar, beslag, skruv, switchar, op-förstärkare, säkringar m.m. Har nog 7-8 lådor med fack + ett par skåp. Plastbackar för rören. All inhyst i ett par garderober.

Author:  Tubis [ 02 Aug 2015, 18:44 ]
Post subject:  Re: Hur förvarar ni era komponenter?

Blir så jädra många sortimentskåp om man ska ha alla värden på alla olika komponenter i ett eget fack. Har i stället typ en låda för transistorer en låda för dioder en för ic-kretsar osv och låter sakerna ligga i sina påsar vilket är bra med tanke på ESD för halvledare. Så kan man bara bläddra fram den påsen man ska ha. Resistorer vilket är det jag använder absolut mest av har jag sortimenthäfte som jag fyller på allt eftersom. Småkondingar har jag dock delat upp i fack efter värde.

Author:  Frisk [ 03 Aug 2015, 13:11 ]
Post subject:  Re: Hur förvarar ni era komponenter?

Kör med sortimentskåp och askar med fack. Om jag har köpt bulk och fått nån smidig förpackning så är det enkelt att behålla dessa och bara märka med en penna vad det innehåller.

Tubis wrote:
Blir så jädra många sortimentskåp om man ska ha alla värden på alla olika komponenter i ett eget fack. Har i stället typ en låda för transistorer en låda för dioder en för ic-kretsar osv och låter sakerna ligga i sina påsar vilket är bra med tanke på ESD för halvledare. Så kan man bara bläddra fram den påsen man ska ha. Resistorer vilket är det jag använder absolut mest av har jag sortimenthäfte som jag fyller på allt eftersom. Småkondingar har jag dock delat upp i fack efter värde.


Haha ett enda värde för varje fack är lite overkill. Jag märker facken med t.ex 0-4k7, sen kan man köra nästa fack upp till 20k t.ex. Så man får "späda ut" det lite på det sättet, går ju tillräckligt snabbt att hitta på det viset ändå.

Author:  zven [ 03 Aug 2015, 20:43 ]
Post subject:  Re: Hur förvarar ni era komponenter?

har lådor för varje kondingvärden och sen 6 serier med motstånd osv jag har åthelvete för mycket pryttlar i lager :mrgreen: +ja ja ja jag skall fota eländet ;)

Author:  Tubis [ 03 Aug 2015, 21:39 ]
Post subject:  Re: Hur förvarar ni era komponenter?

https://youtu.be/x8nbHYOc8ns

Author:  Axewall [ 03 Aug 2015, 23:10 ]
Post subject:  Re: Hur förvarar ni era komponenter?

Jag tycker det är så omständligt med alla dessa färger, koder och bokstäver som alla de olika komponenterna har, blir så trött...
Så jag har börjat märka om allt enligt ett eget system, med olika långa svarta streck och punkter på dom.
Jag började först, utan att riktigt tänka mig för, med det som dök upp först: tre korta tre långa tre korta.
Men tänkte "Fan också, det här kommer gå bra". Hur håller jag isär kondingar och resistorer då?
Då kom jag på: en konding är ju liksom två plattor nära varandra, nästan som två som gillar varandra riktigt mycket!
Så på de försökte jag få dit ett hjärta också. Resistorer är ju jävligt inte så goa kompisar inom sig liksom, oftast mycket lite kontakt med sina olika inre känslor, så de försökte jag få dit ett jobbigt tecken på. Kommer fan nu inte ihåg vad jag valde...
Kan ha vart ett Ö? Allt är i alla fall prydligt inlagt i samma låda, som jag ställt längst in på vinden! :D

/Mats

Author:  Frisk [ 04 Aug 2015, 11:15 ]
Post subject:  Re: Hur förvarar ni era komponenter?

Alltså komponenterna sitter ju fast i en pappersremsa, den brukar jag skriva vad det är för nåt. Blir ju väldigt enkelt att se då. Kondingar har ju oftast värdet skrivet på sig så där är det ju aldrig nåt problem.

Kan i och för sig redan färgkoderna för resistorerna jag använder så behöver inte märka längre.

Author:  Putte [ 04 Aug 2015, 19:47 ]
Post subject:  Re: Hur förvarar ni era komponenter?

Fick lära mig en ramsa för 13-14 år sedan på gymnasiet av elläraren, med tillhörande bilder, den hänger kvar i minnet än.

Ett svart troll är noll
En brun pris snus
Två röda läppar
Tre orange apelsiner
Röda hus har fyra knutar
Fem gröna fingrar
Sextett blå(s)
Violett har sju bokstäver
Grå råtta rimmar på åtta
En svart katt har nio liv

Sen är multipliceringskofficienten 10^x ekivalent med berörd färg dvs röd blir 10^2

Detta gör det enkelt för mig att identifiera ett motstånd jag inte vet resistansen på, och inte har en DMM tillhanda.

Author:  Lingon [ 05 Aug 2015, 09:41 ]
Post subject:  Re: Hur förvarar ni era komponenter?

Efter flytten från hus blev det en flyttkartong märkt elektronik med flera mindre lådor för respektive art, med andra ord en salig blandning.

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/