View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 09:35

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Switch, funkar det här? 
Author Message

Post Switch, funkar det här?
Vill kunna switcha mellan standard 5E3 där volpottarna påverkar varandra, och en hajgejnlösning med normalkanalens ingångtriod -> normalkanalens volpot + eventuell spänningsdelare -> brightkanalen -> resten av kretsen.

Har jag tänkt rätt med denna lösning och switch (3PDT) eller har jag gjort det krångligt?

https://drive.google.com/open?id=0B5tPK3762dM0M3l5RThYdjI1eWM

24 Jul 2015, 10:22
Profile

Post Re: Switch, funkar det här?
Såklart har jag tänkt fel. :(
Men inte gällande switchen utan gallerläckorna. Om jag har den på ingångsjacket så kommer nedre rörhalvan att sakna referns i standardläget.

Så om båda halvorna får varsit 1M till jord efter switchen, så löser det sig. Men då uppstår nästa fråga, den övre rörhalvan kommer att ha en massa med grid leak i high gainläget. Först den nedre volpotten (1M) och sedan egna 1M motståndet. Kommer detta att skapa problem?

24 Jul 2015, 20:53
Profile

Nytt försök.
Om jag räknat rätt så borde jag i high gainläget ha en 50/50 spänningsdelare mellan trioderna. 470k i serie och två st. 1M parallelt (=500k) ner till jord. Och low gainläget är fortfarande standard 5E3.

https://drive.google.com/file/d/0B5tPK3762dM0MHBnVWE0R3FhNm5hX1l5Qi1vZW42eTFxa2Z3/view?usp=sharing

24 Jul 2015, 21:19
Profile

Markus, du behöver inte switcha på ingången (om du inte vill så klart :wink: ) gör det enkelt för dig och dra ingången direkt till pinne 2 och 7 så slipper du en extra kabel o två extra motstånd.

Sen lite OT
Har du några 4 ohms högtalare som är 10 tummare ?
Har en gammal super reverb så någon sågade av till topp och jag fundera på göra den till combo igen fast 2X10 för att få ett smidigare format.

24 Jul 2015, 23:13
Profile

Amp Healer wrote:
Markus, du behöver inte switcha på ingången (om du inte vill så klart :wink: ) gör det enkelt för dig och dra ingången direkt till pinne 2 och 7 så slipper du en extra kabel o två extra motstånd.

Men då går jag väl miste om möjligheten att switcha mellan standard 5E3 och att använda den andra halvan som extra gainsteg. Eller förstod jag fel?

Quote:
Sen lite OT
Har en gammal super reverb så någon sågade av till topp och jag fundera på göra den till combo igen fast 2X10 för att få ett smidigare format.

Tyvärr. Har väl bara två 10-tummare hemma nu, och ingen 4-ohmare.

Provstartade skiten och den har en massa oljud. :x
Fan, varför började jag bygga den här?

25 Jul 2015, 13:07
Profile

Ocku wrote:
Amp Healer wrote:

Men då går jag väl miste om möjligheten att switcha mellan standard 5E3 och att använda den andra halvan som extra gainsteg. Eller förstod jag fel?

Quote:
Sen lite OT

Tyvärr. Har väl bara två 10-tummare hemma nu, och ingen 4-ohmare.

Provstartade skiten och den har en massa oljud. :x
Fan, varför började jag bygga den här?

Aaaa, nu ser jag hur du hade tänkt :oops: fast ska inte sista switchen vara kopplad till A i så fall om du ska ha det i serie ?

Angående högtalare tänkte jag mest om dom gör 10 tummare på 4 ohm och om det går att beställa ?

Fast Markus men det är ju det som gör det roligt med bygga/mecka stärkare, att lista ut hur man får till det bättre :wink:

25 Jul 2015, 13:32
Profile

Dom har haft två 10"-modeller som 4 ohm, men just nu har dom inga. Jag tror att åtgången var så liten, och vet inte om de har tänkt tillverka fler.

Jo, switchen går till A när man kör halvorna i serie. När man kör normalt så går sista switchen ingenstans.
Jag tycker att själva planerandet och att hitta nya lösningar är roligast. Att felsöka brus, brum och annat är för jävligt. Jag vill att allt ska gå rätt direkt på första gången. :)

27 Jul 2015, 11:29
Profile

Ocku wrote:
Dom har haft två 10"-modeller som 4 ohm, men just nu har dom inga. Jag tror att åtgången var så liten, och vet inte om de har tänkt tillverka fler.

Jo, switchen går till A när man kör halvorna i serie. När man kör normalt så går sista switchen ingenstans.
Jag tycker att själva planerandet och att hitta nya lösningar är roligast. Att felsöka brus, brum och annat är för jävligt. Jag vill att allt ska gå rätt direkt på första gången. :)

Ja det var ju lite synd då jag gillar tayden högtalarna.

Efter en andra glutt så kan jag inte se annat än du har tänkt rätt när det kommer till switchen, men skulle tro att en mindre konding i serie innan spänningsdelare kan vara lämpligt, risk är att det kan bli lite mycket bas anas.
Alternativ sätta en mindre konding över 470k motståndet.

27 Jul 2015, 15:57
Profile

Amp Healer wrote:
Ocku wrote:

Ja det var ju lite synd då jag gillar tayden högtalarna.

Efter en andra glutt så kan jag inte se annat än du har tänkt rätt när det kommer till switchen, men skulle tro att en mindre konding i serie innan spänningsdelare kan vara lämpligt, risk är att det kan bli lite mycket bas anas.
Alternativ sätta en mindre konding över 470k motståndet.

Det låter vettigt. Ska slänga dit en 47n eller 22n. Jag har också 820 på katoden och skippat katodkondingen. Andra kanalen får ha kvar orginalet på 100n samt 1k5 + 10uf.

27 Jul 2015, 19:42
Profile

Ocku wrote:

Det låter vettigt. Ska slänga dit en 47n eller 22n. Jag har också 820 på katoden och skippat katodkondingen. Andra kanalen får ha kvar orginalet på 100n samt 1k5 + 10uf.

Ja det är nog i största laget på bägge ställena.
När det gäller original läget så råder det ju nästan consensus bland byggare av 5E3 att byta till 22n efter första och andra steget för att behålla 100n efter fasvändaren.

I din serie koppling hade jag testat med 500p-2,2n över 470k motståndet.
Men som vanligt handlar det ju om tycke o smak, så det är ju bara att testa sig fram :)

27 Jul 2015, 22:20
Profile

Har nu switchat av och an och det funkar. Seriekopplade läget är mörkt jämfört med brightkanalen och även om jag sätter 470p över 470k så är skillnaden obetydlig. Det som biter är om jag sätter 470p över normalkanalens volympot, men då ska den gå över både potten och 470k.

Ska testa först utan, men om den känns för mörk så måste jag göra ngt sånt.

I övrigt är denna modell kanske en av de mera oanvändbara förstärkarna pga att den är så sjukt högljudd direkt från noll. Säkert kul på en stadion eller i Globen, men mer eller mindre oanvändbar för vanliga friska människor. Och charmen ligger ju i när den distar.

Hamnar nog i kategorin Trainwrecks å annat.

31 Jul 2015, 15:30
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]