View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 02:16

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Pilotlampa 
Author Message

Post Pilotlampa
Brukar nån av er skippa pilotlampan i era byggen? För mig är pilotlampan det första som ryker. Finns det tillverkare som skippat den?

19 Jul 2015, 17:02
Profile

Post Re: Pilotlampa
på något sätt vill man indikera att förstärkaren är på, utan att man behöver spela på en gitarr. (Självlklart bygger man näst intill brusfritt) ;-)

Sedan ser det kul ut om det lyser också, gärna knallblått...

Hade faktiskt tänkt lägga en liten kommentar som jag kom att tänka på häromdagen, när jag härjade med LED-lampor till båten. Det finns lampor som passar rätt in i t.ex en Fenderstärkare, bara att skruva loss och byta ut. En sådan lampa drar 15-20 mA i stället för 0,3A, dvs lika mycket som glödströmmen till ett ECC83. Det kan vara så att man behöver likrikta glödströmmen just till lampan förstås.

Om man har puttat in något/några rör extra kan det vara ett bra sätt att belasta trafon lite mindre. :)

20 Jul 2015, 19:50
Profile

Bra tips där, Custom Sam. Det har hänt mycket på lampfronten de senaste åren.

Men varför ska man skippa pilotlampan helt? Visst, den går sönder ibland, drar lite ström, o.s.v., men det är väldigt mycket annat i stärkaren som drar ström och kräver underhåll... och inget lyser ju så fint som en riktig jewel. :D

20 Jul 2015, 23:03
Profile

Mina byggen är inte så brusfria att jag inte skulle märka när de är på :)
Man skulle tycka att man vill minimera mängden glödtråd, och med lampa är du mer eller mindre tvungen att dra trådarna till frampanelen. I förra bygget fanns det en lampa inbyggd i det kombinerade ICE uttaget och powerswitchen, så det var praktiskt. Jag installerade den också på bakpanelen. Men en pilotlampa hör ju hemma där fram, om man ska ha den.
Hmmm.... Jag försökte hitta moraliskt stöd att skita i lampan, men det blir tydligen svårt. :)

21 Jul 2015, 11:54
Profile

Jag har brukat pillra in 10 mm lysdioder i jewellampor och det funkar fint. Det enda man får tänka på är att ha samma färg på dioden som linsen annars kan linsen filtrerar bort ljuset. Fender har en liknande lösning i Champ 600 där det sitter en lysdiod i jewellampan.

21 Jul 2015, 13:00
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]