| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Mekanisk högfrekvent rundgång på reverbtank i Twin
Håller på med Jonken Twin och har problem med runggång hos reverbet. Rundgången ligger ganska högt i frekvens och är mekanisk, dvs om jag flyttar ut tanken ut stärkaren så slutar den runda. Har testa med en annan tak men det är samma, nu har jag en fundering på att försöka isolera tanken men men frågan är om man skall ha hård eller mjuk isolering av tanken eller både och?
Om reverbet rundar räcker det att man just nuddar tanken för att det skall sluta runda.
Man kan komma åt rundgången med en konding mellan galler och jord på recoverysteget men då blir ljudet dovt och dåligt.
Några tips om detta?
|
| 09 Jul 2015, 08:07 |
|
 |
|
Ballz
|
 Re: Mekanisk högfrekvent rundgång på reverbtank i Twin
Finns lite att hitta på innan du börjar mecka med isolering.
a) finns "påsen" kvar? Reverbtanken ska ligga i påsen, som ska vara sluten. b) hur är tank + påse monterat i botten av stärken? Monteringen ska vara flytande, dvs dra inte skruvarna i botten, då får du rundgång när stärken vibrerar. c) Om gummigenomföringarna är torra så fjädrar dom inte. Sätt i s f dit nya friska gummigenomföringar och montera flytande.
d) med flytande menar jag precis bara så fastskruvad tank att den inte lossnar när man lutar stärken.
Hjälpte det?
|
| 09 Jul 2015, 09:15 |
|
 |
|
busse
|
Ovanstående saker är prövat men det hjälper inte, har även testat att "snurra" tanken om det skulle ha någon betydelse för det hela.
Twinen har inte någon gridstopper på recoverystegets galler så frågan är om det kunde hjälpa för att förhindra att rundgången uppstår. Kanske värt att testa med en gridstopper?
|
| 09 Jul 2015, 10:00 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
Hej Busse Läste här om samma problem http://www.tdpri.com/forum/amp-central- ... lem-2.htmlDet kan vara magnetisk återkoppling från högtalaren som orsakar det.. Ett sätt att lösa DET problemet verkar vara att använda ett rör med lägre gain (än 12AX7) som recovery rör. Här är en intressant video som pekar ut en dålig avkoppling kondensator som orsak: https://www.youtube.com/watch?v=gVmOR92xXYEKalle
|
| 09 Jul 2015, 15:41 |
|
 |
|
busse
|
Nu ska jag kanske inte ropa hej ännu men det är själva tanken som kommer i svängning. Har limma fast spolarna inne i tanken med superlim så dom inte glappar på sina kärnor vilket tydligen varit problem i vissa tankar, dock hjälpte inte det. Talade med en kompis som kom på en idé att ta bitumenmatta som används till att isolera bort ljud i bilar och turligt nog fanns såna mattor i mitt garage, klistrade fast bitumenmatta på tankens långa sidor och det verkar som att det kan hjälps att tanken inte börjar vibrerar och startar att runda.
Som sagt vet inte om jag vågar ropa hej än men lite verkar det hjälpa.
|
| 22 Jul 2015, 15:02 |
|
 |
|
busse
|
Har hållit på med detta reverb och gång på gång tror jag att jag fått till det men rundgången kommer alltid tillbaka. Så fort jag plockar ut tanken ur stärkaren funkar den som den ska men med tanken i stärkaren så vibrerar hela tanken då man får rundgång. Lägre gain i recoverysteget löser ju problemet men det så blir det ju nog så lite reverb.
Har testa bitumenmatta och det funkar väl lite bättre, testat linda in tanken i skumgummi, flyttat runt tanken så gott det går inne i stärkaren även ställt den snett i bakkant och så men det verkar omöjligt att få till detta. Frågan är om det magnetisk rundgång men då är ju frågan hur man kommer åt den?
|
| 04 Sep 2015, 16:12 |
|
 |
|
Sustain
|
Är det rätt typ av tank och ligger den rättvänd? Det ska vara typ 4AB3C1B liggande platt med öppningen neråt. Det kan ju funka med andra typer också, så länge 2:a och 3:e tecknen är AB och 5:e är C, samt positioneringen överensstämmande med sista tecknet enligt följande: 7th character: Mounting plane A = horizontal,open side up B = horizontal, open side down C = vertical wall,long axis horizontal, connectors up D = vertical wall, long axis horizontal, connectors down E = vertical wall, long axis vertical, input up F = vertical wall, long axis vertical, output up.
|
| 04 Sep 2015, 20:39 |
|
 |
|
busse
|
Sustain wrote: Är det rätt typ av tank och ligger den rättvänd? Det ska vara typ 4AB3C1B liggande platt med öppningen neråt. Det kan ju funka med andra typer också, så länge 2:a och 3:e tecknen är AB och 5:e är C, samt positioneringen överensstämmande med sista tecknet enligt följande: 7th character: Mounting plane A = horizontal,open side up B = horizontal, open side down C = vertical wall,long axis horizontal, connectors up D = vertical wall, long axis horizontal, connectors down E = vertical wall, long axis vertical, input up F = vertical wall, long axis vertical, output up. Ja tyvärr, har även testat med andra tankar samma monteringsposition som jag liggandes hemma men samma problem där. Nånting sätter tanken i svängning men om det är vibrationerna från kabinettet eller nåt magnetiskt tjofräs vete sjutton. Jag blir mer och mer fundersam på att det kommer från högtalarna på något vis, det bör väl bildas ett "växlande magnetfält" där då man högtalarna jobbar förutom magnetfältet från själva högtalarmagneterna.
|
| 05 Sep 2015, 05:43 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Du är HELT säker på att det är rent mekaniskt? Har varit med om att kablagets placering varit orsak till rundgång i reverb. Lika samma borde väl trafon kunna komma i självsvängning antar jag?
I första fallet löste det sig med att lägga signalen på skärmat samt placera den nu skärmade kabeln bättre.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 05 Sep 2015, 12:44 |
|
 |
|
busse
|
Jag är inte säker på något  annat än att det blir bra om jag tar ut tanken ur kabinettet. Jag har försökt rota kring kablaget men utan framgång. Kanske det är läge att testa att vrida och flytta trafon men om trafon kommer i självsvängning borde det väl även ske med tanken utanför kabben?
|
| 05 Sep 2015, 12:59 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Inte säkert då det kan vara en impedansfråga i min mening. Impedansen förändras inte,men det kan däremot förhållandena för signalen göra beroende på tankens placering.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 05 Sep 2015, 15:04 |
|
 |
|
busse
|
Racing wrote: Inte säkert då det kan vara en impedansfråga i min mening. Impedansen förändras inte,men det kan däremot förhållandena för signalen göra beroende på tankens placering. Om det nu är så vilket jag börjar misstänka vad kan man göra åt det då jag redan försökt flytta runt kablaget, flytta trafon? Har även testat att byta ut till skärmad kabel fram till 12AT7 drivröret, mest för att testa nåt. Om jag nu minns rätt så har jag skärmat på recovery sidan in till 12AX7 röret som är recoverysteget
|
| 05 Sep 2015, 16:03 |
|
|