| Author |
Message |
|
Flowerstrat
|
 Skillnad på ecc83 rör
Hej!
Är det nån skillnad på ett ecc83 rör och ett ecc83 S?
Uffe
|
| 01 Sep 2015, 22:26 |
|
 |
|
R.U. Sirius
|
 Re: Skillnad på ecc83 rör
JJ ecc83s ska, enligt JJ, ha hög gain, typ "high grade", men jag har inte mätt upp några och kan inte bekräfta JJ's påstående. Men inga andra skillnader (om några).
_________________- The Mayor of Simpleton - http://www.guitarlabs.se
|
| 01 Sep 2015, 22:39 |
|
 |
|
Flowerstrat
|
Ok,tackar!
|
| 01 Sep 2015, 22:42 |
|
 |
|
peterh
|
Flowerstrat wrote: Hej!
Uffe Nej, egentligen inte. Ett ecc83 / 12ax7 har bestämda egenskaper vad gäller förstärkning och elektriska egenskaper, annars är det inte ett ecc83. Vad gäller JJ rör ( de enda jag har i mängder ) : Men, den mekanska uppbyggnaden kan skilja. JJ ecc803 har jag förstått är mekaniskt mera motståndskraftigt mot vibrationer, så det kan vara att föredra där det vibrerar och bullrar mycket. ECC83S är byggt som gamla tesla, som i sin tur byggdes på telefunken verktyg. ECC83MG är mekansiskt lite annorlunda och har mindre spridning i egenskaper, och förmodligen enklare att bygga och med bättre utfall i produktionen. 5751 är ett ecc83S med lite andra mått, så förstärkningen blir lite lägre. Alla dessa kan fås med guldpinnar, som inte tillför något.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 01 Sep 2015, 23:53 |
|
 |
|
surfbrother
|
peterh wrote: Flowerstrat wrote: Hej!
Uffe Nej, egentligen inte. Ett ecc83 / 12ax7 har bestämda egenskaper vad gäller förstärkning och elektriska egenskaper, annars är det inte ett ecc83. Vad gäller JJ rör ( de enda jag har i mängder ) : Men, den mekanska uppbyggnaden kan skilja. JJ ecc803 har jag förstått är mekaniskt mera motståndskraftigt mot vibrationer, så det kan vara att föredra där det vibrerar och bullrar mycket. ECC83S är byggt som gamla tesla, som i sin tur byggdes på telefunken verktyg. ECC83MG är mekansiskt lite annorlunda och har mindre spridning i egenskaper, och förmodligen enklare att bygga och med bättre utfall i produktionen. 5751 är ett ecc83S med lite andra mått, så förstärkningen blir lite lägre. Alla dessa kan fås med guldpinnar, som inte tillför något. Många anser att ecc803S inte passar i combostärkare pga att det är ett longplate-rör. Men det är bara vad jag läst. Vad anser du om det Peter?
_________________ Dra röva i koks!
|
| 02 Sep 2015, 15:23 |
|
 |
|
peterh
|
Flowerstrat wrote: Hej!
Många anser att ecc803S inte passar i combostärkare pga att det är ett longplate-rör. Men det är bara vad jag läst. Vad anser du om det Peter? Det trodde jag med. Men jag har hört tvärtom från flera människor som jag litar på, nämligen att just ecc803 funkar utmärkt i krävande miljöer. Posta gärna egna erfarenheter !
|
| 02 Sep 2015, 15:57 |
|
 |
|
valvetubes
|
Jag har kört med JJ ECC803S longplate länge i olika combos och har inte haft några som helst problem. På repvolym alltså. Ett mycket trevligt rör.
_________________ ##################
|
| 02 Sep 2015, 18:14 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1387 Location: Vallentuna
|
Det är elektriska rördata som avgör, inte mekaniskt utförande. Troligen kan alla ECC 83 ersättas med 6SL7-GT vad gäller det elektriska, men de har inte samma sockel... Som nämndes tidigt i tråden, om röret inte har samma (elektriska) data som ett ECC 83 så är det inte ett ECC 83. Om ett rör med något avvikande data kan ersätta ett befintligt rör, kan avgöras endast genom trial and error eller analys av kretsen som röret sitter i (blir arbetspunkten rätt etc). Så länge ett rör arbetar inom sitt hyfsat linjära arbetsområde kommer det inte heller att bidra till "klangfärgen", annat blir det ju om man utnyttjar de "krökta" delarna av arbetsområdet och ska ha viss typ av distorsion... Då spelar det nog viss roll vilka rör man stoppar i sockeln.
|
| 02 Sep 2015, 20:30 |
|
 |
|
peterh
|
lampuradio wrote: Det är elektriska rördata som avgör, inte mekaniskt utförande. Troligen kan alla ECC 83 ersättas med 6SL7-GT vad gäller det elektriska, men de har inte samma sockel... Som nämndes tidigt i tråden, om röret inte har samma (elektriska) data som ett ECC 83 så är det inte ett ECC 83. Om ett rör med något avvikande data kan ersätta ett befintligt rör, kan avgöras endast genom trial and error eller analys av kretsen som röret sitter i (blir arbetspunkten rätt etc). Så länge ett rör arbetar inom sitt hyfsat linjära arbetsområde kommer det inte heller att bidra till "klangfärgen", annat blir det ju om man utnyttjar de "krökta" delarna av arbetsområdet och ska ha viss typ av distorsion... Då spelar det nog viss roll vilka rör man stoppar i sockeln. Håller med till 100% vad som startade tråden var de mekaniska egenskaperna som kan skilja sig ( tålighet mot skador, känslighet för mikrofoni etc) Och dessa egenskaper är ju höggradigt intressanta för gittarförstärkare som både släpas runt och dessutom har mycket vibrationer när de används.
|
| 02 Sep 2015, 20:46 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Mm Peter. Ett problem idag är att få flaskor faktiskt fyller sin referens.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 05 Sep 2015, 20:30 |
|
 |
|
peterh
|
Racing wrote: Mm Peter. Ett problem idag är att få flaskor faktiskt fyller sin referens. Rördatabladen ( eller specen ) uttrycker ett "boogie-värde" dvs ett som normalrören skall ha i medeltal. Men spridningen säger man egentligen inte något om, i alla fall inte som man är van vid i dag. Så egenskaperna verkar "normalfördelade" där 80% har mindre än 20% avvikelse. Av utvalda rör får man förstås mindre spridning ( fast vad gör man av de urplockade ??) Byte av modell och tillverkningssätt får ner spridningen, jag har sett att ecc83MG från JJ har väldigt liten spridning, uppskattningen 95% är inom 20% Detta är ingen nytt, förr kunde designers räkna med detta och gjorde kretslösningar som tolererade avvikelse. Detta kunde man observera genom att "tuberolling" var meningslös, det lät lika bra oberoende av vad man stoppade in. Numera är många (hifi)förstärkare sämre designade så att skillnader i röregenskaper får ett påtaglig effekt på ljudet.
|
| 05 Sep 2015, 21:01 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
valvetubes wrote: Jag har kört med JJ ECC803S longplate länge i olika combos och har inte haft några som helst problem. På repvolym alltså. Ett mycket trevligt rör. Jag har provat runt JJ ECC803S i olika förstegs positioner på min Peavey Classic 30/50 kopia (KLD GT30 Head): Funkade inte alls i V2 position ( V2 = andra o tredje förstärkarstegen som skapar disten med Pre- och Post-gain volymkontroll). Så fort det började dista så skapade ECC803S massa konstiga bi-ljud. Inte alls så med JJ ECC83S och andra ECC83/12AX7 rör. Funkade jättebra i V1 position (V1 = Första förstärkarsteget och fjärde förstärkarsteget[driver tonstack]) Dvs "Clean" kanalen som det är nästan omöjligt att få att dista även med max Clean gain. Inget problem heller när man matar in det distade ljudet från V2 (via Post gain) i V1 (fjärde steget). Kalle
|
| 06 Sep 2015, 11:27 |
|
 |
|
peterh
|
Kalle_in_Sweden wrote: valvetubes wrote: Jag har kört med JJ ECC803S longplate länge i olika combos och har inte haft några som helst problem. På repvolym alltså. Ett mycket trevligt rör. Jag har provat runt JJ ECC803S i olika förstegs positioner på min Peavey Classic 30/50 kopia (KLD GT30 Head): Funkade inte alls i V2 position ( V2 = andra o tredje förstärkarstegen som skapar disten med Pre- och Post-gain volymkontroll). Så fort det började dista så skapade ECC803S massa konstiga bi-ljud. Inte alls så med JJ ECC83S och andra ECC83/12AX7 rör. Funkade jättebra i V1 position (V1 = Första förstärkarsteget och fjärde förstärkarsteget[driver tonstack]) Dvs "Clean" kanalen som det är nästan omöjligt att få att dista även med max Clean gain. Inget problem heller när man matar in det distade ljudet från V2 (via Post gain) i V1 (fjärde steget). Kalle Hade du mer än ett ecc803 att testa med ? ( de har spridning i parametrar )
|
| 06 Sep 2015, 12:20 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
Hej Peter Nej, jag har bara ett JJ ECC803s rör. Det var kraftiga missljud, nästan skrammel liknande ljud. Och det har inte med mekaniska vibrationer att göra eftersom förstärkaren är en topp och det spelade ingen roll om Master ljudnivån var hög eller låg, det var mängden överstyrning som röret utsattes för som avgjorde mängden av missljud. Kalle
|
| 06 Sep 2015, 18:09 |
|
 |
|
peterh
|
Kalle_in_Sweden wrote: Hej Peter Nej, jag har bara ett JJ ECC803s rör. Det var kraftiga missljud, nästan skrammel liknande ljud. Och det har inte med mekaniska vibrationer att göra eftersom förstärkaren är en topp och det spelade ingen roll om Master ljudnivån var hög eller låg, det var mängden överstyrning som röret utsattes för som avgjorde mängden av missljud. Kalle Det kunde vara intressant att köra det i min uTracer för att se hur det stämmer med "normalvärdena. Men att posta röret bara för detta verkar onödigt .. Hade du bott i göteborg hade det varit snabbare och enklare.. För att inte nämna att en resa med posten kan förändra / sabba ett rör ordentligt. Vi lämnar det därhän ( om du inte är riktigt nyfiken ) .
|
| 06 Sep 2015, 18:25 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
Hej Peter Vad gäller "Gain" i JJ ECC803 röret så upplever jag att det har något lägre förstärkning än mitt JJ ECC83S rör. Ljudet är också något mjukare (lite mindre diskant). Båda påstående gäller när röret sitter i V1 position, men det är inte stor skillnad.. /Kalle
|
| 06 Sep 2015, 18:45 |
|
 |
|
peterh
|
Kalle_in_Sweden wrote: Hej Peter Vad gäller "Gain" i JJ ECC803 röret så upplever jag att det har något lägre förstärkning än mitt JJ ECC83S rör. Ljudet är också något mjukare (lite mindre diskant). Båda påstående gäller när röret sitter i V1 position, men det är inte stor skillnad.. /Kalle "Gain" påverkas av skillnader i parametrar, i alla fall i icke-motkopplade förstärkare. Så det _kan vara_ skillnader mellan två exemplar du hör. Just därför hade det varit intressant att prova dina erfarenheter men andra exemplar alternativt mäta upp dem. Nu är ju skillnaderna inte dramatiskt stora, +-20% med de flesta närmare mitten. Och som sagt, om förstärkaren är "korrekt designad" och med motkoppling så spelar det ingen roll. Men dessa villkor är inte möjliga i en gitarrförstärkare.
|
| 06 Sep 2015, 19:04 |
|
 |
|
valvetubes
|
Vad jag läst om 803S longplate så skall det ha LITE mindre gain och lite "klarare" ljud, jämfört JJ ECC83. Det stämmer med mina erfarenheter. Dock har jag inte haft några biljud på någon plats jag testat dem. Jag tror därför ditt rör är dåligt. Men när de vara nya (2013?) ryktades om dålig kvalitet, vilken senare skall ha förbättrats. Dock kan man kanske förutse att longplates inte håller lika bra på utsatta ställen. Lite info: http://www.thegearpage.net/board/index. ... 03.443854/http://www.thegearpage.net/board/index. ... ube.92597/Så, köp ett till eller varför inte ett JJ ECC83MG också?
_________________ ##################
|
| 07 Sep 2015, 08:43 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1387 Location: Vallentuna
|
peterh wrote: Racing wrote: Mm Peter. Ett problem idag är att få flaskor faktiskt fyller sin referens. Rördatabladen ( eller specen ) uttrycker ett "boogie-värde" dvs ett som normalrören skall ha i medeltal. Men spridningen säger man egentligen inte något om, i alla fall inte som man är van vid i dag. Så egenskaperna verkar "normalfördelade" där 80% har mindre än 20% avvikelse. Av utvalda rör får man förstås mindre spridning ( fast vad gör man av de urplockade ??) Byte av modell och tillverkningssätt får ner spridningen, jag har sett att ecc83MG från JJ har väldigt liten spridning, uppskattningen 95% är inom 20% Detta är ingen nytt, förr kunde designers räkna med detta och gjorde kretslösningar som tolererade avvikelse. Detta kunde man observera genom att "tuberolling" var meningslös, det lät lika bra oberoende av vad man stoppade in. Numera är många (hifi)förstärkare sämre designade så att skillnader i röregenskaper får ett påtaglig effekt på ljudet. Word! Det kan vara värt att fundera över det faktum att många rör gjordes i olika versioner ("ruggedized", "long-life", etc med lite varianter på namnet (E83CC e.d.)) och sedan kom det också "likartade" rör som hade nån speciell variant på kurvorna för nåt specifikt ändamål, som kanske inte är helt självklart i dagens läge. Till detta kommer ju dessa typer med mekaniskt annorlunda elektrodsystem men med samma (likadana) elektriska data. Dessa har ju ofta helt andra egenskaper vad gäller vibrationstålighet och mikrofoni etc. När det var rör som gällde var detta inte någon sorts magi, utan en fråga om att ha rätt kataloger till hands så man hittade rätt typ. Nuförtiden blir det lite "snårigt" när det inte är vardagskunnande längre.
|
| 07 Sep 2015, 19:45 |
|
|