|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 1 post ] |
|
| Author |
Message |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2103 Location: Åkersberga
|
 Viva Old School!
Jag har en liten topp som jag är jäkligt nöjd med. En 12AX7:a Cascodekopplat in i en Jamesstack, vidare in i en triodhalva och sedan in i en Paraphasevändare. Digitalreverb tappat och återfört i fasvändaren. Funkar skitbra. Men då och då längtar man till ett ännu simplare format så jag använde eftermiddagen till att installera en switch som kopplar Cascodesteget rakt in i Fasvändaren via volymkontrollen endast. Med switchen får jag då bara volym, reverb och master.
Slående hur ärligt och välljudande detta blir. Begränsat visserligen, men gitarrens ton och volymkontroll fungerar på ett bättre sätt och blir användbara på riktigt (Typiska ton och volymkontroller konstruerades ju faktiskt när förstärkare var enklare än i dag). Jag kan också krana på mer reverb utan att det grötar ihop sig. Dynamiken blir också helt annorlunda.
Även om det låter en hel del liten Tweed Fender så har jag tajtat till basen i konstruktionen och kör förstärkaren genom två tolvor . Gör det hela lite mer modernt utan att begå våld på ljudbilden, men pruttig bas kan jag leva utan.
Nyttigt med en sådan här övning. Den talar om för mig hur mina gitarrer låter och hur dom olika stegen låter utan EQ. Ärligt var ordet, sa Bill och Bull. Bosse
_________________bneostman@live.se
|
| 17 May 2015, 19:25 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 1 post ] |
|