| Author |
Message |
|
HRJ
|
 Tandberg Model 2
Använde en Tandberg Model 2 som hemmastärkare in i en 4*12:a fram till Jesper påminde om att det var si och så med elsäkerheten, då hamnade den i en kartong i källaren. Och där har den stått. Röjde runt i källaren idag och kom på att den röt rätt bra med en TS framför och då väcktes såklart tanken på att man kanske ändå skulle göra något med den. Så, finns det någon rörpulare i Stockholmstrakten som är intresserad av att grotta lite i den? Eller är det ingen idé - inget att bygga på och bättre att börja om på ny kula med något annat?! Den är ju rätt snygg: 
|
| 19 Apr 2015, 13:50 |
|
 |
|
Nordström-Audio
|
 Re: Tandberg Model 2
HRJ wrote: Använde en Tandberg Model 2 som hemmastärkare in i en 4*12:a fram till Jesper påminde om att det var si och så med elsäkerheten, då hamnade den i en kartong i källaren. Och där har den stått. Röjde runt i källaren idag och kom på att den röt rätt bra med en TS framför och då väcktes såklart tanken på att man kanske ändå skulle göra något med den. Så, finns det någon rörpulare i Stockholmstrakten som är intresserad av att grotta lite i den? Eller är det ingen idé - inget att bygga på och bättre att börja om på ny kula med något annat?! Den är ju rätt snygg:  Den är verkligen allt för fin för att ligga i en kartong i källaren. Vad var det för problem med elsäkerheten??
|
| 20 Apr 2015, 09:48 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Nja. E nog så att jag varit mkt tydlig med att apparatur av den ålder skall gås igenom av ngn kompetent innan det kopplas till nätet.
Nu håller förvisso Tandbergarna,det jag sett iaf,hög kvalitet vad avser såväl komponenter som design,det hjälper inte. Prylarna är så gamla att de måste ses över innan det används.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 20 Apr 2015, 11:54 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Det kan ofta bestå i torkade och/eller spruckna nätkablar, skyddsjord saknas, gummigenomföringar som ska skydda kablar i genomgående chassiehål kan ha spruckit och fallit bort, etc, etc. Dylika äldre maskiner bör absolut gås igenom 
|
| 20 Apr 2015, 13:54 |
|
 |
|
Nordström-Audio
|
Nu vill jag inte ta några jobb i från landets förstärkartekniker, och inte heller påstå att en översyn på något vis skulle vara fel.
Men att påstå att alla gamla elapparater, så som förstärkare, bandspelare och dylikt, generellt skulle vara i så dåligt skick att de måste lämnas in för översyn innan de kan användas tycker jag är direkt olämpligt.
Detta kommer bara att skrämma och förvirrade en massa ägare av förstärkare och annan utrustning från 50 och 60 talet (Samma tidsera som Tandberg 2) som inte alls behöver vara farliga på något vis.
Att som Anders beskriva vad som kan vara problem eller var fel kan uppstå är bra då detta kan vara till hjälp för den egna översynen som alla oavsett ålder på sina prylar bör göra fortlöpande.
Att hålla koll på kabelskador, lösa stickproppar, dåliga eller lösa anslutningar och genomföringar i chassi, lukt, förändringar i funktion, och inte minst värmeutveckling.
Misstänker man att apparaten inte är ok bör man lämna in den för en översyn. Det kan vara värt varenda krona, både för hälsan (ditt liv) och för apparatens funktion.
Obs! En skyddsjordad apparat är bara skyddad mot jordfel om den är ansluten till ett jordat eluttag/förlängningssladd. I annat fall är skyddsjordningen verkningslös.
HRJ: Om du kollar din Tandbergare enligt ovan och använder den i ett rum som inte har jordade uttag behöver du inte vara orolig.
//Per
|
| 20 Apr 2015, 16:47 |
|
 |
|
Racing
|
Där delar vi inte uppfattning.
Min erfarenhet är att de allra flesta människor,gitarrister eller annorledes,generellt taget e djävligt ointresserade av elektronik. Till den grad att för de allra flesta är 4 kablar 3 för många.
Att därför rekommendera alla,oavsett incitament,att gå över rena elsäkerhetsdetaljer på äldre apparater är som jag ser det inte bara bra...det är nödvändigt.
En apparat som har tex 60år på nacken skulle setts över för länge sedan om den är tänkt att användas. Om inte annat av ren självbevarelsedrift. Lika samma är det mer regel än undantag i SIN tur att ngn ggn under apparatens liv har den sett Mr Handymans tassar. Detta är framför allt mkt vanligt när vi talar äldre gitarrmaskiner.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 20 Apr 2015, 19:21 |
|
 |
|
Nordström-Audio
|
Fördelen med att inte vara överens är att det för diskussionen framåt. Det är möjligt att många är ointresserade av el och elektronik. Detta innebär dock inte att de är så dumma och inte förstår sitt eget bästa. Passa på och beskriv här för de oinvigda vad åldern och Mr Handyman kan ha gjort för att elsäkerheten skall vara åsidosatt. På så vis kan du säkert få betydligt fler att vilja se över sina apparater. När det gäller han eller hon som du kallar Mr Handyman så tror jag att de allra flesta rörpulare just startade sin karriär som en Mr Handyman, och att erfarenhet och ökad förståelse för hur saker och ting fungerar har gjort dem till duktiga sådana.
|
| 20 Apr 2015, 23:02 |
|
 |
|
Racing
|
Ja,det får man väl isf verkligen hoppas! Elsäkerhet,bortsett från det ovan,kan som jag ser det tex även innebära att man gör sig av med Selenlikriktare. Det kan innebära att man ser efter läckande signalkondensatorer. Det kan innebära att man tar bort sk "death caps" (x2 mfl) som gjort sitt. Det kan innebära att man kontrollerar närvarande e-lyter för ESR och kapacitans. Det kan innebära att man ser över kabelkvalitet. Det kan innebära att man ser till att närvarande säkringar är av rätt typ och värden. Osv osv osv. Listan kan ju göras hur lång som helst. Under de få år jag varit aktiv har jag sett MÅNGA skrämmande exempel på framför allt gitarrorienterade maskiner som inte varit ngt annat än rena dödsfällor,å det då av en myriad av orsaker.     Ett litet litet axplock.... Så sent som i fredags en JMP combo där ngn bytt nätbrytare. "lödat" om med mammas strykjärn,man kunde bokstavligen bara lyfta kablarna från brytaren ifråga. På det hade man brutit av ett antal av stiften vid voltväljaren,och dessa låg därefter bara avklippta fladdrandes för vinden. Å jag är 100% övertygad om att samtliga ombord här har liknande storys att dela med sig av. Det faller orimligt att jag är den ende som ser denna formen av rena livsfarligheter,å de e många. Märk nu väl. Det jag vill få fram är att tio minuter tillsammans med ngn som är kunnig när man kikar under skalet är i min mening mycket välinvesterade minuter. Det behöver inte vara varken krångligare eller dyrare än så.
|
| 20 Apr 2015, 23:32 |
|
 |
|
arinihsd
|
Jag har nästa generation av Tandbergaren. Tycker också att ljudet är kul. En lokal tekniker har bandspelaren för byta av kondensatorer och några delar som ej fungerar. Teknikern rekommenderade absolut en genomgång av maskinen innan vidare användning. Jag fick ett kostnadsförslag på några hundra om reparationen utförs i den takt som reparatören vill.
Utan något större test tycker jag att bandspelaren är roligare än ett par billiga 5W som jag testat. Framför allt på lägenhetsnivå.
|
| 21 Apr 2015, 00:02 |
|
 |
|
Nordström-Audio
|
Racing wrote: Så sent som i fredags en JMP combo där ngn bytt nätbrytare. "lödat" om med mammas strykjärn,man kunde bokstavligen bara lyfta kablarna från brytaren ifråga. På det hade man brutit av ett antal av stiften vid voltväljaren,och dessa låg därefter bara avklippta fladdrandes för vinden. Å jag är 100% övertygad om att samtliga ombord här har liknande storys att dela med sig av. Det faller orimligt att jag är den ende som ser denna formen av rena livsfarligheter,å de e många.
Märk nu väl. Det jag vill få fram är att tio minuter tillsammans med ngn som är kunnig när man kikar under skalet är i min mening mycket välinvesterade minuter. Det behöver inte vara varken krångligare eller dyrare än så.
Sammanfattningsvis tror jag att vi har samma inställning till elsäkerhet men att vi har lite olika sett att uttrycka oss och framföra det. Min slutsats är att en maskin från 50-talet inte per automatik är i uselt skick säkerhetsmässigt, och att en maskin med betydligt senare datum kan vara rent usel. Men då det inte finns någon motsvarighet till bilbesiktningen är min poäng att få den som för övrigt är ointresserad av el och elektronik att vara uppmärksam och förstå den fara det innebär att inte ha koll på sina prylar.
|
| 21 Apr 2015, 11:03 |
|
 |
|
Racing
|
Ja. Tror nog vi har likartad,mycket rent av,hållning.
Nej. Det finns inget som per automatik säger att en maskin från -50talet är livsfarlig. Helt överens,men sannolikheten för det är som jag ser det iaf inte mindre varför i min mening all apparatur från tiden bör kontrolleras. Tiden tar ut sin rätt. Fact of life. Inte repareras,inte modifieras utan just...kontrolleras,å däri är jag helt övertygad om att vi har samma hållning.
Ta tex det med en lyt. ESR mätare säger inte hela sanningen,absolut inte,men är iaf ett riktmått i sammanhanget och att kontrollera ESR såväl som kapacitans ett bra första steg OM man är osäker på konditionen. Har man sen utrustning för att mäta läckström med,dess bättre.
Sen e jag 100% med dig. Tex sett närmast nya Mesas komma in genom dörren (ngt år gammalt) med helt sopslut lytar (vi snackar rippel över 100VAC),så nope..enig. Åldern är definitivt inte den primära förutsättningen.
Som jag ser det är sanningen snarast den att folk i gemen inte vet/tar till sig/förstår att rörmaskiner behöver service och framför allt kontroll periodiskt. Därför ser iaf jag för en hellre att det budskapet förs ut,för allas väl,än motsatsen. Å jag tror att vi i det är eniga om att det handlar inte om att pungslå ägare till rörmaskiner utan det handlar primärt om en form av ansvar. Vi vet. De gör inte. Som sagt,för de allra flesta är 4 kablar 3 för många,å så innerligt roligt vi nu tycker det vi sysslar med är,dvs musik,så finns det ingenting i det som är värt att ngn skadar sig. Faktum är att jag förleden vart tillfrågad om att vara delaktig i att driva en kurs i ämnet för Radiomuseum. Ngt jag hellre än gärna ställer upp på. Dvs,enkelt summerat,en kurs i just konditionsbedömning,om vi nu väljer att kalla det för det. Ja,det och enklare reparationer i ambition att få fart i gamla apparater igen.
|
| 21 Apr 2015, 12:39 |
|
 |
|
HRJ
|
Kul med all respons! Min tanke var mest en översyn för säkerhets skull med tanke på att maskinen är gammal och saknar jord. Känns onödigt att chansa, liksom. Om man i samma veva kan modda den en smula för att bättre passa till gitarr är det väl enbart positivt. Ingen i Stockholmstrakten som känner sig kallad? 
|
| 21 Apr 2015, 16:48 |
|
 |
|
HRJ
|
BUMP.
Ingen i Stockholms-trakten som är sugen?
|
| 12 May 2015, 14:12 |
|
 |
|
HRJ
|
BUMP. Ingen som vill ha ett litet projekt under sommaren?!
|
| 18 Jun 2015, 10:41 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
Hej HRJ
Du kan ju ta den till mig i Akalla, så kan jag kolla inuti och se vad jag kan göra m.a.p. elsäkerhet o ändring av egenskaper Fråga till forumet; finns det kretschema tillgängligt någonstans ?
Kalle
|
| 18 Jun 2015, 10:54 |
|
 |
|
Musikanten
|
_________________ - Ingvar -
|
| 18 Jun 2015, 11:29 |