View unanswered posts | View active topics It is currently 07 Oct 2026, 17:39

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Problem med Feedback Loop/Phase inverter Marshall Haze40 
Author Message

Post Problem med Feedback Loop/Phase inverter Marshall Haze40
Försöker reparera en Marshall Haze 40. Jag har bytt en del filterkondensatorer samt en diod som var bränd. OT:n var i obalans och jag har satt in en ny Hammond OT som passar till 2 x EL34. Har satt in nya rör och justerat dem till ca.40mA. Alllt fungerar om jag inte kopplar in kontakten till Feedback loopen, gör jag det så tjuter/vrålar förstärkaren till. När Phaseinverter röret är borta så är det tyst. Jag har kollat alla kondingar (capasitans och ESR) som hänger ihop med fasvändaren samt alla elektrolyter.

Någon här ute som har en livboj att kasta ut? Vad kan åstadkomma detta problem? Vad borde kollas?

Schema:
http://www.thetubestore.com/lib/thetube ... MHZ40C.pdf

13 Apr 2015, 14:45
Profile

Post Re: Problem med Feedback Loop/Phase inverter Marshall Haze40
Kasta om tåtarna från utgångstrafons primärsida till slutrören, byt plats på kablarna som går från OT:n som går till slutrörens anoder. Låter ut som att du får medkoppling istället för motkoppling och det brukar resultera i tjut.

13 Apr 2015, 14:56
Profile

Ahaa, intressant! Hur skall man veta vilken som är rätt väg, låt oss säga att alla trådar vore svarta och man hittar mitten. Finns det något sätt att testa för att kunna koppla rätt genast? Tack iaf. för tipset, skall testa!

13 Apr 2015, 15:05
Profile

Jag vet inte hur man ska veta att man kopplar rätt från början det går säkert att räkna ut på nåt vis men det är nog en hel del mätande och tjorvande har jag på känn, Alex bör nog veta detta. Jag tror att jag har fått kasta om tåtarna i varenda bygge jag gjort som har återkoppling för att det blivit fel :mrgreen:

13 Apr 2015, 15:11
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]