Felsökning efter ihopmontering av bandmaster reverb
Jahapp, spenderade merparten av helgen med att montera ihop en 68:a Bandmaster reverb jag har haft liggande i delar, rörsocklar, trafos osv, bort med en gammal effektloop och mastervolym. Kopplade efter Super Reverb AB763-kretsen så lång möjligt, menkunde inte låta bli att lägga 5k extra i NFB-kretsen.
Startade sakta upp under ett antal timmar, spänningarna ser normala ut, anodspänning, glöd, bias etc allt ser normalt ut. Då var det dags att provspela... Här är något galet, jag kan höra ett svagt, distat ljud från gitarren i högtalarna, men mkt svagt även om jag vrider upp till 6-7. Stängde av direkt för att inte elda något.
Till saken här att jag gjorde generalfelet och stressade på för att hinna klart innan kvällen, la inte tid på att dubbelkolla allt. Så det blir nästa aktivitet, dubbelkolla alla kablar och lödningar..
Någon som har tips på vad som gått snett? Jag råkade under kanske 10 sek köra den utan högtalarlast, men då var det med volymen å noll och utan input, så jag ser inte att det kan ha grillat trafon. Den blev förövrigt inte varm heller. Oscillation har jag svårt att tro på, då skulle väl stärkaren varit helt knäpptyst?
Är det enklast att börja vid slutsteget och dutta med en jordkabel mot G1 för att kolla att slutsteget väsnas som det ska? Ja alla praktiska tips vore kul att få. Hoppas få lite tid att se över den i kväll.
Jag mätte lite snabbt utgångstarfons sekundärsida och fick nästan noll ohm.. Känns dumt, men det är väl i princip normalt?