|
|
Page 1 of 1
|
[ 11 posts ] |
|
balansera anod, katodmotstånd
| Author |
Message |
|
Henrik
|
 balansera anod, katodmotstånd
Hur ska man tänka när man designar för förstegsdist? Har sett att man i många distkretsar låter ett eller flera steg ha ganska stora katodmotsstånd.
För att vara konkret så har jag en Koch pedaltone där distkanalen låter ganska bra, men jag upplever den lite för hård och stiff på nått sätt. Det är tre steg med 100k anodmotstånd på samtliga steg, katodmotstånden är 2,7k, 0,68uf på första steget och de andra två har 1,5k, 22uf. (Har inte lyckats hitta nått schema)
Skulle vilja att det lät lite mer slutstegsaktigt, att ljudet komprimerarad lite mer när man tar i. Svårt att förklara men jag vill att ljudet ska slå i taket och bli lite middigare när det går över till mer dist. Nu blir det snarare mer av allt hel vägen.
Vet inte om det blev begripligt det här men frågan är egentligen om man kan simulera lite mer slutstegskompression genom att lägga arbetspunkten för rören lite annorlunda. Skulle man tex prova katodmotstånd på 2,7k på samtliga steg eller anodmotstånd på 220k på något av stegen? Hur ska man tänka?
Tack / Henrik
|
| 03 Apr 2015, 18:14 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: balansera anod, katodmotstånd
PPIMV ÄR svaret...... sen tycker jag du borde knö 2.2 uf i första smäll 4.7uf i andra och 10uf i tredje steget... 22 uf är horribelt på en distmaskin..
|
| 03 Apr 2015, 19:50 |
|
 |
|
Tubis
|
zven wrote: sen tycker jag du borde knö 2.2 uf i första smäll 4.7uf i andra och 10uf i tredje steget... 22 uf är horribelt på en distmaskin.. Inte om kopplingskondingarna är trånga. Man kan tex ha 1nF/470k steg 1, 2n2/470k steg 2 tex. Lite annan feel att mata in mindre till skillnad från att förstärka mindre, men det fungerar det med. Har byggt på bägge sätten. Av nån anledning vilket jag inte vet så låter det mer rappt/komprimerat med stora katodavkopplingar och små kopplingskondingar och tvärtom mer dynamiskt. Tex gör Engl på det viset http://www.nhmaniaci.wz.cz/e530-preamp.jpg
_________________ Johan Hansson
|
| 03 Apr 2015, 20:29 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Själv är jag, av musikaliska skäl, emot shelvingfilter överhuvudtaget. Mao: prova att forma tonen helt utan katodkondingar först. Då vet du hur det låter. SEN kan du skicka på koatodkondingar, om det t.ex inte finns gain nog, eller om du skulle vilja switcha in en boost. Men i grund och botten låter det mer musikaliskt utan.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 04 Apr 2015, 19:13 |
|
 |
|
Henrik
|
Så det är i huvudsak hur man filtrerar i kretsen som är det viktiga? Ska kanske prova att plocka bort avkopplingskondingarna helt. Provade för länge sedan hur det lät, med eller utan avkoppling på andra steget i min ac30, och tyckte det lät mycket bättre utan.
Det finns inte så mycket att hämta med att labba med värdena på anod och katodmotstånd?
|
| 04 Apr 2015, 23:04 |
|
 |
|
Tubis
|
Tycker man mest får lite olika sound på skorret i disten när man ändrar dessa resistorer. Slutstegsljudet är väl en kombo av LTP-fasvändarens symetriska anodklippning i kombo med spänningsaget på B+ vid hög volym vilket du inte kan få i de preampsteg du har. Dock kan du säkert få det att låta bättre genom att labba med saker i preampen efter tycke och smak.
|
| 04 Apr 2015, 23:24 |
|
 |
|
Axewall
|
Martin Kuhn wrote: Själv är jag, av musikaliska skäl, emot shelvingfilter överhuvudtaget. Mao: prova att forma tonen helt utan katodkondingar först. Då vet du hur det låter. SEN kan du skicka på koatodkondingar, om det t.ex inte finns gain nog, eller om du skulle vilja switcha in en boost. Men i grund och botten låter det mer musikaliskt utan. Martin, bara för att klargöra: är du även emot shelvingfilter av typen R||C serie R (Marshall m.fl.)? /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 05 Apr 2015, 18:31 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Axewall wrote: Martin Kuhn wrote: Själv är jag, av musikaliska skäl, emot shelvingfilter överhuvudtaget. Mao: prova att forma tonen helt utan katodkondingar först. Då vet du hur det låter. SEN kan du skicka på koatodkondingar, om det t.ex inte finns gain nog, eller om du skulle vilja switcha in en boost. Men i grund och botten låter det mer musikaliskt utan. Martin, bara för att klargöra: är du även emot shelvingfilter av typen R||C serie R (Marshall m.fl.)? /Mats Ja.
|
| 05 Apr 2015, 23:22 |
|
 |
|
Tubis
|
Ska man ändra tonen så är man ju så illa tvungen att använda filter. 
|
| 06 Apr 2015, 10:06 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Tubis wrote: Ska man ändra tonen så är man ju så illa tvungen att använda filter.  Förvisso. Men man kan välan undvika just shelvingfilter ändå? Jag gjorde en del tester för många år sen, och kom fram till att det alltid lät mer musikaliskt när jag tog bort ett shelvingfilter. När jag frågade Kevin O'Connor om saken gav han mig en tekniskt förklaring till fenomenet, som jag naturligtvis glömt (troligtvis för att jag inte förstod ett jota  ) Men inget har övertygat mig om motsatsen sen dess heller, så... Inom hajfaj är väl shelvingfilter djävulens påfund, allt annat än enkla 6dB-filter är väl no-no?
|
| 06 Apr 2015, 19:20 |
|
 |
|
Tubis
|
Hyllfilter är ju bara ett högpassfilter där man bypassat lite lägre frekvenser med en resistor. Tex treblebleedkondingen över gainpot är ett hyllfilter. När det kommer till hylleffekten med en mindre katodavkoppling handlar det nog mer om distortion än om själva frekvensgången när det kommer till bra eller anus.
|
| 06 Apr 2015, 19:37 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 11 posts ] |
|