| Author |
Message |
|
stratomaster
|
 Vågar jag använda min mesa boogie 50/50?
Har precis bytt rör och filterkapacitorer i min mesa boogie 50/50 och allt verkar har gått bra, förutom en sak... När jag öppnade upp för att kolla vilket värden som kapacitorerna skulle ha såg jag att två resistorer inte såg ut att må så bra, så jag tänkte att jag lika gärna kan byta dom med. Sagt och gjort, bytte dom också men nu blir en så satans varm! ugnstermomterna visade mellan 90-120 grader!! Värdet är 2.7k 7w men detta fanns inte i lager på banzai så jag köpte en 2.2k 10w och en 560ohm 10w och monterade ihop dom...Det kanske var dumt att göra så? Jag vet ju inte om den gamla också blev varm.... Om man kollar på schemat så är det den som sitter efter lampan: http://s992.photobucket.com/user/Magnus ... t.jpg.html Jag bytte även lampan då jag tyckte att det var dåligt drag i den gamla, men nu är den nya exakt likadan...Så jag antar att något måste vara galet?
|
| 27 Mar 2015, 19:39 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
 Re: Vågar jag använda min mesa boogie 50/50?
Hej Det är väl snarare kondensatorn o 2.7 k motståndet som sitter i "Export Primary" i bilden. Förmodligen ligger motståndet där för att sänka 220V spänningen till ca 110V över fläkt o lampa. Å då bli effektförlusten i motståndet ca 4.5 W o då blir även ett 10 W motstånd vaaarmt.. Så det är nog bara att köra på .. Kalle
|
| 27 Mar 2015, 20:22 |
|
 |
|
stratomaster
|
Kalle_in_Sweden wrote: Hej Det är väl snarare kondensatorn o 2.7 k motståndet som sitter i "Export Primary" i bilden. Förmodligen ligger motståndet där för att sänka 220V spänningen till ca 110V över fläkt o lampa. Å då bli effektförlusten i motståndet ca 4.5 W o då blir även ett 10 W motstånd vaaarmt.. Så det är nog bara att köra på .. Kalle Ja, det är det ju, jag som är för snabb.... Jättesnällt Kalle! Då vet jag funktionen på motståndet och att det är lugnt att spela  Skulle det vara någon idé att sätta in ett motstånd med högre wattstyrka?
|
| 27 Mar 2015, 21:46 |
|
 |
|
Tubis
|
Du monterade inte ihop dem parallellt va?
_________________ Johan Hansson
|
| 27 Mar 2015, 22:19 |
|
 |
|
stratomaster
|
Tubis wrote: Du monterade inte ihop dem parallellt va? Nej, monterade dom efter varandra, det är väl i serie? Det som också gjorde mig ganska orolig och varför jag bytte den var för att den hade läckt ut något vitt som hade stelnat på kretskortet, och är lite rädd att detta ska hända igen...
Last edited by stratomaster on 27 Mar 2015, 23:28, edited 1 time in total.
|
| 27 Mar 2015, 23:15 |
|
 |
|
stratomaster
|
Såhär såg det vita ut.
|
| 27 Mar 2015, 23:20 |
|
 |
|
stratomaster
|
Och såhär satte jag resistorerna, men ser ni att det redan ser ut att hända något på ytan av den vänstra resistorrn? detta är efter typ 3 min....
|
| 27 Mar 2015, 23:21 |
|
 |
|
Tubis
|
Mät vad du har för spänningsfall över resistorerna så går det beräkna effektförbrukningen exakt. Räknar man med din resistans mot jord på full nätspänning ca230V blir det en 15Watt över 2200ohm och en 3W över 560ohm. Det finns alltså en chans här att det går på tok för hett i 2200ohmaren om något är fel.
Skulle ju kunna vara fel på fläkten och den drar för mycket ström vilket då även snor från lampan som då lyser för svagt. Något verkar vara fel här.
Egentligen en ganska dålig lösning att droppa mycket spänning över en resistor för att mata två komponenter parallellt. Blir det avbrott i den ena får den andra ta allt och går förmodligen sönder den med. En tryggare lösning vore en droppresistor till vardera komponent. Resistorerna är fortfarande utsatta dock om det blir kortslutning i komponenterna. Detta sker ju inte i en lampa men i en fläkt finns ju den möjligheten.
|
| 28 Mar 2015, 12:03 |
|
 |
|
stratomaster
|
Tubis wrote: Mät vad du har för spänningsfall över resistorerna så går det beräkna effektförbrukningen exakt. Räknar man med din resistans mot jord på full nätspänning ca230V blir det en 15Watt över 2200ohm och en 3W över 560ohm. Det finns alltså en chans här att det går på tok för hett i 2200ohmaren om något är fel.
Skulle ju kunna vara fel på fläkten och den drar för mycket ström vilket då även snor från lampan som då lyser för svagt. Något verkar vara fel här.
Egentligen en ganska dålig lösning att droppa mycket spänning över en resistor för att mata två komponenter parallellt. Blir det avbrott i den ena får den andra ta allt och går förmodligen sönder den med. En tryggare lösning vore en droppresistor till vardera komponent. Resistorerna är fortfarande utsatta dock om det blir kortslutning i komponenterna. Detta sker ju inte i en lampa men i en fläkt finns ju den möjligheten. Okey, har aldrig gjort det så vet inte hur man gör... Men skulle man kunna koppla bort fläkten och då få resiststorn att må bättre? Som en korttidslösning, för jag känner att jag nog måste lämna in den för att få detta löst, tror inte jag fixar det själv... Edit: Har läst på lite, och kanske räknat ut det i skolan för längesen  men det jag behöver mäta är ampere och volt? Har monterat trådlindade motstånd, och läste att de tål runt 300 grader, stämmer det? Jag bor i Arvika men skulle kunna ta den förbi Uddevalla om några veckor, skulle du ha möjlighet att kolla på den isåfall, Johan? Såg att du har företag som grejar med stärkare, jag är isåfall intresserad av att koppla droppresistorer, låter som en bra lösning 
Last edited by stratomaster on 28 Mar 2015, 19:32, edited 1 time in total.
|
| 28 Mar 2015, 14:12 |
|
 |
|
Tubis
|
stratomaster wrote: Okey, har aldrig gjort det så vet inte hur man gör... Men skulle man kunna koppla bort fläkten och då få resiststorn att må bättre? Som en korttidslösning, för jag känner att jag nog måste lämna in den för att få detta löst, tror inte jag fixar det själv... Fläkt måste du ha för att inte koka komponenterna inne i stärkaren så du ska inte koppla bort den ens för kort tid om du inte har chassit öppet samtidigt. Det du snarare bör kolla är att den fungerar och roterar. stratomaster wrote: Edit: Har läst på lite, och kanske räknat ut det i skolan för längesen  men det jag behöver mäta är ampere och volt? Har monterat trådlindade motstånd, och läste att de tål runt 300 grader, stämmer det? Ett enkelt sätt att mäta effektförbrukningen i ett motstånd är att mäta spänningen(volt) över motståndet i drift. Alltså en mätpinne på varje sida resistorn ställt för att mäta AC i detta fall. Sen tar du spänningen gånger spänningen delat med resistansen i motståndet. Då får du effekten. Exempel. Du mäter över 2200ohm och får 110V. 110*110/2200=5.5W Hur mycket värme ett motstånd tål går nog inte säga exakt utifrån material utan det får nog databladet från tillverkaren förtälja. stratomaster wrote: Jag bor i Arvika men skulle kunna ta den förbi Uddevalla om några veckor, skulle du ha möjlighet att kolla på den isåfall, Johan? Såg att du har företag som grejar med stärkare, jag är isåfall intresserad av att koppla droppresistorer, låter som en bra lösning  Jag tar emot alla sådana ärende med den premissen att jag behöver en vecka för jobbet pga att jag inte håller lager på alla tänkbara komponenter som kan tänkas behövas och det kan ta så lång tid för att få hem dessa. Så det blir alltid problematiskt med distans på detta viset. En annan sak du kan göra är att sätta in en 230VAC fläkt och om du hittar en 230V lampa då behöver du inte söla med någon resistor. Den operationen bör du klara själv
|
| 28 Mar 2015, 22:52 |
|
 |
|
stratomaster
|
Fasen vad nice! Så du menar att ifall jag sätter i en 230vac-fläkt och en 230v-lampa så kan jag helt ta bort resistorn? Det vore ju grymt! Ska ta och mäta imorgon, tack för beskrivningen  Grejen är att fläkten sitter "utanpå" och kyler endast rören,egentligen kanske den borde suttit inne i lådan... Jag vet att fläkten fungerar, det kollade jag när jag bytte rören, men jag tror jag kanske vet vad som är felet, det är nog fläktjäveln ändå...Eller snarare sett min brist på kompetens..... Jag bytte fläkten för ett tag sen och i godan tro efter hjälp i butiken jag köpte jag en fläkt för 110-120 vac och 12w i effekt, medan den gamla har 115vac, 5/4w i effekt...Visst kan/måste det vara det som är problemet?
|
| 28 Mar 2015, 23:28 |
|
 |
|
Tubis
|
stratomaster wrote: Fasen vad nice! Så du menar att ifall jag sätter i en 230vac-fläkt och en 230v-lampa så kan jag helt ta bort resistorn? Det vore ju grymt! Ska ta och mäta imorgon, tack för beskrivningen  Grejen är att fläkten sitter "utanpå" och kyler endast rören,egentligen kanske den borde suttit inne i lådan... Jag vet att fläkten fungerar, det kollade jag när jag bytte rören, men jag tror jag kanske vet vad som är felet, det är nog fläktjäveln ändå...Eller snarare sett min brist på kompetens..... Jag bytte fläkten för ett tag sen och i godan tro efter hjälp i butiken jag köpte jag en fläkt för 110-120 vac och 12w i effekt, medan den gamla har 115vac, 5/4w i effekt...Visst kan/måste det vara det som är problemet? Du köpte fel effekt på fläkten, där har du felet.
|
| 28 Mar 2015, 23:30 |
|
 |
|
stratomaster
|
Tubis wrote: stratomaster wrote: Fasen vad nice! Så du menar att ifall jag sätter i en 230vac-fläkt och en 230v-lampa så kan jag helt ta bort resistorn? Det vore ju grymt! Ska ta och mäta imorgon, tack för beskrivningen  Grejen är att fläkten sitter "utanpå" och kyler endast rören,egentligen kanske den borde suttit inne i lådan... Jag vet att fläkten fungerar, det kollade jag när jag bytte rören, men jag tror jag kanske vet vad som är felet, det är nog fläktjäveln ändå...Eller snarare sett min brist på kompetens..... Jag bytte fläkten för ett tag sen och i godan tro efter hjälp i butiken jag köpte jag en fläkt för 110-120 vac och 12w i effekt, medan den gamla har 115vac, 5/4w i effekt...Visst kan/måste det vara det som är problemet? Du köpte fel effekt på fläkten, där har du felet. Okey, då monterar jag in den gamla fläkten temporärt... Men det skulle alltså funka att skaffa en 230vac-fläkt och en 230v-lampa och helt enkelt ta bort resistorn? Det finns inget annat som kan gå snett? Vad jag tolkar schemat är det väl bara dom två som påverkas?
|
| 28 Mar 2015, 23:42 |
|
 |
|
Tubis
|
Jag skulle kopplat dem direkt på 230 dock. Inte på den trafotappen som i schemat bara för att vara säker. Som det är kopplat i den amerikanska varianten
|
| 28 Mar 2015, 23:43 |
|
 |
|
stratomaster
|
Okey, ska försöka lösa det  Ska jag försöka hitta en 230v-fläkt med 5w? skulle denna funka? http://www.svebry.se/chassieflakt-230v-80x80x25mm/649-0 Ser inte wattantalet där däremot...
|
| 28 Mar 2015, 23:52 |
|
 |
|
Tubis
|
16.1W. Handlar mest om hur snabbt den ska snurra och därmed även hur mycket den låter. Är ingen expert på olika fläktar på marknaden dock.
|
| 29 Mar 2015, 00:04 |
|
 |
|
stratomaster
|
Så ifall jag kopplar den rakt på 230v så spelar inte wattstyrkan någon roll? (Eller snarare att det är lugnt att ha en på 16w?) Du ska ha ett stort tack, Johan! Verkligen jättesnällt att du har tagit dig tid att hjälpa mig, är verkligen uppskattat! När jag behöver service på mina prylar kommer jag gå till dig! 
|
| 29 Mar 2015, 00:09 |
|
 |
|
Tubis
|
Det enda som finns innan fläkten och lampan om du kopplar så är primärsäkringen så extremt säker. En sådan 230 fläkt drar bara marginellt mer ström än originalet så inga överraskningar sker om du kopplar allt rätt. Att den inte drar så mycket mer ström på 16W beror på att den opererar på högre spänning. Ju högre spänning ju lägre ström krävs.
|
| 29 Mar 2015, 00:21 |
|
 |
|
stratomaster
|
Bytte till min gamla fläkt och även om det låter mer så känns det bättre! Mätte volten på båda resistorerna och fick 103v på 2200-ohmaren och 26v på 560ohmen, så om jag har räknat rätt borde den första dra 4.8w och den andra 1,2w, resistorn blir ju fortfarande sjukt varm men den är nog inte så sjukt varm som den är förut, är liksom inte ett "varmånga" runt den, så det borde vara safe 
|
| 29 Mar 2015, 17:23 |
|
 |
|
Tubis
|
Ja det verkar korrekt.
|
| 29 Mar 2015, 17:33 |
|
 |
|
stratomaster
|
Tack så hemskt mycket för hjälpen, jag var rätt ångestfylld efter detta, och det är jäkligt skönt att veta att allt fungerar 
|
| 29 Mar 2015, 20:55 |
|
|