View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 15:23

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Kass glödtråd i nytt rör? 
Author Message

Jag fick in en Impact 60 för service för några veckor sedan, en säkring hade gått och kunden hade köpt nya slutstegsrör (2 st. EL34), jag bytte dessa och byggde om till justerbar bias. Verkade funka men efter en vecka hörde kunden av sig igen, då hade den lagt av p.g.a. enorma mängder oxid i säkringshållarna. Frid och fröjd tills kunden ringde igår och sa att den dött IGEN efter att ha luktat lite varmt (inte bränt). En säkring hade gått men huvudorsaken var att det inte var glöd på ett av rören.
Nu till frågan; Kan omständigheterna (ev. varmgång) gjort att glödtråden pajat eller kan det vara tillverkningsfel? Jag menar, det är inte många gånger man varit med om kass glöd och ibland har man fått in förstärkare som rödglödgat som ett bastuaggregat utan att glödtrådarna tagit skada.

16 Oct 2015, 11:14
Profile ICQ WWW

Post Re: Kass glödtråd i nytt rör?
Det man borde göra först är att dubbelkolla att det verkligen är ett glödtrådsbrott i det aktuella röret. Det är inte omöjligt, men det är heller inte jättevanligt. Sen undrar man om detta med oxider i säkringshållarna... Bor förstärkaren i en dålig miljö? Det kan ju vara oxid/glapp i en rörhållare också. Med alla rör hela bör man sedan mäta upp alla spänningar till slutrören.

16 Oct 2015, 11:26
Profile WWW

Post Re: Kass glödtråd i nytt rör?
awe wrote:
Jag fick in en Impact 60 för service för några veckor sedan, en säkring hade gått och kunden hade köpt nya slutstegsrör (2 st. EL34), jag bytte dessa och byggde om till justerbar bias. Verkade funka men efter en vecka hörde kunden av sig igen, då hade den lagt av p.g.a. enorma mängder oxid i säkringshållarna. Frid och fröjd tills kunden ringde igår och sa att den dött IGEN efter att ha luktat lite varmt (inte bränt). En säkring hade gått men huvudorsaken var att det inte var glöd på ett av rören.
Nu till frågan; Kan omständigheterna (ev. varmgång) gjort att glödtråden pajat eller kan det vara tillverkningsfel? Jag menar, det är inte många gånger man varit med om kass glöd och ibland har man fått in förstärkare som rödglödgat som ett bastuaggregat utan att glödtrådarna tagit skada.

Det händer.
Vi måste förstå att glödtrådarna är väldigt klena och dessutom varma. I tillslagsögonblicket tom väldigt varma, en del rör blinkar till vid påslag.
Att det blinkar till ( brimar var kända för detta men det förkommer nog med de flesta rör) beror på att resistanser är lägre i kallt
tillstånd och det flyter mera ström än den ampere som står i databladet. När hela glödtråden är varm så sjunker strömmen.
Vibratoner vid flytt och (o)ljud kan kanske medverka till brott, men det är mycket sällsynt.

Jag skulle ersätta detta par utan kostnad, typiskt garantiärende.

16 Oct 2015, 11:35
Profile WWW

peterh wrote:

Jag skulle ersätta detta par utan kostnad, typiskt garantiärende.

Det var det jag ville höra! ;-)

lampuradio: Jag har verifierat att det är röret genom att skifta rören.

Som sagt, jag vet att det inte är jättevanligt, vet att jag varit ut för det en eller två gånger.

16 Oct 2015, 11:43
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 4 posts ]