View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 09:32

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Identifiera ett balanserat förstegsrör med multimeter? 
Author Message

Post Identifiera ett balanserat förstegsrör med multimeter?
Går det?

Hur viktigt är det med balaserat rör i fasvändaren? Om jag har två förstegsrör, är alltid V.2 fasvändaren?

Många frågor nu, men dom fastnar efter svar! :wink:

18 Feb 2015, 16:53
Profile WWW

Post Re: Identifiera ett balanserat förstegsrör med multimeter?
Shoegazers Anonymous wrote:
Går det?

Hur viktigt är det med balaserat rör i fasvändaren? Om jag har två förstegsrör, är alltid V.2 fasvändaren?

Många frågor nu, men dom fastnar efter svar! :wink:

1/ ja, bygg en rigg med katodmotstånd gallerläcka och passande anordmotstånd för varje triod.
( lämpligen efter databladet för röret i fråga) så kan du mäta viloströmmen med multimeter, det säger inget om Gm)
Alt. sätt det i en rörprovare. En seriös rörprovare kan också visa Gm.

2/ hur viktigt är det för fasvändaren ? Det beror på. om det är en concertina: inte alls. Om det är
en LTP : viktigt om man vill ha balans. Men i en gitarrigg kan obalans addera andraton och vara behaglig :-)
samma om det är en see-saw , då är det också viktigt att de har balans, om man vill ha fasvändaren distorsionsfri.

18 Feb 2015, 17:09
Profile WWW

Tack för svar PeterH! Det där ligger på överkurs märker jag... Har lyckats blanda ihop två nya rör där ett av dem är balanserat. Men jag kan kanske ta med dem till någon med rörtestare och lägga dem i rätt förpackning vid tillfälle.

Vad min stärkare är och behöver vet jag inte, det är en Vox AC30 med två förstegsrör och 4 slutrör. Köpte dessa till en Pro JR för ett gäng år sen och då skulle det balanserade sitta i V2 enligt säljaren. Hade aldrig hört talats om detta tidigare...

18 Feb 2015, 17:21
Profile WWW

Tack för svar PeterH! Det där ligger på överkurs märker jag... Har lyckats blanda ihop två nya rör där ett av dem är balanserat. Men jag kan kanske ta med dem till någon med rörtestare och lägga dem i rätt förpackning vid tillfälle.

Vad min stärkare är och behöver vet jag inte, det är en Vox AC30 med två förstegsrör och 4 slutrör. Köpte dessa till en Pro JR för ett gäng år sen och då skulle det balanserade sitta i V2 enligt säljaren. Hade aldrig hört talats om detta tidigare...

Prova! Se om det gör någon skillnad på ljudet. Om du hittar skillnad, använd det som låter bäst.
Sannolikheten är att bägge rören är "tillräckligt bra".

18 Feb 2015, 17:24
Profile WWW

peterh wrote:

Prova! Se om det gör någon skillnad på ljudet. Om du hittar skillnad, använd det som låter bäst.
Sannolikheten är att bägge rören är "tillräckligt bra".

Misstänkte det, provade snabbt när jag satte i dem men kunde inte höra skillnad, men då trodde jag att det enbart var att det tog för lång tid och det är svårt att minnas ljud och svårt att a/b-testa så att säga. Så jag förlitade mig på vetenskapen! :wink:

Inget att ligga sömnlös över med andra ord. Tack!

18 Feb 2015, 17:36
Profile WWW

Att LTPI skule behöva ett balanserat dubbeltriod är en myt som härstammar från okunskap om hur den kretsen fungerar. Även med två identiska trioder blir det obalans i kretsen eftersom den bara fungerar så. Man fixar till detta med främst olika värden på anodresistorerna. Man kan säga att de interna obalanser kompenserar med externa men motriktade.
Vissa handlare envisas med att hålla myten levande för att kunna sätta högre pris för en "balanserat" dubbeltriodflaska.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

18 Feb 2015, 20:11
Profile WWW

..å dit kan vi väl addera "see-saw",dvs paraphase med.
Så även floating paraphase.
(Men var medveten om att det finns i princip hur många andra fasvändarlösningar som helst,bara det att man OFTAST inte använder dem i gitarrförstärkare)

Retoriskt nämns det ovan,och det egentliga frågan är vem det är och varför man fått för sig att en balanserad flaska i PI skulle vara ngt eftersträvansvärt.

Ett av de bästa praktiska proverna på dels vad som händer och dels hur totalt meningslös jakten är e just en justerbar paraphase. Per definition. Genom att kunna variera läckan på bortre gallret samtidigt som man observerar skillnaden i balans i utsignal lär man sig mkt snabbt att det "behov" som förs fram i sammanhanget faktiskt är rent skitsnack.

Man kan iofs göra en liknande setup i ambition att lära genom att splitta anodresistorn för ena trioden i en LTP och i den ena positionen av de nu två anodresistorerna i serie installera en 1/4W trimpot. Samma samma...fast annorlunda.

De facto,som det åxå förs fram ovan,är det i min erfarenhet oftast som så att en gitarrmaskin låter som bäst när där INTE är balans mellan PI´ns utgångar.

18 Feb 2015, 23:26
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]