View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 11:00

Reply to topic  [ 26 posts ] 
Ska man lägga sig i annonstrådar som stämmer väldigt illa..? 
Author Message

Post Ska man lägga sig i annonstrådar som stämmer väldigt illa..?
Jag funderar om man ska säga något när det t ex läggs ut en Marshall från 1970 och ägaren skriver: "Inga större ingrepp har gjorts så det skall vara enkelt att återställa till original..."

När man tittar på bilderna så fär alla signalkondingar utbytta mot nya och det ser ut som att i stort sett allt på kortet är utbytt. Alla elektrolyter i nätdelen verkar (som de borde vara efter 45 år) utbytta. Transformatorerna ser bytta ut, förutom "choken" som ser gammal ut.

Det är säkert en riktigt bra nyservad förstärkare som kan låta hur bra som helst, men att skriva "Inga större ingrepp har gjorts så det skall vara enkelt att återställa till original..." känns lite magstarkt om de nu stort sett bara är chassi, låda och "choken" som är original.

Säljaren har säkert ingen aning, men det är ju lite trist om någon köper en förstärkare för vintage-pengar i tron att det är en förstärkare som är 45 år, men som istället får en klon byggd i originalchassie? Det kan säkert vara minst lika bra eller bättre, men köparen får ju inte det han betalar för.

Vad tycker ni?

Image

Image

/CM

15 Feb 2015, 21:09
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Ska man lägga sig i annonstrådar som stämmer väldigt ill
Man kanske har olika syn på det här med original. Originalkrets dvs inte moddad eller original som att inget är bytt eller servat på 45 år.

15 Feb 2015, 21:29
Profile

Får börja skriva "copyright" på mina bilder...det här är andra gången de använts av andra..

LF Audioservice

15 Feb 2015, 21:45
Profile WWW

:lol:

15 Feb 2015, 21:47
Profile

Jag såg också det där. Valde att inget säga eftersom jag ändå inte tänkte köpa.

15 Feb 2015, 22:30
Profile

För mig är sanningen (om man kan sin sak) mychet viktigare än folks bullshit/oskyldigt brist på info.
Vilket innebär att jag framstår lite som en fittig jävel nu och då... men o andra sidan uppskattas det även när infon blir korrekt.

Svar: Ja säg som det är! ... om du kan din sak alltså....

15 Feb 2015, 23:05
Profile ICQ YIM WWW

Wah?
Finns annonsen IRL?
Är bilderna från en annan stärkare? bb5000 verkar tycka att det är hans?
Eller är rent av annonsen bb5000s?
Fifan vad spännande grötig tråd!

15 Feb 2015, 23:16
Profile ICQ WWW

DNS wrote:
Wah?
Finns annonsen IRL?
Är bilderna från en annan stärkare? bb5000 verkar tycka att det är hans?
Eller är rent av annonsen bb5000s?
Fifan vad spännande grötig tråd!

Lugn o fin i byxan nu..bilderna är från min sajt då jag reparerade den i höstas. Kunden har valt att länka till mina bilder. Det enda jag gjorde var att fixa ett jordfel och
ett glapp i impedansväljaren. Sen har författaren av den här tråden också använt mina bilder...men det är säkert mitt fel alltihop...

LF Audioservice

15 Feb 2015, 23:20
Profile WWW

Aha.
Äsch, det var ju en alldeles för enkel förklaring. :cry:

15 Feb 2015, 23:31
Profile ICQ WWW

Det roliga i kråksången är att stärkaren troligen är "bättre" än den var 1970.......................Det här med att behandla skiten massproducerad elektronik som är ganska dåligt konstruerad som om det var ett svärd från 1200talet på antikrundan.....

15 Feb 2015, 23:32
Profile

Jag glömde kolla om det var originalsäkring i den : :oops:

LF Audioservice

15 Feb 2015, 23:38
Profile WWW

Det mest makabra här är väl ändå budgetlödstationen från Kjellan. Skäms!!

Image[/URL]

15 Feb 2015, 23:43
Profile

He, den var från Conrad....jag skaffade en Weller i höstas:

Image

Bra skit !

LF Audioservice

15 Feb 2015, 23:48
Profile WWW

Det var mest principen jag ville diskutera.

Jag kommer någon gång antagligen att köpa en gammal Marshall någon gång, antingen får jag köpa tillbaka den Super PA från 67 som jag en gång sålde till en kompis, eller också skulle jag kunna köpa en sån som i annonsen, om den nu hade varit lite mer original förstås.

Jag har både en gammal 1959:a och en svenskbyggd 1987:a, så vi behöver inte diskutera om gammalt eller nytt är bäst (eller lika bra). Och självklart ska gamla förstärkare som används servas och det finns ingen anledning att låta gamla elektrolyter som gjort sitt sitta kvar för att förstärkaren ska vara 100% original.

BB5000: Du som grävt i den. Har den så lite originaldelar som det verkar och som jag skrev i det första inlägget, eller tycker du att "Inga större ingrepp har gjorts så det skall vara enkelt att återställa till original..."

För mig känns det lite som en strata där man bytt hals till en Warmoth, alla mickar till Lundgren 60s Vintage, alla pottar och switchar till nya CTS/Fender. Kroppen är original från 63 men badkarsfräst och omlackad på 80-talet. Få skulle nog tycka det var OK att annonsera ut en sån gitarr som en Fender Stratocaster från 1963 "Inga större ingrepp har gjorts så det skall vara enkelt att återställa till original..." Eller?

16 Feb 2015, 00:12
Profile ICQ YIM WWW

bb5000 wrote:
Sen har författaren av den här tråden också använt mina bilder...

Fast jag länkade till bilderna till annonsen. Om du vill att jag ska ta bort bilderna ovan, så gör jag det i morgon. Du har ju inget med försäljningen att göra och verkar ju inte gjort någon av de större ombyggnationerna av förstärkaren.

/CM

16 Feb 2015, 00:17
Profile ICQ YIM WWW

Han menar nog att kretsen är nära orginal, inte komponenterna, precis som Tübis skrev. Det är ju mycket trevligare att välja den tolkning som inte tvingar säljaren att vara helidiot som första alternativ.

16 Feb 2015, 00:22
Profile ICQ WWW

Tubis wrote:
Det roliga i kråksången är att stärkaren troligen är "bättre" än den var 1970.......................Det här med att behandla skiten massproducerad elektronik som är ganska dåligt konstruerad som om det var ett svärd från 1200talet på antikrundan.....

Det kan säkert vara så. Min Super Lead från 76 blev bättre än någonsin när jag fick den servad av Izzy och fick en del "uppdateringar". Men om jag skulle sälja den, så skulle jag ju inte hävda att "Inga större ingrepp har gjorts så det skall vara enkelt att återställa till original..."

16 Feb 2015, 00:25
Profile ICQ YIM WWW

DNS wrote:
Han menar nog att kretsen är nära orginal, inte komponenterna, precis som Tübis skrev. Det är ju mycket trevligare att välja den tolkning som inte tvingar säljaren att vara helidiot som första alternativ.

Ja, man kanske ska se det så.

16 Feb 2015, 00:31
Profile ICQ YIM WWW

DNS wrote:

Exakt..stärkaren kom från Norge, och utan att veta historiken så kan det ju ha funnits goda skäl att byta signalkondingar m.m.. Men jag kan hålla med om att texten skulle kunna formulerats lite annorlunda för en köpare som inte är så insatt. Att återställa kretsen till "originalvärden" genom att byta komponenter ska inte vara nåt problem..även om originalkomponenter är utbytta. Detta baserat på en snabb okulärbesiktning av stärkaren vid felsökning..jag sätter mig inte och ritar upp ett schema på varenda förstärkare som kommer in.

LF Audioservice

16 Feb 2015, 08:32
Profile WWW

Tack för denna information om förstärkaren.
Baserade texten i annonsen på den information jag fått...har inte varit ute efter att försöka lura någon köpare.

För övrigt ställer jag mig frågande till varför trådskaparen inte valde att skriva detta direkt i annonsen?
Väntar mig inget svar på detta utan ta det som en liten funderare....

Ber om ursäkt till BB5000 för bildstölden. Länkade till din hemsida/blogg så jag trodde det var ok när jag hänvisade till källan.

16 Feb 2015, 10:08
Profile

danelectro2 wrote:
Baserade texten i annonsen på den information jag fått...har inte varit ute efter att försöka lura någon köpare.

För övrigt ställer jag mig frågande till varför trådskaparen inte valde att skriva detta direkt i annonsen?

Ber om ursäkt till BB5000 för bildstölden. Länkade till din hemsida/blogg så jag trodde det var ok när jag hänvisade till källan.

Jag startade tråden för att jag funderade på hur man ska resonera runt prylar som annonseras som gamla fast inte mycket mer än lådan är original. Jag använde din förstärkare som exempel och när jag skrev inlägget hade jag inte ens tänkt att länka till bilderna, men kom sen på att det kunde vara intressant för experterna här att se om det var så lite originaldelar kvar i den som jag trodde. Däremot la jag avsiktligen inte in någon länk till din annons, eftersom jag ville diskutera principen och inte din annons.

Att jag inte gick in i din annons och kladdade, var just för jag inte vill lägga mig i din annonsering utan bara starta en allmän diskussion här. Du har säkert köpt den i god tro och den låter och fungerar säkert hur bra som helst. Jag använde den bara som ett exempel. Ska man på ett diskussionsforum som det här gå in och påpeka fel i annonser och på så sätt göra det säkrare att handla här än på t ex Blocket?

/CM

16 Feb 2015, 11:18
Profile ICQ YIM WWW

Jag har inga problem med att folk kommenterar och ifrågasätter annonserade varor som beskrivs felaktigt.

Men när du använder min förstärkare och citat från annonsen som diskussionsunderlag så hade du lika gärna kunnat fört en diskussion om detta i min tråd där jag annonserade. Eller åtminstone bemödat dig om att informera mig om denna tråd via PM .

16 Feb 2015, 12:01
Profile

danelectro2 wrote:

Att du använde bilderna är ok , det var ju din förstärkare..och du hänvisade till källan som sagt..så du har inte gjort nåt fel. Blev lite fundersam bara när mina gardiner dyker upp i andras inlägg sen.. :mrgreen:

Jag är inte ute efter att bråka om detta, men jag fick en tankeställare...tänk om nån använder bilderna för att lura nån ? Installerade en plugin till Wordpress så nu ska det finnas ett "watermark" på bilderna. Ska göra nåt liknande med bilderna på Photobucket.

LF Audioservice

16 Feb 2015, 12:52
Profile WWW

bb5000 wrote:
Jag är inte ute efter att bråka om detta, men jag fick en tankeställare...tänk om nån använder bilderna för att lura nån ? Installerade en plugin till Wordpress så nu ska det finnas ett "watermark" på bilderna. Ska göra nåt liknande med bilderna på Photobucket.

Du kan ju inte hindra någon att länka till dina bilder när Du väl lagt ut dom på nätet publikt. Det du kan göra är att
sätta en vattenstämpel på dom med copyright och var dom kommer ifrån.

Annars borde det väl vara förbjudet att länka till andra websidor också?

Att 'använda' någons bild genom att kopiera den , byta fysiskt address, och sen använda kommersiellt eller i en annan sida
kan väl däremot anses vara 'bildstöld' även om det knappt går att hindra det heller.

16 Feb 2015, 15:14
Profile ICQ WWW

_CM_ wrote:
Att jag inte gick in i din annons och kladdade, var just för jag inte vill lägga mig i din annonsering utan bara starta en allmän diskussion här. Ska man på ett diskussionsforum som det här gå in och påpeka fel i annonser och på så sätt göra det säkrare att handla här än på t ex Blocket?

/CM

Jag skulle i första hand kontaktat annonsören via PM och påpekat, sen kan denne välja att redigera texten om dom vill.
Vad gäller annonser på andra sidor som blocket tycker jag man kan kommentera dessa i 'tips om annonser på annat håll'

När själva säljesannonnsen ligger på Bojen blir det mer knepigt, om inte säljaren uppdaterar info i annonsen eftera tt fått PM tycker inte jag det är fel att
lindrigt indikera att allt inte stämmer , typ fråga 'är du verkligen säker...' osv.

Orginal på vintageprylar innebär ej bytt, inte bytt till nyare liknande komponenter. I så fall ska det skrivas ut.
Det är ju principen , även om det inte är olagligt i sig attt utelämna information som säljare så får man inte ge FEL information.

Jag ser felaktigheter av denna typ på gitarrer som säljs dagligen , men orkar inte påpeka allt, i slutändan är det presumtiv köpare som har undersökningsplikt på begagnade varor som säljs i 'befintligt skick'. Har man inte möjlighet att själv bedöma orginalitet så får man ta hjälp eller avstå.

16 Feb 2015, 15:21
Profile ICQ WWW

danelectro2 wrote:
Jag har inga problem med att folk kommenterar och ifrågasätter annonserade varor som beskrivs felaktigt.

Men när du använder min förstärkare och citat från annonsen som diskussionsunderlag så hade du lika gärna kunnat fört en diskussion om detta i min tråd där jag annonserade. Eller åtminstone bemödat dig om att informera mig om denna tråd via PM .

När det gäller falskloggade gitarrer och gitarrer där nästan inga originaldelar finns kvar och det inte anges i annonsen, så verkar alla här överens om att det inte är OK. Annonser med falskloggade gitarrer tas till och med bort av admin om de läggs upp.

Någon motsvarande diskussion om förstärkare har jag inte sett, så därför startade jag tråden. Att tanken slog mig berodde helt klart på att jag sett din annons. Det jag försökte diskutera i den här tråden var inte din förstärkare eller dig, utan hur andra här ser på annonsering av förstärkare med missvisande beskrivning och inte minst hur man bör agera och om man över huvudtaget ska lägga sig i.

Jag förstår om du tycker det känns surt att uppgifter ur din annons används som exempel i en sån här diskussion, inte minst eftersom du själv verkar ha köpt förstärkaren i god tro att den var nära original med några småmoddar som enkelt skulle gå att återställa.

Vad jag borde gjort var att ta en skärmdump på förstärkarbilderna och klippt ut själva komponentkortet och transformatorerna och skapat nya bilder för att det skulle vara svårt att koppla bilderna till just din annons. Jag skulle också skrivit om citaten, så att de heller inte kunde kopplats till din annons. Då kunde vi diskuterat det jag skapade tråden för att diskutera.

Vad jag däremot inte kunde förutsett var att när jag länkade till bilderna till annonsen, av misstag kränkte BB5000s upphovsrätt. Nu är det problemet löst eftersom bilderna i annonsen är borta och då försvann samtidigt mina bilder från den här tråden.

Ibland går trådar åt helvete och det här ett exempel på det. Jag tänker inte skriva något sarkastiskt eller fiffigt som svar till de som retat upp sig på det jag skrivit i tråden, utan kan bara beklaga om tråden och det jag skrivit upprört någon eller några. Tanken med sådana här forum är att ha lite trevligt och diskutera sina gemensamma intressen, inte att skapa konflikter.

Några skrev alla fall något om det jag tänkte att vi skulle diskutera och det var intressant att läsa. Tack för det.

/CM

16 Feb 2015, 21:21
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 26 posts ]