View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 12:27

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Hur mycket pallar Mullards? 
Author Message

Post Hur mycket pallar Mullards?
Jag har nöjet att köra gamla Mullard xf3 El34:or i slutsteget på Super Leaden, på sista tiden har jag börjat pressa riktigt hårt och kör i princip på 10.

Kommer jag att slita ut rören eller ska dessa gamla rackare palla fullt spett? Ja, det låter trevligt... kedjan är i princip: Gitarr - kabel - stärkare på 10 - bad cat unleash. Sen kör jag delay/reverb vid behov i badcat-loopen.

Har lite dåligt samvete för att ev bränna upp gamla fina rör.. :oops:

08 Mar 2015, 12:48
Profile

Post Re: Hur mycket pallar Mullards?
Svullo wrote:
Jag har nöjet att köra gamla Mullard xf3 El34:or i slutsteget på Super Leaden, på sista tiden har jag börjat pressa riktigt hårt och kör i princip på 10.

Kommer jag att slita ut rören eller ska dessa gamla rackare palla fullt spett? Ja, det låter trevligt... kedjan är i princip: Gitarr - kabel - stärkare på 10 - bad cat unleash. Sen kör jag delay/reverb vid behov i badcat-loopen.

Har lite dåligt samvete för att ev bränna upp gamla fina rör.. :oops:

Rör som används förbrukas naturligtvis. Men de ska ju användas !! Njut du av dina xf3-or de kommer att fungera bra.
Om inga överslag händer ( ett extra 100ohm motstånd fast inkopplat över sekundärlindningen ) , och stärkaren inte
utsätts för att tappas eller att strömmen "blinkar" så kommer de nog att hålla i flera år utan problem.

Finessen med nya rör är ju att man enkelt kan få nya rör till rimig kostnad och de kommer att fungera exakt likadant ...
( man kan tom få garanti på dem )

08 Mar 2015, 23:37
Profile WWW

Post Re: Hur mycket pallar Mullards?
Tack, du har förstås rätt, det är bara att köra och njuta, det är ju trots allt meningen med livet... :D

Men det där 100-ohmsmotståndet måste jag få på plats snarast.. Vore ju extremt klantigt att sabba rör/OT pga tex den beryktade ohm-väljaren som alltid har en tendens att glappa på dessa gamlingar. (69:a)

09 Mar 2015, 18:44
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]