View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 06:21

Reply to topic  [ 13 posts ] 
VOX:en skjuter säkring! 
Author Message

Post VOX:en skjuter säkring!
Idag pressade jag AC30:n lite hårdare och när jag slog av den så lät det lite konstigt, men inget som jag reagerade speciellt på. Sen gick den däremot inte att få igång igen, stendöd!

Letade fram två säkringar på jobbet, tog med verktyg och åkte tillbaka. Jo, säkringen hade gått. Bytte och slog på strömmen, den startade upp men efter en kort stund så dog den igen.
Kollade säkringen - och den hade såklart gått igen.

Nu tog jag loss luftgallren så att jag kunde se rören, bytte till en ny säkring och drog igång den. Det såg ut som om inte det sista slutröret lös upp och det var vad jag hann att se innan det slog som en gnista i GZ34 och den dog igen.

Slutrören behöver nog bytas men min fråga är egentligen om ett trasigt slutrör kan orsaka detta?

18 Sep 2015, 18:28
Profile WWW

Post Re: VOX:en skjuter säkring!
Shoegazers Anonymous wrote:
Idag pressade jag AC30:n lite hårdare och när jag slog av den så lät det lite konstigt, men inget som jag reagerade speciellt på. Sen gick den däremot inte att få igång igen, stendöd!

Letade fram två säkringar på jobbet, tog med verktyg och åkte tillbaka. Jo, säkringen hade gått. Bytte och slog på strömmen, den startade upp men efter en kort stund så dog den igen.
Kollade säkringen - och den hade såklart gått igen.

Nu tog jag loss luftgallren så att jag kunde se rören, bytte till en ny säkring och drog igång den. Det såg ut som om inte det sista slutröret lös upp och det var vad jag hann att se innan det slog som en gnista i GZ34 och den dog igen.

Slutrören behöver nog bytas men min fråga är egentligen om ett trasigt slutrör kan orsaka detta?

Ett trasigt slutrör ( som gör överslag) kan ta med sig likriktaren gz34 i graven.

Om du inte är van bör du lämna den till en reparatör, det kan bli både bättre & billigare.
Annars kan du på egen risk :
Ett sätt att kolla detta är att dra ur alla 4 el84, slå på strömmen och se om säkringen håller 30s , mäta B+
och se att den kommer upp i ( 350V ?) stäng sedan av. Utan voltmeter kan du i alla fall se om säkringen håller.

Om den klarar detta räcker det nog med 4 el84, annars blir det dessutom en gz34.

Var försiktig !

18 Sep 2015, 18:48
Profile WWW

Tack för svar! Återkommer senare.

18 Sep 2015, 18:51
Profile WWW

Ngn i Stockholm som har 4 st EL84 liggandes att sälja? Helst nya och helst matchade. Är upptagen mitt på dagen och det blir tajt att hinna till ngn affär innan 16:00.

18 Sep 2015, 22:55
Profile WWW

Det är mycket troligt. Skulle vilja påstå att det är en av de vanligare orsakerna till att säkringar går.

Men sen kan som sagt likriktarröret fått stryk också.

20 Sep 2015, 11:08
Profile ICQ WWW

Två av slutrören samt likriktarröret är paj, de andra två slutrören mätte ok. Så nu till frågan, bör jag byta alla fyra slutrören när jag ändå byter? Kan ju spara de två som är ok i reserv, eller är det bara onödig utgift att byta alla om de är ok? Det drog iväg lite kostnadsmässigt ändå så jag försöker snåla in, men vill inte vara dumsnål.

22 Sep 2015, 20:44
Profile WWW

Byt alla. Har två pajat är risken stor att de två andra är på upphällningen.

22 Sep 2015, 20:55
Profile ICQ WWW

Två av slutrören samt likriktarröret är paj, de andra två slutrören mätte ok. Så nu till frågan, bör jag byta alla fyra slutrören när jag ändå byter? Kan ju spara de två som är ok i reserv, eller är det bara onödig utgift att byta alla om de är ok? Det drog iväg lite kostnadsmässigt ändå så jag försöker snåla in, men vill inte vara dumsnål.

Byt alla mot ett matchat quad. Vad gäller GZ34 har du inget val, det måste bytas om det är paj.

Att byta 2 el84 innebär att du måste skaffa 2 nya som matchar de gamla, och vad värre är att de kommer inte
att åldras i samma takt utan de blir i otakt om några månader. M

22 Sep 2015, 21:42
Profile WWW

Jag byter alla, var inne på det själv först, men sen hörde reparatören av sig och sa att två var ok. Blir dyrt att byta rör hos mecken i stället för själv, så då funderade jag lite. Men jag känner mig själv, om jag hade två äldre i och två nya så skulle jag reta mig på det och att inte veta hur länge det är kvar på de gamla osv.

Tack för råd och tips!

23 Sep 2015, 08:46
Profile WWW

Hej, jag har en Kustom Defender 1x12 50w som beter sig likadant. Det hände först en gång då jag fick byta två säkringar.
Den fungerade ok ett tag men helt plötsligt så händer samma sak igen. Den vackra blå lampan blinkar till när man slår på
förförstärkaren och sedan dör den bara. Är det sannolikt att det gäller dåliga slutrör i min stärk också?

//BoB

24 Sep 2015, 09:40
Profile

Om säkringarna går efter en stund (och inte omedelbart) är det troligast slutstegsrören eller filterkondingarna. Men jag antar att förstärkaren inte är äldre än 10 år och det minimerar risken för filterkondngarna.

Men går säkringarna direkt nu då?

24 Sep 2015, 09:49
Profile ICQ WWW

awe wrote:
Om säkringarna går efter en stund (och inte omedelbart) är det troligast slutstegsrören eller filterkondingarna. Men jag antar att förstärkaren inte är äldre än 10 år och det minimerar risken för filterkondngarna.

Men går säkringarna direkt nu då?

Tack för ditt svar, jag har inte kollat nyligen men dom två gånger det hänt har det vait precis när jag slår på förstärkaren.
//BoB

24 Sep 2015, 10:42
Profile

Plocka ut slutstegsrören, stoppa i nya säkringar.
Pajar dom ligger felet inte i rören.
Håller dom KAN felet vara i slutstegsrören. Troligast är det ett rör men ett i sällsynta fall kan t.ex. en kass diod göra så att säkringen går bara när den belastas.

24 Sep 2015, 11:03
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]