View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 20:39

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Geloso 218 / Ljudklipp 
Author Message

Post Geloso 218 / Ljudklipp
Mjopp.

Image

Handlade ju "en till" nere i Tyskland,denna ggn då utan rör...fast med allt annat intakt. Vi var,jag å Ohjay,å hämtade den idag.
Om skicket kan bara sägas en sak...bilderna får tala för sig själva. Helt makalöst,för ha i tanke att den är ifrån 1950!!

Image

Tja? Vafan säger man? :shock:

Image

Den här då,till skillnad mot de andra Geloso jag varit i,med en gammaldags form av nätkontakt. Nu har jag förvisso hanen till det där liggande,men samma skit. Blir en IEC kontakt istället. De passar nära nog rakt i.
Säkringshållarna samt säkringarna kom i en separat ziplock påse av ngn anleding?
Å jajamen. Det där gul&röda...för att driva skiten via bilbatteri. Fränt iofs,men helt ointressant.

Image

Så var vi där igen. Gelosos "output impedance chart". Är ingen hejd på vad de löser i varianter av utgångsimpedans. Helt sjukt rent av.

Image

Det hela blir närmast lite löjligt för det enda som estetiskt finns att anmärka på är att där e en ganska lång repa i faceplaten. Vi talar om en 65år gammal rörförstärkare,ha då gärna det i sinnet.

Image

Layouten på faceplaten ser ju lite annorlunda ut denna ggn. Innehållet e dock snarlikt till 219 maskinen.

Image

Snarlikt som sagt. Bara,denna ggn med enbart oktalsocklar. Ngt vi kommer skapa ändring på kan jag säga direkt,för utfallet med 219 maskinen blev så bra att det finns ingen som helst anledning att frångå ett bra koncept.

Image

6SL7 e ju en flaska jag lekt med tidigare,och trivs bra med. Men..de är rent relativt sett dyra varför det nu blir helt vanliga novaler istället. I detta fallet en omgång 6n2p,mkt tack var Sven.

Image

Invändigt blir det hela närmast lite charmigt sådär. De där "klossarna" är alltså dåtidens elektrolyter. Skall bli kul att mäta med ESR mätaren!! :D :D

Image

Å så har vi omställarvredet för det med batteri kontra nätdrift. Exakt samma pryl som i 219 maskinen.

Image

Å likaledes den där skärmplåten för allt som skapar signalbehandling.

Image

Jo.

Så?
Vad blir det av detta då? Ja,som sagt..det blir en form av råkopia på 219 maskinen,om än med ngr egenheter som skapar personlighet.

Last edited by Racing on 13 Feb 2015, 00:55, edited 1 time in total.

08 Feb 2015, 23:08
Profile

Post Re: Geloso 218
Image

FRÄNT! :shock: :lol:
För er som nu kanske inte e så vana vid en ESR mätare så...här mäts en kondensator angiven till 22uF/500V,å....man kan lite snällt säga att lånekortet har gått ut! :mrgreen:

Image

I sin tur,vissa av dem kunde man inte mäta va... :shock:

Image

Chassit till en 218 e ngt ngt större än till en 219 vilket då föranleder att alla flaskorna står på rad,ner till vibratorn.
Nåja. Iom att hela skiten nu skall göras om i effekt så...

Image

..vart det inte mkt kvar med allt sagt å gjort. Sanningen å säga var inte ens det på bilden kvar till 100%.. :lol:
Jaja.
Som jag nämnt i tråden med 219 maskin använder de ju nätbrytare som har dubbla poler,men ena sidan används till nätkopplingen å den andra till batteridito. Iom att hela den serven med batteritjafset nu e utrensat så.. Ja. Ny kabel ToF nätbrytaren. I denna maskin i sin tur var ju de gamla säkringshållarna fortfarande tjänbara..så så fick det bli. På det då drogs ny glöd osv.

Fick fatt i ett lite annorlunda IEC jack,vilket då har infästningsöronen vis a vis det vi normalt ser idag,vilket passade utmärkt.

Image

Jomen. EZ-81. Glöden till en dito går ju på ung ett ut med vad ett par 6X5 vill ha så.. Inte mkt att orda om.
Däremot är det så att preampen som PI original drivs med likström och tapparna för det ger lite VÄL fräna spänningar. Vi talar kring knappa 20VAC,och den lindningen saknar nu CT. Vad vidare är använder den ju original den där gamla formen av likriktare som ser ut som en element för ett dockskåp mer eller mindre..
Oavsett så är det så att maten ur den normala glödlindningen utan tvekan orkar med det vi nu kastar efter den. Så frågan e väl snarast hur bekymrad man skall vara.?

Vidare är det så att den där "batteriingången" ger ca 9.6VAC ut vilket ju fungerar skitbra att likrikta och driva relä med. Tanken är som tidigare att kunna växla "kanal",men i detta fallet blir det ett par 6n2p som står för oldschool delen och PI. På det har jag som tidigare tänkt använda ett EF-86 längst fram.

Nåja. Iom att man nu precis har gjort 219 maskinen,och tycker den blev bra,så känns det genast mkt enklare att som ovan bara riva ur allt skit inom synhåll och börja från två tomma händer. Original tagboarden har jag kapat ner och den utgör nu glättningskort med sina droppresistorer. Funkar skitbra.
Choken sitter original invändigt,å det har vi inte riktigt plats till nu varför den flyttas till chassits utsida intill EZ flaskan.

Nah. Får nog säga att detta flutit på riktigt bra idag. Å mer skall komma..

Last edited by Racing on 09 Feb 2015, 22:36, edited 1 time in total.

09 Feb 2015, 22:09
Profile

Grymt fint skick för en pjäs som fyller pensionär i år!
Vad användes dessa förstärkare till?
Ska bli spännande att se vad denna landar i. En Geloso hade man kunnat leva med

09 Feb 2015, 22:20
Profile

Tack!

Ursprungligen är de alla,såvitt jag vet,PA maskiner. Typ som tex gamla Bäckisar användes här i Sverige när det begav sig.
Är sannolikt åxå därför utgångstrafona på dem har en rent löjlig kapacitet vad avser olika impedanser. I grund å botten anger schemat för de att man kan köra allt mellan 3.5 Ohm till 500 Ohm.

Å ja. Skicket på den där e fanimig inget kort på enastående. Geloso maskinerna är bra skit. Så enkelt är det. Att en maskin från -50 i sin tur bara kan rivas och byggas upp igen som jag gör här utan ngr jättemankemanger..är en stygg kvittens i min mening.

09 Feb 2015, 22:30
Profile

Image

Jamen now ja!! Närmast lite ironiskt hur kompakt allt blir i jämförelse med originalet. E ju direkt gott om plats under huven nu,å då sitter det mesta på plats!

Image

Jomen. 47V zeners om 5 watt. Sedan 100 Ohm ut mot resp g2. Iom att AC spänningarna jag mätte stod i paritet med de jag mätte fram olastat i 219 maskinen har jag antagit tv att även denna skall ha en katodresistor om 390 Ohm.
I detta fallet tänker jag då lägga avkopplingslyten för katodresistorn på tagboarden för att på så vis få bort den ifrån den värme som själva resistorn annars ger. Förhoppningen min e givetvis att lyten skall få leva lite längre.
Å sen..e ju ALDRIG kul att dra glöd,men den gamla tygomspunna enkardel kabeln hade fan gjort sitt så.. Inte mkt att välja på. Jag hoppade nu det med att likrikta den lindning som original e för att ge glöd till första flaskan. Med alltihop lagt i serie har jag i 220VAC läge 6,6VAC...å förvisso,man hade kunnat dra dit en pulldown antar jag,men till vilken nytta.?

Image

Likriktning och glättning av de där dryga 9VAC gav klockrent 12.6VDC. Mao precis vad doktorn ordinerar för det 12V relä som skall sköta kanalswitchningen. Det där behöver förvisso rensas upp i lite rent praktiskt,men ändå..själva iden e i mål-vilket känns bra.
Å som synes då även tex skyddsjord i egen punkt osv osv osv.

Image

Mm. Ett EF-86 å två stycken 6n2p (tack Sven!). Tror jag blir käckt. Å så var det de där med choken. Lurar på om den kanske skulle få en värmeplåt mot EZ-81´an?. Hur som...gummigenomföring installerad...kablage förlängt osv.

På det är det även denna ggn handlat ett nytt par JJ 6V6.

Nu e re liksom det "glassiga" kvar. Dvs dra signalkabel dit det skall vara...bygga en James..osv. Sen skall allt passas mot den där skärmplåten som sitter där på typiskt Geloso vis osv.

Nu har jag bara installerat ett jack så långt,men fan vet om jag inte skall dra dit ett high och ett low.? Kunde nog bredda maskin än mer. Nåja. Räknar kallt med att den pratar i sin nya skepnad innan kvällen e över imorgon.

11 Feb 2015, 00:31
Profile

Anledningen till att man likriktat glöden på V1 är nog för att 6SL7 har en tendens att brumma. Glöden är varken parallell eller spiraltvinnad i dessa rör. Såg att Ampeg löste detta i B15NF genom att lyfta glöden till den negativa DC potentialen i biaskretsen till slutrören(ca -50V). Min plan är att så småningom omvandla en Eminent 1T till nämnda stärkare.

För övrigt alltid kul att kolla in dina byggtrådar, det ger inspiration att söndra och härska.

11 Feb 2015, 11:23
Profile

Tack själv!
Sagt det förr,säger det igen...detta stället e fan helt fantastiskt! :D Man lär sig ngt varje dag. Hade ingen aning om det med 6SL7,och antar då att 12SL7 lider av samma problem.?

11 Feb 2015, 13:20
Profile

Antar att även 12SL7gt kan lida av detta då det är samma rör med en annan glödtråd. Fann lösningen när jag kollade scheman på just B15N. Blev så klart intresserad och hittade också en tråd där man talar om nämnda lösning.
http://www.ax84.com/bbs/dm.php?thread=404166

Nu tål ju bara 12/6Sl7GT -+90V mellan katod och glöd så man får akta sig för köra -50V med en ltp fasvändare. Men av vad jag läst i tråden ovan så behöver man egentligen inte -50V utan en markant förbättring sker redan vid -3V.

Sen är det möjligt att problemet är större i ampeg kretsen eftersom katodmotstånden inte är avkopplade och relativt stora på 5,6k.

11 Feb 2015, 14:39
Profile

skumberg wrote:
Anledningen till att man likriktat glöden på V1 är nog för att 6SL7 har en tendens att brumma. Glöden är varken parallell eller spiraltvinnad i dessa rör. Såg att Ampeg löste detta i B15NF genom att lyfta glöden till den negativa DC potentialen i biaskretsen till slutrören(ca -50V). Min plan är att så småningom omvandla en Eminent 1T till nämnda stärkare.

För övrigt alltid kul att kolla in dina byggtrådar, det ger inspiration att söndra och härska.

Känns bra att se att det inte bara är jag som inte blir klar med mina projekt, men du har säkert gjort en massa annat under tiden Nicklas...

Rev faktiskt ut transistorkorten igår från min Eminent T1, ska fundera hur PIn ska bli...

Jespers trådar är kul och inspirerande, håller med!

11 Feb 2015, 21:28
Profile

En sak jag funderat på Jesper, det blir väldigt prydligt när man kör tagboards på alla komponenter.

Dock jag har själv gjort erfarenheten att det ofta blir mindre brum m.m. om man använder rörsocklarna som lödfäste, det ser dock inte alls lika prydligt ut.

Du har inga sådana problem?

11 Feb 2015, 21:42
Profile

Jag tackar för infon ang det med glöden.
E såpass att jag har en maskin stående där jag faktiskt inte kikat på hur det kan vara med den biten på ECC-33.
Blir att kolla datablad och prova. Helt klart.

Lennart.
Jag och nej. Det finns bitar i det här som i min ringa erfarenhet är BRA mycket mer avgörande än att ha alla komponenter rakt på sockeln.
Det som kan tillskrivas direkt är väl då det med gridresistorer. Alltså resistorer som sitter "ivägen" för signalens resa in mot gallret. Då skall sägas att om allt annat är gjort enl boken är skillnaderna oftast rent marginella.
Att tex se till det att maskin lyder under den gyllene regeln. Att se till att tänka i "cirklar" vad avser lytars jord vs vad de servar,att se till att det inte hänger för många trioder per nod,att inse vad sk Eddy currents kan ställa till med (och kanske än viktigare hur man motar Olle i grind) osv osv osv.
Det finns så många aspekter som behöver tas i beaktan FÖRE det med placering av komponenter rakt på sockel vs att använda tagboard/turretboard osv.

Som jag upplevt det är det snarare så att har man gjort alla de där bitarna "rätt" så brukar resten nästan falla på plats av sig självt. Finns undantag givetvis,men i stort..

11 Feb 2015, 23:07
Profile

Nu blir e mukke bilder.. :mrgreen:
(DEN såg ni inte komma va!?)

Image

Mm. Det var dags. Så nu sitter det ett par JJ´s på plats. Bra där.

Image

Jaadå. Den e allt lika städat baktill som överallt annars. Till höger högtalarjack...å intill ena säkringshållaren jacket för relästyrning.

Image

Nu när maskinen stod klar framstod det med skicket än klarare. E ju fan närmast makalöst.

Image

Som ni ser är det i huvudsak lite kabel som adderats sedan den liknande bilden ovan. Inte mkt att orda om liksom.

Image

Hm. Som synes är centrumen på preampsocklarna förbundna och dragna i jord,och detta då för skärm. Dvs,att dels har centrumen nu förbindelse med chassijord,och i den linan ligger ngr av signalkablarna dragna för skärm med det i tanke att man helst bör skärma så nära slutdestination som möjligt.
Å så har vi den där "skärmplåten". Det ÄR inte helt talanglöst,och mkt riktigt är maskinen i sitt grundläget,dvs med två gainsteg ifrån ett 6n2p,helt föredömligt tyst i tomgång. Man hör fanimig knappt brus en ggn.

Image

Enkelt och funktionellt. Då ambitionen ifrån min sida inte direkt är ngn massproduktion så gör den där Dymo maskinen sitt jobb. Switchen framtill är till att välja kanal,naturligtvis.

Image

Nu har jag ju för första ggn givits möjlighet att kika på det med hur värmen från EZ likriktaren påverkar choken,och SÅ långt e där ingen ko på isen. Designen är ju vad vidare e väldigt "öppen",med påföljd att luft ges möjlighet att cirkulera vettigt kring bitarna.
Mao är det som ev kan ställa till det ren strålningsvärme,och då skall man ha i sinne att chokens lindning inte ligger frilagd utan har ett antal varv papper lindat kring sig. Så...SÅ långt har jag inte kunnat direkt påvisa ngt galet i det hela.

Image

Är inte alltid jag använder skärmkåpor. I detta fallet har det dock blivit så. Verkar som den helt enkelt gillar det,även om vi då bara talar nyanser.

Så.
Mm. Denna G.218/6 går då med EZ-81 som sagt och det ger ett B+ för handen kring 365VDC ung. Mao ngt ner ifrån G.219/12 maskinen som än så länge rullar på med dioder installerat över sin "EZ sockel". Vilken av dem som låter bäst?
Mja.
Det e allt denna 218,men det tillskriver jag i nuläget primärt 6n2p flaskorna faktiskt. Nytt är alltid nytt och...de ECC-83´or som sitter i 219 maskinen e iaf allt annat än nya.
Så..det blir att pinna om glöden på socklarna i 219 maskinen med.

Det hela funkar alltså som så att med switchen i ena läget talar vi "old school" distande 6V6 maskin..å det hela blir mera Orange AD and Marshall. Så mkt är säkert.
Men grundtanken från min sida med de två "lägena" är att man rattar just "old school" sidan till komp å sen trampar man på fotswitchen...å klappar det där EF-86 röret framför den befintliga preampen.
Det finns då en anledning till valet av EF-86,och det är att det ur många aspekter är ett "solo rör". Iom dess sätt att arbeta som pentod,och iom dess frekvensomfång,så blir kombinationen i min mening mkt mkt lyckad. Väääääääääldigt användbart.

Å..ljudklipp kommer inom kort. På båda Geloso maskinerna. Lika samma kommer jag mäta utgångseffekten på dem båda två.

11 Feb 2015, 23:25
Profile

[quote="Racing"]Image

FRÄNT! :shock: :lol:
För er som nu kanske inte e så vana vid en ESR mätare så...här mäts en kondensator angiven till 22uF/500V,å....man kan lite snällt säga att lånekortet har gått ut! :mrgreen:
quote]

Får genast två frågor då jag själv går i tankar om skaffa en ESR mätare.

1. Är du nöjd med din ESR mätare ?
2. såg en youtube demo av just den där mätaren och jag reflekterade över var ju även volt spece var avgörande för att se om e-konding ej längre är i gott skick.
Men vad jag kunde se på demon så gick man då in på en tabell för att kunna avgöra detta, men det såg även ut som tabellen bara gick till 250V, vilket inte räcker till med tanke på vad vi rörnissar springer på vanligast.
Så hur långt upp i volt går det att använd denna mätaren till ?

12 Feb 2015, 11:57
Profile

Det primära ligger i hur man kontrollerar ESR samt kapacitans vid olika frekvenser.
Denna lilla maskin samplar ett antal olika medans min större LCR gör detsamma vid olika frekvenser man anger själv.

12 Feb 2015, 14:50
Profile

Racing wrote:
Det primära ligger i hur man kontrollerar ESR samt kapacitans vid olika frekvenser.
Denna lilla maskin samplar ett antal olika medans min större LCR gör detsamma vid olika frekvenser man anger själv.

Vet inte om du förstod min fråga eller om jag inte förstod ditt svar ?

Manualen säger:
The expected value of ESR largely depends on the capacitance value and the
voltage rating of the capacitor

Även här tar han upp detta med volt: https://www.youtube.com/watch?v=g5fD72Wc8Dk

Så för att se man inte har en leaky konding så spelar även volten på konding roll som jag förstår det och om då tabellen bara går till 250V så är jag inte med på
hur mycket användning man har för denna mätare i en rörstärkare? Eller missar jag nått ?

12 Feb 2015, 17:36
Profile

Spelar ingen roll vad som står i listan i manualen som max går till 250.
Bara att kolla i ett datablad för en konding med högre spänningstålighet.

Dock så kan mätaren gå sönder om en konding med kvarliggande laddning över 50volt kopplas på så man får ju verkligen se till att ladda ur sådana innan man mäter.

Tycker den kostar ganska saftigt för att se rätt billig och plastig ut.

12 Feb 2015, 19:27
Profile

Nja.
Alltså,ESR värdet är delvis beroende på lytens spänningstålighet. Det blir en affär på det OCH kapacitansen den besitter. För lytens räkning är ju det intressanta med spänningståligheten i 1a hand separationen invändigt för att förhindra tex överslag.
Sen är det mkt riktigt som jag skriver ovan att det den lilla lila där INTE gör är att separera de "provfrekvenser" den kör. Den samplar det bara.

Just den biten är imperativ,tex om man jagar "ghostnotes". När jag använder den större LCR metern där man alltså kör angivna frekvenser,som man väljer själv,så märker man hur både ESR värde och kapacitans förändras med frekvens.
Iom att vi i huvudsak sysslar med audioteknik så blir det inte så intressant vad som tex händer vid 100 000Hz.

@ Johan.
Den lila laddar ur lyten. Ngt den fixar upp till ~100VDC.
LCR metern jag har däremot,där får man ladda ur själv innan prov. Den säger i det läget det ligger restspänning till en att så e fallet.
Sen håller jag med dig om att den upplevs som plastig. Japp. Med det sagt har jag ju en bakgrund med "riktiga" verktyg (dvs verktyg i stål :mrgreen: ) där tom mitt tex 2 kanaliga Fluke skåp e vadderat så det står härliga till. Får nog påstå mig ganska oöm med verktyg rent generellt,och så även med den lilla lila. Ställer efter 30år i meksvängen rent av det kravet. För mig är verktyg skit som bara ska funka...oavsett vad.
Den hanterar min ganska ovarsamma behandling rent galant. Du vet..på nått vis,äras den som äras bör.
Har en transistor testare i samma serie. Samma sak där,den bara funkar..å de har båda dånat i golvet mer än en ggn kan sägas.

13 Feb 2015, 00:05
Profile

Jaha.
Så mkt för ESR mätare,men som sagt..tråden handlar om en gammal Geloso. :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=QscU9YntF04&feature=youtu.be

Å jo. Såhär kan den låta!

13 Feb 2015, 00:55
Profile

Post Re: Geloso 218 / Ljudklipp
gött ljud i båda lägena :D

13 Feb 2015, 01:09
Profile

Tack!

Mm. Fö. Det där som nästan låter som en oscillation i början. Nääää...´re e ´re inte. Det e Diezel..den lille vovven som ihärdigt försöker skrapa fram ett nytt hål i betonggolvet.. :mrgreen:

13 Feb 2015, 13:13
Profile

Racing wrote:
Jaha.
Så mkt för ESR mätare,men som sagt..tråden handlar om en gammal Geloso. :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=QscU9YntF04&feature=youtu.be

Å jo. Såhär kan den låta!

Jesper ber om ursäkt att det blev lite mycket OT i din tråd .

Ja du bevisade ännu en gång min tes att EF86 är ett förträligt rör för lead/solo spel :)

Lät bra det där!

13 Feb 2015, 13:19
Profile

Image

Många. Många e dem. :lol: :lol: :mrgreen:
Ni har fattat att jag som Don Quijote e ute på ett alldeles eget korståg? Att få Svenska gitarrister att...
1/Begripa att Geloso e bra skit
2/Få dem att fatta att humor...humor e bra. ALLT måste fan inte vara svarta rektangulära lådor det står Marshall eller Fender på.

:wink:

Vad vidare är...visst.. Geloso gjorde maskiner förbi 200w. Men..handen på hjärtat.? Ett par 6V6 som går i push/pull å matas för fullt..räcker fan en stund.
Den gröne ovan tex..3215 maskinen från -66,har varit med å gigat ett antal ggr vid detta laget,å det ÄR fan bra skit!
Den orkar,den viker sig inte,den är rent point to point,den låter bra,den e lätt som fan....
Tja.
U do the math. :!: :mrgreen:

13 Feb 2015, 20:06
Profile
Reply to topic   [ 22 posts ]