|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
 JCM 800 2204 moddar...
Tänkte dela med mig av lite grejer.
Jag har ju som alla vet vid det här laget har jag en förkärlek för Marshalls. Min första "riktiga" Marshall är en JCM 800 2204 som jag skaffade sommaren 2006. Denna har varit igenom en del modifieringar, den har varit rejält hottad fyrstegare (liknande en MESA stiletto), den har varit José-moddad och lite sånt.
Men om vi spolar tillbaka lite till sommaren 2006 så lämnades den till Kent Persson på pentod teknik syd (a.k.a Woody som hängt med från Planket och hit till bojen, men är väl inte så aktiv längre) och den moddades med loop, tighatre bas och lite mer gain. Efter hand kände jag sedan att den fortfarande saknade gain och den fick åka tillbaka till Woody ett antal gånger och slutade där som 4-stegare.
Nu har jag med tiden mognat och mitt ljudideal har verkligen förändrats. Från 80-talets hi-gain som ideal till en mer moderat distad Marshall (EVH är ett sound som jag kommer tillbaka till då och då, men idealet är Todd Duanes Marshall demos som han tyvärr tagit ner från youtube numera) med mer kärna i soundet. Detta nya ideal har också gjort att typen av gitarrer jag föredrar gått mot den klassiska kombon när man tänker Marshall. D.v.s Gibson framförallt. Den feta, träiga klangen som jag ofta tycker utmärker en bra Gibson kommer igenom en bra Marshall att upplevas som en tight, snappig, rapp ton med mycket kropp och kärna.
Sedan jag köpte Min 2204 har jag också skaffat en 1987 och den har lite tagit över som min favorit då jag i jämförelse med min 2204 alltid tyckt att den låtit fetare.
Med tiden och förändringarna av mitt ideal har min 2204 stegvis närmat sig original mer och mer. Jag har förr förespråkat moddar som 2.2nF som första signal konding ( eg. inte en modd, utan snarare en variant som fanns i en del JCM 800), Sänka värdet på andra stegets katod från 10k till 4.7K, slänga konding över något anodmotstånd för att rulla av diskant samt att byta ut 470K/470pF kombon som sitter först i kretsen.
Men jag har fått höra en del 2203X reissues och tycker alltid att de låter så fett och fläskigt och tycker inte alls att de har speciellt lite gain. Dessa är som en vanlig 2203, fast med 100nF som fasvändarkondingar.
Så igår tog jag tag i min egen 2204 och den återställdes ytterliggare till original. Den fick tillbaka sin feta ton och jag är så väldigt nöjd nu. Den har fortfarande lite mer gain och lite kapad diskant, men den låter inte tunnt längre.
De moddar jag stannar vid nu är: Båda signalkondingarna tidigt i kretsen är 22nF. Jag märkte att stärkaren inte alls blir otight med en större konding när man kör måttliga mängder gain. Jag har varit så insnöad på att den måste vara trängre för att det ska vara tight, men detta gäller inte vid de här mängderna gain. första 470K/470pF är bytt mot ett motstånd på 68K. Lite mer fetma. andra stegets katodmotstånd lämnade jag vid 4,7K. Ger lite mer gain. Satte en gridstopper efter gainpoten in i andra steget. bright-kondingen på gainpoten är bytt till 100pF, original Marshall blir för bright om man bara vrider ner gainpoten lite, detta funkar bättre. PPIMV ger möjlighet till att få fasvändaren att spricka upp lite. Loopen sitter kvar, mest för att den är bra att ha och jag hade inte orkat plocka bort den bara för att.
Så, en lätt tweakad 2204 är det nu som kvarstår... cirkeln sluts eller vad man ska säga.
|
| 21 Jan 2015, 12:12 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
 Re: JCM 800 2204 moddar...
Se där....du har blivit gammal Fet/fläskig hi-gain = 5 steg i min källare.....nästa bygge får 6 Jag håller faktiskt på och återställer en 2204 åt en bekant till inte bara original utan möjlighet till low gain. Känns jättekonstigt....aldrig gjort det förut Blir klar ikväll....ska bli kul å höra hur det låter! mvh/Hasse
|
| 21 Jan 2015, 16:51 |
|
 |
|
Tubis
|
nilo wrote: Jag har varit så insnöad på att den måste vara trängre för att det ska vara tight, men detta gäller inte vid de här mängderna gain.
Därav ska man ha en gainratt som kör på mer botten vid låg inställning och mindre vid hög..... Det där med hur tight det måste vara har en del att göra med vad man spelar med. Det är framförallt när man spelar snabbt med mycket stringskipping och palmmutes det behövs vara lite tightare för att inte gröta när det är dist inblandat, som tex trashmetal . Kör man bara powerchords och solon tex behöver det inte vara tight botten alls. Där kan det tom vara bra med mer botten för att det ska låta fetare.
_________________ Johan Hansson
|
| 21 Jan 2015, 17:52 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
Tubis wrote: nilo wrote: Jag har varit så insnöad på att den måste vara trängre för att det ska vara tight, men detta gäller inte vid de här mängderna gain.
Därav ska man ha en gainratt som kör på mer botten vid låg inställning och mindre vid hög..... Det där med hur tight det måste vara har en del att göra med vad man spelar med. Det är framförallt när man spelar snabbt med mycket stringskipping och palmmutes det behövs vara lite tightare för att inte gröta när det är dist inblandat, som tex trashmetal . Kör man bara powerchords och solon tex behöver det inte vara tight botten alls. Där kan det tom vara bra med mer botten för att det ska låta fetare. Jo, jag har provat den typen av gainkontroll, men hela stärkaren var för hårt skuren i basen för den mängd dist som kom ur. Stärkaren är inte på något vis fladdrig eller fisig i basen nu, utan känns bara "fuller" som de säger i amerikat. Går absolut att lira coola palmmutes och stringskipping grejer (framförallt eftersom ppimv ger ännu mer överstyrning), men som med alla maskiner som inte är distmonster krävs det ju att man har teknik till det.
|
| 22 Jan 2015, 14:11 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
nilo wrote: Så, en lätt tweakad 2204 är det nu som kvarstår... cirkeln sluts eller vad man ska säga. Mmm. Vi hamnar gärna där http://tone-lizard.com/Ultimate_JCM800.htmTyp. Fast jag tycker ofta sweet spot hamnar vid 3.6-3.9k på andra katod. Gärna i kombination med att behålla första 470k/470pf-filter. Bara för att tycka något här. Allvarligt. Det är verkligen en grym krets för just det sound och den spelstil den är bra till. Moddar man den för mycket försvinner egenskaperna. Och det kan ju låta bra. Fast på ett annat sätt. Man kan sätta humbuckers i en strata. Och det kan låta bra. Men det låter ju inte bra strata. //Gunnar
|
| 27 Jan 2015, 08:50 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|