Re: SF Deluxe Reverb - fuldist [FORTSATT FELSÖKNING,3 år sen
Så. Dags att bumpa den här tråden. Den här stärkaren har stått och vilat sej ett slag p g a brist på energi, och nu jävlar.
Jag tror faktiskt jag har hittat nåt som är uppåt väggarna, och ska strax verifiera det medelst lödning.
Om jag tittar på AB763-layouten ovan, så stämmer inte mitt öljettkort med den. Och det saknas a) en öljett b) ett motstånd från fabrik. Jag har ju tagit bilder innan jag rev ut kortet..och utgick ju från dom när jag befolkade det nya. Som ju gjordes med det gamla som förlaga. Så..jag har helt enkelt replikerat felet. Inte konstigt att den bär sej lika dumt åt med nya kortet.
Om ni kikar på layouten (ovan) så kolla V4. Gallret (pinne 7) ansluter till en punkt med 470K, 4,7M/10pf samt ett 220K motstånd till jord. Detta 220K-motstånd SAKNAS på originalkortet, och har heller aldrig suttit där (inget avtryck i vaxet). Inte konstigt om arbetspunkten för det röret är
åt helvete. Hoppas jag har rätt här, att detta skulle kunna orsaka fizzlet/fuldisten. Det är ju ändå matningen till fasvändaren vi pratar om.
220K-motståndet är intressant. Den här DR:en har ju tidigare haft Pull Boost. Den har moddats bort av nån för länge sen. Grejen är att den pull-boostkretsen byggdes av en spänningsdelare på...220K+10K. Som monterades fristående nära reverbpoten, utan öljetter inblandade. Jag tror att när man moddade bort pull boosten så...åkte det kråkboet bara bort, utan en tanke. Och där försvann gallerläckan/jordreferensen på V4 - hoppsan.
Katoderna på V4 har korrekt avkoppling, men är lödda i fel öljett (gentemot layouten). Anledningen är enkel - det saknas en öljett t v om fyrkanten märkt Y i layouten. Så har man från fabrik lödat katoderna mot nästa punkt istället. Som ju har en korrekt avkoppling. Petitesser, men ändå.
V5: katoden skulle avkopplats via den saknade öljetten. Nu tog man en annan öljett mitt i kortet och monterade 2,7K RC. Lyten drog man direkt till chassijord via ett av jacken på baksidan. Petitesser, men förbryllande.
Nåja. Nu ska jag sätta ett 220K motstånd på rätt ställe, samt provköra.