View unanswered posts | View active topics It is currently 17 May 2026, 14:42

Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
SF Deluxe Reverb - fuldist [CASE CLOSED!!!] 
Author Message

Post Re: SF Deluxe Reverb - fuldist [FORTSATT FELSÖKNING]
Det finns ju layout-ritning också, om du nu behöver den eller eventuellt inte sett den: http://www.turretboards.com/layouts_schematics/fender/layouts/deluxe_reverb_ab763_layout.gif

Owe: ska man halvera värdet på kondingen vid separat avkoppling..? Det brukar ju vara 25uf även på separat katod.

26 Oct 2011, 14:46
Profile

Post Re: SF Deluxe Reverb - fuldist [FORTSATT FELSÖKNING]
Lynxtrap wrote:

Owe: ska man halvera värdet på kondingen vid separat avkoppling..? Det brukar ju vara 25uf även på separat katod.

Japp det blir som jag skrev innan, om man vill behålla samma värden som orginal.

Nej inte på steg 2, där delar två katoder på 820/25 uF och det blir samma som 1,64/12,5 uF vid separata katod

26 Oct 2011, 15:25
Profile

Post Re: SF Deluxe Reverb - fuldist [FORTSATT FELSÖKNING,3 år sen
Så. Dags att bumpa den här tråden. Den här stärkaren har stått och vilat sej ett slag p g a brist på energi, och nu jävlar.

Jag tror faktiskt jag har hittat nåt som är uppåt väggarna, och ska strax verifiera det medelst lödning.
Om jag tittar på AB763-layouten ovan, så stämmer inte mitt öljettkort med den. Och det saknas a) en öljett b) ett motstånd från fabrik. Jag har ju tagit bilder innan jag rev ut kortet..och utgick ju från dom när jag befolkade det nya. Som ju gjordes med det gamla som förlaga. Så..jag har helt enkelt replikerat felet. Inte konstigt att den bär sej lika dumt åt med nya kortet. :shock:

Om ni kikar på layouten (ovan) så kolla V4. Gallret (pinne 7) ansluter till en punkt med 470K, 4,7M/10pf samt ett 220K motstånd till jord. Detta 220K-motstånd SAKNAS på originalkortet, och har heller aldrig suttit där (inget avtryck i vaxet). Inte konstigt om arbetspunkten för det röret är åt helvete. Hoppas jag har rätt här, att detta skulle kunna orsaka fizzlet/fuldisten. Det är ju ändå matningen till fasvändaren vi pratar om.

220K-motståndet är intressant. Den här DR:en har ju tidigare haft Pull Boost. Den har moddats bort av nån för länge sen. Grejen är att den pull-boostkretsen byggdes av en spänningsdelare på...220K+10K. Som monterades fristående nära reverbpoten, utan öljetter inblandade. Jag tror att när man moddade bort pull boosten så...åkte det kråkboet bara bort, utan en tanke. Och där försvann gallerläckan/jordreferensen på V4 - hoppsan. :oops: :roll:

Katoderna på V4 har korrekt avkoppling, men är lödda i fel öljett (gentemot layouten). Anledningen är enkel - det saknas en öljett t v om fyrkanten märkt Y i layouten. Så har man från fabrik lödat katoderna mot nästa punkt istället. Som ju har en korrekt avkoppling. Petitesser, men ändå.

V5: katoden skulle avkopplats via den saknade öljetten. Nu tog man en annan öljett mitt i kortet och monterade 2,7K RC. Lyten drog man direkt till chassijord via ett av jacken på baksidan. Petitesser, men förbryllande.

Nåja. Nu ska jag sätta ett 220K motstånd på rätt ställe, samt provköra.

10 Jan 2015, 12:11
Profile

Post Re: SF Deluxe Reverb - [VICTORY!]
Såja. Bingo! Snygg komprimerad vågform på slutrören, och därmed fred på jorden igen.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Tack till samtliga som brytt sej och tipsat!

Nu ska jag bara kolla bakåt i tråden och reversera alla småmoddar som gjorts vid felsökningen, ställa bias och sen snygga till lödpunkterna. Montering sen, åsså blir det spela av. Den här stärkaren har varit sjuk sedan mitten på 80-talet och aldrig spelats på annat än sovrumsvolym p g a det. Nu ska den få andas!
Case closed.
Häpp!

10 Jan 2015, 12:33
Profile

Post Re: SF Deluxe Reverb - fuldist [CASE CLOSED!!!]
Oki. In med NOS Valvo 6V6, bias ställd åsså provkörning med American Std Strata.

:shock: Fy FAN så bra den låter :shock: , trots det lite veka Oxford-elementet (ser ut som en oxford-korg i a f). Högt o rent upp till 5-6, sen blir det bara bättre. Basen måste ner under 2 i det läget, annars rapar den. Men: det kan jag leva med, jämfört med hur den lät innan. Går dessutom att reglera enkelt via kopplingskondingarna.

Ja jädrar i min låda. Jag hade nästan gett upp. Och beslutar mej för att ännu en gång gå igenom schema, layout och bilder på gamla kortet med det nya. Lösningen kom när jag (av en händelse) såg en bild på innanmätet på en Vibrolux som hade pull boost..och det där jävla fågelboet. Där skriver dom om detta 220K som måste jordas om man fimpar boosten. Självklart. Nu efteråt. Och hur jag än letade så hittade jag inget 220K. Trägen vinner.

:-)

10 Jan 2015, 15:08
Profile

Post Re: SF Deluxe Reverb - fuldist [CASE CLOSED!!!]
Bra jobbat.
Alltid skönt när en ren arbetsseger går i mål.

10 Jan 2015, 15:25
Profile
Reply to topic   [ 96 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4