|
TUT, copyright, upphovsrätt och att dela med sig
| Author |
Message |
|
Radioman
|
d95err wrote: Det verkar som att Kevin missförstod min fråga. Den handlar ju inte om något specifikt fall och inte heller om att kopiera sidor direkt ur själva böckerna.
Vi får se vad han svarar på min följdfråga.
Erik R
Jag håller med dig. Jag undrar om han verkligen läste vad du skrev? Det var mycket bra formulerat. Du skrev också en väldig bra följdfråga. Väldigt välskrivet och på bra engelska. Du skrev ju också att du just pga. ett schema som läckte ut, fick det dig att både köpa hans böcker och ett kit, som du troligen aldrig gjort annars. Är Kevin negativ till ditt sista inlägg också så blir jag förvånad. Det är ju ofta inga helt unika saker han resonerar runt. Han producerar ju också mängder med scheman. I alla fall i den TUT bok jag har, 5'an. Karln kan väl inte ha ensamrätt på alla elekronik kretsar och lösningar? [:(!] Är det något riktigt speciellt så bör han ju ha patent om han skall kunna säga att någon annan olagligt härmar hans publicerade scheman. Jag tycker Vacuumvoodoo formulerar det hela med sunt förnuft. Vi får se hur det går. Jag tycker denna tråden tog upp något väldigt bra. Även om det blir lite mycket känslor så behövde ju ämnet vädras, eller hur mvh// Ove Tegnér http://www.binatech.se
|
| 10 Feb 2009, 21:41 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
Amp Healer wrote: Hej Richard !
När jag först läste dig skriva om: "the inner circle" Så blev jag nästan förnärmad och tycket det stämmer väl inte,,,, Men sen tänkte jag lite till, Jo du har enligt mig rätt!... . . ...Samtidigt blir man ju skit glad varje gång man hittar ett schema som det varit mycket hysch hysch runt, trotts att man vet att upphovsmannen till dessa inte alls är så glad över att dom kommit ut. Och där kom jag på mig själv att ha dubbelmoran [:I] något som jag annas har starka åsikter om...
Tack Owe för det inlägget (hela) [:)]! Det värmde verkligen [:)][:X]! Jag tycker både att du sätter fingret på några bra saker och att din ton är underbart mänsklig! Personligen känns det också som att jag får förståelse för vissa saker... Kanske en hel del av svaret, eller i varje fall contentan på min grundfråga kom just där, och i Alex inlägg... [:)] Tack! [:X][:X][:X][:)][:)][:)] Sven-Tjosan
|
| 10 Feb 2009, 21:49 |
|
 |
|
Örjan
|
Har läst igenom den här tråden och det som slår mig är att den här diskussionen kommer igen lite här och där men att det gäller andra saker som det är upphovsrätt på, musik är väl kanske det som är det mest allmänt diskuterade. Hur som helst så är ju det effektiva informationsflödet som man kan få via internet både bra och dåligt. Om man tänker sig utifrån KOC:s perspektiv så är ju det som är bra med internet att han når ut till alla oss rörnördar på ett väldigt effektivt sätt men samtidigt är ju nackdelen för honom just det som diskuterats här att det ju är väldigt lätt att vissa saker ur böckerna hur lätt som helst kan läggas ut på nätet. Om jag ska se det utifrån mitt eget perspektiv så hade jag nog aldrig gett mig in på att bygga varken effektpedaler eller förstärkare om jag inte hade haft tillgång till den informationsbank som internet är och just Planket/Ljudbojen är huvudorsaken att jag har TUT 4 i min bokhylla och fler av hans böcker kommer det att bli. KOC med flera får nog ta det goda med det onda när det gäller internet och det kanske är så att det i slutändan går på ett ut alltihop vad det gäller för och nackdelar.
Örjan.[:)]
|
| 10 Feb 2009, 22:21 |
|
 |
|
d95err
|
Långt (och lite mer ödmjukt) svar från Kevin den här gången: Quote: Hi Guys
There are many issues involved with such things, some of which I will touch on here.
1) "There is no such thing as bad publicity". This would suggest that praise and slander weigh in about the same in the end. The person doing the slander usually suffers for it in the end, unless the person being slandered has a brain fart and flips out. Those things are remembered longer than one would hope, but it is a part of human survival technique. We remember the emotional charge of the situation rather than the actual situation. so even if the person slandered only ever flipped out the one time, many may view him as a cretin.
2) Of course, publishing someone else's work regardless of whether you redraw it is a copyright infringement unless proper acknowledgement is given. It also makes a difference as to whether the person republishing is profiting from the endeavour - or what the actual purpose for publishing is. Web forums are public places regardless of the need for passwords, etc. Posting a drawing is the same as putting up a billboard along the highway. Sure, only the people driving along that highway may see it but it can be a lot of people - and it may be your competition.It is an especially loathsome act when the republisher presents the material as his own.
3) TUT circuits have already become iconic and more will in the future. This is a fact of life with more books being out there and more people discussing the content. It is also a tribute to the usefulness of the material, which I am thankful for. The PS circuit posted on 18watt.com is there with my permission because mickey asked me about it. It is just for cathode biased amps, so is an application of circuitry that many web-types claim as "already knew that" (but of course, they did not tell anyone prior to my circuit appearing). Eventually the entire content of TUTs will be widely known and iconic and that is the fate of anything worth having.
4) The type of person who "does not buy books" or who "wants to figure out everything for myself" or is simply cheap and expects everything in life to be handed to them gets no respect from me as they do not respect the work of others. They think others should work for free and give them the fruits of their labour. What is fair or just about that situation? Being a fairly average human, I am offended by such behaviour as it threatens my own survival on an instinctive level. It is disconcerting as it seems petty, but it is something that the amoral then use against you as a "chance to improve yourself". On the philosophic level one might suppose that giving those people what they ask for won't really hurt you; that you can be the "good Samaritan" and not compromise yourself. The thing is, we have only been out of the trees for a few hundred thousand years, and we just don't _know_ what is safe. It would be nice to think of the world as one big happy land but there unfortunately are amoral people around injecting uncertainty into the ether.
5) If there are questions one has about circuits in the TUT series that one has built into their own project, the person to ask is the author of those circuits. Your Qs will get As. Going to the pool of ignorance that we call the internet might get you the correct answer, but that will also come with a tide of dissention and ignorant reaction. You have to wade through the crap and figure out what is true or useful. Not that the entire web is that way, but the loudest voices in the pool tend to be the ones with the least knowledge and the greatest prejudice. It is not ironic that the bad reviews on harmony Central are ones posted by people who did not ask me questions but rather went to the seething masses.
6) It is a tribute to the high level of decency of the people who have bought the TUTs that very little republishing on the web has occured.
7) Sometimes scale matters. I am one person writing books, selling them, building amps, selling kits - full time to make my income and support my family. It would be easier to topple my "empire" than to topple Exxon or Fender. So, when Martin said that it should be my choice as to whether the schematics are published on the web he is showing his own high moral standard and protecting me as he can. I really appreciate that kind of thoughtfulness. I try to live up to that standard too, as imperfect and ignorant as I am. I try to help people when I can and there is lots of free info on our site, on this forum, and on other forums I've posted to in the past.
Who knows anything? What we do know is so limited we will always be protective of it. This is certainly a primitive tendency and works right into the "small view of the world", working towards the "end game" - getting our pockets padded in the short term - which is why there are the financial difficulties in the world. When we can look at the "big picture" we can often do so with greater confidence and generosity. This seems contradictory and likely depends on the individual but we are a trend-detecting species. Microtrends will foul us up; macrotrends reveal longterm truth. The long term is growth, the parasites falling away, co-operation, mutual enlightenment, death of ignorance. I know people who seem to already have achieved these things for themselves. We must all get there if we can.
9) ...but that didn't answer anything?
Have fun Kevin O'Connor
Erik R
|
| 10 Feb 2009, 22:48 |
|
 |
|
linusberg
|
och jag mitt arma arsel drog iväg ett inlägg innan jag läst det svaret. Bahh.
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
|
| 10 Feb 2009, 23:14 |
|
 |
|
Tubis
|
Okej, nu tror jag dock att KOC behöver komma ner lite från skyarna.[:D] Skriver han lika mycket saker för att verka som den intelligentaste som gått i ett par skor i böckerna med, jag bara undrar?
Han gämnför att lägga upp en krets för diskussion på ett forum är som att sätta den på en reklamskylt vid vägen.
Hans kretsar har blivit ikonisk och han stör sig att folk säger att det där kunde jag redan.
Vad jag fick fram var att han inte respekterar folk som inte läser hans böcker eller menar han böcker i allmänhet, inte heller respekterar han folk som vill lösa saker själv(mig)vilket än en gång verkar som han vill att alla ska följa hans böcker bibliskt.
Han vill inte att man ska diskutera eller ställa frågor om hans kretsar för det då kan bli fel och sådana frågor ska bara ställas till honom direkt.
Tänker inte säga något elakt här på slutet fast det kliar i fingrarna[:D]
|
| 10 Feb 2009, 23:31 |
|
 |
|
maglemer
|
Ja, suck, jag tror jag lägger ner nu. Jag är inte säker på att vi kommit så långt, men jag tror i alla fall inte att vi kommer längre. Känns lite trist att vara den som genom de inledande citaten har fått personifiera en snålhet i form av att inte vilja dela med sig av andras idéer - en lite märklig "snålhet" tycker jag fortfarande - men jag hoppas att det har varit någon liten nytta med det i alla fall.[:)] Johan H http://www.myspace.com/nomadsofhopehttp://www.myspace.com/kultivatortheofficial
|
| 11 Feb 2009, 00:43 |
|
 |
|
ralvejd
|
Jag läser här och känner mig som en jävla folkpartist, håller med alla [xx(] om allt. <i>"Sänk skatten, öka bidragen, kortare arbetsdag, mer poliser, mer pengar till vård, skola och försvaret""] Jag har köp TUT 1 pga tips här på ljudbojen, boken är OK men inte fan är det något heligt i den, tycker mest att det är en sammanställning av kända lösningar (kan ha fel här). Jag kan förstå att de som träffa Kevin inte vill "hugga" honom i ryggen, så gör man inte med personer som man känner. Jag kan också tycka att tips om EN sketen krets inte ska behöva "tvinga" folk att köpa en bok för 600 seker. Boken verkar dessutom vara skriven för syn skadade, rejäla rad avstånd och stora bokstäver samt mycket luft runt om. Boken borde mao kunna vara hälften så stor, men då verkar den kanske inte så prisvärd. Jag köper iof gärna en bok trots att jag bara vill komma åt en begränsad mängd info, men det är ju jag det. Alla kanske inte tycker att det är värt för den lilla unika information man behöver för att delta i ett forum. Svammel svammel svammel . . . . [B)] /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 11 Feb 2009, 01:24 |
|
 |
|
d95err
|
maglemer wrote: Känns lite trist att vara den som genom de inledande citaten har fått personifiera en snålhet i form av att inte vilja dela med sig av andras idéer Du ska inte behöva känna dig utpekad. Det här är frågor som jag tror många av oss här har funderat över länge. Att det kom upp till diskussion i samband med din tråd är snarare en slump. ralvejd wrote: Jag har köp TUT 1 pga tips här på ljudbojen, boken är OK men inte fan är det något heligt i den, tycker mest att det är en sammanställning av kända lösningar (kan ha fel här).
De "heliga" kretsarna som menas är nog framför allt de som finns i TUT4, TUT6 och Kevin's kit. T.ex för olika former av powerscaling, och andra avancerade metoder. Erik R
|
| 11 Feb 2009, 08:28 |
|
 |
|
Tubis
|
d95err wrote: avancerade metoder.
Erik R
Det där ligger nog i betraktarens öga men om vi går till PS så är det ju bara en variabel spänningstabilisator som KOC valt att sätta i en gitarrförstärkare. Den kan vem som helst som harlite mer än bara basic elektronik göra utan att läsa någon TUT. Enligt texten av KOC ovan så verkar han ju dock tro att han gjort någon banbrytande uppfinning och att han stör sig på sådana som mig och jag citerar ""already knew that" (but of course, they did not tell anyone prior to my circuit appearing)"
|
| 11 Feb 2009, 08:53 |
|
 |
|
d95err
|
Tubis wrote: d95err wrote: avancerade metoder.
Erik R
Det där ligger nog i betraktarens öga men om vi går till PS så är det ju bara en variabel spänningstabilisator som KOC valt att sätta i en gitarrförstärkare. Den kan vem som helst som harlite mer än bara basic elektronik göra utan att läsa någon TUT. Enligt texten av KOC ovan så verkar han ju dock tro att han gjort någon banbrytande uppfinning och att han stör sig på sådana som mig och jag citerar ""already knew that" (but of course, they did not tell anyone prior to my circuit appearing)" Tja, en Marshall är väl "bara" en packe rör och ett par trafos... [;)] TUT6 innehåller säkert 30-40 olika spänningsregulatorer från den allra enklaste till mycket avancerade, men det är bara en liten del av systemet. En modern powerscaling-krets innehåller ca 15 transistorer, optokopplare mm. Det komplexa hur man kontrollerar spänningsregulatorerna. Dels vill man kunna kontrollera 2-3 olika regulatorer från samma pot. Dels vill man slippa ha hela B+ över poten och ändå få ett linjärt förhållande mellan potens position och spänningen. Sen ska man se till att det inte blir brum och brus, se till att komponenterna inte blir överbelastade, räkna ut hur mycket kylning som behövs, etc. Då har vi ändå inte kommit fram till bias-tracking... Det är i alla fall avancerat för mig. Erik R
|
| 11 Feb 2009, 09:47 |
|
 |
|
Sven-Johan
|
d95err wrote: maglemer wrote: Känns lite trist att vara den som genom de inledande citaten har fått personifiera en snålhet i form av att inte vilja dela med sig av andras idéer Du ska inte behöva känna dig utpekad. Det här är frågor som jag tror många av oss här har funderat över länge. Att det kom upp till diskussion i samband med din tråd är snarare en slump. maglemer-Johan! Helt riktigt var exemplet bara, typ, slumpartat valt (det var lättast eller snabbast att hitta). Precis som Erik säger har dessa funderingar funnits länge, även under lång tid på GMF-planket (som även Owe antyder). Så, Johan! Känn absolut inte så! [:)][:X] Sven-Toan PS: I min värld är Ljudbojen den raka fortsättningen av GMF-planket. Jag ser det nog t.o.m. som, typ, samma sak...
|
| 11 Feb 2009, 10:04 |
|
 |
|
Tubis
|
d95err wrote: Det är i alla fall avancerat för mig.
Erik R
Okej, inte för mig. [:)]
|
| 11 Feb 2009, 10:45 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Tubis wrote: d95err wrote: avancerade metoder.
Erik R
Det där ligger nog i betraktarens öga men om vi går till PS så är det ju bara en variabel spänningstabilisator som KOC valt att sätta i en gitarrförstärkare. Den kan vem som helst som harlite mer än bara basic elektronik göra utan att läsa någon TUT. Enligt texten av KOC ovan så verkar han ju dock tro att han gjort någon banbrytande uppfinning och att han stör sig på sådana som mig och jag citerar ""already knew that" (but of course, they did not tell anyone prior to my circuit appearing)" Johan tycker du mer personifierar den Svenska avänsjukan nu eller en mer avänsjuka än argumentering som känns rellevant på nå vis. Jag menar: att komma på något och hurvida bra detta är har ju INGET med att hur tekinskt bra en lösning är. Utan det har ju med att man kommer på något som funkar och ingen annan har gjort innan. Spelar ju ingen roll om PS är simpel eller ej,KOC var ju den som kom på det först och gjorde en affärside av det. Och sen undrar jag om du verkligen sett en PS förutom den som är till katodebias? Sen är det ju som KOC säger, så fort han släpte det schemat så började dyka upp förstärkare med PS,,,som det skulle vara en tillfällighet? Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 11 Feb 2009, 11:09 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
d95err wrote: TUT6 innehåller säkert 30-40 olika spänningsregulatorer från den allra enklaste till mycket avancerade, men det är bara en liten del av systemet. En modern powerscaling-krets innehåller ca 15 transistorer, optokopplare mm.
Det komplexa hur man kontrollerar spänningsregulatorerna. Dels vill man kunna kontrollera 2-3 olika regulatorer från samma pot. Dels vill man slippa ha hela B+ över poten och ändå få ett linjärt förhållande mellan potens position och spänningen. Sen ska man se till att det inte blir brum och brus, se till att komponenterna inte blir överbelastade, räkna ut hur mycket kylning som behövs, etc. Då har vi ändå inte kommit fram till bias-tracking...
Det är i alla fall avancerat för mig.
Erik R
Där tog du upp en intressant aspekt. Power Scaling består i princip av 2 eller 3 "tracking voltage regulators" och sådana finns beskrivna i detalj i mängder av applikationsrapporter från tillverkare av komponenter. Det du listar upp är just vad som gör Kevins konstruktion unik. Det är <i>detaljkonstruktionen och tillämpningen"] som är kruxet. Som du nämner så kan de som på patentspråket kallas "skilled in the art" utan större problem konstruera samma eller snarlik sak. Om jag nu vill förklara funtkionen i syfte att öka kunskapnivån hos (vad hette det nu, "Kreti och kleti" eller ngt[:o)]) så kan jag göra det UTAN att trampa Kevin på tårna. Det räcker med ett blockschema och lite text för att förklara funktionen. Man kan även visa ett förenklat principschema utan komponentvärden. Här http://www.4tubes.com/SCHEMATICS/Hi-Fi-Brands/Audio-research/ARC_CL30_schematic2.gif - ett detaljerat schema för stabiliserad nätdel till en rörförstärkare som tillverkades under 80-90-talet. De som vet hur kan med en heldel möda modifera denna för att åstadkomma variabel uteffekt. Skulle jag göra dt själv? NEJ! Det finns ju inga komponentvärden i detta schema och jag skulle inte ha lust att räkna igenom hela skiten. Samma gäller KOC power scaling. Jag skulle inte ha lust och tid att räkna igenom allt. Då betalar jag Kevin för att han redan har gjort detta arbete och köper byggsatsen....och kanske modifierar den om jag får för mig att det finns utrymme till förbättring [;)] Case in point: Blockschema för Tubewonder finns att hämta på min hemsida. Det visar den principiella kretstopologin. Jag bryr mig inte ett dugg om ngn bygger en stärkare utifrån blockschemat, det blir aldrig samma sak. Tänk på alla Trainwreckplagiat, inte fan har dessa individer fått sina byggen att låta riktigt bra trots att de t.o.m. har skaffat NOS kopplingstråd i korrekt färg. Och TWR är ju ändå en ganska enkel konstruktion. Ja, jag har både hört och haft händerna inne i en äkta sådan[:)] Det är fritt att utbilda och öka kunskap och använda offentligt tillgänglig information i detta syfte. Men det är fel att inte hänvisa till upphovsmästaren. Nu har jag sagt allt jag hade att säga i ämnet. Alex http://www.tubewonder.comhttp://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008
|
| 11 Feb 2009, 11:11 |
|
 |
|
Tubis
|
Amp Healer wrote: Tubis wrote: d95err wrote: avancerade metoder.
Erik R
Det där ligger nog i betraktarens öga men om vi går till PS så är det ju bara en variabel spänningstabilisator som KOC valt att sätta i en gitarrförstärkare. Den kan vem som helst som harlite mer än bara basic elektronik göra utan att läsa någon TUT. Enligt texten av KOC ovan så verkar han ju dock tro att han gjort någon banbrytande uppfinning och att han stör sig på sådana som mig och jag citerar ""already knew that" (but of course, they did not tell anyone prior to my circuit appearing)" Johan tycker du mer personifierar den Svenska avänsjukan nu eller en mer avänsjuka än argumentering som känns rellevant på nå vis. Jag menar: att komma på något och hurvida bra detta är har ju INGET med att hur tekinskt bra en lösning är. Utan det har ju med att man kommer på något som funkar och ingen annan har gjort innan. Spelar ju ingen roll om PS är simpel eller ej,KOC var ju den som kom på det först och gjorde en affärside av det. Och sen undrar jag om du verkligen sett en PS förutom den som är till katodebias? Sen är det ju som KOC säger, så fort han släpte det schemat så började dyka upp förstärkare med PS,,,som det skulle vara en tillfällighet? Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seNu utrycker du ju samma sak som KOC gör. Och avundsjuka handlar det ju inte om här utan att han inte respekterar sådana som inte tycker hans verk är unikt och även inte verkar respekterar andra än han själv som vill komma på egna lösningar. Det skriver han ju i klartext. Hans syn på saker är väldigt långt från min syn på saker. Jag har inte sett en PS nej, men, att få dom funktioner som krävs för att lösa det hela med B+, bias, feedback och bibehållen presence och rätt balans mellan pi och slutsteg med en pot som inte ligger högspänning över ser inte jag som något teknisk svårt att lösa om jag skulle vilja det. Jag har ju ännu inte sett något behov för min del med PS. Kan hända att vi har lite olika nivå på elektronikkunskaper du och jag Owe vad vet jag, men det är inte så att jag så ofta behöver kolla i någon bok för att få ihop saker och ting. Dvs skulle jag få för mig att PS är något som jag skulle bygga skulle jag inte köpa en tut utan skulle helt enkelt bara bygga det utifrån min egen kunskapsbas. Och det verkar KOC inte tycka om att man gör. Du ska inga andra gudar hava jämte mig.
|
| 11 Feb 2009, 12:04 |
|
 |
|
Tubis
|
d95err wrote: Tja, en Marshall är väl "bara" en packe rör och ett par trafos... [;)]
Ungefär så,simpelt, tråkigt oflexibelt inget jag skulle planka rakt av och har aldrig gjort det heller. Jag har faktiskt bara plankat kretsar när kund specifikt bett om det och det har bara skett i två fall där bägge var Engl Powerball som önskades. d95err wrote: En. modern powerscaling-krets innehåller ca 15 transistorer, optokopplare mm.
Det komplexa hur man kontrollerar spänningsregulatorerna. Dels vill man kunna kontrollera 2-3 olika regulatorer från samma pot. Dels vill man slippa ha hela B+ över poten och ändå få ett linjärt förhållande mellan potens position och spänningen.
Okej detta gillar inte KOC att jag säger men ungefär så har det vart i mina tankar att det skulle vara uppbyggt. Att kontrollera olika regulatorer och förstärkare eller optos via en pot är inte rocketsience precis. Detta vi håller på med och även vad KOC gör är ju simpel simpel elektronik. Tror en lite mer utbildad elektronikingenjör skulle skratta åt den här diskussionen.
|
| 11 Feb 2009, 12:18 |
|
 |
|
d95err
|
Tubis wrote: Okej detta gillar inte KOC att jag säger men ungefär så har det vart i mina tankar att det skulle vara uppbyggt. Att kontrollera olika regulatorer och förstärkare eller optos via en pot är inte rocketsience precis. Detta vi håller på med och även vad KOC gör är ju simpel simpel elektronik. Tror en lite mer utbildad elektronikingenjör skulle skratta åt den här diskussionen.
(Vi är visst lite off topic från det ursprungliga ämnet, men jag tror ändå det vad någorlunda avslutat så jag hoppas det är OK) Visst, en erfaren elektronikingenjör som får en specifikation på exakt vad en powerscalingkrets ska göra skulle nog inte ha några större svårigheter. Det gäller bara att få fram den rätta specifikationen. Det är där Kevin har ägnat många år åt att ta reda på vad som funkar bäst (enligt honom) i en gitarrstärkare. Jag tycker han ska ha rejäl credit för det forskningsarbetet. Nåja, nog med rabblande. Tubis, du snackar ju i en annan tråd om att börja med lite mer low-gain stärkare. Då gissar jag att du kanske även funderar lite kring effektreglering. Om det blir av ska det ska bli intressant att höra vad du kommer fram till. Fast då kanske du väljer att skriva en bok om det, sälja den dyrt, och starta en hemlig klubb för de som har köpt den... [:D] [:D] [:D] Erik R
|
| 11 Feb 2009, 13:43 |
|
 |
|
Tubis
|
d95err wrote:
Nåja, nog med rabblande. Tubis, du snackar ju i en annan tråd om att börja med lite mer low-gain stärkare. Då gissar jag att du kanske även funderar lite kring effektreglering. Om det blir av ska det ska bli intressant att höra vad du kommer fram till.
Fast då kanske du väljer att skriva en bok om det, sälja den dyrt, och starta en hemlig klubb för de som har köpt den... [:D] [:D] [:D]
Erik R
Ja inte tänker jag dela med mig något gratis om jag kommer fram till något bra, fy. Nä, allvarligt, min filosofi är att det är i preampen det ska ske oavsett om det ska låta som klassisk slutstegsdistortion eller inte. Jag har många idér jag bollar som jag hade tänkt att testa. För det första har vi ju hört sägas att det mesta faktiskt sitter i PI när det kommer till slutstegsdist. Övrig lilla klipp i pushpull kan vi ju simulera med vissa tekniker. Så PS är mest till för när vi verkligen börjar klippa slutrören vilket sker på svinhög volym. Läs ett datablad och se effekt kontra distortion i ett steg. Att hålla på med PS i ett slutsteg med all den krets det krävs för att få det komplett, dvs allt ändras,fedback, presence även balansen mellan pi/slutrör står inte i min bok. Därför kommer jag aldrig sätta mig vid ritbordet och utveckla en PS. Jag vill även ha möjlighet att ha mina ljud i separata preampenheter vilket ju PS går bort där med. Vill man det exakt som ett slutsteg, dvs man får inte till harmonierna och dynamiken på annat trixande så är en Folkessonaktigsak, dvs miniatyrslutsteg i preampen som gäller. I min bok ska slutsteget vara just för att förstärka ljud och preampen för att ge effekten dvs distortion. Därför kommer ingen någonsin se mig auttenera efter högtalare eller powerscala. Det innebär inte att jag inte har intreese av att prata om dessa frågor.[;)]
|
| 11 Feb 2009, 14:10 |
|
 |
|
d95err
|
Tubis wrote: Nä, allvarligt, min filosofi är att det är i preampen det ska ske oavsett om det ska låta som klassisk slutstegsdistortion eller inte. Jag har många idér jag bollar som jag hade tänkt att testa. För det första har vi ju hört sägas att det mesta faktiskt sitter i PI när det kommer till slutstegsdist. Övrig lilla klipp i pushpull kan vi ju simulera med vissa tekniker. Så PS är mest till för när vi verkligen börjar klippa slutrören vilket sker på svinhög volym. Läs ett datablad och se effekt kontra distortion i ett steg.
Att hålla på med PS i ett slutsteg med all den krets det krävs för att få det komplett, dvs allt ändras,fedback, presence även balansen mellan pi/slutrör står inte i min bok. Därför kommer jag aldrig sätta mig vid ritbordet och utveckla en PS.
Jag vill även ha möjlighet att ha mina ljud i separata preampenheter vilket ju PS går bort där med.
Vill man det exakt som ett slutsteg, dvs man får inte till harmonierna och dynamiken på annat trixande så är en Folkessonaktigsak, dvs miniatyrslutsteg i preampen som gäller.
I min bok ska slutsteget vara just för att förstärka ljud och preampen för att ge effekten dvs distortion.
Därför kommer ingen någonsin se mig auttenera efter högtalare eller powerscala. Det innebär inte att jag inte har intreese av att prata om dessa frågor.[;)]
OK. Jag menade inte alls "gör-det-själv-då", utan är bara nyfiken på hur du hade tänkt. jag vet ju att du är ytterst kompetent med elektronik och gärna hittar på egna lösningar. Fast, det får nog diskuteras mer i någon annan tråd. Lycka till! Erik R
|
| 11 Feb 2009, 14:54 |
|
 |
|
Tubis
|
d95err wrote:
OK. Jag menade inte alls "gör-det-själv-då", utan är bara nyfiken på hur du hade tänkt. jag vet ju att du är ytterst kompetent med elektronik och gärna hittar på egna lösningar.
Fast, det får nog diskuteras mer i någon annan tråd.
Lycka till!
Erik R
Ne det trodde jag inte du menade heller. [:)]Detta är hur jag har tänkt att gåvidare sen mer i detalj får väll framtiden visa, om jag inte gör en helvändning och hittar på nått annat, jag har en förmåga att inte stanna vid ett tankesätt speciellt länge.
|
| 11 Feb 2009, 14:59 |
|
 |
|
K-G
|
Ballz wrote: ....tål ni en tanke till?
Anta att TUT:arna fanns på bibblan (där lär dom inte hamna, för bindningen anses undermålig, men ändå).
Anta att 30 personer läser om dunderkretsen X - vid separata tillfällen, eller nästan samtidigt - och sedan råkar diskutera det dom läst vid utgången eller i tidningssoffan.
Anta att dessa 30 dessutom betalar var sin krona för att kopiera schemat, varpå dom bär hem kopian.
Alltsammans i syfte att förstå. Inte stjäla, snylta. FÖRSTÅ, och kanske förundras.
Illegalt? Knappast, väl.
<font color="red">Det blir inte illegalt förrän det händer nåt kommersiellt kring kopieringen av schemat - dvs reproduktion för försäljning, eller när man snor iden och bygger stärkare - med kretsen X i omoddad form - som sedan säljs i stor skala.</font id="red">
Och där träder advokaterna in - om och när det upptäcks, med grovt artilleri.
Men det är väl inte riktigt där vi befinner oss, vi som bara vill diskutera och bli lite klokare?
/R
Säg mej...är det då inte olagligt när en del använder hans böcker som någon referens när de moddar andras stärkare etc..? [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 12 Feb 2009, 07:50 |
|
 |
|
linusberg
|
Quote: Säg mej...är det då inte olagligt när en del använder hans böcker som någon referens när de moddar andras stärkare etc..?
Absolut inte, varför skulle det vara det? Sen när äger någon användanderätten av kunskap? Om denna "någon" å den andra sidan förser ägaren av stärkaren med kopierat schema på mod'en och detta schema är ritat av författaren, då är det inte ok. Jäklar vad den här tråden drog iväg, men det är intressant att upphovsrätten upplevs så luddig av många, tycker den är ganska glasklar själv. Kan det vara det att intresseorganisationer och vissa rabiata författare försöker hävda större rättigheter än dom lagligen har rätt till som gör att folk "glömmer" vilka rättigheter dom faktiskt har? /Peder Signature deleted due to offensive remarks
|
| 12 Feb 2009, 10:42 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Ok, straight from the horses mouth, http://www.regeringen.se/sb/d/1920Första stycket efter inledningen: "För att ett alster ska anses vara ett verk måste det ha uppnått verkshöjd. Det innebär att verket ska visa upp originalitet eller individuell särprägel som ett resultat av upphovsmannens personliga skapande. <b>Det är med andra ord upphovsmannens säregna sätt att uttrycka något som skyddas, inte de idéer eller fakta som verket kan innehålla</b>." Dra era egna slutsatser.. Alex http://www.tubewonder.comhttp://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008
|
| 12 Feb 2009, 11:25 |
|
 |
|
Ballz
|
Jo, det där är svensk upphovsrätt. Ganska mild, kan tyckas. Jänkarna är lite tuffare, väl, vet inte hur det är med kanadickerna.
Jaja. London Power är en mycket liten firma i sammanhanget. Förståeligt om han vill stämma i bäcken och helst förhindra all publicering (utom genom hans böcker), för advokater är dyra att anlita. Men att kalla det illegalt att forumpublicera ett schema ur hans böcker - det känns ytterst tveksamt.
/R
|
| 12 Feb 2009, 13:13 |
|
 |
|
linusberg
|
Ballz wrote: Jo, det där är svensk upphovsrätt. Ganska mild, kan tyckas. Jänkarna är lite tuffare, väl, vet inte hur det är med kanadickerna.
Jaja. London Power är en mycket liten firma i sammanhanget. Förståeligt om han vill stämma i bäcken och helst förhindra all publicering (utom genom hans böcker), för advokater är dyra att anlita. Men att kalla det illegalt att forumpublicera ett schema ur hans böcker - det känns ytterst tveksamt.
/R
I staterna är den typ av användning också uttryckligen tillåten och regleras i upphovsrätten, "fair use" doktrinen. Så Kevin har fel att säga det är olagligt, iaf i enlighet till det exempel som d95err drog. Det är säkert därför han ändrar ton från "fy olagligt" till "retorisk/moralisk predikan" i sitt svar när d95err tydliggör. Men som sagt, hur vida det var olagligt eller inte känns inte som en fråga man bör ställa till kreatören av verket, man blir inte advokat av att skriva teknisk litteratur. Frågan man bör ställa är snarare av moralisk natur åter igen. Vill Kevin att vi diskuterar hans kretsar ingående publikt? Det har han nu svarat på. Jag respekterar hans svar på moraliska grunder då jag anser han vara en schyst prick. /Peder Signature deleted due to offensive remarks
|
| 12 Feb 2009, 14:33 |
|
 |
|
ralvejd
|
Om allt nu bara är en moralisk fråga? så tycker jag att Bojens ägare Oakman borde tycka till hur han vill ha det i sitt forum <i>"uppförande kod""] sedan är det enkelt för oss övriga att rätta oss efter detta. /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 12 Feb 2009, 23:28 |
|
 |
|
Conviction
|
ralvejd wrote: Om allt nu bara är en moralisk fråga? så tycker jag att Bojens ägare Oakman borde tycka till hur han vill ha det i sitt forum <i>"uppförande kod""] sedan är det enkelt för oss övriga att rätta oss efter detta. /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/Jag vill inte föda elden här, men... Genom att göra vad? En white- respektive blacklist över upphovsmän som forumet tillåter diskuteras? [;)] Jag tycker istället vi skall ta fasta på vad linusberg skrev tidigare om "fair use". Det vore, tycker jag, fullständig katastrof om moraliska överläggningar huruvida en enskild upphovsman är "good guy" eller inte får reglera (idag för oss helt självklara) överenskommelser om inte bara hur vi <i>får"], utan också <i>bör"] och <i>skall"] behandla verk rent kunskapsgenererande. Jag jämför KOC: s böcker med vilken facklitteratur som helst, rent kognitivt. Då är det rätt illavarslande. Tråkigt är dock att han själv inte verkar inse det fullkomligt kontraproduktiva i att försöka reglera <i>hur"] något (som inte ens är en upphovsrättslig fråga) får användas. Jag är helt övertygad om att det i slutändan stjälper hans arbete och vidare etablering, vilket vore riktigt synd. Nåväl, det här har säkert nämnts ett tjugotal gånger tidigare. * Det står givetvis var och en fritt att välja i vilken detalj man känner för att återge något, på vilka grunder diskussionerna förs. Men det handlar om något annat.
|
| 13 Feb 2009, 00:11 |
|
 |
|
ralvejd
|
Conviction wrote: ralvejd wrote: Om allt nu bara är en moralisk fråga? så tycker jag att Bojens ägare Oakman borde tycka till hur han vill ha det i sitt forum <i>"uppförande kod""] sedan är det enkelt för oss övriga att rätta oss efter detta. /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/Jag vill inte föda elden här, men... Genom att göra vad? En white- respektive blacklist över upphovsmän som forumet tillåter diskuteras? [;)] Nä inte så, från vilka man får och inte får tänkte jag <b>inte</b>, mer <b>vad</b> som är ok att publicera eller inte <b>Typ Ex:</b> Scannad ritning från orginal = aja fy, inte ens om ... Avrita ritning från orginal = ok om bla bla ... /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 13 Feb 2009, 01:03 |
|
 |
|
Conviction
|
ralvejd wrote: Nä inte så, från vilka man får och inte får tänkte jag <b>inte</b>, mer <b>vad</b> som är ok att publicera eller inte <b>Typ Ex:</b> Scannad ritning från orginal = aja fy, inte ens om ... Avrita ritning från orginal = ok om bla bla ... /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/Alright! Fast det du nämner är ju beroende av copyright/licenstyp/vad upphovsmannen själv uttryckt, inte hur Bojens ägare ser på saken. Vissa original är självfallet helt OK att reproducera/rita av/whatnot, medan andra inte är det. Titta i t.ex. ett Fenderschema (gärna ett uppdaterat direkt från sidan). Det står klart och tydligt vad som gäller. Du får använda det för personligt bruk, men inte reproducera det utan tillåtelse. Det är upp till varje enskild användare att kolla. (Suck, varför är inte allt Creative Commons...?!) ... Fast nu blev det ju ett annat spår igen. Moral och lojalitet är helt enkelt en annan femma.
|
| 13 Feb 2009, 01:43 |
|
|