|
 |
 |
Mastervolym i en tvåstegs lågwattare
| Author |
Message |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1387 Location: Vallentuna
|
 Re: Mastervolym i en tvåstegs lågwattare
Nu blir det kanske lite filosofiskt här, men ja, i princip är det värmen som sliter. Detta på grund av att all åldring av olika material går snabbare i högre temperatur. Det som sliter mest är nog ändå temperaturförändringar, dvs påslag och frånslag. Detta går hårt åt glödtråd/katod, som ska gå från rumstemp till typ 800° eller nåt varje gång. Varje påslag är i sig självt en påfrestning på glödtråden, eftersom den har rätt låg resistans i kallt tillstånd, och drar en rejäl mängd ström den första sekunden; i värsta fall brinner den av på något känsligt ställe och då är det ju dags att byta rör.
Sedan gör ju temperaturvariationer att all delar ändrar storlek och det blir mekanisk påkänning för varje uppvärmning.
Höga strömspikar, som går utöver vad katoden är designad för, sliter på ytbeläggningen, som faktiskt tunnas ut vartefter. I värsta fall hamnar lite på styrgallret, vilket ger galleremission, vilket i sin tur ger en förskjutning av bias när gallret börjar ge ifrån sig elektroner, vilket ökar viloströmmen, vilket ökar effektförlusten/temperaturen och det hela slutar ofta med redplating => nytt rör.
Just skillnaden mellan att köra hög signalnivå och att låta röret gå i tomgång är nog mer av teoretiskt intresse, men det är lite intressant att tänka på.
|
| 16 Jun 2025, 16:25 |
|
 |
|
beneri
|
Om detta sammanfattas så antar jag att man bör agera enlig följande - om man önskar lång livslängd hos slutrören: - Minska rörens temperatur (m h a fläkt och lite svalare bias). - Slå inte till/från förstärkaren i onödan. - Dra ner volymen före till- och frånslag (för att undvika strömstötar).
|
| 18 Jun 2025, 17:20 |
|
 |
|
beneri
|
Det känns som att den här tråden börjar lida mot sitt slut och att det inte finns så mycket mer att testa i det här projektet, iaf när det gäller elektroniken. Möjligen kommer jag att fundera över om ett högtalarbyte kan vara motiverat, men det kanske jag isf tar upp i en separat tråd.
Jag vill passa på att tacka alla er som varit delaktiga i tråden. För mig har era synpunkter och råd varit oerhört lärorika och inspirerande, och ovärderliga för att kunna genomföra projektet. Stort tack!
|
| 19 Jun 2025, 11:56 |
|
|