View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 17:23

Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Schaller KV-50 
Author Message

Post Re: Schaller
http://www.ebay.de/itm/Schaller-Echo-Sound-Rohrenverstarker-Vintage-60er-Jahre-/261544202679?pt=Radio_TV_Musik&hash=item3ce53fd1b7

Mm. Vem sa att Schallers grejer e billiga? :shock: :shock:
Jaja. Får helt enkelt lista ut ngt vis att få ihop detta på annat sätt.

Hur som har den gamle Schaller KV-50´n tjänstgjort som ena huvudmaskin vid årets upplaga av Åbro Rock,och detta helt utan fadäser. Vart liksom bara prima rocknroll ur den gamle burken alla 6 timmarna på raken och som det ser ut kommer den tjänstgöra under kulturkalaset här i Gbg om ngr veckor med.

Rent förstärkarmässigt tycker jag nog det vart ganska bra skit detta. :mrgreen: Skäms verkligen inte för sig på ngt vis.
Vilken den andra maskinen var (för gitarrbruk)? Den lilla 18w Geloson,ut genom min Malmbergare som e full med gamla Greens. Lät riktigt bra den med.

Bas i sin tur blev den Fender Bassman 100 jag precis gjort vid.

28 Jul 2014, 11:31
Profile

Image

Har av,kanske förståeliga skäl,tagit lite av en paus från den med Schallern. En grej jag då känt att det dels inte varit tid för riktigt än å vad vidare e inte utrönt heller vart det med trattar. Iom annat bygge vart det nu ett par Eminence LadyLuck över,dessa utskällda element-bara för att de inte e svindyra...
Mm.
Kan säga som så att de som ger LL kritik för rocknroll bruk vet fan inte vad de snackar om! Som par element i Schallern vart det precis vad doktorn bad om. Verkningsgraden e förvisso ngt lägre än hos tex Cannabis Rex,men å andra sidan..låddan e fan på 50w så vem bryr sig. Ärligt talat liksom.?

Det jag känner att jag skall komplettera med e en öppningsbar "vägg". Det utrymme som nu blir bakåt på konventionellt combo manér har jag för avsikt att kunna täcka igen...nästan. :wink:
Tanken e att jag gör som en "klaff" som sitter på pianogångjärn nertill och med vilken man kan vinkla in/ut mer eller mindre,allt efter smak och behov.

En sak e säker. Det här fungerar och fungerar bra. Nu fan OSAR å RYKER det rocknroll om combon i sig som fristående enhet med. :D

13 Aug 2014, 22:45
Profile

Nu å här skulle jag vilja be herrarna agera bollplank för mig lite,för jag undrar om jag inte listat ut ett mkt enkelt sätt att hantera det med reverbet på den här Schallern.

Först ngr antaganden.

1/ Oavsett vilket media vi använder för in respektive avspelning så är det rimligt att så länge mediat återfinns på trumman...så har iaf trumman rätt hastighet.?
Dvs,periferi/tangential farten på trumman är korrekt dimensionerad mot placering av tonhuvuden mm.

2/ Det är skäligt att anta att det enda av de 6 huvuden som visar resistans,vilket då är raderhuvudet, fungerar.

3/ Efter en "halv" framgång i så måtto att jag lyckats spela in ngn form av signal medelst de "nya" huvudena,så konstaterar jag att signalkedja mm fungerar.
Mkt riktigt är det också så att jag genom att bokstavligt/fysiskt dra det inspelade stycket över endera av uppspelningshuvudena får ut ljud ur reverb systemet.

4/ Denna signal kan varieras medelst de två pottar systemet har till förfogande på kontrollpanelen.

Ok.
Vi har diskuterat div lösningar. Vad det förefaller är det rent ut sagt lögn i helvete att gräva upp ersättningshuvuden.
Ok.
Jag har ju också provat att addera konventionell tejp till huvudet,men så länge tejpen rent fysiskt inte är i kontakt med inspelningshuvudet....no dice.
Ok.
Men... Vad nu om jag klär trumman i mkt tunn dubbelhäftande tejp.? Poängen är som jag ser det att den formen av tejp är såpass kompressibel att om man nu klär trumman först med dubbelhäftande av vettig kvalitet,och på de skor det dubbelhäftande med konventionell 2" tejp och skär till....då HAR vi kapacitet att justera huvudena så de står i fysiskt direktkontakt med mediat/tejpen utan att vi för den skull får med det "motstånd" mm som skulle komma av direktkontakt med aluminiumtrumman i sig.

Eller? Tänker jag fel här?
Om man tex har en 2-3mm tjock dubbelhäftande man skor med tejp...vad skulle vara skillnaden mot en fysisk,konventionell,tejploop a´la Watkins,Dynacord,Klemt osv.?

Är min tanke värd ett försök?

11 Sep 2014, 02:53
Profile

Skippa trumman om du inte hittar en oanvänd som äkta reservdel
Gör om till bandslinga.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

11 Sep 2014, 10:56
Profile WWW

Plocka bort ekot, kör utan.
Burken verkar ok ändå. Ett externt eko är enb bättre väg att gå om man vill ha det.

11 Sep 2014, 17:36
Profile WWW

linda på magnettråd o använd den som ett binson....
borde fungera klockrent....

21 Sep 2014, 23:45
Profile WWW

Image

Mm.
Det där e "current line of thought". På så vis behålls mkt av apparaten intakt. Enda abret e att jag isf sannolikt får ta väck beläggningen på trumman.?
Det hela går alltså ut på att jag installerar ett fjäderbelastat gummihjul som pressar ett band mot trumman i en punkt. Därigenom uppnås drivning,och det i samma hastighet som originalet iom att bandet drivs direkt av...trumman.
Sen är min tanke "stavar" som skruvas fast i bottenplattan det hela vilar på. Dessa har jag i tanke att göra i acetalplast. Anledningarna till det e enkla..dels är acetalen jag har tillgänglig med ett mkt mkt lågt my (dvs friktionsfaktor) på det är den mkt mkt slittålig (används eg som gejder material) å i sin tur..icke magnetisk.
På så vis garanterar jag en smidig direktkontakt mellan resp tonhuvud,samt avspelingshuvud,och bandslingan.
I samma veva KAN det hela göras ogjort relativt enkelt OM man mot all förmodan springer på en omgång original tonhuvuden.

Styrning av bandet sker genom att resp tonhuvud har guider därför. Frågan e bara om det räcker?
Gummihjulet kommer ju funka som en form av kapstan och genom det borde det vara rimligt att kunna centrera bandets rörelse över huvudena genom att variera hjulets skränkning.

Det hela e eg kvickare och enklare gjort än det ser ut. Iom att lasterna som är inblandade är förhållandevis små kan diametrarna på "axlarna" hållas små tillika.

Skall kanske nämnas att acetalplasten vi diskuterar har mkt mkt god skärbarhet i svarven.

22 Sep 2014, 02:16
Profile

En av "pinnarna" bör sitta på en fjäderbelastad hävarm så bandspänningen skall kunna justeras.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

22 Sep 2014, 15:20
Profile WWW

Mjo.
Då e ju frågan om man inte skulle låta en av "pinnarna" vara en kapstan rulle?

22 Sep 2014, 22:49
Profile

Image

Mm.
Just KV-50 modellen fanns i ngr olika varianter. Bla då denna KV-50ST,som även tillverkades med Höfner logga som synes. Men...samma förstärkare.

Det som utmärker dessa ngt senare ST modeller är att de är rena hybrider. Dvs använder transistor preamp och rörslutsteg.

Nu har det poppat upp en sådan här till en himla rimlig peng nere i Tyskland som jag överväger om man skulle köpa.
Dels för att maskinerna ifrån Schaller håller mkt hög kvalitet,men även för att även dessa ST arbetar med ett disk reverb. Bara det att i detta fallet är lösningen mera av Binson typ. Mao,är det INTE samma reverb i dem. På det är givetvis signalbehandlingen kisel styrd.
Men.
Vad som däremot ÄR samma i både dessa KV-50ST som i de tidigare helt rördrivna KV-50 är tonhuvudena.
Dvs,att vid ett köp av denna får jag förhoppningsvis med mig tonhuvuden jag med min LCR meter kan mäta specs på :idea:

Isf kommer jag utan tvekan att göra om den till helröris. Inget att spara på som jag ser det,och rent kvalitativt är det inte heller ngt att dividera om i min bok.

Får se vad jag å säljaren ev kan komma fram till då ST maskinen ifråga är rätt sliten att döma av de bilder han skickat mig.

20 Dec 2014, 18:26
Profile

Image

Som sagt,har sett bättre dagar men skall i allt väsentligt fungera iaf.

20 Dec 2014, 18:39
Profile

Nä.
Nej,jag har inte gett upp. Aldrig.

Å som sagt,reverb enheten i KV-50 (den äldre varianten) är samma som i....

Image

...de där. Å se nu hittade jag ett sådant till en djävla rimlig peng inkl frakt där iaf 3 av de 4 Bogen skallarna skall vara hela enl uppgift.

Därmed inte sagt att jag kommer få reverbet att fungera,men nu finns förutsättningarna inom kort iaf.
Resonerade som så att...jaja...dår får jag väl välja en vettig position runt trumman som saknar huvud då.? Imperativet ligger i att få det att fungera alls.

Inte bara det utan allt ev gissningsarbete kan vi nu bespara oss iom att enheten som kommer blir som en form av facit.

01 Oct 2015, 23:35
Profile

Post Re: Schaller KV-50
Nu blir det bilder först imorgon,men iaf...paket har anlänt och det innehåller det som sagts.

Såvitt jag kan bedöma är ekot intakt. Ngn idiot har smärglat bort beläggningen från den roterande trumman,skulle gissa i tron att det var rost eller ngt liknande,men bortsett från det.. Mest gammalt,smutsigt och lite rostigt.
Om nu tonhuvudena kommer göra sitt eller inte återstår att se.

Enheten var nu iaf inte dyr så...no harm no foul-så att säga,oavsett vad.

08 Oct 2015, 20:54
Profile

Image

Image

Image

Image

Så. Några första bilder iaf.
Som synes har denna maskinen varit med huset runt kan vi säga. Rostigt å allmänt nergånget. Alla rör saknas och ngn idiot har varit framme och slipat ner oxidskiktet på aluminiumtrumman...så där e det liksom färdigt. På allvar.
Antar att man skulle kunna "sko" trumman med tejp...om nu så e fallet att det behövs.

Skit sak samma. Nu blir det en tvätt och en allmän genomgång. Ambitionen är att för enkelhetens skull se om jag kan få fart i maskinen som den står. Är så fallet blir det en ganska smal sak att föra över de delar som behövs till den enhet som hör hemma i KV förstärkaren,å i det läget har vi oss med lite tur en fullt fungerande enhet igen.

Av tonhuvudena skall säljaren ha mätt upp att ett är kass. Det kan jag leva med...så länge jag får fart i skiten alls.

09 Oct 2015, 13:39
Profile

Kommer bilder...men....

VICTORY!
Mkt riktigt kan kort summeras att ett Schaller eko låter...annorlunda. Så e re.

Ett av de fyra tonhuvudena är mkt riktigt kass,vilket jag fn kan leva med.
Finessen är oavsett att vi nu med hela diton i handen kan mäta oss fram till vad som behövs.
Ett drygt år av väntan har kommit till sin ände mina vänner

09 Oct 2015, 17:47
Profile

Image

Jomen. Så fick jag muttrat isär det där gamla liket och det visar sig att det kanske inte var SÅ illa ställt trots allt.
Rent schematiskt så har vi alltså underkant på motorn till vänster,ovan vänster i sin tur oscillatorn och sedan från mitten och ut mot höger dels ingångsstegen och dels recovery dito´n efter att allt är gjort.

Maskin använder i huvudsak vanliga ECC-83´or och i sin tur står ett EL-84 för moset in mot de inspelande bitarna.

Image

Efter en tvätt och allmän genomgång såg jag över ESR värden för lytar osv. Det enda som visade sig vara förbi räddning vart den volympott ni ser i bild,som dubblerar som on/off switch. Att säga att det satt fast är att vara diplomatisk.
Värre än så,vilket till slut även avgjorde dess öde,så hade man använt så mkt övervåld att pott axeln hade snurrat sönder sitt fäste i löparen/wipern vars hållare är i plast.
Mao..inget att bju för efter att jag hade tagit isär det utan...dit med en annan pott och i sin tur helt enkelt ställa nätbrytaren i läge "on" och vara färdig med det.

Image

Efter att ha kikat mig runt på detta med eko typen kan kort konstateras att MÅNGA av dessa trummor är renslipade. Själva trumman är ju i aluminium,och mediat man använder för inspelning är alltså ett skikt med sprutad ferritmassa,som jag förstått är av en ganska specifik sammansättning.
Problemet är att det sprutade skiktet påminner om rost,vilket jag misstänker är anledningen till att mången av dessa trummor slipats rent.
Nåja. Så kan man oxå göra men det e då fan inte rätt iaf. Nu HAR jag ju en intakt trumma från den tidigare enheten som följde med förstärkaren ifråga...så ingen kossa på isen.
Den där renslipade varianten då har jag tänkt att sko med tejp. Prova duger,och skulle det funka med vanlig "bandspelartejp" så är ju ingen gladare än jag.
Skall fan veta.

.............

09 Oct 2015, 21:30
Profile

Image

För att ge er en uppfattning. Sådär ser en oförstörd trumma ut.

Image

Mm. Trasigt. Det jag har svårt att ta in är varför det är så vanligt med skottade huvuden.? Märkligt...
Just huvudet på bilden e då ledset...

Image

Precis där...e stället där man mäter för oscillation såväl som signal som frekvens och DC vad avser "löchen". Dvs det som tömmer minnet på trumman...

Image

Jomen. Å se..DÄR föser man samman signalen från de olika "hövvena"...så e re se....

09 Oct 2015, 22:00
Profile

Image

Japp. Där står skrotet å snurrar och skapar.... EKO! :lol: :lol:

10 Oct 2015, 11:55
Profile

Mm.

Image

"Veni,vidi,vici.."
Så e re. Man lär så länge man lever. Jag å Aleks satt å snacka lite om det med tonhuvuden och deras karaktäristiska såväl som funktion... Enades om att mååååååååååånga faktorer som skall stämma e re.
Men.
Nu e jag hotroder. Med. Å se...vi som verkligen ÄR rodders..."we cut n try". Har ju ett halv sketlass med tonhuvuden liggandes då som effekt...se längre bak i tråden.
Det visar sig då att tonhuvuden från en gammal Echolette/Klemt maskin faktiskt funkar alldeles utmärkt. Passar gör dem i sin tur...bara man moddar lite :mrgreen:

På det då så provade jag att sko den nerslipade trumman med 2" tejp för normalt studiobandarbruk...
Sådär.
Produkten,dvs vad som praktiskt kom ut,var ett kort mkt svagt slapback. DET i sig indikerar att tejp helt uppenbart behöver en justering av oscillatorn för att få det hela att gå ihop.
Mao..man KAN rädda ett Schaller eko ngn idiot slipat ner trumman på med tejp men..det kräver att man fixar en oscillator tex med ställbar ferrit,vilket då påverkar oscillationsfrekvensen.
Mm.
Jag är medveten om att detta för många nu är överkurs. Väl å ve med det,men grejen e att inte ens jag vet hur man skall presentera detta enklare...

Mm. Hotrodders. We cut n try.
Ett är säkert. Vi har oss nu en fullt fungerande eko enhet. Bra där.

10 Oct 2015, 22:47
Profile
Reply to topic   [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3