View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Jun 2026, 01:09

Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Pleximan Tremoverb (slight return) 
Author Message

Post Re: Pleximan Tremoverb (slight return)
Forfarande i väntan på komponenter, hade glömt en del i förra lasset. Och då hinner man ju fundera lite :lol:

Nu är det ett stycke text i den här tråden som inte lämnar mig i fred. Dessutom har jag för dålig koll för att kura ut en lösning på det eventuella problemet.

Nämligen AHjelm skrev följande i ett inlägg:

Quote:
Men en sak till, och kanske värre, du matar punkten RV (d.v.s. reverbdrivarens galler) med hög källimpedans; från utgången på tonstacken. Samtidigt mixar du tillbaka reverb recovery genom endast 100k till denna punkt. Här finns det nog hög risk för rundgång, att reverbdrivern "hör" för mycket av recovery-signalen. Om man mixar in recovery på samma "slinga" som man tappar av för drivern, måste driven matas av låg källimpedans som kan släcka ner eventuella rester av recoverysignalen tillräckligt bra, t.ex. om man väljer att den punkten (RV) matas direkt efter en anod (eller katodföljare) på ett gainsteg.

Hälften går över skallen på mig här. Har jag fortfarande samma problem i den nuvarande senaste versionen i denna tråd?
Skulle man komma undan en massa tjafs genom att dra reverbet från punkten där kanalernas första triodhalvor möts?
Hur skulle Hjelm och ni andra har gjort?

Donatortrafon har suttit här http://www.ppwatt.com/files/ppwatt/EPIPHONE_BLUES_CUSTOM_30_SCHEMATIC_VER01_DPPT.pdf

11 Dec 2013, 00:41
Profile

Jag skulle tänka så här som jag ritat i schemat nedan, om man har för litet moststånd mellan tappningen och returen kan för stor del av signalen gå tillbaka till drivsteget och sen är rundgången igång. Men åter igen om man kollar in Fender Prosonic så har man 220K på tappningen till reverbdrivaren 220K på den torra signalen och 470K ut från recoverysteget, detta gör att man totalt får 910K mellan drivsteget och reverets ut från recoverykretsen men man här ändå bara 220K i serie med den torra signalen.

Tog bara ett schema för att rita principen på hur jag tänker, det röda strecket skall även gå mellan R och R2 såg att det missar där. Image
free pic

11 Dec 2013, 09:04
Profile

busse wrote:
Jag skulle tänka så här som jag ritat i schemat nedan, om man har för litet moststånd mellan tappningen och returen kan för stor del av signalen gå tillbaka till drivsteget och sen är rundgången igång. Men åter igen om man kollar in Fender Prosonic så har man 220K på tappningen till reverbdrivaren 220K på den torra signalen och 470K ut från recoverysteget, detta gör att man totalt får 910K mellan drivsteget och reverets ut från recoverykretsen men man här ändå bara 220K i serie med den torra signalen.

Tog bara ett schema för att rita principen på hur jag tänker, det röda strecket skall även gå mellan R och R2 såg att det missar där.

Tackar för det Bosse. Jag är med på att det måste vara motstånd mellan send och return, så att säga.
Det är nog detta med att beräkna impedanser som jag har svårt med. Du menar alltså att det räcker att beräkna summan av motstånden på respektive signalväg?
Hur ska man se på dwell-poten, den är väl också ett motstånd så länge den inte står på fullt?

Iofs är det ju en triod innan effektloopen på Prosonic också, om det spelar någon roll i sammanhanget...?

11 Dec 2013, 11:36
Profile

Rent teoretiskt hur man skall beräkna har jag ingen aning om :oops: :oops: men om vi än en gång tar Prosonic så funkar ju reverb kretsen med dessa värden så det borde ju vara en bra utgångspunkt och sen tweaka utifrån det. Får man rundgång får man väl testa att öka på motstånden lite. Det var ju även snack om ett Dumble reverb (tror det är i tidigare i denna tråd) och Owe mailade ett schema till mig och det likadant som i Prosonic möjligtvis skiljer nåt värde på någon komponent men Fender och Dumble verkar ha sett på varandra.

Dwellpoten blir ju också inblandad på ett eller annat sätt men man får väl utgå ifrån att man har den på fullt så att stärkaren funkar med maxad dwell.

Skulle jag vara du skulle jag körar med "trial and error" och kopiera Prosonic reverbet rakt av och smacka in det och sen eventuellt justera frekvensgång, mixmotstånd, driv och recoverysteg om det är nödvändigt. Om du vill ha dwell så byt 470K gallerläckan på 12AT7 röret mot en 500K pot.

11 Dec 2013, 14:31
Profile
Reply to topic   [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3