View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 02:35

Reply to topic  [ 81 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Lågeffekts gitarrörförstärkare 
Author Message

Jag rekommenderar starkt att du försöker hitta en UA som du kan prova.En Hotplate nervriden till 12dB är inte rolig, jag tycker t.o.m att 8dB läget påverkar ljudet för mycket.Mina erfarenheter är efter att ha ägt ett stort antal attenuatorer(Weber mass,Koch loadbox,Marshall Powerbrake,THD) att Hotplaten "lockar"fram det sämsta ur förstärkaren när man ökar dämpningen,dessutom hamnar man nästan alltid i det där läget mitt emellan dämpnivåerna,det ena för högt ,det andra för lågt.UA låter likadant hela dämpregistret(med undantag för det tappade ljudtrycket)samt är helt steglös,det är definitivt den bästa attenuatorn jag provat.Den är dyr men jag anser den vara värd sitt pris,jag kan spela med den förstärkare jag tycker låter bäst på alla ljudnivåer,mycket smidigt.

31 Jan 2011, 09:04
Profile

Jag rekommenderar starkt att du försöker hitta en UA som du kan prova.En Hotplate nervriden till 12dB är inte rolig, jag tycker t.o.m att 8dB läget påverkar ljudet för mycket.Mina erfarenheter är efter att ha ägt ett stort antal attenuatorer(Weber mass,Koch loadbox,Marshall Powerbrake,THD) att Hotplaten "lockar"fram det sämsta ur förstärkaren när man ökar dämpningen,dessutom hamnar man nästan alltid i det där läget mitt emellan dämpnivåerna,det ena för högt ,det andra för lågt.UA låter likadant hela dämpregistret(med undantag för det tappade ljudtrycket)samt är helt steglös,det är definitivt den bästa attenuatorn jag provat.Den är dyr men jag anser den vara värd sitt pris,jag kan spela med den förstärkare jag tycker låter bäst på alla ljudnivåer,mycket smidigt.

Och vill man inte betala dessa stora pengar för en UA, så tager man ett stort efektmotstånd på 30 ohm och kopplar till ett slutsteg, så har man fått sin egen UA [;)][:D]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

31 Jan 2011, 10:24
Profile

Om man har effektmotstånd och ett slutsteg liggandes...
samt vet att slutstegets karaktär passar för att återförstärka signalen så att den blir naturtrogen igen.Prova att ta ut en linesignal ur en ren resistiv attenuator,återförstärk den och lyssna hur bra det låter.Jag säger inte att alla bojare skall rusa ut och köpa en UA och jag har inget emot att det hittas andra lösningar på det här problemet,jag ger tipset att ni skall prova en UA om ni har chansen därför att <u>jag</u> tycker den är bra.

31 Jan 2011, 11:27
Profile

UA låter likadant hela dämpregistret(med undantag för det tappade ljudtrycket)samt är helt steglös,det är definitivt den bästa attenuatorn jag provat.

Håller med om att den är klart bättre än HP, men tycker ändå att den lider av samma problem som alla andra attenuatorer jag testat. I mina öron lät det bra ner till något lägre nivåer än HPs -8, men sen kommer det fnizzliga julgrötsljudet farande ganska fort.

Jag tycker att en tex 15w topp på fullt blås tonmässigt piskar en 100w nertryckt till 15w alla dagar i veckan. Därför tror jag mer på S-Js projekt med 4 slutrör som går för fullt, än att köpa en dyr(are?) attenuator.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

<i><b>NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!</b>
även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring...

<b>...but for those of us who want vintage amps to keep sounding vintage, there are still some good vintage tubes available. Prices, well, it stops everybody else from sounding as good as we do, eh!</b>
"]

31 Jan 2011, 11:33
Profile WWW

samt vet att slutstegets karaktär passar för att återförstärka signalen så att den blir naturtrogen igen.Prova att ta ut en linesignal ur en ren resistiv attenuator,återförstärk den och lyssna hur bra det låter.Jag säger inte att alla bojare skall rusa ut och köpa en UA och jag har inget emot att det hittas andra lösningar på det här problemet,jag ger tipset att ni skall prova en UA om ni har chansen därför att <u>jag</u> tycker den är bra.

Erik, jag tror du misstolkade mig lite,,,[:)]

Jag vet att UA låter bra, och av alla högtalarbromsar jag hört/testat så låter den klart bäst!

Det var mer så att jag blev lite förvånad över hur enkel egentligen lösningen var när jag fick reda på konstrutionen och förvånad över att ingen kommit på det tidigare.

Lite synd bara att den är så dyr [B)]

Häls
Owe Johnson

31 Jan 2011, 12:22
Profile

Jag är inte så övertygad om detta,jag blir mer och mer övertygad av att det ljud jag gillar hänger ihop med effekten förstärkaren levererar.Jag tar heller ljudet av en 50w Marshall dämpad till motsvarande ljudnivå än ljudet av en 15 wattare på fullt skaft.Gäller det ett ljud som ska användas för uppmickning eller i studio är det en annan femma,men för livebruk så tror jag inte på allt för klena lösningar.
knut wrote:

JTM wrote:

UA låter likadant hela dämpregistret(med undantag för det tappade ljudtrycket)samt är helt steglös,det är definitivt den bästa attenuatorn jag provat.

Håller med om att den är klart bättre än HP, men tycker ändå att den lider av samma problem som alla andra attenuatorer jag testat. I mina öron lät det bra ner till något lägre nivåer än HPs -8, men sen kommer det fnizzliga julgrötsljudet farande ganska fort.

Jag tycker att en tex 15w topp på fullt blås tonmässigt piskar en 100w nertryckt till 15w alla dagar i veckan. Därför tror jag mer på S-Js projekt med 4 slutrör som går för fullt, än att köpa en dyr(are?) attenuator.

<b>...but for those of us who want vintage amps to keep sounding vintage, there are still some good vintage tubes available. Prices, well, it stops everybody else from sounding as good as we do, eh!</b>
"]

31 Jan 2011, 14:04
Profile

Yes,det är ju oftast det enkla som är bra.En del hävdar ju att det inte blir samma "rörljud" eftersom det är återförstärkt med hjälp av transistorer.Den tesen gör det ju väldigt svårt att lyssna på en rörförstärkare annat än live i realtid.Sen kan man ju ge sig in och disskutera förlust av reflekterad impedans högtalare/utgångsrafo när man använder resistivea attenuatorer....
Jag tror tammefan jag ska sluta bry mig i all sån här jävla skit och lägga timmarna på att lära mig att spela[;)]
Amp Healer wrote:

JTM wrote:

Erik, jag tror du misstolkade mig lite,,,[:)]

Jag vet att UA låter bra, och av alla högtalarbromsar jag hört/testat så låter den klart bäst!

Det var mer så att jag blev lite förvånad över hur enkel egentligen lösningen var när jag fick reda på konstrutionen och förvånad över att ingen kommit på det tidigare.

Lite synd bara att den är så dyr [B)]

Häls
Owe Johnson

31 Jan 2011, 14:14
Profile

...En annan observation är att det verkar som att det kan vara bättre att använda fyra EL34 istället för två, eftersom vår andra gitarrists Marshallifierade Laney Klipp100 verkar trivas bättre med power scaling än min 1987. Båda förstärkarna är PS:ade samtidigt av Izzy.

Ytterliggare observation är att jag kan få riktigt bra resultat när jag dämpar min Super Lead med Hotplate, men när jag kopplar samma Hotplate och samma högtalare till min 1987:a, så är det hopplöst att få det bra. Konstigt...
Jag upplever samma sak. Jag tycker att min 50 Watts Marshall låter bra med 4 och 8 dB dämpning på HotPlate. Men, 100-Wattarn låter ÄNNU bättre dämpad. Den låter bra t.o.m. med 12 dB dämpning [:0]. Jag undrar om det verkligen beror på effekten? Jag inbillar mig dock att det snarare beror på antalet slutrör eller något annat i designen...

JTM wrote:

...En Hotplate nervriden till 12dB är inte rolig, jag tycker t.o.m att 8dB läget påverkar ljudet för mycket. Mina erfarenheter är efter att ha ägt ett stort antal attenuatorer(Weber mass,Koch loadbox,Marshall Powerbrake,THD) att Hotplaten "lockar"fram det sämsta ur förstärkaren när man ökar dämpningen,dessutom hamnar man nästan alltid i det där läget mitt emellan dämpnivåerna,det ena för högt ,det andra för lågt
Jag håller med dig om att 4 dB mellan stegen är för mycket... Senast på spelningen i fredags ville jag ha läget -10 dB... (Kanske en TAD Silencer? De har 2-dB-steg).

Jag vet inte om du med att "ljudet påverkas" vid nedvriden HotPlate, menar att ljudet blir sämre. Om du menar det, håller jag inte generellt med dig. Mitt grundljud, som jag oftast kör med, har blivit med HotPlate dämpad 8 dB. Jag har tweakat stärkare, högtalare, pedalbräda m.m. utifrån DET grundljudet. Idag kan jag tycka att ljudet påverkas för mycket (i negativ riktning) när jag vrider UPP eller tar bort HotPlaten... [;)] [}:)]

JTM wrote:

...Jag tar heller ljudet av en 50w Marshall dämpad till motsvarande ljudnivå än ljudet av en 15 wattare på fullt skaft...
Har du verkligen provat stärkare som är i princip exakt lika men den ena är på 15 W och den andra på 50 W? Det känns allt som att det ofta är olika kretsdesign m.m.

Mina tankar om en lågeffektsstärkare med två eller helst fyra slutrör, är att stärkaren så långt det bara är möjligt ska likna t.ex. en Marshall 1992 eller Fender 5F6-A, men vid lägre ljudtryck (kanske 8 - 12 dB lägre). Det ska inte vara någon VOX-variant eller någon 18-Watts-variant...

JTM wrote:

...Jag tror tammefan jag ska sluta bry mig i all sån här jävla skit och lägga timmarna på att lära mig att spela[;)]...
Ha, ha, ha! Liknande tankar slog över hos mig precis nyligen. Jag lånade hem en digital stärkare (en Fender Cyber Champ) och tänkte att det, jävlar i mig, vore bättre om jag trivdes med en sådan, så att jag inte krabbade så mycket hela tiden med mina egna stärkare. Jag labbade med Cybern en hel del tills jag hittat ljud som jag tyckte var rätt okej. Ändå saknade jag, tyvärr, något i ljudet (åsså alla dessa jävla effekter som man nödvändigtvis ska få på köpet). Då kopplade jag istället in min 50 Watts plexi-Marshall till samma högtalare (med HotPlate på -8 dB för att få ungefär samma ljudtryck som jag testat Cyber-stärkaren med). Satan i gatan vad mycket bättre det lät! Där fanns den där närhet och tydlighet i ljudet som jag tycker en enkel rörstärkare ger... [;)] [:p]

Sven-Johan
Rörnörd

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

31 Jan 2011, 20:56
Profile

Quote:
Jag lånade hem en digital stärkare (en Fender Cyber Champ) och tänkte att det, jävlar i mig, vore bättre om jag trivdes med en sådan, så att jag inte krabbade så mycket hela tiden med mina egna stärkare. Jag labbade med Cybern en hel del tills jag hittat ljud som jag tyckte var rätt okej. Ändå saknade jag, tyvärr, något i ljudet (åsså alla dessa jävla effekter som man nödvändigtvis ska få på köpet). Då kopplade jag istället in min 50 Watts plexi-Marshall till samma högtalare (med HotPlate på -8 dB för att få ungefär samma ljudtryck som jag testat Cyber-stärkaren med). Satan i gatan vad mycket bättre det lät! Där fanns den där närhet och tydlighet i ljudet som jag tycker en enkel rörstärkare ger... [;)] [:p]

Sven-Johan
Rörnörd

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

Japp, det är så det är. Och vi blir lika lyckliga varje gång vi får det bekräftat.[:)]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

01 Feb 2011, 00:35
Profile ICQ WWW

Japp, det är så det är. Och vi blir lika lyckliga varje gång vi får det bekräftat.[:)]
Det känns liksom lite sjukt på nått sätt att allt går ut på att efterlikna ljudet gamla rörförstärkare...

En renomerad musikaffärsvän till mig har varit hos tillverkaren av Line 6. De har en hel arsenal av gamla goa rörstärkare för att kunna lyssna/scanna/kopiera/avläsa/analysera ljudet det blir med dem, för att sedan försöka återskapa de ljuden i sina digitala stärkare... [:o)]

01 Feb 2011, 11:01
Profile

mao, alla som köpt en stärk efter 1980 kan känna sig blåsta, de skulle behållt sin gamla fender eller marshall - punkt![:D]

"]

01 Feb 2011, 11:30
Profile WWW

Sven-Johan wrote:

_CM_ wrote:

...En annan observation är att det verkar som att det kan vara bättre att använda fyra EL34 istället för två, eftersom vår andra gitarrists Marshallifierade Laney Klipp100 verkar trivas bättre med power scaling än min 1987. Båda förstärkarna är PS:ade samtidigt av Izzy.

Ytterliggare observation är att jag kan få riktigt bra resultat när jag dämpar min Super Lead med Hotplate, men när jag kopplar samma Hotplate och samma högtalare till min 1987:a, så är det hopplöst att få det bra. Konstigt...
Jag upplever samma sak. Jag tycker att min 50 Watts Marshall låter bra med 4 och 8 dB dämpning på HotPlate. Men, 100-Wattarn låter ÄNNU bättre dämpad. Den låter bra t.o.m. med 12 dB dämpning [:0]. Jag undrar om det verkligen beror på effekten? Jag inbillar mig dock att det snarare beror på antalet slutrör eller något annat i designen...

Sven-Johan
Rörnörd

Jag tror inte heller att det är effekten. Det kan vara de extra slutrören, men jag känner på mig på något sätt att det är SuperLeadens (och den moddade Klipp100:ans) biffiga nätdelar som man på något sätt får nytta av.

HotlPlaten är naturligtvis en nödlösning, det känns ju idiotiskt att först förstärka en massa och sedan dämpa bort det mesta av det. Men i brist på annat får det duga. Jag tycker de är underskattade och i många fall (naturligtvis inte alla) tror jag att det kan bero på att folk rattar in ett fantastiskt ljud utan dämpare inkopplad och sedan kopplar in en HotPlate som man drar ner en massa för att konstatera att det blivit sämre.

Min erfarenhet är att man måste börja med att sätt HotPlaten på -8 eller -12 och därefter skruva ljud. Då går det mycket bättre. Pedal som komprimerar, antingen en bra dist eller en bra kompressor (Jag använder Fetto Deluxe och Miss Nutcracker) underlättar också när man vill få bra ljud på låg volym.

Angående problemet med för stora steg på Hotplaten, så löser jag det med en "efter-fasvändar-master-typ2" Den funkar fin när man dämpar från 10 till 8, men sedan kommer fuldisten från fasvändaren smygande. Men det funkar för att få mellanlägen på HotPlaten.

Men det ska bli kul att höra hur det går för dig med bygget. Själv fortsätter jag att drömma om mitt permanent-skalade JMP-bygge, utan PS-kit eller motsvarande tillägg av halvledare.

/CM

03 Feb 2011, 00:32
Profile ICQ YIM WWW

...Jag tycker de är underskattade och i många fall (naturligtvis inte alla) tror jag att det kan bero på att folk rattar in ett fantastiskt ljud utan dämpare inkopplad och sedan kopplar in en HotPlate som man drar ner en massa för att konstatera att det blivit sämre.

Min erfarenhet är att man måste börja med att sätt HotPlaten på -8 eller -12 och därefter skruva ljud...
<b>Precis!</b> [^]

Quote:
...Angående problemet med för stora steg på Hotplaten, så löser jag det med en "efter-fasvändar-master-typ2" Den funkar fin när man dämpar från 10 till 8... för att få mellanlägen på HotPlaten...
Intressant!

Sven-Johan

03 Feb 2011, 09:59
Profile

Angående problemet med för stora steg på Hotplaten, så löser jag det med en "efter-fasvändar-master-typ2" Den funkar fin när man dämpar från 10 till 8, men sedan kommer fuldisten från fasvändaren smygande. Men det funkar för att få mellanlägen på HotPlaten.

Har samma upplevelse av typeII mastern. Den funkar för finjustering i intervallet 10 och ner till 7,8 nånting, sen blir det bara bludder. Använder hellre skärm och drar på stärkarn mer i sånna lägen.

Det jag hört ifrån proffesionella stärkarbyggare (bland annat Larry, som ju var med och konstruerade den sk Lar/Mar mastern) är att man bör kombinera en sån master med en traditionell master av 2204-typ. Då blir den effektivare och funkar i ett större intervall. Har inte orkat prova själv dock.

03 Feb 2011, 10:18
Profile WWW

Vad menar ni med Type II-mastern? Den som byter ut slutrörens gallerläckor till en dubbelpott, den som är en dubbelpott kopplad som traditionella volymkontroller på vardera sidan mellan fasvändare och slutrör eller den med en enkelpott som "korstluter sidorna" efter fasvändaren?

03 Feb 2011, 11:46
Profile

Lite kryptiskt när man använder interna masternamn som bara den som varit med i diskussionen tidigare eller äger en viss bok förstår....[}:)]

<i>"If you build it...he will come.""]
<i>"I love the smell of new components in the morning""]

03 Feb 2011, 11:55
Profile

http://metroamp.com/wiki/index.php/Lar/Mar_PPI-MV

[i]<b>NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!</b>

03 Feb 2011, 12:24
Profile WWW

knut wrote:

Det jag hört ifrån proffesionella stärkarbyggare (bland annat Larry, som ju var med och konstruerade den sk Lar/Mar mastern) är att man bör kombinera en sån master med en traditionell master av 2204-typ. Då blir den effektivare och funkar i ett större intervall. Har inte orkat prova själv dock.

Det har jag i mitt 1987-bygge, och jag håller med. (Jag har i o f tre olika mastrar) Med en 2203/2204 master så kan man dämpa utsignalen ut ur försteget/tonstacken, så att man slipper fuldist i fasvändaren som uppkommer när man dämpar för mycket med "efter-fasvändarmatern".

/CM

04 Feb 2011, 02:00
Profile ICQ YIM WWW

<font color="red">This unique version</font id="red"> of a post phase inverter master volume mod is credited to Larry of Larry Amps (novosibir on the forum) and tested and approved by Mark Abrahamian

Å jösses...låter som de tror att de uppfunnit kall fusion......[|)]

<i>"I love the smell of new components in the morning""]

04 Feb 2011, 12:18
Profile

knut wrote:

<font color="red">This unique version</font id="red"> of a post phase inverter master volume mod is credited to Larry of Larry Amps (novosibir on the forum) and tested and approved by Mark Abrahamian

Å jösses...låter som de tror att de uppfunnit kall fusion......[|)]

[i]"I love the smell of new components in the morning""]

nä, de har bara utvunnit guld ur bly.[;)]

04 Feb 2011, 12:53
Profile WWW

Sven Johan: Jag kan ju inte sånt här, men kommer du ihåg min fråga i nedan länk när jag köpte rör för lägre uteffekt

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=51103

kan kanske vara något att prova? Jag har dem liggandes hemma helt oanvända i så fall. Kanske är helt ute och cyklar här, men ändå. [:o)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

06 Feb 2011, 11:45
Profile WWW
Reply to topic   [ 81 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3