View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 07:18

Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Alternativ till JTM45 
Author Message

Hmmm... man bör nog kolla i stärkaren innan man börjar dela ut moddningstips; det finns minst fyra olika varianter på Mk II. Kolla i locket, det ska sitta ett schema där. Men det är tyvärr inte heller en 100% garanti att det stämmer heller, så man måste kolla mot terrängen. Peter Traynor var en kreativ man som experimenterade en hel del med sina stärkarmodeller, och hade tät kontakt med sina kunder.
Men mitt grundtips är ändå att se till att stärkaren är frisk, och sen spela spela spela, innan du börjar med modfunderingar.
Den största skillnaden mot en Plexi är förstås nättrafon, som ger c:a 100v högre anodspänning. Det blir betydligt högre tryck i din Bassmaster. Byter du nättrafon, eller tar ner spänningen med t.ex effektzeners, belönas du med en Plexi som slår det mesta, eftersom utgångstrafon är såpass biffig.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

06 May 2009, 10:18
Profile ICQ WWW

.

Last edited by Mmannen on 23 Apr 2013, 15:52, edited 1 time in total.

06 May 2009, 11:38
Profile ICQ WWW

Image

Image

Image

Image

[url="http://www.myspace.com/litenmentuff"]Image[/url]

06 May 2009, 12:26
Profile

Alla lytar är original. Närmare 40 år gamla... byt rubbet!

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

06 May 2009, 12:34
Profile ICQ WWW

Byter du nättrafon, eller tar ner spänningen med t.ex effektzeners, belönas du med en Plexi som slår det mesta, eftersom utgångstrafon är såpass biffig.

Berätta mer, berätta meeer [:p] Hur gör man det?
Jag antar att det inte bara är att dra dit ett par Zeners från B+ mot jord, eller? Det verkar för simpelt. Och här krävs det ju både en massa effekt och rätt hög spänning. Man vill ju ned mot 400-450V kanske.
Very Very Low Budget Power Scaling?
/Gunnar

06 May 2009, 13:24
Profile

Image

Nu när jag se insidan kan jag berätta vad jag hade gjort och brukar göra.

Precis som Martin säger byt lytarna till nya, helst en för varje node.
Sen skulle jag flytta tillbaka off/on swichen till där den satt orginal och även flytta säkringarna nära den typ övre högra hörnet på bilden.
På detta viss slipper du störande AC över komponeter som är känsligt för detta.
SEMCO gjorde inget bra jobb på många Traynors när dom byggde om dom tyvärr, orginal så var det bättre.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

07 May 2009, 01:16
Profile

Har spelat genom stärkaren två kvällar nu, både för mig själv och i bandsituation. Känner mig smått lyrisk. Första kvällen stod jag och skrattade för mig själv och rös om vartannat. Igår, när vi lirade med bandet, visade Traynorn att den fungerade ypperligt tillsammans med resten av gänget. Förstår vad folk menar med att Traynorstärkare är en blandning mellan Fender och Marshall, fast Bassmastern har en egen karaktär. Trodde, med tanke på uteffekten, att den skulle bli svår att överstyra men det har visat sig inte vara några problem.

Jag uppnår lagom nivå av crunch för att funka tillsammans med trummisens spelstil och för att hitta balans med den andra gitarristen i bandet. Jag behöver inte spela hårt som fan hela tiden för att försöka skära igenom, utan kan lira mer dynamiskt. Stärkaren jobbar åt mig och den svarar verkligen på vilken attack man har i högerhanden. Den viker inte eller står och grötar när man tar i och den komprimerar på ett mycket behagligt sätt, även i mjukare partier.

Har provat att brygga kanalerna vilket ger fler möjligheter att påverka, men grundljudet som stärkaren har finns hela tiden där. Och vilket ljud! Jag kör i princip med tonkontrollerna rakt upp, volymkontrollerna ligger mellan två och tre någonstans. Första kanalen är basigare, den andra lite diskantrikare. Jag ska labba lite mer med att blanda dessa.

Den börjar att spricka upp med Les Paul (Seth Lover och Jazzmickar) vid tvåan på volymkontrollen ungefär. Om jag spelar solo brukar jag använda mig av en cleanboost och det har visat sig funka bra, men jag märker att jag automatiskt använder mig mer av gitarrens volymkontroller nu. Det är något jag inte gjort i någon större utsträckning innan.

Kabinettet jag kör igenom är en vinklad Marshall 4x10 från 80-talet; 1965a. Jag har en mycket fast och punchig botten i ljudet, vet inte hur mycket det har med stärkarens trafos som med cabbens mindre högtalare att göra. Antar att bägge spelar in. Känner i alla fall inget behov av att byta någon (enorm) trafo för tillfället. Toppen i ljudet skimrar och går igenom utan att vara vass eller påträngande. Man hör mycket sträng. Tyckte nästan att jag kunde få fram lite singlecoilaktiga ljud med mina humbuckers efter lite rattande. Kan ha att göra med att mikrofonerna inte är de hetaste också.

Det finns andra aspekter på stärkaren. Den ser ganska liten och nätt ut, men väger 25 kilo. Handtaget på ovansidan funkar att bära i, men längre sträckor är det enklare att bära den undertill. Den har en inbyggd fläkt för att blåsa ut värmen från rören och den låter en del (en första modifiering jag skulle kunna tänka mig att göra är att byta ut denna). Den hörs inte på något sätt när man spelar, men i inspelningssituationer kan jag föreställa mig att den kan störa lite.

Har även haft en typ av missljud, framförallt när jag spelar på halsmicken, då jag ligger lite högre upp i registren. Lite svårt att beskriva, det låter varken som brum, tjut eller brus. Jag funderar på om det kan vara en mickjusteringsfråga, att den helt enkelt ligger lite för nära strängarna och att magneterna drar i dom. För det kan väl inte vara att signalen till stärkaren blir för stark? Har hursomhelst sedan tidigare funderat på att vända på halsmicken så att polerna är närmst stallet. Detta i kombination med lite lägre mikrofonhöjd borde göra viss skillnad för magnetfält och basighet.

Sen är det det här med elektrolyterna: Ja, stärkaren är från '75 så jag antar att det ganska snart är dags att byta. Men jag är ingen rörpulare. Det blir till att kolla runt om det finns någon entusiast i Helsingborgsområdet. Spelar fabrikat in när man byter elektrolyter?

Summa sumarum är jag mycket nöjd och vad gäller "ljudiealen" så uppfyller stärkaren dom med råge...

[url="http://www.myspace.com/litenmentuff"]Image[/url]

07 May 2009, 12:12
Profile

Din trevliga beskrivning låter ungefär så som det brukar låta när man plötsligt upptäcker hur det verkligen är att spela på välbyggda, klassiska enkla rörstärkare. Sedan kan det så Fender, Marshall, Traynor eller nåogt annat på logon (vilket var den tes jag ihärdigt framförde tidigare i tråden...[;)]). Kul i vilket fall!

Missljudet behöver du beskriva mer och utförligare för man ska få någon ledning. I del rörstärkare får man ibland ett lite hånkande ljud när man pressar dem. Men det kommer sälla på låg volym. Som ett aktustikt fenomen mellan gitarr-rör-högtalare. Vet inte alls om dt är vad som händer dig?

/Gunnar

07 May 2009, 14:15
Profile

Jag får ner i dagarna för att spela lite mer. Ska fundera ut en beskrivning av de där missljuden.

De finns där framförallt när jag spelar runt G och H-strängarna på tionde-tolfte bandet. Ljudet dyker upp då jag slår an strängen och försvinner när tonen börjar ringa ut. Surrande kanske man skulle kunna säga? Ju basigare ljud jag har från gitarren desto mer hörs det.

07 May 2009, 15:32
Profile

Jag får ner i dagarna för att spela lite mer. Ska fundera ut en beskrivning av de där missljuden.

De finns där framförallt när jag spelar runt G och H-strängarna på tionde-tolfte bandet. Ljudet dyker upp då jag slår an strängen och försvinner när tonen börjar ringa ut. Surrande kanske man skulle kunna säga? Ju basigare ljud jag har från gitarren desto mer hörs det.

Om det är surrigt, nästan fräsande, lite som om en högtalare är spräckt, kan det mkt väl handla om filterkondingar som är kassa.
Det kan vara mekaniskt från något gammalt rör. Men återkom du. Ett ljudklipp brukar ge god vägledning.
/Gunnar

07 May 2009, 15:56
Profile

EvilWoods wrote:

Det där låter väl som en exakt beskrivning av "ghost notes"?!, precis som Izzy säger, hänger ihop med filterkondingar, gamla/trötta, eller för små. Har själv fått samma fenomen när man labbat med för låg filtrering.

07 May 2009, 18:41
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 71 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3