View unanswered posts | View active topics It is currently 18 May 2026, 03:36

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Winston PA-200 
Author Message

Post Re: Winston PA-200
Image

Image

Jahaaa. U win some,u lose some,å se den här ggn vann vi. Ett ord till att börja med om skitföretaget Schenker. Igen.
Schenker har tydligen ramavtal med den tyske speditören säljaren anlitade. Iom det var det säljaren som nu undrade varför maskin inte hade landat hos mig. Så han gjorde en sökning å se...den hade legat hos Schenker i Bäckebol sedan den 4e. Schenker menar då (läs-ljuger) att de sökt mig. Något som givetvis är rent skitprat. Uppriktigt? Man får fan inte driva ett företag som Schenker gör och överleva..deras servicegrad är så djälva pissdålig att det SKALL straffa sig.

Nåja. Som sagt så saknas originalcabben till denna maskin. Packtejpen på den nedre bilden e för slutrören som vart inlindade i cellplast...å de hade mkt riktigt i likhet med resten av maskin överlevt.

Abret som säljaren gett uttryck för var att maskin brummade en del,något som visade sig ha sin logiska förklaring och vara lättlöst som problem.

Image

Image

Nu syns det inte så bra i denna bilden (jmfr sedan mot bild längst ner i denna post),men maskin var ganska skitig. Skitig som i ingrott damm. Annars....inget att påpeka. Snarare det än motsats faktiskt..brukar indikera att grejer fått vara ifred.

Image

Image

Slutrören var gamla hederliga Telefunken "brown base". Bra skit..

Image

Ersättningscabben i plåt hade jag dömt ut ifrån bilderna men nu med skiten i hamn vetti faen faktiskt. Arbetet med plåtcabben är riktigt seriöst. Får se hur göra med den biten.

Image

Jomen. Iom "JMP wannabe" storleken i kombination med tysk ingenjörskonst så får ju bitarna närmast ha simborgarmärket för att kunna kommunicera med varandra.

Image

Nu var vi där med mammas strykjärn igen. Ngn har vevat runt i maskinens glättning för första smäll (som är två lytar i serie) och då gjort ett rent estetiskt ganska sunkigt jobb när kablaget skulle tillbaka. Värme...för...länge.
Första jag gjorde var att kolla samtliga lytar av vikt med ESR mätarn å iom det..så skalade jag fram lite frisk kabel å gjorde jobbet lite mer tilltalande.
Lödblobbarna i bild var inte så sexiga faktiskt.

Image

Det där PSU kortet förefaller vara en gemensam nämnare för GA/PA/BA-200. Samma samma och inget ni inte sett förut direkt..men..notera hitersta säkringshållaren. E för maskinens glödlindning till slutrören. Den har två sådana lindningar.

Image

Iom att detta är en GA-200 (G för gitarr) så använder den ett par transistorer som ingångssteg och därefter ECC-808´or. Det vänstra e "andra steg" för respektive kanal och det till höger där e flaskan som fixar tremolo,som då fö e optiskt.

Image

Går vi sedan till fasvändaren är den av longtailed pair typ. Inga märkvärdigheter det heller egentligen. Det som kanske kan ses lite annorlunda e lösningen för presence då där sitter en flervägsomkopplare som bestämmer frekvensområdet för den i kombination med en "intensitetspott". Tyskt så det förslår.
Maskin e från -69 och...iom det höll jag på å säga så e kondningarna ut från PI´n på 100nF styck. Ja,styck...read on...

Image

Å se där har vi då igen ngt återkommande modellerna emellan. 100nF styck som sagt,av den enkla orsak att man justerar bias separat per slutrör. En lösning de verkar använda allihop.

Image

Original så har dessa maskiner en numer utgången DIN standard som nätjack. Detta byttes direkt mot ett IEC dito.
Hålet intill är efter ett annat jack jag demonterade. Av ngn anledning har dessa maskiner "nätspänning ut" med. Ngt som vi definitivt inte kommer använda. Hålet kommer därför tids nog att pluggas.

Image

Original nätjacket har sitt "chassi" i plåt,vilket medför att skyddsjord tar sig ut i chassit den vägen. Nu..vart det IEC jack varför en separat lösning för det med skyddsjorden installerades istället.
(Å mmmm....som ni ser framstår lödningarna av kablaget till maskinen 1a lytar lite annorlunda nu (jmfr ovan))

Image

Ngt har brunnit tidigare i maskinens liv. Lödpunkt som säkringshållare vart inte sådär djävla fräscht direkt. Iom det flätades rubbet av och lödades om.

Image

"Maskinen brummar". Ok? Så vad var felet då? Mjooo se... Att man bara drar en tåt från ena sidan av lindningen till SLUTRÖR rakt i jord brukar funka (maskin har två glödlindningar). Det e då så att den för slutrören jordar i en av nitarna som håller ena slutrörssockeln. Då hjälper det en del om den niten inte e helt lös.
Till preamp glöden i sin tur så hade man rationaliserat bort balanspotten och gjort som det SKULLE vart till slutrören. Dvs ena sidan rakt i jord.
Nu ersattes jord för båda lindningarna med en trimpot styck istället och...presto...så vart det bra mkt mindre brum kan vi säga. :mrgreen:
Så svårt var det med den biten!

Image

Hm. Totalt sett är maskinen hyggligt fräsch och hyggligt orörd. Denna "fotoburken" är det som tremolots fotoresistor samt glimmis sitter i. Den..var sprucken,å se om det skall vara ngn vettig ordning på ett fotoresistor styrt tremolo e det BRA om där råder mörker när lampan inte lyser upp tillvaron.
Så superlim...eltejp (e fan det enda jag använder den varan till!! :lol: ) å dit med grejerna igen så vart det prima liv.

Image

Rengöring var det ja. Jmfr mot de översta bilderna. Jo tjeeena. Vanlig fönsterputs från Netto,så´n superbillig variant,och en pensel jag klippt ner borsten på så den e hyggligt styv...följt av massor av tryckluft. E fan grejen hela dan.
Elektronik å rent brukar vara en bra kombination.

Appropå det. En grej som varit ett återkommande aber med dessa maskiner är att PSU kortet leder bryggans mm jord ner i chassit via en av de fyra "stolpar" som håller kortet. Även denna maskin...knaster å brak eftersom den mutter som håller fast skiten inte var dragen. Märkligt som lösning. Iom att den jorden nu fick friska förutsättningar och iom att det med jordreferens för de två glödlindningarna gick i hamn så...jotack. Det enda som hörs med maskin på full patte är ett sus. Hej å välkomna skall ni vara till tysk ingenjörskonst. Chip liksom!

Image

Har ngr sådana där original Winston lödstöd kvar sedan PA-200 maskin jag fortfarande lattjar med,så jag drog dit ett sådant och adderade ngr kondningar...åsså vart det PPIMV dags direkt.

Ok?
Mja. Jo. Detta e 1a ggn jag nu tar mig för att göra en PPIMV lösning rakt av på en av dessa maskiner,och då i ambition att få uppleva/höra hur de låter å funkar med reglagen i bott utan att man blir döv.
Ha nu en sak klart till att börja med...EL-34´orna får nästan 600VDC på anoderna vilket gör de här burkarna ENORMT högljudda.
Lite sådär Peavey Roadmaster komplex (jaja...denna e tillverkad mkt tidigare..men ni fattar vad jag menar).
Mao är ngt annat än en PPIMV (alt annan lösning som ger samma effekt) helt otänkbart. Framför allt för gitarrbruk.

Jajajaja...men hur fan LÅTER den när man pressar den då?
Ja,detta e ju i grunden cleanmaskiner. Dvs Fender Twin SF clean. När man nu drar dit PPIMV´n så distar den förvisso,men det e fanimig mindre än en JMP distar iaf,å..det e ICKE snyggt!

Jaja. På ngr sketna timmars jobb har vi oss en alldeles utmärkt fungerande sen -60tals Winston GA-200.
Sagt det förr,säger det igen...detta håller HÖG kvalla. Springer ni på en,köp den. Iom EL-34´orna och iom LTP´n så e ´re inga som helst konstigheter att bygga om en sådan här till ngt som distar härifrån till Alingsås å tebax.

Så. Nu får vi se hur jag skall hantera denna. Kunskaperna mina har ju lugnt sagt växt en del sedan den förra GA-200´an varför det känns som att det är lite returmatch faktiskt. Å eftersom den andra GA-200´an fortfarande finns kvar vetti faen om man inte skall gå en returmatch med den med om detta faller väl ut.

10 Sep 2015, 22:29
Profile

Begrundade det hela. Satte det i perspektiv.

Dessa maskiner ger mos än ngn vettig dödlig behöver. Så e liksom läget. Det födde,som gitarrist,tanken att mången spelar både bas och gitarr. E trots allt inte helt ovanligt. Ok.
Det med effekt ut...minsta problemet,men grejen e den att jag TROR att man i en "kombinationsmaskin" kan ta det att aset väger ngr kilon. After all...folkens har lärt sig vad en JMP väger.
Så.
Tänkte då som så att vi styr skiten med LDR´r osv...åsså blir det en maskin som löser gitarr svinbra,och bas såpass hyggligt att en basist iaf inte ryggar.
För jo. Man KAN ha kakan å äta den. Detta e ngt jag e på det klara med sedan tidigare..

Så. Då kommer det med "låt vara som var" samt estetik rent generellt in i bilde. Dynga ju dit ett original Winston lödstöd för att få dit en PPIMV igår. Nu e re så att rent logiskt har våra vänner på Klemt inte varit speciellt "space conscious" med de där lödstöden. E som att man liksom...."jaja...vi har gott om plats".

Så. Jag tänkte om å gjorde vad man nog eg borde gjort från början. DET ser ni frigör fler sådana där original lödstöd. Tänkte från början att jag skulle installerat ett sådant där Tubetown turretboard i denna med men...tänka tänka...kaffe....tänka igen.. Näfan. Vi provar denna ggn att se till att hardwire metoden INTE skall se ut som en hög älskande ormar istället.

Image

Så. Med lite eftertanke sparade vi ett lödstöd. Bra det.

Image

Jag vet...jag vet. Overkill. Men..nu e re samtidigt så att gamla ECC-808 dels e just gamla,å dels förbannat dyra.. Eftersom jag tror stenhårt på "KISS" idén så pinnar jag därför om maskin att använda 6n2p som trioder. De fixar å låtar ECC-808 grejen lika bra dem,fast till en helt annan prislapp. Tänka framåt ni vet...
I samma veva,gammalt e gammalt. Som ovan,maskin levererar,även original. Det som hörs på full patte e ett sus. Nåja. Nya metalfilm resistorer samt nya 6n2p kommer förhoppningsvis minska tom suset...

Image

Preampen så. Igen soprent. Inte bara det,utan nu med avsevärt mer hårt tvinnad glödtråd...
Å ni som e med i matchen...jopp. Kommer använda ett utnyttjat knep...igen.. :wink: :lol:

Image

11 Sep 2015, 19:50
Profile

Image

Grejen e väl lite den att när man håller det med hardwire kompakt så ser det inte så illa ut ändå. Jag menar,med allt sagt å gjort e ju trots allt det på bilden litet. Alltså rent fysiskt litet.

Image

Man lär. Iom det så e transistor preampkorten intakta. Bara ersatt med bar aluminiumplåt. Enklast möjliga,å...så skjut mig då...det fungerar.

Image

Dessa maskiner lyder som sagt INTE under "the golden rule". Ngt vi nu naturligtvis hanterar.

Image

PSU kortet. Det hela funkar som så att det leder från bryggans minus till standby,som alltså klipper jord. Rent tekniskt kanske en vettigare lösning än många andra bara med det abret att stängs maskin av i det man skall meka med den först via standby så ligger det alltså ANSENLIG spänning kvar i maskin...vilket gör det hela till en rent praktiskt mindre vettig lösning eftersom inga andra maskiner sitter ihop så ida...
Från bryggans minus till standby. Standby bryggas med en 10k keramisk resistor...åsså leder det hela bort till den "stolpe" i kortets kant som iom det leder ner i chassijord. Då som synes via en säkring.
Ok.
Nu ligger jordningen av 1a lyt rakt på den säkringshållaren kort sagt. Mao.."the golden rule"...

Image

..vilket leder oss till lytarna för resten av maskin. Inte heller där är denna konstruerad som eljest varför jag drar om även detta. Inte bara det utan separerar även lödöronen så att det respektive lyt servar får hantera det FÖRST..innan det leds ihop och leds bort mot maskinens chassijord,strax intill den där omtalade stolpen.

Mm. Vi skall nog fan få ordning på det här med. Tids nog.

Nu skall där smidas små kort så vi får dit de LDR´r jag tänkt skall vara med i leken,och sedan-på det-så skall vi se till att där blir en bassida värd namnet på maskin med.

Denna ggn har jag ju tänkt implementera dubbla PPIMV. Eg mest för att många frågar efter en mindre volymhöjning i samband med solon. Har tänkt att LDR´r skall få vara med och leka där med.
Vi får se var det landar.

13 Sep 2015, 01:03
Profile
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2