View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 18:08

Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Utgångstrafo till basstärkare 
Author Message

Post Re: Utgångstrafo till basstärkare
Det vore ju lättare att välja om man visste vad trafosarna kan leverera för ström utan att den brinner upp. Varför inte belastningstesta grunkorna?

12 Dec 2013, 22:29
Profile

Om strömtåligheten i Partridgen är tveksam så bygg med Randall-trafon. Förbered powersupply för att kunna koppla in en annan trafo i framtiden, alt komplettera med ytterligare en trafo (om det finns plats och inte väger för mycket)

LF Audioservice

12 Dec 2013, 22:41
Profile WWW

Racing wrote:
Busse.
Partridge trafon är eftertraktad precis där den står. Randall diton..not so much. Oavsett vad så gissar jag att slutresultaten kommer vara hyggligt snarlika oavsett,varför tanken med ekonomi i sammanhanget iaf inte kan ses som fullständigt galen.

Ja det är ju klart att ekonomin inte är helt ovidkommande, säljer man har man säkert råd med en trafo och stacka Randallen med om det skulle behövas.

Tubis wrote:
Det vore ju lättare att välja om man visste vad trafosarna kan leverera för ström utan att den brinner upp. Varför inte belastningstesta grunkorna?

Nu börjar ju tråden spåra ur ordentligt på ett bra sätt, kul :!: Hur gör man ett belastningstest? Det nämligen inte bara på dessa två trafos som det skulle vara intressant att veta vad de klarar av att leverera i ström. Har ett annat bygge där det skulle vara intressant att vet om man kunde klappa in fler rör utan att trafon ger upp.

bb5000 wrote:
Om strömtåligheten i Partridgen är tveksam så bygg med Randall-trafon. Förbered powersupply för att kunna koppla in en annan trafo i framtiden, alt komplettera med ytterligare en trafo (om det finns plats och inte väger för mycket)

Som det verkar fördel för Randall, tänkte liknande att man ser till att ha möjligheten att smacka dit en till trafo att stacka med.

12 Dec 2013, 22:51
Profile

busse wrote:
Hur gör man ett belastningstest? Det nämligen inte bara på dessa två trafos som det skulle vara intressant att veta vad de klarar av att leverera i ström. Har ett annat bygge där det skulle vara intressant att vet om man kunde klappa in fler rör utan att trafon ger upp.

Egentligen vill man börja med att mäta lindningstrånden tjocklek så den är tjock nog att transporeta strömmen. Sen belastar man alla lindningar i strärakaren samtidigt med resistanser som drar den strömtåligen man planerat. Sjunker inte spänningarna dramatisk och kärnan inte blir för het så är man hemma. Men det är mitt egen påhittade hillbillietest.

12 Dec 2013, 22:59
Profile

busse wrote:
Det verkar ju som att jag först måste bestämma mig för vilken nättrafo jag skall ha.

<snip>

Nu spårar jag iväg ännu mer från ämnet men om man gjorde individuell bias justering för rören kunde man då blanda rör ex två EL34 och två 6550? Ett av varje modell på varje sida om trafon.

Nej! rören har olika karakteristika , det blir som att sätta 13 tumshjul på ena sidan bilen och 15 tums på andra.

13 Dec 2013, 09:03
Profile WWW

peterh wrote:
busse wrote:
Det verkar ju som att jag först måste bestämma mig för vilken nättrafo jag skall ha.

<snip>

Nu spårar jag iväg ännu mer från ämnet men om man gjorde individuell bias justering för rören kunde man då blanda rör ex två EL34 och två 6550? Ett av varje modell på varje sida om trafon.

Nej! rören har olika karakteristika , det blir som att sätta 13 tumshjul på ena sidan bilen och 15 tums på andra.

Skrev lite luddigt, tänkte mer som 13 tum fram och 15 tum bak.

Att varje rör par skulle bestå av ex ett El34 och ett 6550.

13 Dec 2013, 09:57
Profile

busse wrote:

Nej! rören har olika karakteristika , det blir som att sätta 13 tumshjul på ena sidan bilen och 15 tums på andra.[/quote]

Skrev lite luddigt, tänkte mer som 13 tum fram och 15 tum bak.

Att varje rör par skulle bestå av ex ett El34 och ett 6550.[/quote]
Ja det blir fel. Blanda inte äpplen och päron i moset !!

13 Dec 2013, 17:19
Profile WWW

Ja ha det var mos trodde det var blandsaft :D .

Men om jag minns rätt så finns det väl stärkare där man kan blanda rör i rörparen får att få fram olika karaktär men jag kommer inte ihåg vilken stärkare det var som har så, kanske Mesa? Bara av nyfikenhet hur gör man egentligen en sån lösning?

13 Dec 2013, 18:20
Profile

Varje PPpar bör vara samma men du kan ha PPpar av andra rör. Givet är det inte bara plug in utan annan bias och om de är någolunda likfärdiga i kringparametrarna måste ju beaktas.

13 Dec 2013, 22:40
Profile

Nu är väl beslutet taget att ta Randall trafon till detta bygge men jag funderar vidare över OT:n

Kollade lite på Hammond sidan 1650W är ju stor men framförallt dyr, men en sak som gör mig lite fundersam är att 1650T som är betydligt mindre och billigare så rekommenderas i deras tabell fyra eller sex 6L6GC, 5881, EL34, 6550B, KT88. Så frågan är då skulle 1650T klara av ett liv i en basstärkare med fyra av ovan nämnda rör med en B+ på ca 470V?

Jag kommer nog i vilket fall som helst att i första läget bygga detta bygge med skrot vilket innebär att en Peavey Duce OT att användas. Funkar det dåligt så får man väl fundera vidare på annan OT. Dock så vete sjutton om inte Duce trafon är fysiskt större än Hammond 1650T, skall plocka fram Peaveyn i dag och kolla.

14 Dec 2013, 11:33
Profile

Jag tror kvalificerat att den där Peavey OT´n kommer räcka en stund.
De e ju fan närmast gigantiska i storlek och sitter på ett rimligt Raa i sammanhanget.

14 Dec 2013, 16:41
Profile

Racing wrote:
Jag tror kvalificerat att den där Peavey OT´n kommer räcka en stund.
De e ju fan närmast gigantiska i storlek och sitter på ett rimligt Raa i sammanhanget.

Jo dom är stora tror som sagt att Peavey Duce trafon är fysiskt större än Hammond 1650T, skall ta fram stärkaren och kolla men den står underst i en stärkartrave.

14 Dec 2013, 17:27
Profile

Var nere i källaren och kollade upp Peavey Duce trafon och den är lite mindre än Hammond 1650T, 105x102x90mm mot Hammond 1650T som är 114x116x95mm. Kollade även in Randall RT utgångstrafon som inte heller var direkt liten men betydligt mindre än Peaven var den.

Nu har jag bestämt mig det blir Randall RT100 nättrafon och Peavey Duce utgångstrafo, det hela skall jag försöka klämma in i ett Peavey Artist chassi.

14 Dec 2013, 20:05
Profile

Storleken har bara viss betydelse, andra parametrar i trafon som lindningen kan kompensera för liten kärna eller tvärtom. Att ha en enorm klump järn betyder inte per automatik att den är bättre än en med mindre. Stackning och material av laminaten spelar även roll.

14 Dec 2013, 22:04
Profile
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2