View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 01:30

Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hohner Orgaphon MH-50 
Author Message

Post Re: Hohner Orgaphon MH-50
Börjar med att vinka glatt till den gode Bosse Hansén som jag träffade som kortast idag när vi hämtade grejer.. :wink:
Trevligt!

Idiotsäkra bäst man kan var det ja....

Image

Som jag tidigare visat å påtalat så sitter där alltså dels det med lytarna som kan vara direkt livsfarligt,å dem e ju flyttade in i chassiet nu,men även då den "terminal strip" som leder det som ledas skall mellan slutsteg å preamp del.
Kontakten på bilden e visserligen inte gratis,men då rakt fan ett bättre alternativ än mycket annat som erbjuds..
Som ni kanske förstår är chassiet inte tillverkat så att det sträcker sig i hela cabbens längd,utan chassiet slutar vid nättrafons infästning.
Utrymmet vid sidan av trafon används som utrymme att putta in nätkabeln när den inte används.
Sagt å gjort skar jag till en plåt i anodizerad aluminium (gör att den i princip blir lika hård som vanlig plåt i motsvarande tjocklek) som jag installerade den där kontakten på. Nättfafon kanske ni förstår att den e en ganska biffig sak nu när ni ser den såhär från sidan. Maskin e som sagt angiven till 45 watt..

Image

Det mesta av kabelmattan ut från slutstegschassiet drogs nytt. I samma veva lades det undan bäst det gick samt dragavlastades.
I sin tur installerade jag jorden för preampen i kontakten den med när jag ändå var igång,och den kabeln valde jag att lägga som avsevärt grövre än allt annat varför resten av kablaget dragavlastades i den. Förstå mig nu rätt...för det kablaget e inte direkt grovt nog att lyfta maskinen i,men så är väl kanske det inte heller meningen. Oavsett...så e allt som leder nu inneslutet i den där kontakten med påföljd att "idiotsäkringsnivån" milt sagt tagit ett par rejäla steg upp.

Image

Jajamen. Allt ledande e ju ur spår. Bra. 8)

Image

Å det finns fler sådana där halvt idiotiska lösningar original. Denna lilla drossel sitter på utgången mot skärmgallerna. Må vara hur det vill med det,men saken e den att man alltså har kring 170VDC i kablarna och dessa är dragna rakt igenom tvärgående plåt. Kan mkt väl vara att det klarat sig alla dessa år,men bara för det e det fanimig inte RÄTT sätt att göra det varför hålet därför borrats upp och en gummigenomföring installerats.
Som sagt...jävla märklig maskin detta... :shock:

Image

Jo. Slutstegsdelen börjar bli vad den skall vara känns det som. Det enda jag inte lagt in i kontakten är signalen från preampen. Den skall till slutstegsdelens andra sida varför jag tänkt lägga den på en RCA plugg. På så vis e den helt skärmad och vad vidare är dragen för sig själv,så långt det går från AC bärande ledare.

Hm.
Så kanske man slutligen kan sätta igång med det roliga? Att bygga preamp å fasvändarlösning. :mrgreen:
EF-86 here i come!!

09 Oct 2013, 00:15
Profile

Image

Jaaauuuhupp.
Jag ville som sagt separera signal helt från resten av kabelpiskan så signal in hamnade såhär. På en RCA plugg mellan fasvändaren och den sockel som nu kommer användas för loop. Det hör till saken att undertill,inne i själva chassiet,så har Hohner i sin visdom redan från fabrik installerat en bokstavlig skärm runt där loopjacken-sockeln för det som nu blir loop samt delar av PI´n sitter.
I sin tur kopplas skärmen för RCA pluggen givetvis mot jord i änden som syns i bild. Dvs mottagande ände. Tror jag blir bra detta :D
Nu e verkligen hela preamp låddan möjlig att separera från slutstegsdelen på ett vettigt manér.

Fö. Som ni kanske märker e resp flaskas glöd dragen på ovansidan chassiet. Kablaget som behöver ner till socklarna leds genom de ihåliga nitarna som håller resp sockel på plats. Åxå...väl tänkt... Kom nu ihåg att de 4 slutstegsflaskorna arbetar med 15VAC i glöd.

Image

Preamp var det ja!! Jomen. Närmast oss har vi sockeln för EF-86´an. Blir skärmad...åsså har vi de två ingångsstegen för ECC-83 kanalerna. Den ena med 220k i anodmotstånd och den andra med 100k...
Som jag poängterat tidigare ligger av ngn anledning mer eller mindre varenda jävla triod/pentod på samma nod. Ni ser ju själva den rosa kabeln i bild.
Det där...kommer jag separera nu. Styggt åxå. Å...som sagt kommer en extra sockel att installeras. Den sockeln som kommer bli "mixer flaska" blir den som sitter närmast ECL-86´an,som ju driver reverbet. Reverbet ligger fö över trafo..å se de e en HELSIKES massa pottar man kan justera det med!

09 Oct 2013, 23:44
Profile

Möe annat har kommit ivägen idag,men lite har blivit gjort iaf.
Närmare bestämt då tonstackar. James networks. Bra skit de sä!

Image

Image

Nu sitter det alltså 3st James. En för varje kanal,å som kanske blir underförstått sitter resp James efter resp kanals första gainsteg.
Ut från tonstacken sitter sedan en gainpott. Mycket händer mao redan efter första steg oavsett vilken av kanalerna vi snackar om.

Nu e alltså tanken att EF-86 kanalen och den milda ECC-83 kanalen får mötas direkt efter det med tonkontroll å gain..å därifrån ner i ett gemensamt andra steg.
Den vilda ECC-83 kanalen får arbeta helt för sig själv där... Å efter det blir det sedan att dra ihop de nu två varianterna efter andra steg...å bort mot en volympott innan det drar ner i det 3e gemensamma steget. Det steg som alltså samtliga kanaler går ner i.

Iom att det kommer bli en del labbande med signalnivå så resonerar jag som så att ett gäng 470k trimpottar installerade som spänningsdelare lite varstans e modellen. Saken e väl närmast den att jag funderar lite på hur störkänsligt något sådan kan vara...
Nåja.
Kan ju inte bli mer än skit å isf får jag ju lura ut någon annan lösning. Inte mer med det.

Ett tag lurade jag på att skita i 3e steg men...nae... Tycker det tillför såpass till övertonspektra med ett 3e steg..så så får det bli. :shock:

10 Oct 2013, 22:42
Profile

Börjar ju känna det som att jag går omlott med mig själv när jag än en gång konstaterar att..
Den e fan annorlunda asså... Den e de.

Fick skevat igång maskin i sin nya skepnad idag,och trots avsaknad av lite pottar samt trimpottar så funkar det hela hyggligt som tänkt vill jag nog mena.
En av originalpottarna till en av James stackarna e ledsen..en baspott,men det e ju inte heller världens ände känns det som.
Den funkar å levererar på alla 3 kanalerna. Inte mycket mer med det.

Image

Dessa har alltså icke mindre än FYRA separata glödlindningar. Sannolikt,antar jag,för att kunna balansera ut brum så effektivt som möjligt. Bortsett från de två trimpottarna samt ref resistorerna i bild sitter det alltså ytterligare en dito setup till i slutstegsdelen som används till PI samt driversockeln.
Å sanningen att säga,räknar man sedan in lindningen på 15VAC till slutrören talar vi alltså 5 separata lindningar. Snacka om att använda både hängslen å livrem!!

Så långt har jag inte kastat in varken tremolo eller reverb i potten. Kommer det med,men först vill jag ha dit en PPIMV..jag vill få röret jag nu satt av till loop att göra sitt (som fö blir ett ECC82) mm mm.
På det i sin tur givetvis lite tweaking..mm.

Totalt sett känns det oavsett bra att maskin nu e uppe å ryter som den aldrig gjort innan. Trodde faktiskt det skulle ställa till mer problem med min setup vad avser det med kanalmixningen,men icke så....det bara fungerar å bra med det.

13 Oct 2013, 22:54
Profile

Jahapp.
Master-check.
PPIMV-check.
:mrgreen:

15 Oct 2013, 02:31
Profile

E nu i det stadiet där det lattjas å leks lite.
Poängen e att det jag labbat med e dels tremolot och dess ingrepp,men framför allt reverbet. Det senare..kommer kräva mer insats.
Saken e den att original tar reverbet signal redan efter 1a gainsteg och signalen skjuts sedan tillbaka in vid sista utgående steg.
I den formen låter reverbet ifråga fanimig inte speciellt kul. :(

Så frågan e hur man skall hantera detta. Det idealiska vore givetvis att lägga det allra sist i preamp kedjan,men det vetti fanken om det verkligen ÄR så idealiskt i detta fallet.

Bosse. Ngr tankar i sammanhanget att dela med dig av?

Sen har jag installerat ett par Cliff jack för loop. Såväl driver som recovery är en AC kopplad katodföljare,och min tanke e vidare att använda trimpottar som spänningsdelare såväl ut som in/retur.
Röret ifråga är ett ECC-82,mao högst begränsad förstärkning i sin natur.

Samtidigt börjar den delen av slutstegschassiet bli närmast krampaktigt fullt i den ena bortre änden... Hm. Får väl se var det slutar..

Hur som så tycker jag att den "vilda" 83 kanalen gör det den skall förtjänstfullt. I sin tur tycker jag tillika att EF-86 kanalen utan tvivel ger sin karaktär...
Den milda 83 kanalen i sin tur kommer jag nog trimma ner ännu mer. Tanken jag har med den är att den inte skall klara mer än lite skitig crunch på sin höjd,å där e det isf bra.

Så nope...känns inte helt färdig än.

Reverbet ja. Som det står nu så får jag ut riktigt hygglig AC signal. Det som e driver är ett ECL-86 och det verkar ju lugnt sagt göra sitt jobb.
Det hör då till saken att jag har en triod över att tex kunna driva upp reverb signalen med ännu mer vid behov.

15 Oct 2013, 21:54
Profile

Sitter och begrundar det med reverbet.
Rimligen borde det gå att klippa den signalen på "fender manér" mellan preamp och PI. Nu hör det saken att såväl master som PI som loop,och därmed loopens steg,sitter monterade i slutstegsdelen varför den rent praktiska implementeringen borde bli innan såväl loop som master.
Dvs vid sista steg ut ur preamå lådan egentligen,det steg som är gemensamt för samtliga kanaler.

Isf borde det bli vettigt att helt enkelt bara lägga en gridresistor ut varvid man tar signalen innan och skjuter tillbaka den efter,och så får helt enkelt aktiviteten i reverbet avgöra om det kommer behövas ett recoverysteg eller inte. ECL86 flaskan ger ju rent relativt sett en hel del power..

På det har det visat sig att jag genom installationen av Cliff jacken helt enkelt kommer få flytta reverbtanken rent fysiskt. I detta fallet blir det inte lika enkelt som det varit i många andra installationer då det helt enkelt inte finns fysisk plats för reverbtanken var som helst.
Å...det hör ytterligare till sak att reverbets chassie även utgör skärm för preamp lådan. Hm. Kanske skulle montera det på studs helt enkelt? Skiljer ju inte mkt i ren höjd i detta fallet.?

16 Oct 2013, 10:19
Profile

Detta skulle jag testa får att komma ifrån det tonkäkande 3.3M 10pF filtret. Istället för att ha ett 3.3M 10pF kulle jag göra som på schemat nedan och splitta och mixa signalen med motstånd. Se denna bild med som ett tänk på hur man skall göra, man lär ju få anpassa mix, split motstånden, driv och recoverysteg, kanske in med spänningsdelare för att få vettig nivå på reverbet.

Tanken jag har med detta är att låta den torra signalen gå så opåverkad som möjligt, vilket den skulle vara i detta fall då den ändå skall igenom 220K motståndet vid ihop mixningen av kanalerna. Reverbet får sen anpassas så den matchar den torra signalen.

Image

16 Oct 2013, 18:52
Profile

Tack Bosse.
E med på vad du säger å får prova det. Tanken med spänningsdelare...ptja. Kanske?

Den här förstärkaren förnekar sig inte. Den ÄR speciell. Den ÄR udda.
Idag..har den tjänstgjort vid rep..

Image

...och detta har visat sig att med marginal vara en av de maskiner som skär igenom. Allt. Precis..allt. Den har en helt ENORM separation och ett fokus rent EQ mässigt som närmast e löjligt enkelt att ratta runt.
Nöjd?
Ja,det vore att uttrycka det diplomatiskt! Detta e ICKE en maskin för de som vill "gömma sig" i ljudbilden. GLÖM det med denna Hohner,å rytet i den e fan inte att ta miste på.
Saken e ju den att i huvudsak e signalbehandlande rör eg vanliga ECC-83´or. Inget märkvärdigt alls. Det som väl egentligen särskiljer den är dels då fasvändaren i form av en paraphase samt det med effektrören i form av PL-84.
Å då PL-84 inte direkt e ngt jättevanligt rör i gitarr sammanhang känns det lite som det e min uppgift att berätta för er att det i sanning e ett helt fantastiskt rör för det vi pysslar med.
Som sagt,separationen i maskinen skojar man fan inte bort! Detta e RIKTIGT bra. På det spöar den levande LIVET ur vilken EL-34 försedd AC-30 som helst. Skillnaden i såväl topp som botten vs en dito e rent ut sagt helt sjuk. JÖSSES för en flaska PL-84 e!
Det...kommer bli fler Hohners kan jag säga. Eftersom jag i likhet med många av er andra lirar jag med så...detta e bra. Detta e fanimig RIKTIGT bra.

Å på det sprider den den där lukten av riktigt gammal rörmaskin som inte varit igång å lastats rejält på åratal.. :mrgreen: . Det luktar helt enkelt gammal rörförstärkare.. :lol:

Ironiskt nog har jag med det sagt fortfarande inte separerat noderna för alla de där trioderna i preampen,men det verkar som preampen skiter glatt i vilket. Railspänningen ligger på ringa 245VDC...å maskin verkar trivas hur bra som helst med det.?
Märkligt,å e en klar avstickare från mina tidigare erfarenheter i sammanhanget.

Återstår som sagt primärt det med att få fart i reverbet på ett vettigt vis. Eller rättare sagt,det fungerar ju men har ingrepp samt retur på fel punkter.
Sen det med tremolot.. Totalt sett e jag hur som helst mycket mycket både nöjd och positivt överraskad av utfallet,för detta förväntade jag mig INTE.
Svinbra e vad det e!! :D :D

Å...så e den ful. Sketful. Å det e fortfarande lika väsentligt se... :mrgreen:

16 Oct 2013, 22:25
Profile

Det är ju som svårt att veta hur reverbet kommer att te sig innan man provat, kanske räcker det med ett gainsteg som recoverysteg, kanske får man in med späningsdelare innan drivsteget kan ju med fördel vara en trimpot så man kan justera dwell efter tycker och smak. Min skiss är ju bara hur jag tänker kring reverbet och man kan ju i princip applicera vilket försteg som helst med flera gainsteg framför den, nu gjorde jag bara lite snabbt en ihop klipp och då fick normalkanalen från en Twin Reverb utgöra förstegt

Jag skulle som jag sagt tidigare hålla mig ifrån det tonkäkande Fender filtret och jag begriper inte riktigt tänket som Fender hade då dom gjorde reverbet i sina stärkare, först dämpar man ner den torra signalen med ett stort seriemotstånd och sen förstärker man den igen med ett gainsteg. Rent spontant känns det ju ut smartare att bara förstärka reverbsignalen vilket man ändå gör hur som helst. Det enda som jag kan tänka mig varför man gjort som man gjort är att man på detta sätt får samma fas på den torra signalen och den våta, fast det kan man ju helt strunta i då signalerna är olika och man inte då får fasfel.

Det som man också skall tänka på med reverb är att skära bort bas under ca 300Hz för den bara bumlar till reverbet och ökar risken för att få in mekaniska störningar i reverbet, detta speciellt i toppar där tanken blir högre upp och riskerar att "svajar" mer. Sen får man ju på vanligt maner trimma till ljudet till man gillar det, själv gillar jag lite varmare mjukare reverb.

16 Oct 2013, 22:47
Profile

Mjo.
E mä du där. Det som snurrar till det ytterligare i denna applikationen e att vi talar ganska hälsosamma kapaciteter till dist.
Får se var jag vill att det slutar,men ett e säkert och det är att jag kommer ge det ett hederligt försök iaf.

Även om jag äger mkt långt ifrån din erfarenhetsbank i sammanhanget så har jag iaf slagits förutsättningslöst med reverb tidigare i div maskiner. E ju som sagt en sak att modda ngt,en annan att i praktiken börja från scratch-vilket det till en del e vad det blir nu.
Ja. Iden med trimpottar har slagit mig av andra orsaker med. Vill ha fatt i ngn chassiemonterad lösning,om det så innebär lödstöd. poängen e den att jag avser ta upp ett par hål i den ena "faceplaten" för att där ha trimpott man kommer åt utifrån och på det sättet kan justera signal över loopen.
Så...mjo...

16 Oct 2013, 22:56
Profile

Jag tror i sig inte att mängden dist skall vara nåt problem, men jag kan ju ha fel där. Där emot skulle jag tro att reverbet får anpassas till att användas med just dist har på känn att man säker behöver möjlighet kontrolera nivån in till drivsteget detta för att reglera mänden drivning vilket påverkar ljudet en hel del och här tror jag att man får bättre reverb om man inte driver tanken för hårt. Sen har jag bara en känsla av att man säker vill hålla tillbaka diskanten i reverbet vilket säkert annars kan upplevas vass och jobbig.

Nu har jag som sagt ingen erfarenhet av reverb i distmaskiner men detta är en känsla jag har efter att pulat en del med reverb.

16 Oct 2013, 23:19
Profile

Hur mkt dist som produceras påverkar tex direkt hur man får sätta upp ett tremolo,vilket..e det jag stressat med lite idag.

Det hör till saken att tremolot i dessa är opto styrt,å som sådant blir det genast lite lurigare att "trimma" det. Snarast blir det en fråga om var man låter det gripa in.
Som jag satt det nu så "tar" det i sista triods anod innan signalen går vidare mot slutstegsdelen. Dvs att tremolot greppar mellan nod och anodmotstånd,precis som signalkondningen,bara det att tremolokretsen vad avser denna biten ligger avkopplad den med..å leder så med varierande motstånd när tremolot e igång mot jord.

Å tremolot funkar. E inte det,men det försvinner liksom i mängden när man skjuter upp distnivån,å se det e väl den biten jag eg skulle vilja hantera.
Får sätta mig å kolla Elfas sidor efter lite olika fotoceller antar jag..

17 Oct 2013, 21:03
Profile

Så.
Fick skevat till ett mer aktivt tremolo. Som det står nu så orkar det skapa tremolo effekt som slår igenom i alla lägen utom "full dist" ditot på vilda 83 kanalen.
Tycker jag känns som en vettig balans.

Så riktade jag kosan mot reverbet då. Tanken sitter alltså original skruvad i en plåt,och denna plåt utgör preamp chassiets "botten". Mao har den plåten en skärmande uppgift.
Det hör till saken att rent relativt e denna topp ganska tight byggd varför det egentligen inte direkt finns något utrymme över för att flytta runt sagt,å som tidigare nämnts behövs det nu. Reverbtanken,som då alltså installeras inåt i preamp chassiet,tar i Cliffjackens ändar.
Den biten...e nog lugnt. Visade sig att jag genom att vinkla plåten kan komma runt problemet,och med det kände jag mig tillfreds.

Något som däremot var värre var att när jag mätte tankens två spolar så var utgående nu OL!! Dvs,spolen e kass :( .
Nu har den tanken låg impedans ut...å det jag har liggande är tankar med ungefär likvärdiga impedanser in som ut..så fan vet om det inte får bli en av dem oavsett...ingen större lust att vänta på en tank från tex TT....
Å det hör till saken att jag har ett 83 drivsteg "över",så vid behov e det inget större bekymmer det heller.
Men..
Det börjar alltså nu med att jag får skrota ner en tank till sina bara beståndsdelar och installera den på nämnda plåt...

19 Oct 2013, 12:28
Profile

Lite förvånande,tyckte jag iaf,så utvecklade den gamla maskinen ett jävligt irriterande brum för en tid sedan.
Iom att det varit en hel del bil jobb det sista så har det med att hantera den biten lagts på efterbrännkammare...tills idag då.

Image

Velade runt en bra stund utan att eg få in vad som felade... Nu e det samtidigt så att i preampen hänger ju en rent ut sagt helsikes massa trioder på en å samma nod,med påföljd att den glättningskondning som e satt till att arbeta med den noden milt sagt får visa vad den e gjord av.
Av en ren tillfällighet satt jag å passade försiktigt in "locket" till preamp lådan (som reverbtanken sitter monterad i) när jag plötsligt kom åt chassiet på den där lyten-som e av tysk typ med minus i chassiet-..å se maskin blev knäpptyst.

Hm.

Det visar sig då när jag stänger av å dränar maskin från spänning osv att ngn form av galvanisk reaktion skett under längre tid vilket skapat stora mängder oxider mellan preamp chassiet och lyten...så lyten fick helt enkelt inte full kontakt.
Loss med lyten...göra rent å..presto. Knäpptyst :mrgreen:

Där jag står med denna nu så får jag säga att "lead" kanalen e helt fantastisk. Saken e dock den att den komprimerar lite mer än vad mina maskiner normalt gör,å jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag vill ha det så. Låter fantastiskt gör det iaf....
Hela preampen per definition servas av ung 240VDC i railspänning. Mao ganska lite för att vara mig... Iaf rediga 50VDC kort mot vad jag normalt gör.

Jaja. Som synes av bilden,den e då tagen med den där heltäckningsmattan borttagen,så e där milt sagt ett å annat rör.. :mrgreen:

24 Oct 2013, 22:20
Profile

Till att börja med får jag säga att utvärderingen av min MH-50 pågår... Använder den fn som huvudmaskin till alla 3 banden jag lirar,å det absolut inte utan merit.
Börjar kännas på ngt vis som att det bara e det med reverbet kvar att hantera.

Hur som.
Längre upp i tråden kan vi läsa om att jag klappar till en gammal Hohner Concertophon III. Där...har arbetet fortlöpt.

Det hör till saken att ngn som sagt varit nere i denna å moddat levande skiten ur den tidigare. Bla då byggt om PI´n till en concertina,av ngn anledning,men vad vidare e dessutom skrotat det "slider" motstånd om 500 Ohm som utgjorde slutrörens katodresistor.
Ngt som kanske inte var världens smartaste drag iom att maskinen e UL kopplad original. Mao..skiten brummade oavsett vad som funktion av mindre obalans mellan slutrören. Ngt som alla som mekat UL maskiner garanterat vet varför..

Image

Image

Arbetsordern var att skapa en 2 kanalig maskin med en kanal för gitarr å en kanal för munspel. Det senare då ngt jag dykt i vid tillfälle med assistans från de som verkligen lirar just trynorgel och ett ANTAL slutsatser drogs. Micken ifråga,det hör väl till,var en äldre Astatic.
Outputen från den formen av kristallmick e ju rent overklig...eller mer specifikt kring 2VAC. :shock: :shock:
Mao KAN man driva den formen av mick rakt in i loopens return på en hyggligt modern förstärkare med faktiskt riktigt hyggligt resultat. Ngt vi bevisade genom att göra det i ett antal av de maskiner jag har stående..
Rent praktiskt innebär det åxå att mängden förstärkning/gain som behövs från en preamp blir högst begränsad.
Kort sagt?
Gitarrkanalen i denna blev en 3 stegare å munspels diton blev en....en stegare. Båda styrda via varsin James network.
Gitarrkanalen fick så ett gainvred samt ett volym...å munspel bara en volym. I sin tur med en 50kA pott..

Image

Byggde till att börja med om PI´n till en LTP igen. Bara med lite andra värden än originalet. Skall sägas i det att jag en BRA stund letade mig förtvivlad efter brum....som det stog. Fel av mig givetvis,för som sagt...UL.

Image

I sann miljömedveten anda återanvändes därför ett 47 Ohms just slidermotstånd för att kunna balansera slutrören mot varandra. 47 Ohm räcker dock icke..så det motståndet leddes ner i en 120 Ohms keram i sin tur.
Å..tyst blev den. :mrgreen:
Det hela skall medges att det kan framstå lite plottrigt,men sanningen att säga tycker iaf jag att man "ser" logiken när man studerat hur det ser ut en stund,å med det känner jag mig nöjd.
FWIW...B+ för de här kompisarna rör sig kring 300 strecket under last. Mao..e där inte jättemycket att jobba med ur det perspektivet med moderna mått mätt. (Vad vidare e är använder de en EZ-81 RLR)

Image

Preampen "fylldes på" med nya bitar där så behövdes. Resistorer återanvändes så långt det var möjligt. Tremolot,längst bort i bild,skrotades efter rent praktiska prover. Ägaren av maskin menade att han sket i vilket vad avser trem...så... Det funkade iaf INTE att koppla tillbaka det mot den nya preampen rakt upp å ner. Det funkar som så att det varierar resistans ut..

Image

Image

Jooo. Mycket tvål å vatten gick det åt 8) :lol: . FATTAR fan inte vad de e som gör att mången musiker inte fattar detta med vanlig sketen hederlig hygien? E mig fan en gåta.
Men. Såhär ser den lilla 18w combon ut iaf. Original elementen sitter i fortfarande å de låter verkligen HELT för djävligt!! :lol: :lol:

Image

Därför..sitter där ett jack. Å som ni ser även en...japp...PPIMV. Bra skit i min mening.

Image

Bakifrån ser man verkligen hur sliten cabben e...

Så det e sagt.
En Concertophone är ICKE byggd som en MH serie maskin. Concertophonen på bilderna skall enl uppgift vara tillverkad 1960. Må vara,den framstår för killar som oss ärligt sagt ganska billigt konstruerad. Mao,om man tar sig an en av dessa skall man vara medveten om att det går åt en hel del arbete för att få dem till ngt vettigt.
Oavsett,kul att ha gjort en!!

09 Nov 2013, 21:29
Profile
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2