View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 22:38

Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Mac 2C - Viva Italia!! 
Author Message

Post Re: Mac 2C - Viva Italia!!
Jaha.
Maskin e igång,å det e en hel serie problem att hantera.

Till att börja med brummar den,å det ngt helt överdjävligt. Som synes e maskin halvvågslikriktad,å man har resolut tagit ut tappar för drivning av transistorer samt bias "på vägen".

Glödspänningen mellan tapparna är alltså ~12VAC. Dvs ca 6VAC mellan resp tapp och jord,å den lindningen har då alltså centertapp.
Ingen förutsättning för balansering.

I sin tur är allt i glättning bytt. "Jord" anslutningen av HT sidan är dragen mot chassie resp jordning av 1a lyt i en gemensam punkt.

PCB´n har ett markerat jordplan. Kortet i sig sitter monterat med 8st skruvar mot chassiet,och original möter kortet stålchassiet ur galvanisk aspekt i varenda skruv.
Detta har jag provat att separera så att det bara sker via en skruv. Ingen skillnad.

Har provat likrikta glöden från PI å framåt...fortfarande lika illa. Brummet går verkligen in precis överallt,dvs i slutrör såväl som preamp rör,å naturligtvis då med avvikelsen att problemet blir större ju fler av flaskorna som är på plats bakifrån sett.
Men..
Den brummar,om än försiktigt,även med enbart slutrören i.

Provat att byta ingreppspunkt för glödens CT. Ingen skillnad. Provat att flytta jordanslutning för preampens lytar-ingen skillnad.

En förändring jag gjort på maskin är ju att jag installerat ett 330 Ohms motstånd som första droppmotstånd mellan CT på OT´n å utgång för skärmgaller.
Original får ju båda de anslutningarna spänning från samma tapp,men så alltså icke mer. Iom det är glättningen nu 47uF för OT´n åsså i sin tur 47uF för skärmgallerna.
I sin tur ligger det 47uF även mot PI´n..å i sin tur e respektive preamp flaska glättad med 22uF (dvs in alles 2st).
Allt i komponentväg är nytt.

En ledtråd i sammanhanget vad det verkar är att kortet är mikrofoniskt,knackar man på det går det utan tvivel ut i högtalaren-och mycket påtagligt så.
Min initiala tanke har ju därför varit att det kan vara en spricka i kortet,men jag har synat kopparmasken bokstavligt under förstoringsglas och hittar inget.
Det förefaller vara så att "epicentrum" för kortet vad avser detta ligger mellan 1a å 2a slutrörssockeln. Skall inte ta gift på detta dock,men..det verkar så.
Samtidigt är där alltså ingen skillnad i brum beroende av ifall kortet jordas ner i en punkt eller via de symmetriskt utspridda 8 skruven som håller kortet mot chassiet. Varenda skruv har alltså ett ditlödat kontaktbleck.

Då maskinen är halvvågslikriktad och dessvärre bara försedd med en diod för ändamålet så har denna bytts ut mot 2st 4007 i serie. Gav ingen förändring.

Original ligger AC som DC bärande kablage tvinnat huller om buller kring PT´n. DC bärande kabel har jag separerat ut från det knippet.

När jag sitter å mäter förefaller utan tvekan brummet vara 50Hz bundet. Ripplet vid 1a lyt rör sig kring 6,5VAC medans det vid SGM utgången e knappt hälften. Dvs kring 2,5VAC. Vid PI´n i sin tur är brummet rent ut sagt fullkomligt försumbart och när vi väl når preampen är det i princip noll.

Det jag tänker här e att det rimligen borde handla om en spricka i kopparmasken på kortet iaf. Ungefär som ngt har halvtaskig jord,eller ingen alls.
PI´n e sedan tidigare fö ombyggd från concertina+driver till LTP.

Biasspänningen e även den mkt ren från rippel. Ligger på stadiga ~knappa -17,8VDC. Ripplet e försumbart. Biaskretsen är ombyggd så att den negativa biasspänningen är justerbar. 1 Ohms motstånd är installerade mot resp slutrörssockel.

Idéer?
För...det här har mig fan vid fotknölarna. Nånstans sitter ju felet.

17 Jul 2013, 20:33
Profile

Suttit å grunnat en bra stund på det med brummet.

Mätte,såvitt jag nu mätte rätt,det hela till 50Hz. Borde innebära,som jag ser det,att det inte är B+ bundet utan härrör från AC sidan.
Om det vore B+ bundet skulle det som jag ser det ha dubbla frekvensen direkt,å lite till. Typ 120Hz eller så.

Nu e grejen samtidigt den att jag mätte på noderna ut mot resp rörpar,och där tyckte jag mig på ena halvan se just 120Hz och på den andra kring 800Hz+?

Glöden i detta fallet grunnar jag på en del.
Om jag fattat det rätt fixar ECC83 de där 12VAC utan att blinka,å då e pinne 4 å 5 de som skall ha AC spänning medans pinne 9 skall jordas-som glödens center.
Däremot fixar EL84 inte de spänningarna,utan skall man börja larva sig där e det så att man får koppla ett rörpar i serie med varandra.
Funkar då pinne 9 på resp 83a som jordreferens för alltihop? Borde det ju göra som jag ser det å isf undrar jag om man kan potentialförhöja den vägen?

Samtidigt så borde rimligen 12VAC potentialen ha mer utrymme för "smuts" än en 6.3VAC dito,och till en grad undrar jag vad som fått herrarna på Mac att ta beslutet med att använda 12VAC?

18 Jul 2013, 01:18
Profile

Halvvågslikriktning ger 50Hz rippel, 100Hz helvågslikriktad.
800Hz - hörs det ut i tratten också? kan vara självsvängning eller ngt i verkstan som jobbar med den frekvensen och stör. Du har ju några lysrörsarmaturer där, de moderna elektroniska ballastburkarna kan ibland göra konstiga saker som de inte alls borde kunna enligt fysikens lagar. Ser du inte på spökprogram på TV?

Om 12V glödliningen har jordad CT så kan du, men behöver inte, jorda pinne 9 på ecc-flaskor. Det blir bättre eller sämre, empiriskt beslut krävs. Däremot koppla EL84 på var sin halva av 12V lindningen.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

18 Jul 2013, 09:11
Profile WWW

Nej. Inte tagit fram skåpet å kikat än. Bara använt DMM´en,så kraften i slutsatserna skall vara därefter.

Ja. 12V lindningen har CT. Å som det e kopplat vad avser EL84´,orna behöver väl den sitta kvar antar jag,men frågan e om man skulle prova att potentialförändra det genom att sätta CT´n mot ngt annat.?
Finns ju bla en 20V lindning som e styggt glättad.

18 Jul 2013, 13:42
Profile

Hej Jesper
Kan du inte kopiera glödströmslösningen från GT30 förstärkaren.
EL 84 rören går på AC mellan CT å respektive "ytterlindning".
Glöden till ECC rören är likriktad (diodbrygga) o kraftigt filtrerad (2 x 4700 uF) 12VDC från respektive "ytterlindning".
/Kalle

18 Jul 2013, 17:48
Profile WWW

Mm...

Image

Svaret på allas våra böner är att jag dels tagit fasta på det Alex skriver ovan,dels kikat på det med EL-84´ornas behov och dels läst upp på lite gamla trådar i ämnet bakåt här på Bojen,och följande lösning står klar...

Glödens centertapp har slopats.
Som Alex föreslår ovan är samtliga ECC83 nu kopplade så att ena sidan av glöden ligger på pinne 4 och den andra på pinne 5.
EL-84´orna i sin tur ligger seriekopplade 2 och 2. Har mätt,och mycket riktigt ligger där spik 6.1VAC över resp rör.

Från den ECC83 som utgör fasvändare ligger sedan kablaget ut till de av mig installerade ECC83´orna som utgör preamp,och i sin tur ligger det en 470 Ohms trimpott mellan faserna på tremoloröret mot jord.

Ingen av 83´orna har pinne 9 mot chassiejord.

Innebar att dragningen av just glöden kring tremoloröret fick "vändas om",men...resultatet talar för sig själv.

Maskinen är ur perspektivet brum nu tyst. Det är inga som helst konstigheter att justera balansen mellan de två tapparna för glöd,och det hela fungerar enligt alla konstens regler.

Satt sent inatt och kikade genom gamla poster där det var Martin Kuhn tror jag som drog upp tanken med att lyfta upp glöden till ett separat "plan" vs resten av PCB,å som synes är detta gjort.
Vidare ligger alltså nu all glöd tvinnad,å...ptja...va fan kan jag säga.?

Det fungerar,och var på inget sätt ngn krångligare lösning än något annat tycker jag. Snarare tvärtemot.

Så.
Med det gjort tar vi tag i nästa bit...nämligen det med stoppers ut mot resp slutrör. Tänkte mig i storleksordningen 10k-22k nånstans till att börja med.

Sen. Lekte lite med maskin där den stod på bänken. Dels med att spela på den,men även med att föra ena handen kring div komponenter,PCB´s osv.
Chassiet e ju i sig gjord i gulförzinkad plåt varför jag kommer göra så att jag tillverkar div skärmar och installerar kring tex PCB´erna för James kontrollerna/volym osv.

Men jag e så långt mycket nöjd med att ha hittat orsaken till det förbannade brummet,och det förvånar mig lite att det låg i glödkretsen hela skiten.?

En fråga i sammanhanget!
Har en halvvågslikriktad maskin eg annat glättningsbehov än en helvågs dito? Jag tänker i ren kapacitans räknat,å kanske framför allt då i de två första smällarna.

18 Jul 2013, 21:29
Profile

lägg plast konding parallellt med elyt o ifall du kör halvvågsriktare.. dem är bra mycket snabbare---- testa ca 1-5 uf 600 volt i första filtersteg.. hjälper o hålla nere ripplet -...

18 Jul 2013, 21:53
Profile WWW

Tack för tipset!

Jo. Har förstått såpass jag med. :D

18 Jul 2013, 21:57
Profile

Efter ett långt samtal med mäster idag...så e det återigen bara att krypa till korset.

Sanningen e tragiskt nog som följer,å det e att med halvvågslikriktning orkar inte PT´n med rycken. Punkt å slut.
Med helvåg i sin tur så klättrar spänningarna iväg så det knappt e sant,å vad vidare e tror jag inte trafon e tänkt för det då den på ren svenska blir rent djävulskt varm.

Provade som snabbast att koppla om å "åka 18w" igen,men näfan. B+ sviktar så det itte e kul ens då.

För att ge er en idé. Som "36 wattare".... B+ i tomgång ~380VDC. Upp till behaglig volym,typ kanske 7-8w eller så,så sjunker B+ till ~340VDC.
Vid full patte...e vi nere på 200VDC.
Ridå.

Att jag skulle göra en backtrack i detta och gå tebax till 18w kan jag säga på rak svenska att det finns fan inte. Icke en chans.
Det ger för handen att den enkla sanningen e att PT´n behöver bytas,vilket iofs inte e världens ände då PT´n garanterat kan användas till ngt annat vad det lider.

Vidare ger det för handen att val därmed behöver göras vad avser just val av PT,å då Alex har en toroid liggandes (igen :shock: :shock: ) som högst sannolikt e precis vad doktorn ordinerar i fallet så...
Innebär iofs att det blir till att dra om div kablage till glöd igen,men det e ju va de e.

Fick installerat lite plåt solitt mot chassiet som skärmar vid inputjacken. Bra. Det verkligen hade avsedd verkan. Men ärligt sagt...detta med faktumen kring PT´n la allt lite sorti över det hela..

Så Alex. E som så att jag har en FBT 500 PT över,men..då jag de facto skruvar ihop en å annan sådan kan det nog vara idé att den får vara...
Så jag tror vi gör så att jag sprintar förbi dig snarast å hämtar den där toroiden. Surt sa räven,å då mest pga det extra arbete det medför... 8)

Sen behövs det ju stabbat omkring 28VDC eller så för att driva trissorna som driver reverbet...men fan vet nu rent ut sagt. Det här lilla projektet tror jag lugnt sagt vi kan konstatera att det ballat ur.
Jaja...om inte annat har jag lärt mig något,återigen.

Jo!!
Fick provat lite olika högtalare i cabben i sig,å vet ni vad? Vad valet föll på,å ha då klart att jag har ett LASS 12"are att leka med nu?.
Jo...hör å häpna ett Bugera!!
Lät fan rocknroll i den där combocabben!

19 Jul 2013, 19:51
Profile

Image

Jaa.. där står den så. Den onde lille otillräcklige fan. Dimensioner som för en 50wattare..å intill ligger då toroiden som kommer ersätta den.

Tack Alex.

Med lite tur å god vilja hinner jag få den på plats imorgon.

20 Jul 2013, 21:07
Profile

Racing wrote:
Jo!!
Fick provat lite olika högtalare i cabben i sig,å vet ni vad? Vad valet föll på,å ha då klart att jag har ett LASS 12"are att leka med nu?.
Jo...hör å häpna ett Bugera!!
Lät fan rocknroll i den där combocabben!

Hej , kul och ganska förvånande att du gillar ett Bugera högtalar element...
Är det ett "12G70J8" (dvs 70W 8 ohm) eller "12G50J4" (dvs 50W 4 ohm) element som du använt.
Är Cab´en sluten eller öppen ?
Jag har en sluten 2x12" Bugera låda med "12G70J8" element. Jämfört med min öppna 1x12" låda med ett Celestion G12K-100 element så låter Bugera lådan "stum" och har mindre frekvensomfång än lådan med Celestion element. Framförallt så gäller detta vid rätt låga ljudnivåer (hem miljö).
/Kalle

20 Jul 2013, 21:35
Profile WWW

Du det e ett av de där 70w elementen.
Jo.
Provade som sagt ett helt gäng olika i den cabben,även mer obskyra gamla historier osv,å får nog erkänna mig själv lite förvånad över resultatet.
Cabben e inte helt sluten utan portad kan man nog kalla det. Som ensam tratt blir ju vad vidare e det med verkningsgrad viktigare åxå,å får nog säga att jag totalt sett e riktigt nöjd med just den biten nu.

20 Jul 2013, 21:42
Profile

Image

Så sitter den där. Kommer behöva se över lite annat smått å gott...för det är fortfarande mkt svikt...även om det nu e inom rimlighet.
Tomgång talar vi 380VDC och under last kring 330 eller så. Men..
Ena sidan av slutrören glöder upp kraftigt från vad jag antar skärmarna under last,så det kommer bli zeners istället för SGM nu.
I samma veva slopar jag droppmotståndet ut mot skärmgallerna gissar jag. Finns ingen anledning till att ha det kvar..

Bortsett från det får jag säga att jag upplever den som mkt väluppfostrad. Tyst och trevlig i tomgång..lite brus sådär.
En master har jag iaf installerat,och vad vidare e har jag fortfarande inte rett ut det med lead ingången. Där tappar jag signalen nånstans...har la gjort nån lapsus i nån form antar jag,men iom att det varit så mkt annat att reda ut med den här apparajten så...

Utgången för bias e alltså en helt egen lindning. Den e nu helvågslikriktad,och levererar ca 85VDC under last. Fick då,givetvis,byta lite resistorer i kretsen för att få just bias att landa någorlunda vettigt men med det gjort var det mer eller mindre "all systems go".

Jaja. Next up som sagt det med zenerdioderna..

21 Jul 2013, 22:47
Profile

Racing wrote:
Image

Så sitter den där. Kommer behöva se över lite annat smått å gott...för det är fortfarande mkt svikt...även om det nu e inom rimlighet.
Tomgång talar vi 380VDC och under last kring 330 eller så. Men..
Ena sidan av slutrören glöder upp kraftigt från vad jag antar skärmarna under last,så det kommer bli zeners istället för SGM nu.
I samma veva slopar jag droppmotståndet ut mot skärmgallerna gissar jag. Finns ingen anledning till att ha det kvar..

Bortsett från det får jag säga att jag upplever den som mkt väluppfostrad. Tyst och trevlig i tomgång..lite brus sådär.
En master har jag iaf installerat,och vad vidare e har jag fortfarande inte rett ut det med lead ingången. Där tappar jag signalen nånstans...har la gjort nån lapsus i nån form antar jag,men iom att det varit så mkt annat att reda ut med den här apparajten så...

Utgången för bias e alltså en helt egen lindning. Den e nu helvågslikriktad,och levererar ca 85VDC under last. Fick då,givetvis,byta lite resistorer i kretsen för att få just bias att landa någorlunda vettigt men med det gjort var det mer eller mindre "all systems go".

Jaja. Next up som sagt det med zenerdioderna..

Behåll du droppmotståndet, det kan förhindra instabilitet och dessutom om de är på någon kohm kan de skydda skärmgallret
mot för stora strömmar.

21 Jul 2013, 23:54
Profile WWW

Mm...
Skall se över lite udda komponentval jag gjorde kring PI´n bla.

Sen grunnar jag på om jag även skall testa en annan OT. Har en på 6.6k liggande som kanske vore ett bättre val,å som sagt OT´s kan man ju alltid kasta fram å tillbax med någorlunda enkelhet.

Fanimig inte mukke Mac kvar här!! :lol:

22 Jul 2013, 12:20
Profile

Har du beaktat att original OT ger korrekt impedansanpassning för 2xEL84? Du har ju 4 nu. Nåt som ger 3.5-4.5k Raa vore lämpligare. Och så är jag ingen förespråkare av "kör 8R högtalare på 16R utgången så blir det bra" pga P=I²R. Det kan funka vid tester på bänken men kan bränna primärlindningen när man skrämmer den till minst dubbel uteffekt med skarp mid-fokus-pokus. Som i denna infernaliska tortyrredskap. Rena inkvisitionen för OT..

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

22 Jul 2013, 12:35
Profile WWW

:wink: :wink:
..japp mäster. Ergo sum...

Image

Image

Där e Ra-a kring 6k. Skillnaden vart som natt å dag. Läste mig runt en hel del,å även om det som du säger eg skulle vart en ngt lägre imp så finns det tydligen lösningar som arbetar med 6.6k.
Något originalet uppenbarligen INTE är då skillnaden i uppträdande på maskin e som natt å dag. Kort sagt har den gamle Mac maskinen nu fått både hjärta å hjärna transplanterat. 8)

Vidare har jag vevat runt lite med en massa annat småtteri invändigt,å det börjar arta sig. Som 112 combo e den HÖGLJUDD kan jag meddela!

Lade om primären lite så jag landade på ~6VAC till glöd samt ~380VDC som B+. Mao vart vi tillbaka vid vad vi kan kalla ursprungliga Mac värden,fast med mer mos å mer klarhet.
Spänningsfallet under full trudelutt e nu kring 40VDC eller så,vilket iaf jag ger klart godkänt.

Tyckte tonen var hård i maskin.... :oops: ,lapsus... *ställer mig med dumstruten igen*
Joo..asså... Maskin var ju ursprungligen byggd med concertina va. Å numer e den en LTP. E ju bra om man ser till att BÅDA anodmotstånden hamnar där de ska.
Så man inte har 220k/82k.. :mrgreen:

Med det åtgärdat kändes det som maskin svarade lite mer som tänkt. B+ har jag redan uppgett,å mot PI ligger det nu ca 330VDC åsså 310 samt 300 in mot resp preamp flaska.

Som sagt,det artar sig. Nu ryter den å ryter vettigt,men det e allt en del kvar. Setupen med att ena kanalen matar in i den andra e inte så tokig tycker jag...visst,det kommer ju en del mer brus men det e ju vad de e...
Däremot skall jag nog se över var jag blöder av signal på vägen lite bättre. Tycker jag borde ha rent helvetiska mängder dist som det e uppsatt som lead,men det har jag inte..
Får kolla det bättre im.

22 Jul 2013, 20:14
Profile

Fö.

Sitter å grunnar lite på det med reverbet.
Som synes av schemat,den biten e än så länge orörd mer eller mindre,så e det som skall till drivning av två trissor. En BC108 samt en BC147.
Utgång att använda till detta saknas på toroiden varför jag e lite inne på att installera en såndäringa puttenutte trafo som levererar 24VAC å kanske 15VA eller så.
Vad tror ni om den iden?
Likrikta med en enkel brygga å glätta levande pisset ur det hela åsså stabba ner det dit det behöver vara,vilket e kring 20VDC+.

Kunde det vara en idé?

22 Jul 2013, 23:50
Profile

Hej Racing
Hur mycket effekt tror du att du nu kan krama ur din minst sagt ombyggda Mac med fyra EL84 o B+ = 380VDC ? Hur hög tomgångsbias har du i EL84 rören ?
/Kalle

23 Jul 2013, 08:54
Profile WWW

Racing wrote:
Fö.

Sitter å grunnar lite på det med reverbet.
Som synes av schemat,den biten e än så länge orörd mer eller mindre,så e det som skall till drivning av två trissor. En BC108 samt en BC147.
Utgång att använda till detta saknas på toroiden varför jag e lite inne på att installera en såndäringa puttenutte trafo som levererar 24VAC å kanske 15VA eller så.
Vad tror ni om den iden?
Likrikta med en enkel brygga å glätta levande pisset ur det hela åsså stabba ner det dit det behöver vara,vilket e kring 20VDC+.

Kunde det vara en idé?

sno spänning från bias tåten... är den helt separat... så går det utmärkt

23 Jul 2013, 10:53
Profile WWW

Hm.
Tyckte inte det kändes riktigt tryggt att skärmgallerna lös upp vid riktigt riktigt tunga anslag å hög last.
Inte alls faktiskt.

Tell ya what...

Image

FUCK screen resistors!
Zeners is da way to go! :mrgreen:

Yep.
Inge mer lykta om de stackars EL-84´orna från Sovtek...å ett BRA mkt rappare slutsteg...

24 Jul 2013, 00:24
Profile

Image

Som jag beskrev i DNS tråden rök ju det sedan tidigare installerade Bugera elementet all världens väg när det fick smaka DNS utgångseffekt..

Så jag hängde dit ett Celestion Rocket tv.
För å vara ärlig gissar jag kvalificerat att det inte e den slutliga lösningen,men det låter iaf modernt nog för att orka med rycken.

Även om lejonparten av dagen ägnats åt DNS 120´n så hann jag iaf med att byta div suspekta pottar på Mac maskinen,vilket hade precis avsedd verkan.

Image

Rent soundmässigt börjar denna maskinen ta form. Den lirar relativt sett mkt högt,och det rent tonalt i min mening verkligen inte utan förtjänst.

Men.
Det jag grunnat på här e "2203" lösningen jag gjort. Helt resolut förklarat ligger ju signalen från "den vilda sidan" rakt in på inputjacket för den snällare.
Å..för att ha den saken klar,även den snällare sidan klarar att dras i dist. Hyggligt rejäl sådan för min smak. Det som däremot kommer som ett brev på posten när man trycker in telekabeln i "2203" jacken är framför allt övertonerna. Kort sagt vet jag fortfarande inte med mig själv om jag anser att lösningen är färdigutvecklad.
Märk väl att jag alltså installerat plåtar framför respektive jackpar som agerar skärm. Men..mja..jag vette fan jag. Det hela känns i funktion lite för mycket-gör det själv.
En approach som förvisso fungerar,ni vet..lite av "patent sökt-ej beviljat". Meeen...mja...fan vet om detta e rätt. Fan vet om det med kanalskifte ens behöver vara såpass "automatiskt".
Frågan e om det inte vore vettigare att rent av lägga detta över en switch. Det hade i sin tur medför att det vore möjligt att jorda ner ingående galler när kanalen ifråga inte används (dvs när maskin står i tomgång utan telekabel i).

Mm.
Å på det har jag bestämt mig för att det får bli en separat universaltrafo för att driva trissorna till reverbet. Ngt annat blir bara trams.

Mao?
Fortsättning följer,och det till trots att maskinen verkligen nu e spelbar såväl som användbar. Saken e alltså helt enkelt bara den att jag inte nånstans upplever den som färdig.
Alla paralleller till en original Mac e dock nu fullkomligt borta.

30 Jul 2013, 21:56
Profile
Reply to topic   [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2