| Author |
Message |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: 3 stegare
emaushenric wrote: minska eventuellt värdet på 2,2nF till 1nF som går till jord efter ingångssteget så har du en ypperlig grund Har du testat med den där lite skumma avrullningen, direkt från första signalkondingen ned i jord? Trodde det var en felritning, men tydligen funkar det då. Med 2.2nF borde det blir stendött. Måste ju skära långt ned i frekvenserna? I nästan alla lite hetare 3- och 4-stegskretsar väntar man till steg 2 eller senare med avrullning av diskant för att inte tappa övertoner innan dist osv. Har du något resonemang kring för- och nackdelar kring att rulla av redan efter steg 1 eller bara prövat dig fram och hittat rätt? Om du kör avrullning redan här antar jag att du inte behöver någon avrullning i steg 2 och 3? /Gunnar
|
| 12 Apr 2012, 15:34 |
|
 |
|
farbrortäpp
Joined: 22 Oct 2009, 12:45 Posts: 651
|
 Re: 3 stegare
Izzy wrote: I nästan alla lite hetare 3- och 4-stegskretsar väntar man till steg 2 eller senare med avrullning av diskant för att inte tappa övertoner innan dist osv. Har du något resonemang kring för- och nackdelar kring att rulla av redan efter steg 1 eller bara prövat dig fram och hittat rätt?
Om du kör avrullning redan här antar jag att du inte behöver någon avrullning i steg 2 och 3? /Gunnar Jag är nog en av dem som sagt till Henric att filtrera först och sen släpp helvetet löst....Blir mycket mer liv i disten om man gör så enligt mig... Men alla har olika ljudideal så jag vet inte om du gillar det Gunnar...
|
| 12 Apr 2012, 15:41 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: 3 stegare
Izzy wrote: emaushenric wrote: minska eventuellt värdet på 2,2nF till 1nF som går till jord efter ingångssteget så har du en ypperlig grund Har du testat med den där lite skumma avrullningen, direkt från första signalkondingen ned i jord? Trodde det var en felritning, men tydligen funkar det då. Med 2.2nF borde det blir stendött. Måste ju skära långt ned i frekvenserna? I nästan alla lite hetare 3- och 4-stegskretsar väntar man till steg 2 eller senare med avrullning av diskant för att inte tappa övertoner innan dist osv. Har du något resonemang kring för- och nackdelar kring att rulla av redan efter steg 1 eller bara prövat dig fram och hittat rätt? Om du kör avrullning redan här antar jag att du inte behöver någon avrullning i steg 2 och 3? /Gunnar Jag har en avrullning på första anoden och ingen mer diskantdödande grejs. Har testat att köra en konding direkt i backen men det har blivit ett filter på anoden i stället. Cameron kör 1nF till jord direkt efter ingångsteget på sin josé.
|
| 12 Apr 2012, 19:46 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: 3 stegare
En fösta kraftig avrullnig tidigt i kretsen(en redig gridstopper ger detta och ett bätre sound i disten överlag) och sen en liten toppsmother senare i kretsen. Det funkar mumma tycker undertecknad.
_________________ Johan Hansson
|
| 12 Apr 2012, 19:58 |
|
 |
|
Kucera
Joined: 25 Oct 2009, 22:45 Posts: 565 Location: Trollhättan
|
 Re: 3 stegare
vad rekomenderas för värde till skärmgallren? Idag sitter det 100R till de båda. Ska man kanske höja de en aning?
Till 2 EL84 kanske ska tilläggas. Spänningar vet jag inte riktigt vad de kommer hamna på än.
_________________ //Kucera
|
| 12 Apr 2012, 23:41 |
|
 |
|
Axewall
Joined: 07 Sep 2009, 11:20 Posts: 2875 Location: Falköping
|
 Re: 3 stegare
farbrortäpp wrote: Izzy wrote: I nästan alla lite hetare 3- och 4-stegskretsar väntar man till steg 2 eller senare med avrullning av diskant för att inte tappa övertoner innan dist osv. Har du något resonemang kring för- och nackdelar kring att rulla av redan efter steg 1 eller bara prövat dig fram och hittat rätt?
Om du kör avrullning redan här antar jag att du inte behöver någon avrullning i steg 2 och 3? /Gunnar Jag är nog en av dem som sagt till Henric att filtrera först och sen släpp helvetet löst....Blir mycket mer liv i disten om man gör så enligt mig... Men alla har olika ljudideal så jag vet inte om du gillar det Gunnar... Hmm...tänker: rulla av diskant tidigt är väl typ samma grej som att använda en tubescreamer-pedal före en tvåstegare (t.ex. Marshall plexi). En tubescreamer har ju kraftig avrullning av både diskant och bas, brukar ju inte låta helt fel att boosta med. Så jag blev inspirerad av bl.a. den här tråden och testade rulla av diskant tidigt vs sent i kretsen, i mitt öra vann "tidigt" klart! Mer liv i disten tyckte jag. Prövade två varianter: (1) med 1nF direkt till jord efter anodkondingen och (2) 470k gridstopper in på andra grid. Där har jag ännu inte bestämt mig för vad jag tycker låter bäst, med 1nF så är disten krämigare men börjar gröta med max gain, med gridstoppern så blir ljudet tajtare men kanske lite för hårt. Har 100pF mellan utgångarna på PI:n isf 47pF. En annan sak jag provade var att ha 22k i svansen på PI:n isf 10k. Lät riktigt trevligt med en del av förstegsmoddarna, ofta blev det en lite mörkare mer woody ton. Ska testa vidare! /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 14 Apr 2012, 15:59 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: 3 stegare
Jag har en 1M gridstopper in på första diststeget 100k/2.2k/680nF på mitt projekt just nu. Tycker gridstopperdist ger just tightare dist...med lägre resistans låter disten mer fladdrig/skramlig. Testade att lägga distpoten efter en buffer som ingångsteg så påverkar den inte första diststegets serieresistans vilket gav mycket jämnare resultat vid olika inställningar enligt mitt öra. Speciellt i diskanten då....
_________________ Johan Hansson
|
| 14 Apr 2012, 17:50 |
|
 |
|
emaushenric
Joined: 11 Nov 2009, 00:33 Posts: 1034 Location: Falun
|
 Re: 3 stegare
Tubis wrote: Jag har en 1M gridstopper in på första diststeget 100k/2.2k/680nF på mitt projekt just nu. Tycker gridstopperdist ger just tightare dist...med lägre resistans låter disten mer fladdrig/skramlig. Testade att lägga distpoten efter en buffer som ingångsteg så påverkar den inte första diststegets serieresistans vilket gav mycket jämnare resultat vid olika inställningar enligt mitt öra. Speciellt i diskanten då.... Kör du katodföljare på ingångssteget då? Håller på och bygger en tre-kanals historia just nu i en Laney PA 100 och har katodföljare på ingångssteget på den.
|
| 14 Apr 2012, 18:40 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: 3 stegare
emaushenric wrote: Kör du katodföljare på ingångssteget då? Håller på och bygger en tre-kanals historia just nu i en Laney PA 100 och har katodföljare på ingångssteget på den.
En "2N7000" katodföljare......  Alltså buffer-gainpot-gainsteg-första diststeget. Separerar gainpoten från första diststeget och dess gallerklippning och millereffekt........lägre värde på poten kan således användas vilket minskar millereffekten på gainsteget från poten......
_________________ Johan Hansson
|
| 14 Apr 2012, 18:51 |
|
 |
|
Axewall
Joined: 07 Sep 2009, 11:20 Posts: 2875 Location: Falköping
|
 Re: 3 stegare
Tubis wrote: Jag har en 1M gridstopper in på första diststeget 100k/2.2k/680nF på mitt projekt just nu. Tycker gridstopperdist ger just tightare dist...med lägre resistans låter disten mer fladdrig/skramlig. Testade att lägga distpoten efter en buffer som ingångsteg så påverkar den inte första diststegets serieresistans vilket gav mycket jämnare resultat vid olika inställningar enligt mitt öra. Speciellt i diskanten då.... En sak jag tycker är lite jobbig med gridstopper från gainpoten är att det blir svårare att ställa gainen, den kommer betydligt tidigare på ratten. Vad jag förstår så beror det på att griden inte är nerdragen mot jord på samma sätt som annars. Det är väl ungefär samma sak om det ligger en kopplingskonding ut från gainpoten mot grid, och griden har t.ex. 1M mot jord? Ska kolla mer med gridstopper ändå. /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 15 Apr 2012, 11:55 |
|
 |
|
Tubis
Joined: 27 Dec 2007, 15:16 Posts: 7517 Location: Uddevalla
|
 Re: 3 stegare
Axewall wrote: En sak jag tycker är lite jobbig med gridstopper från gainpoten är att det blir svårare att ställa gainen, den kommer betydligt tidigare på ratten. Vad jag förstår så beror det på att griden inte är nerdragen mot jord på samma sätt som annars. Det är väl ungefär samma sak om det ligger en kopplingskonding ut från gainpoten mot grid, och griden har t.ex. 1M mot jord?
Ska kolla mer med gridstopper ändå.
/Mats Det har jag aldrig upplevt, inte med logpot i alla fall. Tycker det brukar bero på att man kör på för hårt senare i distlinan framförallt det sista diststeget- Tämjer man det brukar det kännas jämnare över poten. Jag eftersrävar att det bara ska låta mer och mer dist över svepet och inte så som ofta att det hugger till på ett ställe och sen blir det plötsligt hur mycket dist som helst.......
_________________ Johan Hansson
|
| 15 Apr 2012, 13:11 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: 3 stegare
Tubis wrote: Jag har en 1M gridstopper in på första diststeget 100k/2.2k/680nF på mitt projekt just nu. Tycker gridstopperdist ger just tightare dist...med lägre resistans låter disten mer fladdrig/skramlig.
Ja, det är säkert så. Frågan är bara: Fan vet om min preferens är just "tightare dist". Jag tror att det sound jag för min del söker hela tiden är 2204:ans lite oregerliga icke avrullade metalliska dist, fast på steroider liksom. Axewall wrote: Hmm...tänker: rulla av diskant tidigt är väl typ samma grej som att använda en tubescreamer-pedal före en tvåstegare (t.ex. Marshall plexi). En tubescreamer har ju kraftig avrullning av både diskant och bas, brukar ju inte låta helt fel att boosta med.
Så jag blev inspirerad av bl.a. den här tråden och testade rulla av diskant tidigt vs sent i kretsen, i mitt öra vann "tidigt" klart! Mer liv i disten tyckte jag. Prövade två varianter: (1) med 1nF direkt till jord efter anodkondingen och (2) 470k gridstopper in på andra grid. Där har jag ännu inte bestämt mig för vad jag tycker låter bäst, med 1nF så är disten krämigare men börjar gröta med max gain, med gridstoppern så blir ljudet tajtare men kanske lite för hårt.
Jag förstår vad du Mats menar. Och även här tror jag att jag söker precis tvärtom mot det som en Tube Screamer ger. Jag testade med 1nF efter första signalkonding rakt ned i jord före gainpoten. Och även lite med 500pF mellan anod och katod på första steget. Det gick fetbort för mig. Hela det vilda livet i tonen försvann. Men du skriver att du får mer liv i disten Det där är verkligen intessant hur olika vi upplever vad som händer. Kanonbra att få disktuera och testa och att vi kommer tillbaka med erfarenheter och synpunkter. Det är lätt hänt att en åsikt liksom blir norm och förhärskande som sanning. För min del och mitt soundideal lutar det allt mer åt att flytta diskantavrullningen senare, kanske till och med efter andra steg. Eventuellt en fet gridstopper in i tredje steg istället. Jag överväger till och med att lyfta treble före andra steg genom att sätta ett shelffilter (470pF/470k)där istället för bara en gridstopper. /Gunnar
|
| 15 Apr 2012, 13:15 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
 Re: 3 stegare
Izzy wrote: Det där är verkligen intessant hur olika vi upplever vad som händer. Kanonbra att få disktuera och testa och att vi kommer tillbaka med erfarenheter och synpunkter. Det är lätt hänt att en åsikt liksom blir norm och förhärskande som sanning. /Gunnar Så sant som det är skrivet. Bör ramas in och läggas upp som motto i alla våra diskussioner.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 15 Apr 2012, 14:09 |
|
 |
|
Axewall
Joined: 07 Sep 2009, 11:20 Posts: 2875 Location: Falköping
|
 Re: 3 stegare
Jag har ofta jäkligt svårt att bestämma mig för vilket av alla modd-ljuden som jag vill bygga vidare på Många kan låta bra och fräckt på olika sätt, men nå'n funkar kanske inte hela vägen från lätt crunch till hi-gain. Jag prövade iaf Shiva-schemat utan den extra 470k före gainpoten och det lät f.i.m. lovande. Nu var jag lat och lät "normala" 2k7||0,68uF vara kvar på första katod (den var också svår att komma åt under några kablar). Det lät också bra på low-gain läget: har 3M9||25pF in till V2, för hi-gain så kopplas normala 470k||470pF in parallellt (optokopplare). Det är Riveran:s normala boost-funktion som jag riggat om lite och ändrat värden på. Här är schemat för Rivera Knucklehead http://matsfranlund.se/arf!/riveraknucklehead.pdf (PDF) Som synes har den i original en trestegare i clean-kanalen också! Crunch-/distkanalen var i mitt öra inte rolig i original, bl.a. för mkt bas. /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 17 Apr 2012, 16:45 |
|
|