 |
Öka signalen i reverb recoverysteg
| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Öka signalen i reverb recoverysteg
Custom Sam wrote: Om du tittar på Traynorschemat som Martin länkade till står det 10W precis bredvid motståndssymbolen på anoden, dvs 15K /R46. Jag har letat upp ett av de scheman jag lagt ut på min stärk, du kan ju titta på värdena där, sidan två. Nu är jag inte helt hundra på spänningen på anoden, men 430V tror jag att jag räknade med. http://www.samsson.se/SamPreamp-tinycadv_1.7.pdfOkej, nu ser jag vilket som är 10W motståndet. Låter det inte som lite overkill med 10W? Om man räknar med ohms lag med Traynor schemat som utgångspunkt så är spänningsfallet över R46 motståndet 202V och med 15K borde det bli ca 2.7W, eller händer det saker då man belastar reverbdrivningen? Jag funderar lite över vad som händer längre bak i B+ linan jag har ju utgått efter Fender scheman och dom har ju 1W motstånd i B+ linan.
|
| 08 Mar 2012, 09:00 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Öka signalen i reverb recoverysteg
Testade lite i går kväll, jag tog helt enkelt och koppade först in en boostpedal mellan tanken och recoverysteget, funkade riktigt hyfsat bortsett från störningar, testade också att koppla in en EBS kompressorpedal som jag bara boostade med med det var samma sak där lite störningar. Dock så tror jag att störningarna kommer från antingen det längre kablaget eller nåt som det passerar på sin väg eller strömförsörjningen av pedalen, för ena pedalen har true bypass men det brusade ändå i bypass läget. Blir att testa vidare och se om jag kan komma ifrån störningarna.
Konstaterar att det inte var så bara att klämma dit ett EL84 som reverbdrivare det som spökar till det för mig är B+ linan. Dum som jag var tog jag ju reverbdelen från en stärkare som heter Moonverb där har man satt reverbdrivrörets spänningsmatning sist i B+ linan vilket jag också gjorde och nu ställer till det.
Om jag bara skall löda om sockeln och byta anod, katodmotstånd och kondingen mellan drivsteget och reverbtanken kommer jag ju att dra all ström till reverbdrivningen genom vart enda motstånd i hela B+ linan vilket gör att jag mest troligt måste byta alla motstånd för att klara effekten och förmodligen också ändra värden på dom för att få rätt spänningar.
Egentligen är det ju inte så svårt att byta plats på spänningmatningarna till försteget och reverbdrivningen vilket skulle göra att reverbdrivngen skulle hamna efter fasvändaren det enda jäkliga då är att komma åt kablarna, naturligtvis ville jag göra det hela snygg och satt spänningsmatningens kablage på undersidan av kortet.
Annars så funderar jag på att bara ta loss nuvarande anodmoståndet och låta kabeln sitta kvar i öljetten på kortet och dra en ny spänningsmatning till EL84 drivröret direkt efter drosseln och sen ta och montera det nya anodmotståndet på ett lödstöd vilket jag säkert ändå måste göra för att det är för stort fysiskt för att få plats på kortet.
Är ju jäkligt sugen på att testa EL84 drivare så får se hur jag gör.
|
| 09 Mar 2012, 08:58 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Öka signalen i reverb recoverysteg
Har testa vidare lite grann, kopplade in en boss eq-pedal mellan reverbtankens utgång och recoverysteget och då funkade reverbet bra utan störningar, lite mer brus men inget som man störs av då bruset kommer på mer våldsamma reverbinställningar.
Konstaterar att Martin och ni andra hade rätt att topologin ställer till det, nu gäller det bara att försöka reda ut det hela på nåt vänster.
Nu har jag även kommit på min miss då det gäller reverbet, tror inte att det hjälper att öka på drivningen av reverbtanken med ett EL84 men jag skall testa det i alla fall och se vad som händer men jag är rädd att det inte räcker till.
Såg att på bla Fenders stand alone reverb och Vibro King stärkaren som bara har ett recoverysteg efter reverbtanken, märkt då att den torra delen av signalen går oförstärkt parallellt med den våta signalen och mixas sen ihop och vidare in i förstäraren eller förstärkaredelen. I min koppling förstärker jag ju även den torra i två gainsteg innan den och mixar ihop den med den våta reverbsignalen vilket ju bevisligen ställer till problem.
Som jag ser det nu är det så att man måste in med ett extra gainsteg antingen som Fender och Traynor har det med ett 3.3M motstånd mellan våta och torra signalen eller så sätter jag extra gainsteget efter nuvarade recoverysteg så det hamnar före mixpoten. Tror det lutar åt andra alternativet i första läget.
En sak har jag dock konstaterat, tackvare detta bygge har jag lärt mig en hel del om förstärkare.
|
| 15 Mar 2012, 10:50 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Öka signalen i reverb recoverysteg
Nu är jag nog nära lösningen på mitt reverb problem lite twekande återstår nog innan det är klart. Men jag var inte först med denna lösning, satt och googlade lite och ramlade på nåt konstigt vis in på ett Fender Prosonic schema. På Prosonic är reverbet kopplat i princip som på mitt bygge men med fasta motstånd istället för en mixpot och så har dom en vanlig volymkontroll av reverbsignalen.
Så i helgen skred jag till verket och monterade in ett extra 7025 rör och ett extra kort med ny reverbdrivning med eget filter för drivsteget, jag flyttade reverbdrivingen för att jag skulle få den tidigare i B+ kjedjan och har på så sätt har jag kunde jag få upp spänningen till reverbdrivningen ca 40V. Den gamla reverbdrivningen bygge jag om till ett extra gainsteg med 100K på anoden 1.5K och 25uF konding på katoden, den befintliga recoverysteget moddades också med ovanstående värden bara för att utgå från nåt.
Nu hände det grejer och nu får jag ut reverb ur stärkaren. Dock så har jag lite problem med att kabeln till tonkontrollen är väldigt känslig för att ta upp störningar beroende på hur den ligger men det borde ju inte vara nåt större problem att hitta en lämplig placering för den och jag funderar också på att sätta skärmadkabel.
Tonkontrollen funkar så där men det borde beror på att jag har fel konding före tonpoten, jag har 0.022uF istället för 0.1uF. Tonkontrollen skär väldigt mycket bas då man vrider upp den så reverbet tappar tryck och låter fruktansvärt skrikigt. Funderar på att testa koppla om tonkontrollen så att den blir kopplas som på en gitarr då borde den ju bara dämpa diskant.
Sen skall jag testa sätta ett motstånd i serie med reverbsignalen före mixpoten, jag har absolut nog med reverb med mixpoten uppdragen till ca 2/3 och tänkte att om man sätter in ett motstånd före poten borde man få bättre svep på mixpoten.
Nu låter stärkaren bra och det går att spela högt med mycket reverb, med lite twekande borde den gå att få till ännu bättre.
|
| 19 Mar 2012, 09:15 |
|
 |
|
Custom Sam
Joined: 27 Dec 2007, 17:17 Posts: 2436 Location: Tjörn
|
 Re: Öka signalen i reverb recoverysteg
Grattis, kul att du blir nöjd! Ska ta och leta upp ett prosonicschema, låter som en ovanlig lösning.
_________________ /Lennart
|
| 19 Mar 2012, 10:44 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Öka signalen i reverb recoverysteg
Här kommer Prosonic schemat http://ampedia.redbeartrading.com/data/ ... _schem.jpg det är ju på det stora hela lite åt mitt håll med att ta och splitta signalen efter försteget och ha två gainsteg i recoverykretsen, dock har ju jag separat gainsteg före reverbdrivröret, kondensatordriven tank, tonkontroll på recoverysteget och mixpot så egentligen skiljer det ju en hel del. Nu återstår som sagt lite justeringar främst av tonkontrollen men jag är också småsugen på att testa EL84 som drivrör, frågan är dock om jag har nog mycket glöd för att byta ut ett 12AT7 mot ett EL84. Skulle också vara kul att testa bygga om drivningen med trafo, men det är inte aktuellt i dagsläget om jag inte hittar en beggad tank och trafo till vettiga pengar. Om nån har en reverbtank 4AB eller 9AB och en reverbtrafo över är jag intresserad att köpa det.
|
| 19 Mar 2012, 11:36 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: Öka signalen i reverb recoverysteg
Nu har jag grejat vidare och jag helt klar problem med nåt runt tonkontrollen och mixpoten jag har nämligen ett lustigt fenomen. Bytte kondingen C13 från 0.022 till 0.1uF men det blev ingen skillnad. Då jag virder upp tonkontollen så löparen åker mot C13 så får jag först lite brum och sen minskar reverbsingnalen ganska tvärt på en gång för att sen försvinna mer och mer och vara väldigt svag då poten är i läget mot C13. Läget då detta brumet kommer och signalen minskar beror också på hur man har mixpoten ställd ju mer inmixat reverb ju längre från C13 måste man ha tonkontrollen för att inte tappa signalen. Har testat kopplat förbi tonkontrollen så jag har C13 direkt till mixpoten och då tappar jag signal men om jag kopplar in kondingen C131 som går till jord in på signalen kommer volymen. Gjorde detta test för att utesluta tonpoten. Vad fasen kan det vara som jag råkar ut för, känns spontant som att det kunde vara nåt med fasfel. Varför behåller jag signalen då jag har en 0.01uF konding mellan signal och jord? Kan bara tillägga att reverbet låter bra om man har tonkontrollen lite uppvriden mellan 1 och 2 men jag skulle vilja ha möjligheten att få riktigt skramligt reverb också. Här är schemat som det ser ut, postar två scheman så man får en överblick och kan se recoverysteget bättre. Nån som har några ideér om mitt fenomen?  
|
| 20 Mar 2012, 09:13 |
|
|
Who is online |
Users browsing this forum: No registered users and 105 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
 |