Axewall wrote:
Nu har jag inga bilder på dom, men kompisen Ubbe hade satt två st RT011 TAD-Tubes Premium Selected 7025 S -Mullard style- i sin Laney Cub 10. När jag tog isär den för att byta slutrören och ställa bias:en så upptäckte jag att de två förmodat exakt likadana 7025:orna var helt olika i utseende. Men de mäter, och låter, nog likadant (vi kollade aldrig det). TAD köper in rör, testar och sorterar ut till sina olika kategorier, då spelar utseendet inuti rören mindre roll. Gollmer hade också upptäckt samma sak med JJ slutrör från GMF.
/Mats
<font size="1">"Helvetet kommer nog inte att innehålla några större överraskningar". Freddie Wadling</font id="size1">
Jag påstår att utseendet invändigt snarare är helt avgörande för hur de låter. Är rören olika invändigt är det inte samma rör och då låter de olika, mer eller mindre.
Att det står TAD på dem har inget att göra med hur de låter. Inte heller hur de mäter.
Däremot kan det TAD-märket möjligen (förhoppningsvis) vara en kvalitetsindikation i den meningen att TAD väljer bort rör som är kassa. Andelen dålig och felaktiga rör är alltså sannolikt lägre om köper TAD än orginal-label.
Jag kan i vilket fall garantera att det inte sitter ett gäng tyskar och lyssnar igenom vilka rör som låter lika och sedan stämplar dem med ex 7025S High grade oavsett om det råkar vara ett Sovtek 12AX7WA eller en kinapuff.
JJ olika slutrör är rätt lätta att identifiera om man jämför dem. Däremot kan man ju råka bil vilseledd av att de t.ex. har både ett rör som heter EL34 och ett som heter E34L.
/Gunnar