View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 01:17

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vilka förstegsrör ger mest dist? 
Author Message

Freppezon wrote:

Konstigt att ingen tipsat om
Sovtek AxWxt+
väldigt hög output och komprimerar något grymt,
extremt bra till country/pop, om man kan hitta förstegsrören,
klockrena och ganska linjära förutom det dynamisk diskant-registret.

Vilket föranleder mig inpå att någon tillverkare borde tillverka en
kompressor-pedal för bas/diskant register.
-Men det kanske finns...
[B)]

Det är nog bra om man hittar förstegsrören (om man har en rörförstärkare) oavsett musikstil[:)]

[:D][:D]

Hittar man inte dem i stärkaren så finns de här. Dessutom cryo-behandlade, om man nu på empiriska grunder anser att det spelar roll (allt annat tyckande är rätt orintresseant).

http://www.cryoset.com/catalog/product_info.php?products_id=67&osCsid=589bb0d39af2bce40b32ac2c7dd14585

Jag har ett gäng olika Sovtek-rör hemma. LP, LPS, WA och WB. Men inget WXT+! Vore kul att veta mer om det röret, testa någon gång.

Inget av de Sovtek jag har imponerar kanske, men är bra standardrör med olika karaktär och egenskaper. Kan funka utmärkt att stoppa i någonstans i en high-gain-stärkare som är lite för bright och sprättig i tonen.

LPS är rätt känsligt för mikrofoni pga de långa plattorna. Men kan vara behagligt i en low gain-stärkare. Har kört lite med i min JTM45:a och tyckt det varit ok. Inte riktigt hittat rätt användning för det ännu.

WB kan vara ett alternativ till JJ, med bra gain och fast ton, lite mindre wild & crazy.

/Gunnar

29 Aug 2010, 09:12
Profile

woodstock wrote:

Freppezon wrote:

Konstigt att ingen tipsat om
Sovtek AxWxt+
väldigt hög output och komprimerar något grymt,
extremt bra till country/pop, om man kan hitta förstegsrören,
klockrena och ganska linjära förutom det dynamisk diskant-registret.

Vilket föranleder mig inpå att någon tillverkare borde tillverka en
kompressor-pedal för bas/diskant register.
-Men det kanske finns...
[B)]

Det är nog bra om man hittar förstegsrören (om man har en rörförstärkare) oavsett musikstil[:)]

[:D][:D]

Hittar man inte dem i stärkaren så finns de här. Dessutom cryo-behandlade, om man nu på empiriska grunder anser att det spelar roll (allt annat tyckande är rätt orintresseant).

http://www.cryoset.com/catalog/product_info.php?products_id=67&osCsid=589bb0d39af2bce40b32ac2c7dd14585

Jag har ett gäng olika Sovtek-rör hemma. LP, LPS, WA och WB. Men inget WXT+! Vore kul att veta mer om det röret, testa någon gång.

Inget av de Sovtek jag har imponerar kanske, men är bra standardrör med olika karaktär och egenskaper. Kan funka utmärkt att stoppa i någonstans i en high-gain-stärkare som är lite för bright och sprättig i tonen.

LPS är rätt känsligt för mikrofoni pga de långa plattorna. Men kan vara behagligt i en low gain-stärkare. Har kört lite med i min JTM45:a och tyckt det varit ok. Inte riktigt hittat rätt användning för det ännu.

WB kan vara ett alternativ till JJ, med bra gain och fast ton, lite mindre wild & crazy.

/Gunnar

Wxt+ rören komprimerar något enormt!
Bra både för high-gain samt pop rock och slamrig metal.
Den är dock känslig för placering i preamp-kedjan.
[8D]
Om man ska jämföra med WB är WXT+ en vildhäst.
[:D]

29 Aug 2010, 09:48

Jag sällar mig nog till dem som upplever att EH är brightare än JJ ECC83S. Och jag hör också till dem som föredrar ljudet i JJ framom EH.

------
Dom låter alla lika

29 Aug 2010, 11:01
Profile

Axewall wrote:

Nu har jag inga bilder på dom, men kompisen Ubbe hade satt två st RT011 TAD-Tubes Premium Selected 7025 S -Mullard style- i sin Laney Cub 10. När jag tog isär den för att byta slutrören och ställa bias:en så upptäckte jag att de två förmodat exakt likadana 7025:orna var helt olika i utseende. Men de mäter, och låter, nog likadant (vi kollade aldrig det). TAD köper in rör, testar och sorterar ut till sina olika kategorier, då spelar utseendet inuti rören mindre roll. Gollmer hade också upptäckt samma sak med JJ slutrör från GMF.

/Mats

<font size="1">"Helvetet kommer nog inte att innehålla några större överraskningar". Freddie Wadling</font id="size1">

Jag påstår att utseendet invändigt snarare är helt avgörande för hur de låter. Är rören olika invändigt är det inte samma rör och då låter de olika, mer eller mindre.

Att det står TAD på dem har inget att göra med hur de låter. Inte heller hur de mäter.

Däremot kan det TAD-märket möjligen (förhoppningsvis) vara en kvalitetsindikation i den meningen att TAD väljer bort rör som är kassa. Andelen dålig och felaktiga rör är alltså sannolikt lägre om köper TAD än orginal-label.

Jag kan i vilket fall garantera att det inte sitter ett gäng tyskar och lyssnar igenom vilka rör som låter lika och sedan stämplar dem med ex 7025S High grade oavsett om det råkar vara ett Sovtek 12AX7WA eller en kinapuff.

JJ olika slutrör är rätt lätta att identifiera om man jämför dem. Däremot kan man ju råka bil vilseledd av att de t.ex. har både ett rör som heter EL34 och ett som heter E34L.

/Gunnar

Som skrevt, så gjorde vi ingen lyssningstest då det var ont om tid. Det har jag ev. möjlighet att göra om nå'n vecka.

Se'n så uttryckte jag mig svepande och som om jag faktiskt vet hur det är hos TAD, vilket jag ju inte gör. Ber om ursäkt för det.[:I] TAD är ju knappast ofelbara, så det kan ju mycket väl ha blivit felmärkt hos dom. Men jag tycker det ändå är intressant, kan två rör av samma typ fast med olika insida låta och mäta "likadant"? Du menar väl att det inte är så, och jag själv har ingen aning. Men om man tänker sig att toleranserna för en viss rörtyp av ett fabrikat som tillverkar på ett sätt, "går in" i toleranserna för samma rörtyp av ett annat fabrikat som tillverkar på ett annat sätt. Kan de inte då låta och mäta "likadant"?
Men den diskussionen får väl isf bli en egen tråd.

/Mats

<font size="1">"Helvetet kommer nog inte att innehålla några större överraskningar". Freddie Wadling</font id="size1">

29 Aug 2010, 11:05
Profile
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2