Jag har något avlägset minne av att någon filur (kan det ha varit Alex?) redogjorde för en diskussion med kondingtillverkare. Dessa lär ha påstått att det visst kan skilja en del mellan kondingar, men det har mera att göra med toleranser och sånt i tillverkningen än om kondingen är polypropylen, polyester osv.....
Som sagt, detta är endast en vag minnesbild och det kan var att jag återgett resonemanget helt felaktigt. Om upphovsmannen läser detta så får han gärna rätta mig.
Så egentligen behöver vi endast luska ut vem som tillverkar Sozo, Dijon och de andra, och då kan man köpa dem till halva priset. Fast då går man miste om mojon som sitter i logon. [:)]
Sven-Johan wrote:
På föredragen jag håller om rörförstärkare växlar jag mellan EL34:or och 6L6:or i samma stärkare (med en omkopplare för snabb biasomställning) och låter åhörarna höra skillnaden. Nu snackar vi alltså inte om samma rörtyp från olika tillverkare utan om, på flera sätt, olika rörtyper. Alla andra parametrar är här, så långt det är möjligt, exakt lika! Många ANSER nog att det är jättestor skillnad i ljud mellan EL34 och 6L6... MEN! De flesta hör knappast skillnad, eller åtminstone att ljudskillnaden är väldigt, väldigt liten... [;)][8D]
Jag kan hålla med om att skillnaden i ljud mellan olika rörtyper är ibland försvinnande liten. Det finns ändå några saker att ta hänsyn till. För det första så spelar kretsen en roll. Det finns förstärkare där man kan byta till julgransljus utan att man hör en minsta skillnad, och det finns förstärkare där jag tycker att skillnaden hörs tydligare. Jag undrar om inte t.ex. återkopplingen kan vara en del av orsaken till detta?
En annan sak att ta i beaktande är att för det mesta blir skillnaden större när rören pressas. En förstärkare med power scaling brukar vara bra när man ska jämföra slutstegsdist. Då kan man se till att försteget hålls rent, och sen börjar man pressa disten ur slutsteget.
För det tredje så kan byte av rörtyp påverka andra saker som i sin tur påverkar ljudet. Neil Young kör med 6L6 istället för 6V6 i sin stackars narrow panel Deluxe. När han maxar förstärkaren så håller strömförsörjningen på att totalkollapsa av 6L6:orna. Därav hans ljud som låter som en härdsmälta. Effekten av att byta från 6V6 till 6L6 blir större än vad ljudskillnaden mellan 6V6 och 6L6 är.
------
Dom låter alla lika