View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 13:34

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2
UPDATE: Bassman låter FAN när man drar på lite? 
Author Message

Jag vet inte riktigt om man vågar lita på att typ musikbörsens tekniker klarar av annat än ett rörbyte liksom?

Och knappt det............[xx(]

/Bengt

"Den som vill bli lycklig ska inte öka sina tillgångar, utan sänka sina anspråk"
- Platon

09 Jun 2010, 12:55
Profile WWW

Kolla annars med Kent Persson på Pentod Teknik i Vellinge. Han finns ju betydligt närmare, men kan vara svårflörtad p.g.a. mycket jobb, men du kan ju alltid kolla. Kontaktuppgifter finns t.ex. på GMF-Plankets "Rörförstärkeriets gula sidor", här: http://shop.gmf.se/forums/index.php?act=ST&f=12&t=77&s=eee4b97a63d7f1e8c832686d29bdd5f0

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

09 Jun 2010, 13:21
Profile

Kolla annars med Kent Persson på Pentod Teknik i Vellinge. Han finns ju betydligt närmare, men kan vara svårflörtad p.g.a. mycket jobb, men du kan ju alltid kolla. Kontaktuppgifter finns t.ex. på GMF-Plankets "Rörförstärkeriets gula sidor", här: http://shop.gmf.se/forums/index.php?act=ST&f=12&t=77&s=eee4b97a63d7f1e8c832686d29bdd5f0

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Jepp jag hittade honom via en googlesökning, ska kolla upp det!

/ Calle

09 Jun 2010, 13:49
Profile WWW

Somliga kanske undrar hur det har gått för mig här. Update då; jag lämnade in förstärkaren till Kent på Pentod Teknik, en mycket trevlig kille med mycket trevligt rörskräp i sin verkstad! Kent lyssnade på förstärkaren, höll med om att det lät fan, och beslagtog sedan den för att kolla igenom kretsen.

Efter någon vecka ringde han och sa att han inte kunde hitta ett enda fel i signalvägen, han hade mätt upp massa prylar, och de stämde överens med fenders specs. Samtidigt hade han i alla fall rengjort rörsocklarna och kontakterna till högtalarna (de ansluts ju med RCA på min reissue, något han beklagade sig över haha) och lite allmänt sådär. Tro det eller ej, men skillnad blev det!

Vi kom dock fram till att felet i första hand låg i att när man drar upp volymen runt 5 och över får man nästan rulla ner basen till noll, det var framför allt DÄR problemet låg. Basen skramlar och fuldistar något fruktansvärt på högre volymer när den är ställd runt 3 och över! Tänk att det kunde vara så enkelt. Den lilla insidiga tvätten verkar dock ha gjort sitt också, för riktigt lika fan låter den inte längre även fast man håller basen uppvriden samtidigt som man drar på volymen.

En annan sak vi gjorde var att byta V1 till ett jan philips 5751, ett mycket trevligt substitut! Lite mindre förstegsdist, en rundare ton, och mindre diskant, vilket är bra eftersom jag innan körde treble och presence nära 0.

Hoppas att detta gör någon annan vis en vacker dag som kanske har samma problem. Vill samtidigt tacka alla som har engagerat sig i att försöka felsöka lite över nätet här i tråden, det blir man glad för! [:)]

/ Calle

29 Jun 2010, 01:06
Profile WWW
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2