View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 21:20

Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous  1, 2
12AT7 VS 12AX7 i fasvändare? 
Author Message

Martin Kuhn wrote:

Sänk katodmotståndet får du bättre dynamik, men det är väldigt känsligt det där: just genom att trimma rörens arbetspunkt kan man påverka sustainen en hel del, så det kan falla platt ibland. Här spelar förstås även frekvensvar och nätdel in, så det finns väldigt lite generella tips.

Jag antar att 100k på anoderna och 1,5k på katoderna är "klassiska" värden som borde funka, eller?

ps Jag är ju inte så rutinerad rörmeckare, men visst är väl 2,2k/<u>47nF</u> på anoderna märkligt! Varför? ds

20 Nov 2009, 06:23
Profile ICQ WWW

Jag antar att 100k på anoderna och 1,5k på katoderna är "klassiska" värden som borde funka, eller?

ps Jag är ju inte så rutinerad rörmeckare, men visst är väl 2,2k/<u>47nF</u> på anoderna märkligt! Varför? ds

Svar :ja, 820-1,5 funkar bra med 100K

Well, man är nog ute efter "marshalvärden" 2,7K/68n här, 2,2K/47n bli rätt lika frekvenser fast med lite mer betoning på högre frekvenserna.

Om du sen väljer 100k på anoderna, så kan du även öka värdet på volympotten till 1M

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

20 Nov 2009, 09:21
Profile

Amp Healer wrote:

polifemo wrote:

Well, man är nog ute efter "marshalvärden" 2,7K/68n här, 2,2K/47n bli rätt lika frekvenser fast med lite mer betoning på högre frekvenserna.

Om du sen väljer 100k på anoderna, så kan du även öka värdet på volympotten till 1M

Häls
Owe Johnson

Tackar Owe!

Ang volympoten, gäller det båda volymerna (Normal/Bright-input) samt även en ökning (till 500k?) på Mastern?

Om jag ändrar katodmotståndet till 1,5k - med 100k på anoden - bör jag då öka kondingen till 68nF?

20 Nov 2009, 09:38
Profile ICQ WWW

Många inbitna Hiwattälskare rynkar på näsan när man börjar prata om att modda denna, för dem, heliga krets.
<i>"Du ska ha andra högtalare!""] säger de, och har förmodligen rätt.

Finns det några nytillverkade "kopior" av de Fanehögtalare som användes till Hiwattstärkarna?

20 Nov 2009, 09:55
Profile ICQ WWW

Amp Healer wrote:

Häls
Owe Johnson

Tackar Owe!

Ang volympoten, gäller det båda volymerna (Normal/Bright-input) samt även en ökning (till 500k?) på Mastern?

Om jag ändrar katodmotståndet till 1,5k - med 100k på anoden - bör jag då öka kondingen till 68nF?

Att höja volympottens värde står i förhållade till dina anodemotstånd,med 100K kan du nog gå upp till 1M, blir det för mycket så kan du sänka det till 700K med att sätta ett motstånd över potten.

Ända kondingen handlar mer om smakfråga enlig mig, allafall när det gäller första katoden,personligen gillar jag att ha mer fullfrekvens där och minska på senare katoder om det behövs.

Häls
Owe Johnson

20 Nov 2009, 09:58
Profile

Marshallvärdet är 680nF inte 68nF så 47nF blir en rejäl skillnad. Det kommer bosta högt upp i diskanten medan 680nF börjar redan i lågmidden.[;)]

20 Nov 2009, 10:19
Profile

Amp Healer wrote:

Marshallvärdet är 680nF inte 68nF så 47nF blir en rejäl skillnad. Det kommer bosta högt upp i diskanten medan 680nF börjar redan i lågmidden.[;)]

Ja du har så rätt så Johan, var lite morgontrött när jag skrev det [:I]

Häls
Owe Johnson

20 Nov 2009, 10:27
Profile

Många inbitna Hiwattälskare rynkar på näsan när man börjar prata om att modda denna, för dem, heliga krets.

Finns det några nytillverkade "kopior" av de Fanehögtalare som användes till Hiwattstärkarna?

Kolla Ockus Tayden-trattar. Det finns väl minst en Fane-tratt där?

För övrigt tror jag att du ska vara försiktig med att modda om denna krets för mkt. Det är väldigt många parametrar och man kan landa helt snett.

Att testa en annan design av ngt av gainstegen, med lägre anodmotsånd och anpassad katod är säkert vettigt. Att lyfta och boosta mid/treble i tredje steget (V2) känns rätt överflödigt om stärkaren ska gå rent och "varmt". Man kan jämföra det med Marshall-kretsens 680nF på V2-katoden. Den tightar ju till ljudet fint om man pressar slutetget att dista, men ger mest en hårdhet när man kör stärkaren på lägre gain och inte så mkt dist. Jag skulle nog testat detta först, bara lyft benet på 47nF-kondingen. Sedan kan man gå vidare och justera anod o katod.

Jag förstår Martins resonemang om att fjongen i konsturktion sitter i sltusteget och därför att fasvändaren går rent och stelt. Men om det är något som jag ofta tycker låter hårt och kantigt är när fasvändaren går på väldigt hög spänning. Det händer väldigt mkt när man går ned från säg 260-280V till 210-240V. Jag vet inte vilken spänning som denna fasvändare går med men det måste rimligen ligga närmare 300V än 250V? Jag argumenterar inte för att det är den första och enda modden, men med tanke på att det är så pass lätt att testa (byt den svarta link-tåten på kortet mot ett motstånd) kan det var intressant att se vad det ger.

Att sänka spänningarna tll försteget är jag mer tveksam till. Det verkar av designen inte vara så himla höga spänningar nu.

/Gunnar

20 Nov 2009, 10:36
Profile

2k2/47n på V3a, ger en -3dB-punkt på 3600 Hz! Snacka om vässare!
Hm, första gången någon presenterat ett någorlunda korrekt värde
på det där. Vad använde du för formel/formler för att nå det där?[:I]

20 Nov 2009, 10:38
Profile

polifemo wrote:

Det satt väl i och för sig lite olika versioner av Fanetrattarna i Hiwatt-lådorna, men den nya serien Medusa är, så vitt jag förstår, tänkt att vara av nån sån karaktär. Jag har nyligen skaffat en Medusa 12-150, men inte hunnit testa den ännu. Den påminner hur som helst till utseendet rätt mycket om en gammal Fane 80W som jag har (tillverkad tidigt 80-tal) och som låter kalas, en väldigt tajt botten och kontrollerad diskant. Något ännu lite bättre låter dock en lite äldre (1977) Fanetratt specad 100W. En gammal 100-wattare finns nu på blocket, ihop med en gammal Dynacordförstärkare (egentligen två trattar men en av dem verkar trasig).

Ja, och så förstås Taydentrattarna då.[:)]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

20 Nov 2009, 13:32
Profile ICQ WWW

Inte så märkligt.
Det blir lite som att sätta ett filter mellan stegen typ 470k/470pF/470k som du ser i tex en masrhall 2203.
Här gör du det aktivt istället för passivt.
Istället för att förstärka och sen kapa så förstärker du istället enbart det du vill ha.
Personligen tycket jag detta är en mycket bättre väg att gå och försöker så långt det går att göra såhär.
Inte för att säga att jag använder just den frekvensresponsen och att den låter bra utan jag menar då just principen. Förstärk inte det du vill ha i onödan är mitt motto.

20 Nov 2009, 13:36
Profile

Tack till alla som tar sig tid att svara [:)] (Jag lär mig nytt hela tiden)

Ang högtalare så har tydligen Emminence en högtalare som heter Lynch Super V12: http://eminence.com/guitar_speaker_deta ... B_CAT_ID=4 och som lära vara åt Fane-hållet. Någon som testat?

20 Nov 2009, 15:41
Profile ICQ WWW

polifemo wrote:

Tack till alla som tar sig tid att svara [:)] (Jag lär mig nytt hela tiden)

Ang högtalare så har tydligen Emminence en högtalare som heter Lynch Super V12: http://eminence.com/guitar_speaker_deta ... B_CAT_ID=4 och som lära vara åt Fane-hållet. Någon som testat?

Ted Webers Thames 12 är kanske också ett intressant alternativ.

Edit: fast med tanke på hur den beskrivs - "Loud, british bright and chimey, aggressive, punchy" - så är det inte riktigt den karaktär som mina gamla Fane har. Chimey + punchy är väl helt rätt här, men bright + aggressive stämmer inget vidare.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

20 Nov 2009, 16:21
Profile ICQ WWW

polifemo wrote:

Kolla Ockus Tayden-trattar. Det finns väl minst en Fane-tratt där?

Jo, Taydens Retro 55 är en kopia på just de gamla Fane-trattarna som t.ex. Gilmour har i sina skåp.

Edit: Jag har ju naturligtvis inte själv hört Gilmours Fane-trattar, och ännu mindre A/B-testat dem med Tayden. Så gällande frågan hur identiska de är, så förlitar jag mig på den information jag fick av tillverkaren.

Jag tycker att Retro 55 har ett stort akustiskt ljud, men om jag vill tämja diskanten och mjuka upp helheten så skulle jag själv kanske föredra Smooth -modellen.

------
Dom låter alla lika

20 Nov 2009, 17:19
Profile

Quote:
Jag förstår Martins resonemang om att fjongen i konsturktion sitter i sltusteget och därför att fasvändaren går rent och stelt. Men om det är något som jag ofta tycker låter hårt och kantigt är när fasvändaren går på väldigt hög spänning. Det händer väldigt mkt när man går ned från säg 260-280V till 210-240V. Jag vet inte vilken spänning som denna fasvändare går med men det måste rimligen ligga närmare 300V än 250V? Jag argumenterar inte för att det är den första och enda modden, men med tanke på att det är så pass lätt att testa (byt den svarta link-tåten på kortet mot ett motstånd) kan det var intressant att se vad det ger.

Jodå, men jag menar att du inte kan jämföra en vanlig fasvändare med den här, det är en annan konstruktion faktiskt.
Dessutom finns det ett annat sätt att "mjuka upp" ljudet i en Schmitt, och det är att öka värdet på tailresistorn. Högre tailresistor= mindre dynamik och bättre balans. Men det är inte helt entydigt, dålig balans i fasvändaren ger i huvudsak jämna övertoner enligt boken, men min upplevelse är att det ändå ger ett "mjukare" ljud att höja tailresistorn.
Men det är nog ingen större vits i den här konstruktionen tror jag.
Men, som du påpekar; det är ju snorenkelt att testa!

"Grau, mein Freund, ist alle Theorie. Und grün des Lebens goldner Baum" (J.W von Goethe)

20 Nov 2009, 18:19
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn wrote:

"Grau, mein Freund, ist alle Theorie. Und grün des Lebens goldner Baum" (J.W von Goethe)

Det är väl bara för mig att sluta snacka och börja testa snart då [;)]

Återkommer.

Ps
Mark Huss (Hiwattguru) har föreslagit:
<i>Another simple way to tame the treble a bit would be to parallel the V1 plate resistors with a small value of capacitance, e.g., 100 to 470pF

---mark"]

47n boostar toppen och kondingarna skär den...
Lite som att gasa och bromsa samtidigt, eller? ds

20 Nov 2009, 20:14
Profile ICQ WWW

Beror lite på hur man ser det. I ingångsteget känns det ganska onödigt att ta bort exakt det man förstärkt. Men i ett diststeg packas det ju på ett överflöd av övertoner som man kanske vill tämja ner något.
Om man däremot i ingångssteget boostar diskanten med 47nFpå katoden men sätter en något mindre konding än 470pF på anoden så får man en boostad diskant med en avrullad topp som då inte blir lika vass.[8D]

21 Nov 2009, 11:44
Profile

Tubis wrote:

polifemo wrote:

Beror lite på hur man ser det. I ingångsteget känns det ganska onödigt att ta bort exakt det man förstärkt. Men i ett diststeg packas det ju på ett överflöd av övertoner som man kanske vill tämja ner något.
Om man däremot i ingångssteget boostar diskanten med 47nFpå katoden men sätter en något mindre konding än 470pF på anoden så får man en boostad diskant med en avrullad topp som då inte blir lika vass.[8D]

Detta kommer att testas när jag får möjlighet

(Att göra själva modden går ju snabbt, men jag måste ju kunna spela på en vettig volym och lyssna på resultatet också!
DET är mitt stora problem eftersom jag bor i ett parhus med en granne som alltid är hemma hela dagarna med en nyfödd bebis.)

21 Nov 2009, 12:30
Profile ICQ WWW

Tubis wrote:

polifemo wrote:

Detta kommer att testas när jag får möjlighet

(Att göra själva modden går ju snabbt, men jag måste ju kunna spela på en vettig volym och lyssna på resultatet också!
DET är mitt stora problem eftersom jag bor i ett parhus med en granne som alltid är hemma hela dagarna med en nyfödd bebis.)
Efter lite spicande så tror jag du får bättre effekt med en 100nF och en 470pF. Annars tar allt så jädra högt upp.....men bara visuell reflektion på spicen. Detta gäller med 220k anod. Byter man till 100k så är nog en 1nF i sin ordning för att få samma effekt som 220k/470pF. Bara teoreiskt allt dock.

21 Nov 2009, 13:16
Profile

Ocku wrote:

Jo, Taydens Retro 55 är en kopia på just de gamla Fane-trattarna som t.ex. Gilmour har i sina skåp.

Sida med högtalarjämförelser inkl Tayden: http://www.watfordvalves.com/soundfactory.asp

21 Nov 2009, 16:43
Profile ICQ WWW

Har nu "gamla rör" i hela försteget.

2 st Tungsram 12AX7:or (80-talare)
1 st Tungsram 12AT7:a (80-talare) i fasvändaren
1 st Philipsmärkt EI 12AX7:a (gammal/begagnad) som jag köpt från Tango Tubes.

Alla rören drar åt det lite mörkare/fetare hållet ljudmässigt och fungerar bättre än de JJ-rör som satt i för just detta ändamål. Annars har jag mest goda erfarenheter av JJ.

Lämnar förstärkaren såhär tills jag fått testa med de nya högtalarna (Tayden Retro 55) som Ocku tar med till <i>Tonfesten"] den 6/1.

Är det fortfarande diskantvarning börjar jag beta av de moddförslag jag har här i tråden.

30 Dec 2009, 14:33
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 51 posts ]  Go to page Previous  1, 2